Sony tethering in Lightroom eindelijk mogelijk.

Started by J.A.F._Doorhof, October 7, 2020, 14:19:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een behoorlijke frustatie is vandaag officieel opgelost.
Via een speciale webinar voor de Nederlandse markt mag ik vandaag laten zien hoe je eindelijk tethered kan schieten met Lightroom en sony.

We gebruiken hier smartshooter 4 voor
Deze heeft bij de nieuwste versie een speciale Lightroom plugin en dankzij deze plugin gedraagt de sony camera zich nu als elke andere ondersteunende camera.

Groot voordeel van smartshooter is oa dat tethering razendsnel gaat en dat voor events je verschillende fotografen samen kan laten schieten. Tevens hoef je geen adressen etc meer op te schrijven, via qr codes krijgt elke klant exact de foto's die hij/zij wil en hoef je daar geen nazorg meer aan te verlenen.

Voor ons is het echter voornamelijk gaaf dat we eindelijk met Sony in Lightroom kunnen tetheren.

Voor meer info tethertools.nu en StudioFD.nl
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

I've been testing #smartshooter4 for a while now with tethering and already loved it for the sheer speed and preview quality. It's even faster than the gold standard capture one.

But most of all it's a lot cheaper. For 70.00 euros you can shoot tethered like a boss ;)

and since they added a Lightroom plugin so now you can shoot tethered with sony (and loads of other cameras) in Lightroom it's time for a 100% approval from us and we added it to our webshop.

So if you want a solid tether solution that also works with sony and Lightroom if you want?

Surf to https://frankdoorhof.com/web/product-category/smart-shooter/ and get your copy. Trust me you are going to love it.

Het officiële bericht van de webshop
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Hi Frank.

Ik was al even in contact met Annewiek hierover, maar ik heb nog wat aanvullende vragen.

Ik heb momenteel een Windows laptop (USB-A) en een Sony A7 IV (USB-C). Ik wil later dit jaar overstappen naar een nieuwe Mac Mini met de M1 Pro chipset, waar wellicht alleen USB-C aansluitingen op komen te zitten. Op relatief korte termijn (voordat de Apple er zal zijn), verwacht ik dat ik al de oplossing nodig zal gaan hebben.

Wat is handig/mogelijk?
-Meteen kiezen voor een Tether Tools USB-C naar USB-C kabel met een voorlopige combinatie van een USB-A naar USB-C adapter?
-Kun je Smart Shooter 4 installeren op een Windows Laptop en later op een Mac Mini (onder dezelfde licentie) zoals dit ook mogelijk is met Adobe producten?

De Laptop zal daarna niet meer gebruikt gaan worden voor deze doeleinden en daar hoeven de licenties dus niet meer op te werken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Bama

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  7, 2020, 14:19:02
Een behoorlijke frustatie is vandaag officieel opgelost.
Via een speciale webinar voor de Nederlandse markt mag ik vandaag laten zien hoe je eindelijk tethered kan schieten met Lightroom en sony.

We gebruiken hier smartshooter 4 voor
Deze heeft bij de nieuwste versie een speciale Lightroom plugin en dankzij deze plugin gedraagt de sony camera zich nu als elke andere ondersteunende camera.

Groot voordeel van smartshooter is oa dat tethering razendsnel gaat en dat voor events je verschillende fotografen samen kan laten schieten. Tevens hoef je geen adressen etc meer op te schrijven, via qr codes krijgt elke klant exact de foto's die hij/zij wil en hoef je daar geen nazorg meer aan te verlenen.

Voor ons is het echter voornamelijk gaaf dat we eindelijk met Sony in Lightroom kunnen tetheren.

Voor meer info tethertools.nu en StudioFD.nl

Wat is tetheren Frank?

LittleNinja

#4
Quote from: Bama on January 11, 2022, 16:19:27
Wat is tetheren Frank?

Ik zal alvast vertellen waar ik het voor wil gebruiken, dan kan Frank het corrigeren en/of aanvullen..

Voor een opdracht (en hopelijk in de toekomst wel vaker) wil ik "direct" bij het schieten mijn foto's kunnen presenteren op een scherm, zodat het "model" meteen aan kan geven welke hij/zij verkiest. Ik hoop daarbij dat ze meteen in Lightroom terecht komen, zodat ik er een rating aan kan geven on-the-go. Alles via een kabel zodat het stabiel en snel werkt.

De standaard wireless tethering van Sony naar hun Imaging Edge app vind ik heel matig.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Tethering is feitelijk het verbinden van de camera aan een ander device voor weergave van wat je schiet.

Qua kabels zou ik inderdaad voor usbc gaan. Dat is erg stevig qua aansluiting en werkt perfect op de nieuwe MacBooks.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama


LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 11, 2022, 18:24:25
Tethering is feitelijk het verbinden van de camera aan een ander device voor weergave van wat je schiet.

Qua kabels zou ik inderdaad voor usbc gaan. Dat is erg stevig qua aansluiting en werkt perfect op de nieuwe MacBooks.

Top. En wat betreft de software? Twee platformen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Geen probleem
Draai ook op Windows en Mac

Heb alleen de licentie stop gezet op Windows en daarna op mac geïnstalleerd
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Top. Dank je wel. Ik ga het verder met Annewiek oppakken.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Top
Die weet alles qua prijzen en wat je moet hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 12, 2022, 10:00:28
Top
Die weet alles qua prijzen en wat je moet hebben.


Yep.. We zijn er al mee bezig.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Zo... vandaag voor het eerst middels tethering geschoten. Wat werkt dat enorm prettig zeg!

Kabels werken top Frank, dank je! Dinsdag een toffe shoot waar ik het bij zal gaan gebruiken. Vandaag was de grote repetitie van alle zaken die ik nog niet geprobeerd had, waaronder dus dit. 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#14
Thanks!

Gaaf werk trouwens met dat kleur licht (licht staven). Waren dat specifieke lampen van bijvoorbeeld Nanlite?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Thanks dat zijn inderdaad nanlite ledtubes
Vond ze ook wel geslaagd ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Harrykleine@hetnet.nl

Hi Frank, Ik heb volgens mij alles goed geïnstalleerd en de plugin van Smart Shooter is zichtbaar in Lightroom. Het enige probleem waar ik tegen aan loop is dat LR de camera niet kent. En dat is vreemd want SS ziet de camera wel. Ik heb remote via smartphone uit staan en USB menu in PC Remote. Ik heb een Sony A7III

Weet jij wat ik fout doe?

THX
Harry

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"