Media server project: Unraid server

Started by Teejoo, October 5, 2020, 15:38:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: StefaanD on October 16, 2020, 16:57:54
Met chucken bedoel ik inderdaad demonteren. Dat gaat met die WD Elements verrassend goed zonder enig spoor van schade. Dus moest er iets aan de schijf zijn binnen garantie periode dan kan ik die altijd terug monteren. Maar het is natuurlijk wel een dingetje.

Mijn moederbord is ook een 1151 socket dus dat zou moeten werken. Voordeel van het moederbord dat je opnoemt is dat deze ook M.2 poorten heeft om zo'n SSD te gebruiken, dat spaart je een SATA poort uit.
Ik leer elke dag bij merk ik alweer.

Ik ga het ook zo doen denk ik:

- Behuizing: Define 7 XL
- Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H
- Processor: i3
- Ram: ntb DDR3, ik denk 16GB
- HDD: Schijven dan wellicht meteen 12TB, en 1 nog grotere als parity schijf omdat dat blijkbaar het maximum bepaald wat er in de toekomst nog kan worden toegevoegd. Ik zal dan idd eens kijken naar die WD elements. Dat scheelt idd flink!
- 1 SSD: hoewel ik me wel nog moet verdiepen wat dit voor de serverfunctie voor voordelen heeft. Ik heb er in elk geval liggen.

Heeft een 2e netwerkkaart nog een voordeel?

Bart_M

Die SSD is echt aan te bevelen.
Je zet die dan in als cache disk. Met andere woorden, als je data gaat pompen naar de server, wordt hij eerst opgeslagen op SSD. Deze is vele malen sneller dan de drive array. Op een tijdstip wat jij bepaald ('s nachts bv), wordt de data weggeschreven naar de array. Daarom is een disk van minimaal 500Gb wel aan te raden, eea natuurlijk afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Zelf heb ik overigens 2 cache disks als RAID 1 in de server zitten, dan heb je nog iets meer zekerheid.

Een tweede netwerkkaart heeft alleen voordeel als de andere kant die ook heeft, maar je router/switch moet dat natuurlijk dan ook ondersteunen.
De meerwaarde voor thuis lijkt me wel beperkt.

Bart_M

Overigens heb ik alle dockers ook op de SSD gezet. Scheelt ook veel snelheid.

Teejoo

Quote from: Bart_M on October 16, 2020, 19:38:54
Die SSD is echt aan te bevelen.
Je zet die dan in als cache disk. Met andere woorden, als je data gaat pompen naar de server, wordt hij eerst opgeslagen op SSD. Deze is vele malen sneller dan de drive array. Op een tijdstip wat jij bepaald ('s nachts bv), wordt de data weggeschreven naar de array. Daarom is een disk van minimaal 500Gb wel aan te raden, eea natuurlijk afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Zelf heb ik overigens 2 cache disks als RAID 1 in de server zitten, dan heb je nog iets meer zekerheid.

Een tweede netwerkkaart heeft alleen voordeel als de andere kant die ook heeft, maar je router/switch moet dat natuurlijk dan ook ondersteunen.
De meerwaarde voor thuis lijkt me wel beperkt.
Ik ga je nog wel pmmen als het zover is 😉

riwi

Quote from: Teejoo on October 16, 2020, 16:08:33
Als ik het goed lees is dit een uitbreiding van 8 poorten? Welk type verloopkabel heb je dan nodig?

Die LSi sas kaartjes zijn prima inderdaad. Ik gebruik een (paar) highpoint rocketraid kaartjes met 8 sata aansluitingen. Ik gebruik dan niet de raid van het kaartje maar puur en alleen de sata aansluitingen. Je hebt dan een SAS naar sata breakout kabeltje (+-20 euro) nodig die heten SFF8087

Ik neem ook een goedkope i3, wel wat geheugen, en een goedkoop moederbord met minstens 6 sata onboard. Afgelopen week deze gebouwd als extra NAS, met 12x 3TB schijven die ik nog over had.

Ik heb ook een nas PC met supermicro moederbord en 14 sata onboard. Die heeft dan diezelfde LSI chip op het moederbord. Het mooie van Supermicro is dat je de PC via IPMI met je telefoon aan, maar ook uit kan zetten.

Teejoo


riwi

Nee ik doe alles met de hand. Linux (Slackware) met ZFS. Alles commandline. Maar wel stabiel. Niet de luxe features die synology biedt.

Unraid gebruikt onderhuids ook Slackware linux had ik ergens gelezen  :clapping: Goed bezig. Schijnt wel goed te zijn. Ik lees veel mensen er tevreden over zijn.

StefaanD

Mooie build Richard, heb voor mijn build gewoon de CPU koeler die bij de CPU zat gebruikt ook een i3-9100. Die voldoet gewoon, maar Noctua zijn natuurlijk gekend voor hun stille werking ... maar niet bepaald voor hun looks  ;)

Deze site kan ik ook aanraden, kan je je build samenstellen en ook nazien hoeveel die ongeveer zal verbruiken en daar je voeding op afstemmen. Er wordt ook rekening gehouden of alles wel compatibel is, bv. past cpu wel op het moederbord die je gekozen hebt enz.

riwi

Quote from: StefaanD on October 17, 2020, 10:06:17
Die voldoet gewoon, maar Noctua zijn natuurlijk gekend voor hun stille werking ... maar niet bepaald voor hun looks  ;)

Ik vind ze wel mooi die Noctua spullen. Uitpakken is ook een genot. Zo prachtig afgewerkt. Maar idd de stock koeler doet het ook prima.
Als je een NAS PC bouwt moeten daar een heel stel dure harddisken in. Dus die paar euro extra voor de koeler etc. maakt dan niet zo uit.
En de LianLi kasten zie je niet zo veel meer, maar zijn ook erg fijn kwa bouwkwaliteit.

Teejoo

Quote from: riwi on October 17, 2020, 12:01:10
Ik vind ze wel mooi die Noctua spullen. Uitpakken is ook een genot. Zo prachtig afgewerkt. Maar idd de stock koeler doet het ook prima.
Als je een NAS PC bouwt moeten daar een heel stel dure harddisken in. Dus die paar euro extra voor de koeler etc. maakt dan niet zo uit.
En de LianLi kasten zie je niet zo veel meer, maar zijn ook erg fijn kwa bouwkwaliteit.
Ik vind deze kast ook wel mooi:
https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7-xl/black/

jvanhambelgium

Ik gebruik ook al een lange tijd een "standaard" Synology 918+ (wel extra geheugen) waaop +24TB zit.
Zowel films als muziek staan erop qua "media" (muziek via Logitech Media Server) en "films" via "Plex" streaming om beneden op TV een fimpje te zien of familie/vrienden die vanaf m'n server iets willen bekijken.
Boven in de HT gewoon een Shield/KODI en geen streaming, gewoon NFS-fileshare.

Buiten die alles draaien er nog verschillende virtuele machines op alsook verschillende containers (Docker)
Ik moet zeggen dat een 918+ dat allemaal prima & voldoende snel kan afhandelen!
Als ik denk aan uibreiden vervang ik m'n schijven met grotere ...

Van "Films" neem ik geen backup.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Teejoo

Quote from: jvanhambelgium on October 17, 2020, 12:57:40
Ik gebruik ook al een lange tijd een "standaard" Synology 918+ (wel extra geheugen) waaop +24TB zit.
Zowel films als muziek staan erop qua "media" (muziek via Logitech Media Server) en "films" via "Plex" streaming om beneden op TV een fimpje te zien of familie/vrienden die vanaf m'n server iets willen bekijken.
Boven in de HT gewoon een Shield/KODI en geen streaming, gewoon NFS-fileshare.

Buiten die alles draaien er nog verschillende virtuele machines op alsook verschillende containers (Docker)
Ik moet zeggen dat een 918+ dat allemaal prima & voldoende snel kan afhandelen!
Als ik denk aan uibreiden vervang ik m'n schijven met grotere ...

Van "Films" neem ik geen backup.
Een standaard kant en klare NAS heb ik ook zitten kijken en is nog niet geheel van tafel, maar ik denk dat ik met zelfbouw meer performance heb, iets goedkoper en flexibeler ben.

Ik vind de Synology DiskStation DS1819+ wel heel ok met voldoende schijfruimte. Groot voordeel is wel dat ze lekker compact zijn en plug & play.

Teejoo

Ga er toch eens mee spelen  :D

Ik vind het ook wel leuk om dit soort dingen te bouwen / onderzoeken merk ik. Ik merkte wel dat onderdelen steeds lastiger te krijgen zijn, waaronder de kast die ik op het oog had. Vandaag zag ik hem toch opeens beschikbaar, dus meteen besteld: Define 7 XL



PascalP

Lekker bezig weer ;)

En Fractal heeft idd zeer mooie kasten!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

StefaanD

Mooie kast inderdaad. Heb zelf een Fractal Design Node 804 kast, daar kunnen 8 schijven in, en met wat knutselen zelfs nog meer.

Ben momenteel zelf bezig mijn ganse film/serie bibliotheek aan het omzetten naar HEVC (H.265), dat zou tot zeker 50% winst moeten opleveren. Maar duurt wel even want loopt nu op CPU want heb geen NVidia video kaart in mijn server om H.264 om te zetten naar H.265

Teejoo

Quote from: Bart_M on October 12, 2020, 17:33:24
Ik kan je echt aanraden om een beproefde set te kiezen via het unraid forum.
Niets is irritanter dan vage foutmeldingen of zelfs errors in je data opslag.

Zelf gebruik ik deze kaartjes zonder problemen: IBM M1015 LSI 9220-8i/9240-8i SAS SATA RAID
Is deze bijvoorbeeld ok? Ik weet niet of ze met full profile IT modus bedoelen. Of anders andere tips? Ik vind het moeilijk de juiste kaart te kiezen merk ik.

https://www.serverzaak.nl/default/ibm-serveraid-m1015-sas-sata-raid-controller-full-profile-new-bulk.html

Of deze op ebay: https://www.ebay.nl/itm/IBM-M1015-6Gbps-SATA-SAS-HBA-Controller-IT-MODE-inkl-2x-Kabel-Full-Low-Profil-/163093721417?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m2548.l6249&mkrid=707-127634-2357-0

StefaanD

Belangrijkste is dat die kaart in IT mode geflashed is voor unRAID, dat is bij de eerste niet het geval en zou je nog zelf moeten doen. Is niet zo moeilijk als je wat technisch onderlegd bent en geen schrik hebt van terminal programma's. De tweede kaart op eBay staat wel reeds in IT mode.

Ook best eens kijken op het unRAID forum of daar navragen of d8e kaarten gaan werken, zijn zeker en vast leden die dergelijke kaart gebruiken. Nu dat is natuurlijk als je voor unRAID gaat als systeem?

Teejoo


Teejoo

Nog een vraagje: hoe lang gaat een moederbord eigenlijk mee? Ik heb dus nog een oud Gigabyte GA-H55-UD3H moederbord liggen, maar realiseer me dat ik dat toch misschien wel een kleine 10 jaar heb gebruikt. Is het dan verstandig om toch een nieuw bord te kopen?

De i3 processor zal het probleem niet zijn.

Teejoo

Dit lijkt me een geschikt geschikt moederbord als het nieuw moet worden:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/C246M-WU4-rev-1x#kf

En dan met een extra sata kaart

Teejoo

Deze inmiddels ook maar besteld:

riwi

Dat moederbord heeft al 10 sata aansluitingen. Dat scheelt al. Hoeveel harddisks plan je?
Met dat LSI kaartje heb je er dan 18 in totaal + nog de M2 sloten.
Let wel dat de M2 sloten samen vallen met of een sata slot of het PCIE 4x slot.

Waar je ook op moet letten is hoe je al die disken gaat voeden. Want een PC voeding heeft normaal niet zo veel sata-power aansluitingen. Ik heb daar 1x4 sata power split connectoren voor.



https://tweakers.net/pricewatch/394519/silverstone-cp06-e4-zwart.html

Teejoo

Quote from: riwi on November 13, 2021, 17:07:44
Dat moederbord heeft al 10 sata aansluitingen. Dat scheelt al. Hoeveel harddisks plan je?
Met dat LSI kaartje heb je er dan 18 in totaal + nog de M2 sloten.
Let wel dat de M2 sloten samen vallen met of een sata slot of het PCIE 4x slot.

Waar je ook op moet letten is hoe je al die disken gaat voeden. Want een PC voeding heeft normaal niet zo veel sata-power aansluitingen. Ik heb daar 1x4 sata power split connectoren voor.



https://tweakers.net/pricewatch/394519/silverstone-cp06-e4-zwart.html
Het is de M versie, die heeft 8 sata aansluitingen. Ik weet nog niet hoeveel schijven, maar door die kaart heb ik in elk geval voldoende. Harde schijven moet ik nog uitrekenen/bepalen welke het gaan worden. Kijken wat het meest interessant is 12/14 TB. Maar ik denk dat ik de licentie voor 12 schijven neem om te beginnen. Voordat ik die al eens geript heb..

Power was ik ook al over na aan het denken, dus bedankt voor je input!

Aanvulling: heb je ook een linkje Riwi?

riwi

Quote from: Teejoo on November 13, 2021, 17:52:48
Power was ik ook al over na aan het denken, dus bedankt voor je input!

Aanvulling: heb je ook een linkje Riwi?
Ik had een linkje toegevoegd (later) in de post hierboven.
https://tweakers.net/pricewatch/394519/silverstone-cp06-e4-zwart.html
Deze zijn vrij kort en hebben niet veel ruimte tussen de 4 sata-power connectoren. In mijn geval past dat goed, maar ik weet niet hoever de disken in de FractalDesign uit elkaar zitten. Er zijn er ook met wel 10cm snoer tussen de connectoren, maar dat is dan weer veel te veel meestal.

Teejoo

#74
Nog even resumerend wat ik denk te gaan gebruiken voor mijn Unraid server:

- Behuizing: Define 7 XL
- Moederbord: Gigabyte C246M-WU4
- IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA RAID Controller
- Processor: Intel Core i3-9100, 4C/4T, 3.60-4.20GHz, boxed.
- Ram: ntb DDR4, ik denk 16GB?
- HDD: 6x WD Red Plus, 14TB (incl Parity drive). (Wellicht 2 parity drives inzetten voor extra safety?)
- 1 SSD tbv cache en 1 SSD voor dockers: hoe groot moet deze zijn? (Ik heb nog een Samsung EVO 250 & 500GB SSD liggen). Als cache disc wellicht toch 1TB aangezien ik grote bestanden ga rippen en kopiëren naar de server?
- Voeding: Corsair CX550M of Be quiet! Straight Power 11 550W PSU