Marantz SR7015 getest

Started by jahtari, October 6, 2020, 09:18:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

Quote from: fluissie on October  6, 2020, 19:01:20
Nou noem je ook een sr7 op... :colgate:

Sr7008 is BY far de meest slecht klinkende uit de serie 7005 TM 7013 die ik gehad heb

Ik heb geen ervaring met de nieuwere marantz receivers dus het zou best kunnen, ik heb ook een denon X2200 gehad, en de nieuwere x3500 was ook weer een kleine maar toch leuke upgrade. Ik verwacht eigenlijk dat die nieuwere x3600/x3700 ook weer een mooie upgrade is t.o.v. een x3500...ik denk dat ik deze zelfs eerder zou kopen dan bijv. een x4500. Die nieuwere marantz receivers zullen ongetwijfeld weer wat beter zijn net zoals bij denon, maar vaak ook weer wat duurder dan een vergelijkbaar denon model...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

pieper

Quote from: DustinV on October  6, 2020, 14:03:31
Maar als ze lekker klinken wat doen de waarden er dan nog toe? Hoe vallen ze dan door de mand? Ik vind het maar vreemd allemaal. Je luistert toch zelf wat je goed vind of zeg ik daar iets vreemds?

nee zeker niet ik bedoel dat men de opgegeven specs niet haalt.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Koei

#27
Quote from: fluissie on October  6, 2020, 09:51:59
Waarom klinken bijna alle marantzen dan muzikaler bij mij dan alle denons die ik hier heb gehad dan ?

En de 8015 benoemen ze al bijna tot beste receiver 2020

Je maakt mij niet wijs dat er heel veel verschil tussen beide zit

Psycho-akoestiek.

Absoluut schandalige prestaties, zeker voor de prijs.

Over de 8015: dat de 8015 goed presteert hoeft niet te zeggen dat de 7015 dat ook doet. De prestaties van de 8015 zijn gewoon zeer solide van wat ik gezien heb aan data.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Staaled

#28
Quote from: Toni71 on October  6, 2020, 14:49:09
'high-res bestanden'

Dus True-Hd en DTS-HD master die high res zijn komen ook niet tot hun recht met afspelen. Of heb ik dat verkeerd?
Bij mijn weten zijn die formats 48 kHz/24 max.

Stereo wil nog wel eens tot 192 gaan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koei

Quote from: Staaled on October  7, 2020, 13:21:41
Bij mijn weten zijn die formats 48 kHz max.

Stereo wil nog wel eens tot 192 gaan.

Het gaat om de bitdiepte, deze receiver haalt de 16 bit niet eens laat staan de 24 bit van de meeste HD soundtracks.

Verder is de filtering in de DAC zo ruk dat het signaal vervuilt wordt door ultrasonische ruis (je DAC filter met stijl en diep aflopen om de rotzooi eruit te krijgen).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Staaled

Quote from: Koei on October  7, 2020, 13:25:44
Het gaat om de bitdiepte, deze receiver haalt de 16 bit niet eens laat staan de 24 bit van de meeste HD soundtracks.

Verder is de filtering in de DAC zo ruk dat het signaal vervuilt wordt door ultrasonische ruis (je DAC filter met stijl en diep aflopen om de rotzooi eruit te krijgen).

Had mijn post inmiddels aangepast. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Fr@nk

Quote from: toetertje on October  6, 2020, 10:50:45
Na vaak genoeg gewisseld te hebben, heb ik klankmatig de voorkeur voor de marantz.
Heb diverse denons gehad, en heb hier een 3700 staan om te vergelijken met een 7013.
De marantz kan ik lekker voor gaan zitten, de denon doet mij niets. Ik gebruik de marantz
het liefst wel met een leuke eindversterker. En die combi, doet dan alles wat ik wil.


Is een beetje appels met peren vergelijken.
De Denon X3700H mag je naast een SR6014 plaatsen en de SR7013 naast een Denon X4500H of X6500H.
Heb diverse Marantz SR's, AV & MM gehad maar die konden me klankmatig nooit bekoren.
Nu draait hier naar volste tevreden een Denon X4500H.  ;)

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Koei

Quote from: aktevox on October  7, 2020, 16:53:30

Is een beetje appels met peren vergelijken.
De Denon X3700H mag je naast een SR6014 plaatsen en de SR7013 naast een Denon X4500H of X6500H.
Heb diverse Marantz SR's, AV & MM gehad maar die konden me klankmatig nooit bekoren.
Nu draait hier naar volste tevreden een Denon X4500H.  ;)

De 8000 serie bij Marantz is over het algemeen ook wat beter, lijkt of ze daar wél wat meer moeite in steken t.o.v. de goedkopere modellen uit de serie. De goedkopere series zijn vrijwel allemaal een stuk minder dan wat Denon doet, voornamelijk omdat Marantz zo nodig HDAM (Harmonic Distortion Addition Module?)  modules en meer van dat soort onzin toevoegt.

Gebruikerservaringen zeggen over het algemeen niets, want niemand hier test met fatsoenlijke dubbelblind testen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Christoffeldg

Dus ook weer maar 1 HDMI 2.1 input? Ik snap niet waarom ze zelfs de moeite doen!
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

toetertje

Quote from: aktevox on October  7, 2020, 16:53:30

Is een beetje appels met peren vergelijken.
De Denon X3700H mag je naast een SR6014 plaatsen en de SR7013 naast een Denon X4500H of X6500H.
Heb diverse Marantz SR's, AV & MM gehad maar die konden me klankmatig nooit bekoren.
Nu draait hier naar volste tevreden een Denon X4500H.  ;)

Blijkbaar toch niet helemaal appels met peren, de x3700 is volgens de metingen veruit superieur aan de sr7015.

Fr@nk

#35
Quote from: toetertje on October  7, 2020, 17:02:44
Blijkbaar toch niet helemaal appels met peren, de x3700 is volgens de metingen veruit superieur aan de sr7015.

We hadden het hier toch over de SR7013?
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

toetertje

Quote from: aktevox on October  7, 2020, 17:39:42
We hadden het hier toch over de SR7013?

Klopt, in mijn geval wel. Maar ik verwacht niet dat de 7015 minder presteert dan de 7013 toch?

Fr@nk

#37
Quote from: toetertje on October  7, 2020, 17:43:22
Klopt, in mijn geval wel. Maar ik verwacht niet dat de 7015 minder presteert dan de 7013 toch?

In principe mag je daar vanuit gaan maar ben daar nog niet zo zeker van.
Nu de D&M group onder Sound United valt zou het in eerste instantie om $$$$$$$ kunnen gaan.   ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

fluissie

Waarom wordt de 8015 dan uitmuntend getest als dit zo zou zijn ?

Fr@nk

Quote from: fluissie on October  7, 2020, 17:52:02
Waarom wordt de 8015 dan uitmuntend getest als dit zo zou zijn ?

Een topmodel ga je toch niet vernagelen? 
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

toetertje

#40
De sr8015 is ook ruk, want daar moet ook een cinemike modificatie overheen.  ;)

Edit: dat geldt overigens ook voor de x8500 waar koei zo mee wegloopt.  ;) ;D

fluissie


Fr@nk

#42
Quote from: toetertje on October  7, 2020, 17:58:40
De sr8015 is ook ruk, want daar moet ook een cinemike modificatie overheen.  ;)

;D ;D ;D ;D


Vind het jammer dat Marantz geen AV premium line meer heeft zoals destijds de SR12, SR14 & SR18.
Dat waren nog eens HT bakken!


Mijn HT set ergens begin 2007.

TT17 - CD17 - DV17 - SR14 - PM16.


Edit: mocht je er nog eentje zoeken -> https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1590480129-av-receiver-marantz-sr14-met-rc5000-afstandsbediening.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Koei

Quote from: toetertje on October  7, 2020, 17:58:40
De sr8015 is ook ruk, want daar moet ook een cinemike modificatie overheen.  ;)

Edit: dat geldt overigens ook voor de x8500 waar koei zo mee wegloopt.  ;) ;D

Ah ja Cinemike. De toko die niet dezelfde garantie als Bryston durft te leveren na modificatie. De toko die geen metingen heeft van hun modificaties. No thanks.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

DustinV

#44
Quote from: Koei on October  7, 2020, 19:14:53
Ah ja Cinemike. De toko die niet dezelfde garantie als Bryston durft te leveren na modificatie. De toko die geen metingen heeft van hun modificaties. No thanks.

Dat jij zoveel waarde hecht aan metingen is prima. Maar je gedrag begint in mijn mening storend te worden. Niet alleen hier maar ook op tweakers dat gedrag over cijfers. Je verklaart nog net de ander niet voor gek maar dat scheelt weinig.

Edit. voor zover ik weet neemt Cinemike fabrieks garantie over.

Koei

#45
Quote from: DustinV on October  7, 2020, 19:20:12
Dat jij zoveel waarde hecht aan metingen is prima. Maar je gedrag begint in mijn mening storend te worden. Niet alleen hier maar ook op tweakers dat gedrag over cijfers. Je verklaart nog net de ander niet voor gek maar dat scheelt weinig.

Edit. voor zover ik weet neemt Cinemike fabrieks garantie over.
Is het nu ineens onredelijk van een verkoper te verwachten dat ze demonstreren wat hun product eigenlijk doet?

Nee dat nemen ze niet over, er stond een paar weken geleden een mooie Bryston eindversterker te koop in de marktsectie en daar werd expliciet aangegeven dat door de modificatie de fabrieksgarantie kwam te vervallen en de nieuwe garantie slechts een jaar was (en deze versterker is geen 19 jaar oud...).

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=171210.0
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

TopGun2010

Ik heb een aantal Denon receivers gehad, de 4810 vond ik het beste klinken. Een Marantz op test gehad, was niet mijn ding, weet echt het type niet meer.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

rkwinkel

Quote from: Koei on October  7, 2020, 19:37:25
Is het nu ineens onredelijk van een verkoper te verwachten dat ze demonstreren wat hun product eigenlijk doet?

Nee dat nemen ze niet over, er stond een paar weken geleden een mooie Bryston eindversterker te koop in de marktsectie en daar werd expliciet aangegeven dat door de modificatie de fabrieksgarantie kwam te vervallen en de nieuwe garantie slechts een jaar was (en deze versterker is geen 19 jaar oud...).

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=171210.0

Hallo Koei, metingen geven veel informatie, maar zou je hier zeker niet door laten leiden. Een goede meting wil niet perse zeggen dat het een product is wat bevalt of het beter doet dan een apparaat met een andere uitslag, Het geeft alleen weer de resultaten van de elementen die gemeten zijn en kan dus nooit de hele lading dekken. Zelf ben ik gek van metingen, maar besef ook de beperking van kwantificering. Just my two cents. Vindt de tests vaak ook niet heel erg duidelijk en de resultaten zijn vaak ook lastig te interpreteren. Dus dat is al de eerste beperking. Anyway enjoy deze mooie en dure hobby

DustinV

Quote from: Koei on October  7, 2020, 19:37:25
Is het nu ineens onredelijk van een verkoper te verwachten dat ze demonstreren wat hun product eigenlijk doet?

Nee dat nemen ze niet over, er stond een paar weken geleden een mooie Bryston eindversterker te koop in de marktsectie en daar werd expliciet aangegeven dat door de modificatie de fabrieksgarantie kwam te vervallen en de nieuwe garantie slechts een jaar was (en deze versterker is geen 19 jaar oud...).

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=171210.0

Nee dat is niet onredelijk. Maar daar ben je helemaal niet in geïnteresseerd. Ben je al eens gaan kijken bij ze? Zou je dat willen doen om het eens te bekijken?
Die Brystons waren tweedehands aanbod. Cinemike geeft op veel van de tweedehands artikelen ook een jaar garantie, lijkt me meer dan redelijk.
Dat ze metingen niet delen is niet vreemd. Stuur maar eens een mail naar Denon/Marantz/Arcam of wie dan ook om te vragen om gedetailleerde metingen zoals van asr. Ik denk dat je met lege handen komt te staan.

vik

Vind je nou zelf niet dat je een beetje onbeschoft bezig bent? Ik heb altijd geleerd om iemand met respect te behandelen en wens zelf net zo behandeld te worden.  Dit is een van de redenen waarom ik je ook compleet genegeerd heb (met uitzondering van deze post) en ook zal blijven negeren.

Je bent continue bezig met het "door-duwen" van je meningen en walst ieder zijn ervaring of mening aan de kant. En ook hier weer vaak tot het onbeschofte aan toe en het mooie is dat je het zelf niet eens door hebt.

Quote from: Koei on October  7, 2020, 19:14:53
Ah ja Cinemike. De toko die niet dezelfde garantie als Bryston durft te leveren na modificatie. De toko die geen metingen heeft van hun modificaties. No thanks.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike