Media server project: Unraid server

Started by Teejoo, October 5, 2020, 15:38:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

#75
Ik ben zelf wel fan van de Corsair RM550x , die is helemaal modulair en is gold rated (zuiniger) en de fan is actief, dwz deze schakelt af bij laag verbruik. Dan is ie dus stiller. Maargoed met 6 schijven waar je ook fans op hebt zal de kast nooit echt super stil zijn.

16GB is prima afhankelijk van hoeveel dockers en het soort dat je wil draaien. Kwa cache SSD weet ik het niet. Evt in het unraid topic vragen?

Voor de cache SSD evt een nvme m2 ssd erin? Dat is echt snel. Aan de andere kant heb ik wel gelezen dat unraid niet zo heel snel is kwa schrijf snelheid.

Teejoo

Dit topic weer wat leven inblazen ;-)

Ik heb inmiddels Pioneer drives gevonden die sinds kort werken met MakeMKV, en waarmee ik tot nu toe wel alles geript krijg. Ik rip nu ook gewoon de hele disc, zodat ik me niet hoef druk te maken om de juiste versie te rippen.

Dat betekent dat ik mijn unraid server ga bouwen. Nu heb ik nog een vraag mbt de harde schijven: ik zie dat de Red Pro schijven op dit moment interessanter zijn qua prijs dan de Red plus variant. Qua specs zijn ze ook beter.

Zijn er redenen om ze niet te kopen? Ik lees in alle vergelijkingen dat de Pro's primair voor bedrijven zijn, maar ik heb het idee dat dat primair is omdat ze normaal duurder zijn.

Teejoo

#77
Zojuist in elk geval besteld, na nog wat zoekwerk op het Unraid forum:

- Behuizing Define 7 XL
- MB Asus PRIME Z590-A
- Processor Intel Core Intel Core i3 10300 boxed
- RAM Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3600
- 7x WD Red Pro 16TB (incl. 2 parity drives)

SSD cache en voeding moet ik nog bestellen. IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA RAID Controller had ik al. Dus in totaal 12 Sata aansluitingen.

Ik vind het ook leuk om dit soort dingen te bouwen.

Mediaplayer zal dan waarschijnlijk de Zappiti Reference worden.

Jack_D

Heb je al gedacht over iets van een backup ?

Teejoo

Quote from: Jack_D on March 25, 2022, 23:39:55
Heb je al gedacht over iets van een backup ?
Ja, dat zijn de fysieke schrijven. Digitaal backuppen is geen optie met zoveel opslag.

Teejoo

#80
Voeding besteld Corsair RM550x PSU en nog een Samsung EVO SSD 2TB

Dan ben ik compleet.

riwi

#81
Ik zou de Corsair RM550x (2018) hebben gekozen. Net iets luxer ;) Ik heb nu 4 van die RM550x hier in huis  :hehe:

En je hebt misschien nog sata power splitter nodig? (De CX heeft maar 5 sata power)  en met 7 disks + boot SSD, + cache SSD kom je dan te kort.
https://tweakers.net/pricewatch/394519/silverstone-cp06-e4-zwart.html
Of
https://tweakers.net/pricewatch/395209/startech-punt-com-4x-sata-power-splitter-adapter-cable-pyo4sata-zwart.html
Maar de silverstone zijn mooier. (afhankelijk van de ruimte tussen de drives in de kast).

Robbo

Welke schijven ligt eraan of je de server 24x7 laat draaien.  Maar zelfs dan geen garantie wat beter is. Een goede bron voor de betrouwbaarheid van HDDs is Backblaze.

Zelfs zet ik mijn 'movie vault' server enkel aan tijdens het film kijken.  Daarnaast heb ik nog een simpel QNAP NASje voor het dagelijkse werk.

Teejoo

#83
Quote from: riwi on March 26, 2022, 12:12:54
Ik zou de Corsair RM550x (2018) hebben gekozen. Net iets luxer ;) Ik heb nu 4 van die RM550x hier in huis  :hehe:

En je hebt misschien nog sata power splitter nodig? (De CX heeft maar 5 sata power)  en met 7 disks + boot SSD, + cache SSD kom je dan te kort.
https://tweakers.net/pricewatch/394519/silverstone-cp06-e4-zwart.html
Of
https://tweakers.net/pricewatch/395209/startech-punt-com-4x-sata-power-splitter-adapter-cable-pyo4sata-zwart.html
Maar de silverstone zijn mooier. (afhankelijk van de ruimte tussen de drives in de kast).
Ik heb die power splitter die je eerder al adviseerde besteld.
Voeding had ik ook al eerder gekozen eigenlijk. Dat is idd de RM550x. Die vond je toen ook goed dus heb ik maar besteld😉 Ik heb het aangepast.

Teejoo

#84
Quote from: Robbo on March 26, 2022, 13:43:58
Welke schijven ligt eraan of je de server 24x7 laat draaien.  Maar zelfs dan geen garantie wat beter is. Een goede bron voor de betrouwbaarheid van HDDs is Backblaze.

Zelfs zet ik mijn 'movie vault' server enkel aan tijdens het film kijken.  Daarnaast heb ik nog een simpel QNAP NASje voor het dagelijkse werk.
Ik heb de Red Pro besteld. Was €329 voor 16TB. (De Red plus 14TB €392..)

riwi

Goed bezig  :ph34r:
Ik heb net eergisteren een oude coolermaster voeding vervangen door zo'n rm550x van Corsair. Op zich deed de oude voeding het nog wel, maar ik had telkens hikjes in de harddisks, dan zag ik sata down / sata up in de logs. Dus het werkte wel maar de disken haperden af en toe. Ik dacht al dat er disks stuk waren en heb er ook een vervangen eerder. Maar de hikjes bleven en nu met de nieuwe voeding is alles weer rock solid stabiel :)

PascalP

Corsair staat bij mij ook hoog aangeschreven qua voeding, net als de WD Red's, al heb ik er daar al een paar van defect gehad in mijn NAS de afgelopen jaren. Gelukkig nooit een probleem door gebruik te maken van SHR (soort RAID 5 van Synology).
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#87
It's HUGE! 😳 😎

Wel een erg mooie behuizing. Mooi en doordacht gemaakt allemaal.

eduard

Quote from: Teejoo on March 26, 2022, 07:42:22
Ja, dat zijn de fysieke schrijven. Digitaal backuppen is geen optie met zoveel opslag.
Digitaal backup is wel degelijk een optie kost je wat tijd, Ik heb sinds een jaar een abo bij backblaze unlimited. Was wel meer dan een maand permanent aan het uploaden 40TB. Als je het eventueel doet zorg wel dat je direct aangeeft bij inschrijven dat je in nederland woont zodat je gegevens op een europese server komen. Blijft een gokje de backup uit besteden. Ze zeggen dat ze geen key hebben om te decrypten. Wat ik niet geheel geloof omdat ze ook de data terug naar je kunnen sturen op visieke disken. Vind het jammer dat de upload zo traag gaat. Geen idee of dat kwam omdat mijn pc te traag was of dat ze upload limiteren mbt snelheid. Ik heb 1 GIG glas up. Maar kwam daar niet bij in de buurt.

Robbo

Ach hoe erg is het om een disk met content kwijt te raken terwijl je alles nog in de kast hebt staan. Ja het is wat werk maar backuppen naar de cloud ook.

Teejoo

Quote from: Robbo on March 28, 2022, 10:03:43
Ach hoe erg is het om een disk met content kwijt te raken terwijl je alles nog in de kast hebt staan. Ja het is wat werk maar backuppen naar de cloud ook.
Precies. Dat gaat me te ver, en kan altijd nog. En dan heb ik ook nog maar 30Mbit upload..

Teejoo

De server draait inmiddels. Vanmiddag komen nog wat extra brackets binnen waarvan ik  dacht dat ze erbij zaten.

Unraid is echt heel mooie serversoftware. Intuïtief, super uitgebreid en een hele goede ondersteuning vanuit de community met plugins en dockers.

Ook gaat het overzetten van de rips zowel via schijf, maar zelfs via het netwerk veel sneller dan ik had gedacht. Cool project!