Tethered schieten met Sony in Lightroom

Started by J.A.F._Doorhof, October 7, 2020, 14:17:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een behoorlijke frustatie is vandaag officieel opgelost.
Via een speciale webinar voor de Nederlandse markt mag ik vandaag laten zien hoe je eindelijk tethered kan schieten met Lightroom en sony.

We gebruiken hier smartshooter 4 voor
Deze heeft bij de nieuwste versie een speciale Lightroom plugin en dankzij deze plugin gedraagt de sony camera zich nu als elke andere ondersteunende camera.

Groot voordeel van smartshooter is oa dat tethering razendsnel gaat en dat voor events je verschillende fotografen samen kan laten schieten. Tevens hoef je geen adressen etc meer op te schrijven, via qr codes krijgt elke klant exact de foto's die hij/zij wil en hoef je daar geen nazorg meer aan te verlenen.

Voor ons is het echter voornamelijk gaaf dat we eindelijk met Sony in Lightroom kunnen tetheren.

Voor meer info tethertools.nu en StudioFD.nl
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

I've been testing #smartshooter4 for a while now with tethering and already loved it for the sheer speed and preview quality. It's even faster than the gold standard capture one.

But most of all it's a lot cheaper. For 70.00 euros you can shoot tethered like a boss ;)

and since they added a Lightroom plugin so now you can shoot tethered with sony (and loads of other cameras) in Lightroom it's time for a 100% approval from us and we added it to our webshop.

So if you want a solid tether solution that also works with sony and Lightroom if you want?

Surf to https://frankdoorhof.com/web/product-category/smart-shooter/ and get your copy. Trust me you are going to love it.

Het officiële bericht van de webshop
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Hmmm... Het ziet er naar uit dat dit nog niet werkt met mijn camera.. (Sony A7 IV)
Hoe lang duurt het meestal voordat een nieuwe camera toegevoegd wordt?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Meestal paar dagen/weken.
Heb je wel de camera op tethering via USB staan?
Dus smartphone control uit ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  5, 2022, 00:40:12
Meestal paar dagen/weken.
Heb je wel de camera op tethering via USB staan?
Dus smartphone control uit ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen op de website heb gekeken, niet heb getest. Bij de compatible camera's staat de IV nog niet bij. Ik zal morgen eens testen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Normaal zeg ik eerst de manual lezen
Maar in dit soort gevallen is eerst testen vaak handig ;)

Zorg er wel voor dat je in de Sony dus smartphone control uitzet en in het USB menu duidelijk kiest voor tethering niet mass storage. Weet niet hoe het op jouw camera is maar de a7riv heeft een 3 delig USB menu.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  5, 2022, 07:20:10
Normaal zeg ik eerst de manual lezen
Maar in dit soort gevallen is eerst testen vaak handig ;)

Zorg er wel voor dat je in de Sony dus smartphone control uitzet en in het USB menu duidelijk kiest voor tethering niet mass storage. Weet niet hoe het op jouw camera is maar de a7riv heeft een 3 delig USB menu.

Vandaag moet ik even een verloopje halen van USB-C naar USB-A en dan ga ik het eens testen.

Bedankt voor de tip. Ik zag het ook al in de instructie filmpjes van Tether Tools. :thumbs-up:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#7
Eerder deze maand een mooie klus gedaan bij een bedrijf om pakweg 70 medewerkers vast te leggen. Het tetheren werkte erg goed en het was fijn om zicht te hebben op de resultaten met de medewerkers.

Het enige wat ik voor de volgende ronde anders wil is de kabel aan de kant van de camera beter vast zetten. Ik was continu bang dat de kabel uit de camera zou vertrekken omdat hij alleen aan zijn USB-C connectortje hing.

TetherTools heeft het TetherBlock met ARCA plate, die naar verhouding idioot kostbaar is (€110). Ik ben benieuwd welke deugdelijke alternatieven er zijn en waar je nog rekening mee moet/kan houden.

Gegroet,
LN 
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

https://frankdoorhof.com/web/product/arca-cableblock-fire-red/

Dit is mijn eigen versie
Voordelen zijn dat hij iets kleiner is waardoor je minder snel je handen bezeerd plus het batterij klepje kan open bij de meeste cameras.

Je hebt geen muntje of schroevendraaier nodig door het metalen lipje waardoor je hem zelf aan kan draaien.

En de kanten zijn iets meer afgerond.

Prijs : 35.00 ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Jij bent de importeur toch?

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 23, 2023, 20:42:26https://frankdoorhof.com/web/product/arca-cableblock-fire-red/

Dit is mijn eigen versie
Voordelen zijn dat hij iets kleiner is waardoor je minder snel je handen bezeerd plus het batterij klepje kan open bij de meeste cameras.

Je hebt geen muntje of schroevendraaier nodig door het metalen lipje waardoor je hem zelf aan kan draaien.

En de kanten zijn iets meer afgerond.

Prijs : 35.00 ;)

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

De cableBlock is een eigen product
Mede doordat ik gewoon mijn eigen ideeën had over het aanbod van TT. En vandaar ook dat we naar iqwire zijn gegaan. Die lopen een stuk voor en hebben qua Tether kabels een veel betere doordacht product van betere kwaliteit.

Usb kabels van 4.7 mtr aan elkaar knopen met een stuk tape (na een paar maanden) en een lock waarbij beide kabels ander materiaal zijn Vs een 5 of 10 meter kabel met ingebouwde verlichte boosters, iq connect en afgeronde haakse connectoren.

De oplossing van TT voor locks waren of nog steeds aan beweging onderhevig waardoor de poort alsnog kan beschadigen of je betaalde je scherm voor een te groot blok wat je amper erop of eraf kreeg.

Vandaar dat de cableBlock en iqwire er nu zijn ;) je moet wel met de tijd mee. Ook met kabels.

Iqwire, ClickPropsBackdrops, rogue, expo imaging en geekoto zijn we importeur/distributeur van.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Toevalligerwijs gaf een kennis van me aan zo'n ding te hebben liggen die hij nooit gebruikt. Geen idee waar hij vandaan komt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Als het een rode is is hij waarschijnlijk van ons
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 24, 2023, 13:42:52Als het een rode is is hij waarschijnlijk van ons

Ik heb letterlijk nog geen idee. :D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Wat ik me afvraag Frank (of anderen die hier meelezen).. Kun je automatisch een preset los laten op foto's die automatisch geïmporteerd worden in Lightroom? Stel dat ik een presentje bouw o.b.v. de instellingen van mijn setup, kan die dan meteen uitgevoerd worden wanneer er nieuwe beelden in de library verschijnen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"