Zwart, handbediend projectiescherm tussen de €200 en €1000?

Started by Menno_M, October 10, 2020, 10:47:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_M

Ben al enige tijd op zoek naar een nieuw scherm, maar kan dat nergens vinden, hoop dat iemand een goede tip heeft.


  • Zwarte behuizing (must ivm WAF, hele interieur bevat zwarte elementen en frame wit verven lijkt me geen optie)
  • Handbediend! Wil per se geen elektrisch bediend scherm ivm kabels wegwerken (kan kabels niet wegfrezen en kabelgoot WAF veto
  • Voor woonkamer die redelijk goed verduisterd kan worden, icm Epson TW9400
  • Vast frame geen optie, moet over de tv heen vallen

Enige dat ik kan vinden is EliteScreens, maar die heb ik nu, die wil ik juist upgraden. Tab Tensioned of niet maakt me niet zo veel uit, wil goed beeld en kan wel leven met beetje opkrullende zijkanten.



Toni71

Hoe breed moet hij zijn? Ik heb nog een 2m Beamax scherm liggen hier met een zwarte omhuizing.

Edit: ik lees nu pas dat je al een Elite screen hebt. Ik weet niet of een Beamax handmatig scherm wat al enige jaren oud is een upgrade is.
In dat geval, vergeet deze post maar. :)


Guus2

Als je het gewenste scherm wel met een witte behuizing kan vinden en deze niet wil verven dan kan je deze voorzien van een zwarte "omkisting".
Dan wordt hij iets groter maar het is makkelijk te doen, de verhoudingen van een dergelijke koker zijn meestal niet zo bijzonder en hout of kunststof panelen kan je online zo op maat laten zagen. Een kind kan de was doen.

"wil goed beeld en kan wel leven met beetje opkrullende zijkanten"

Zonder tab tensioned voor een oprollend scherm of zonder een vast frame krijg je nooit een goed beeld, het zijn niet alleen opkrullende zijkanten waar je mee te maken hebt maar ook andere afwijkingen in het doek welke altijd zullen ontstaan zonder een vast frame of zonder tab tensioned.

En zelfs met een budget tab tensioned van rond de 1000 euro krijg je ook nooit een echt goed beeld, binnen dat budget kan je enkel doeken met een vast frame vinden van voldoende kwaliteit.
Je hebt onder de 1000 euro oprolbaar altijd te maken met of structuur of hotspotting of lijnen/bobbels/putten etc. of andere nare afwijkingen in het doek.

Ik raad daarom aan om je huidige te laten hangen en door te sparen voor een fatsoenlijk oprolbaar scherm die matcht met de kwaliteit die de TW9400 te bieden heeft of je interieur aan te passen en alsnog te gaan voor een vast scherm. Anders kom je in mijn beleving teleurgesteld uit. (zie voor ervaringen/uitleg hierover van "budget" schermen o.a. topic "Hivilux HiViGrey Cinema 5D / HDR tab tensioned 100" scherm vraag" op dit forum)

Een goed projectiescherm gaat doorgaans langer mee dan de projector en is zijn geld in mijn beleving zeker waard.

Menno_M

Dank voor de tip! Ik ga het in overweging nemen. Ik had een beetje gehoopt dat door het niet gemotoriseerd te nemen, ook nog wat kosten te besparen.


pameijer

Ik vraag me af of er wel tab tensioned schermen bestaan die handbediend zijn.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on October 14, 2020, 18:50:34
Ik vraag me af of er wel tab tensioned schermen bestaan die handbediend zijn.

In ben 100% zeker dat je dit inderdaad niet gaat vinden, een een goed tab tensioned systeem is sowieso al niet evident, als je dit manueel gaat doen loopt het helemaal fout.

luistervinkje

Ik heb deze  nog liggen en zeer weinig gebruikt. Spuitbusje erover om even zwart te maken en klaar.


http://linux.livingcinema.nl/catalog/beamax-10239-silver-afm-220128-169-mat-wit-gain-elec-p-91.html

Mag voor een redelijke prijs weg, is helemaal compleet. indien belangstelling geef maar even een PB tje
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Dirk

Quote from: 12play on October 29, 2020, 19:35:45
ik zoek een goed elektr scherm 2.6 a 3 meter voor een optoma uhd51.
de volgende zijn opties
hivilux
elitescreen cinegrey 5d of cibewhite
ivision

help ;D
open dan even je eigen topic ajb, jouw vraag heeft nl. niets te maken met die van TS
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Menno_M

Heb de zoektocht op een goed handbediend scherm opgegeven  :hehe:

edit: ik kwam nog wel deze tegen:

https://www.correct.nl/artikel/Projecta-ProCinema+104%22-art524687.php

Als ik opkrullende randen voor lief nee, is dit een prima scherm toch?

Verder is mijn oog op dit scherm gevallen, is dit een aan te raden scherm?

https://www.beamerexpert.nl/optoma-de-9106ett-b.html

Heb verder enkele topics gelezen over mat wit vs high contrast op deze site. Wat is wijsheid? Lekker zwartwaarden klinken wel aantrekkelijk. Mijn situatie: een Epson TW9400. Witte muren, wit plafond, maar de hele linkerzijkant van mijn kamer bestaat uit zwarte, volledig verduisterende gordijnen. En rechts is de muur wat verder weg en allerlei spullen (o.a. grote boekenkast) die directe wit lichtreflectie enigszins dempen.


darkrunner


home@the movies

Quote from: darkrunner on November 22, 2020, 22:06:06
Ivisions hun tab tensiions eens beiijken

Het moet een zwarte behuizing hebben, dat heeft I vision niet, Adeo heeft dit wel bvb.

darkrunner

Quote from: home@the movies on November 22, 2020, 22:22:20
Het moet een zwarte behuizing hebben, dat heeft I vision niet, Adeo heeft dit wel bvb.
Dat kan je bij Ivisions toch zwart laten maken als je voor maatwerk optie gaat.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Menno_M

Quote from: Dirk on November 22, 2020, 23:25:47
want?  :unsure:

Toch nog niet helemaal  8)

Maar vind het een lastige keuze. Moet ook zeggen dat ik ergens wel terughoudend ben om een scherm in t buitenland te (laten) bestellen, zeker als er wat mee is. En niet elke Nederlandse verkoper (in de buurt, Rotterdam) heeft voldoende assortiment naar mijn wensen.

En in het algemeen de keuze: tab tension handmatig is er niet. 4k geschikte doeken zijn er beperkt handmatig. En met elektrisch scherm neemt de prijs weer toe en het gedoe van kabels wegwerken.

Maar ik geef niet op!

Ik heb wat gebeld met aanbieders in Nederland, en ze raden me allemaal aan voor een "4k scherm" te gaan, met mijn beamer (TW9400). Die ondersteunt 4k (met pixelshift). Ik vraag me wel af in hoeverre een 4k scherm tov een "goed HD scherm" de hogere prijs verantwoordt.



pameijer

Ik weet vrij zeker dat een "4K scherm" marketing gebazel is. Alsof een HD-scherm niet die pixels van een 4K bron kan laten zien. Laat je niet misleiden hierdoor!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

darkrunner

Quote from: Menno_M on November 24, 2020, 10:25:01
T

En in het algemeen de keuze: tab tension handmatig is er niet. 4k geschikte doeken zijn er beperkt handmatig. En met elektrisch scherm neemt de prijs weer toe en het gedoe van kabels wegwerken.

10sec google en vond Elite Screens Manual Tab-Tension ook met zwarte case te krijgen: Manual Tab-Tension Pro CineGrey 5D (jammer van het merk)


Menno_M

Quote from: pameijer on November 24, 2020, 12:03:38
Ik weet vrij zeker dat een "4K scherm" marketing gebazel is. Alsof een HD-scherm niet die pixels van een 4K bron kan laten zien. Laat je niet misleiden hierdoor!

Ja ik had zo al mijn twijfels. Vroeg dit in de chat bij een Nederlandse dealer, die heeft me 2 stalen opgestuurd van Projecta om te vergelijken. De "gewoon HD" staal is wat grover van structuur, maar ik zie het verschil eigenlijk niet/nauwelijks.

Hier trouwens t marktetingfilmpje dat ik net tegenkwam:

https://www.youtube.com/watch?v=eUN_o0KQHQQ

Menno_M

Quote from: darkrunner on November 24, 2020, 12:32:21
10sec google en vond Elite Screens Manual Tab-Tension ook met zwarte case te krijgen: Manual Tab-Tension Pro CineGrey 5D (jammer van het merk)

Potverdorie ja ik zie het nu ook! Scherp! Je bedoelt deze toch?

https://www.youtube.com/watch?v=81_XPqSsC7U
https://www.amazon.com/Elite-Screens-Starling-Tab-Tension-CineGrey/dp/B013OURAL4

Ga eens even zoeken of en zo ja waar dit in NL/Europa bestelbaar is.

Dat cinegrey 5D doek is toch prima? En je zegt jammer van het merk, is dat echt een nogo?



Valkyrie

Ik ben zelf erg tevreden over mijn Elite Screens. Zelf gebruik ik een fixed screen met een Cinewhite doek.
Hoe goed de tensioned schermen zijn weet ik niet.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Menno_M

Quote from: Valkyrie on November 26, 2020, 07:54:43
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Elite Screens. Zelf gebruik ik een fixed screen met een Cinewhite doek.
Hoe goed de tensioned schermen zijn weet ik niet.

Heb je nog overwogen voor de Grey te gaan? Wat zou je mij aanraden? Witte muren en wit plafond, maar: 1 zijkant van de woning helemaal verduisterd met zwarte gordijnen. En vrij brede woonkamer, dus rechts ook niet superveel ambiant light, staat ook boekenkast en zo. Maar t is zeker geen batcave. Aan de andere kant hoef ik niet overdag te kijken, puur voor film met alle lichten uit.


Valkyrie

Quote from: Menno_M on November 26, 2020, 15:15:20
Heb je nog overwogen voor de Grey te gaan? Wat zou je mij aanraden? Witte muren en wit plafond, maar: 1 zijkant van de woning helemaal verduisterd met zwarte gordijnen. En vrij brede woonkamer, dus rechts ook niet superveel ambiant light, staat ook boekenkast en zo. Maar t is zeker geen batcave. Aan de andere kant hoef ik niet overdag te kijken, puur voor film met alle lichten uit.

Een echte woonkamersetting. De Grey kan dan voordelen hebben, maar volgens mij heeft dat ook impact op de helderheid van het beeld.  Je ziet dat goed aan de uitstralingshoek:


bron: https://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/286

Ik zou forumlid Vik even een berichtje sturen of hij de Elite Screens nog steeds levert en of het mogelijk is om een sample te ontvangen. Dan kan je het zelf testen in jouw omgeving.

Doordat ik een dedicated donkere ruimte heb, en op advies van Vik, ben ik voor de CineWhite gegaan. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Menno_M

Quote from: Valkyrie on November 26, 2020, 16:14:21
Een echte woonkamersetting. De Grey kan dan voordelen hebben, maar volgens mij heeft dat ook impact op de helderheid van het beeld.  Je ziet dat goed aan de uitstralingshoek:


bron: https://elitescreens.com/front/front/productdetail/product/286

Ik zou forumlid Vik even een berichtje sturen of hij de Elite Screens nog steeds levert en of het mogelijk is om een sample te ontvangen. Dan kan je het zelf testen in jouw omgeving.

Doordat ik een dedicated donkere ruimte heb, en op advies van Vik, ben ik voor de CineWhite gegaan. ;)

Er is nog een tussenvariant, de CineGrey 3d zie ik, dat eens even onderzoeken

darkrunner

@ Menno_M ja die bedoelde ik, heb Alr gezien in een pikdonkere kamer alles zwart en Alr was toch ook daar top vond ik tov wit scherm.

Als je het aandurft Xyscreen (China rechtstreeks via hun, communiceren zeer vlot) die doen zowel witte als zwarte cases zitten een paar tevreden forum members hier die een scherm vandaar hebben

Menno_M

Quote from: darkrunner on November 26, 2020, 20:42:28
@ Menno_M ja die bedoelde ik, heb Alr gezien in een pikdonkere kamer alles zwart en Alr was toch ook daar top vond ik tov wit scherm.

Als je het aandurft Xyscreen (China rechtstreeks via hun, communiceren zeer vlot) die doen zowel witte als zwarte cases zitten een paar tevreden forum members hier die een scherm vandaar hebben

Die elite zag er goed uit, zie m niet echt te koop staan helaas.... xy ga ik eens bekijken.

Edit:

En zag deze nog, niet handbediend weliswaar en net wat buiten budget. Kan de verschillen niet heel goed beoordelen voor mijn situatie (redelijk donkere huiskamer met volgens mij best lichtsterke projector TW9400, zeker in combinatie met de schermmaat: ik wil voor een scherm gaan van 100", dus ca 220 breed). Kan ik dan niet het beste gewoon voor die 5D gaan? En genieten van mooi diep zwart?

HiviLux Cinegrey5D
https://www.hivilux.de/TensionLW/Quad-TXN-Serie/16-9-Tension-Motor-Leinwand-Gehaeuse-schwarz-HiViGrey-Cinema-5D-HDR.html?cnid=9c228cffe52f6e5227fa8c4316d50a05&actcontrol=alist&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=8a9a37a0c1687bd313ece513ae480aec&varselid%5B0%5D=31963961fb99fd0608d50af3873d5a1f

HiviLux HiviPrism Cinema HDR
https://www.hivilux.de/TensionLW/16-9-Tension-Motor-Leinwand-Gehaeuse-schwarz-HiViPrism-Cinema-HDR.html?cnid=b884a2ca0cc4576b7954330d7dab0f7b&actcontrol=alist&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=00b44068c6cd4afa440bb6de782aeec7&varselid%5B0%5D=31963961fb99fd0608d50af3873d5a1f




darkrunner

Tja Hivilux zijn er hier zeer tevreden over hun spanscherm van Hivilux echter zijn er ook een paar die totaal niet tevreden zijn over hun Tab-tension van Hivilux als is er ook iemand op dit forum die onlangs een 130" daar heeft gekocht en er tevreden over is, ik zou daar ook nog een Tab-tension van durven kopen maar enkel als ik er niet te ver vanaf woon en zelf kan retourneren moest er iets mis zijn.