Media server project: Unraid server

Started by Teejoo, October 5, 2020, 15:38:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: Bart_M on October  9, 2020, 01:47:54
Eenvoudig wisselen zou voor mij minder prio hebben, eerder een mooie stille kast en een moederboard waar je 8 of 10 schijven op aan kan sluiten.

Je kan eens kijken op het UnRaid forum, daar zijn genoeg suggesties te vinden.
Daar heb je idd helemaal gelijk ik. Ik was al aan het lezen op unraid.

scoc

Quote from: quattronl on October  8, 2020, 10:55:05
Even voor het 'gemak':
Een BR film rippen in goede kwaliteit waarbij je alleen de NL-ondertitels, relevante audiosporen en zonder alle extra's meeneemt dan kost je dat zo'n 20Gb per film. Of 30 als je de beste kwaliteit wilt.
Met 1200 films kost je dat met 20Gb/film zo'n 25-30Tb aan diskruimte.
Je wilt nog wat ruimte overhouden want je collectie zal vast nog wel groeien dus reken 40Tb aan disks.

Even een voorbeeld qua kosten:
Server/opslag: Synology DS920+ (4 bay): 567,-
4x 10Tb WD Red á 283,-/st: 1132,-
Zapitti 4k HDR mini: 229,-
Kom je in totaal op 1928,-
Er van uit gaande dat je zelf BR's kan rippen en er al een goed Gigabit (dus bedraad) netwerk in je huis ligt.

Met deze 4x10Tb heb je geen redundantie, dus als 1 schijf kapot gaat ben je een kwart van je films kwijt. Dat is in jouw geval minder erg want je hebt de originelen.
Wil je wel redundantie (RAID1) dan kost je dat nogmaals 4x10Tb + een NAS expansion bay á 487,-. Dat wordt een duur geintje en zou ik dus niet doen (maar ik noem het wel even voor de compleetheid).

Voor redundantie met zo'n volumes hoef je niet voor Raid1 te gaan want dat verdubbelt de kost. Gebruik dan beter Raid5 en dan hou je 30TB over van de 4 x 10TB omdat er maar 1 disk gebruikt wordt voor redundantie. Ik gebruik dit al jaren op die manier en heb onlangs 1 defecte schijf gehad in mijn Synology. Ik heb deze ene schijf dan vervangen door een nieuwe en dit zonder verlies aan gegevens.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Jack_D

#27
Of nog beter Raid5 in combinatie met het BTRFS filesystem, heb je nog meer veiligheid en zelfherstel capaciteit. De Synology in onderstaande rekenvoorbeeld ondersteunt dit.
Maar een RAID is NOOIT een vervanger voor een backup.


Ik gebruik zelf ook een 4bay NAS met raid5 en BTRFS, de kans dat je je data kwijt raakt is erg klein, maar zeker nog wel mogelijk. En als het door die ene samenloop van omstandigheden dan wel gebeurd is het huilen, zeker als je zelfs 1200 schijfjes hebt lopen digitaliseren. Dat opnieuw doen word je niet vrolijk van.

Ik gebruik hem meer voor muziek, en dan is een backup niet zo heel duur, met veel films op je NAS gaat een backup snel in de papieren lopen.

Quote from: scoc on October  9, 2020, 09:22:18Voor redundantie met zo'n volumes hoef je niet voor Raid1 te gaan want dat verdubbelt de kost. Gebruik dan beter Raid5 en dan hou je 30TB over van de 4 x 10TB omdat er maar 1 disk gebruikt wordt voor redundantie. Ik gebruik dit al jaren op die manier en heb onlangs 1 defecte schijf gehad in mijn Synology. Ik heb deze ene schijf dan vervangen door een nieuwe en dit zonder verlies aan gegevens.

Teejoo

#28
Wat is een aan te raden moederbord met minimaal 8-10 sata aansluitingen? Ik wil hem gaan gebruiken voor een te bouwen unraid server. Als speler ga ik dan de Zidoo Z1000 gebruiken.

Over die laatste meteen een vraag: kun je daar ook een soort 'nog te bekijken' lijst aanmaken?

Teejoo

Wat qua server ook nog een alternatief is natuurlijk een kant en klare NAS. Die zijn vaak ook lekker compact en je hoeft er alleen maar schijven in te hangen.

Zit er nog verschil tussen QNAP en Synology? Dat zijn volgens mij de meest bekende. Asustor is wat goedkoper lijkt het.

katwax

Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 08:06:27
Wat qua server ook nog een alternatief is natuurlijk een kant en klare NAS. Die zijn vaak ook lekker compact en je hoeft er alleen maar schijven in te hangen.

Zit er nog verschil tussen QNAP en Synology? Dat zijn volgens mij de meest bekende. Asustor is wat goedkoper lijkt het.
Ben je 1 van de 2 merken gewoon, ga dan daarvoor. Anders zou ik zeggen kies diegene die in promo staat? Qua gebruiksgemak etc is er amper verschil tussen beide.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Teejoo

Ik zie net dat ik nog een Gigabit GA-H55-UD3H moederbord met i3 processor heb liggen. Die heeft wel maar 6 Sata aansluitingen, maar verder lijkt me dat voldoende aangezien ik dit bord ook gebruik in mijn huidige Windows server PC.

Kun je SATA eenvoudig uitbreiden?

PascalP

#32
Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 09:03:20
Ik zie net dat ik nog een Gigabit GA-H55-UD3H moederbord met i3 processor heb liggen. Die heeft wel maar 6 Sata aansluitingen, maar verder lijkt me dat voldoende aangezien ik dit bord ook gebruik in mijn huidige Windows server PC.

Kun je SATA eenvoudig uitbreiden?

Ja hoor, zijn SATA uitbreidingskaartje voor in een PCI-E slot.
Heb zelf een tijdje met een Asus U3S6 gedraaid voordat USB 3.0 gemeengoed was op moederborden, zaten ook 2 SATA aansluitingen op, werkte prima en ook in niet ASUS moederborden.
https://tweakers.net/aanbod/2437538/asus-u3s6.html

Startech heeft er bijvoorbeeld ook maar zullen vast nog vele anderen zijn :)
https://tweakers.net/pricewatch/286370/startech-punt-com-2-port-sata-6-gbps-pci-express-sata-controller-card.html
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jack_D

Allebei prima merken, vind de Synology wat makkelijker qua gebruik, ze hebben een hele fijne interface. Maar als je nog niets gewent ben zou ik voor de mooiste aanbieding gaan.

Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 08:06:27Wat qua server ook nog een alternatief is natuurlijk een kant en klare NAS. Die zijn vaak ook lekker compact en je hoeft er alleen maar schijven in te hangen.

Zit er nog verschil tussen QNAP en Synology? Dat zijn volgens mij de meest bekende. Asustor is wat goedkoper lijkt het.

Dirk

Mogelijk heb ik (in een ander topic?) de reden voor je keuze voor de Zidoo Z1000 gemist, maar waarom kies je specifiek voor dit model?...en bvb niet voor een Zappiti?

Ik ben me de laatste tijd ook een beetje aan het inlezen vwb een nieuwe mediaspeler (enkel voor afspelen van mkv's op NAS), maar over die Z1000 is wel heel weinig info te vinden, laat staan reviews van gebruikers oid, dat houdt me een beetje tegen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Teejoo

Quote from: Dirk on October 12, 2020, 15:54:13
Mogelijk heb ik (in een ander topic?) de reden voor je keuze voor de Zidoo Z1000 gemist, maar waarom kies je specifiek voor dit model?...en bvb niet voor een Zappiti?

Ik ben me de laatste tijd ook een beetje aan het inlezen vwb een nieuwe mediaspeler (enkel voor afspelen van mkv's op NAS), maar over die Z1000 is wel heel weinig info te vinden, laat staan reviews van gebruikers oid, dat houdt me een beetje tegen.
Leo vind hem goed hè!  :D

Hij ziet er goed uit en volgens mij doet hij alles wat hij moet doen.

Teejoo

Quote from: PascalP on October 12, 2020, 09:16:40
Ja hoor, zijn SATA uitbreidingskaartje voor in een PCI-E slot.
Heb zelf een tijdje met een Asus U3S6 gedraaid voordat USB 3.0 gemeengoed was op moederborden, zaten ook 2 SATA aansluitingen op, werkte prima en ook in niet ASUS moederborden.
https://tweakers.net/aanbod/2437538/asus-u3s6.html

Startech heeft er bijvoorbeeld ook maar zullen vast nog vele anderen zijn :)
https://tweakers.net/pricewatch/286370/startech-punt-com-2-port-sata-6-gbps-pci-express-sata-controller-card.html
Maakt het nog wat uit welk merk? Ik zie er namelijk ook staan met meer SATA poorten als ik verder google. DE vraag is dan wel of dit werkt met unraid natuurlijk.

Bart_M

Ik kan je echt aanraden om een beproefde set te kiezen via het unraid forum.
Niets is irritanter dan vage foutmeldingen of zelfs errors in je data opslag.

Zelf gebruik ik deze kaartjes zonder problemen: IBM M1015 LSI 9220-8i/9240-8i SAS SATA RAID

Dirk

Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 17:22:21
Leo vind hem goed hè!  :D

Hij ziet er goed uit en volgens mij doet hij alles wat hij moet doen.

Leo...da's die halfdove, toch?  :D

Ik geloof wel dat 'ie alles doet (de Zidoo bedoel ik), maar ik kan er vrij weinig over vinden, terwijl je van een Zappiti wel genoeg filmpjes vd menustructuur etc vindt op Youtube, dus da's wat minder "spannend" zeg maar

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Teejoo

Quote from: Dirk on October 12, 2020, 17:34:22
Leo...da's die halfdove, toch?  :D

Ik geloof wel dat 'ie alles doet (de Zidoo bedoel ik), maar ik kan er vrij weinig over vinden, terwijl je van een Zappiti wel genoeg filmpjes vd menustructuur etc vindt op Youtube, dus da's wat minder "spannend" zeg maar
Wellicht zijn er gebruikers die beide apparaten hebben vergeleken?

PascalP

Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 17:30:18
Maakt het nog wat uit welk merk? Ik zie er namelijk ook staan met meer SATA poorten als ik verder google. DE vraag is dan wel of dit werkt met unraid natuurlijk.

Denk waar je op moet letten is dat ze echt de snelheid per poort halen, en niet de bandbreedte delen over alle poorten zeg maar.
En dan idd nog de vraag of ze vlekkeloos onder UnRaid draaien, dat zul je vrij snel op dat forum kunnen vinden lijkt me
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Ja, er staat idd veel op het forum. Daar staan op hardware niveau wel ook veel zaken op die verouderd zijn en dus niet meer te krijgen valt me op.

Maar goed, met 6 aansluitingen kom ik op 6x8TB aangezien 8 TB een goede balans lijkt tussen prijs, grootte opslag en beperking van het aantal schijven.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Ik heb de topictitel maar aangepast omdat het idd een project is geworden. :D

Er is inmiddels een blu-ray drive onderweg om te kunnen rippen. Deze is voorzien van alternatieve firmware waardoor ik met MakeMKV kan gaan testdraaien.

Dat ga ik uiteraard eerst doen voordat ik de server en mediaplayer ga bouwen/aanschaffen.

Het idee is om alleen de film met het beste geluidsspoor en ondertiteling te rippen in 1:1 kwaliteit. Ik neem aan dat ik dat met MakeMKV kan doen, en met de mediaspeler dan gewoon kan kiezen om de ondertiteling aan of uit te zetten.

StefaanD

Quote from: PascalP on October  8, 2020, 10:30:44
Heb zelf een Synology NAS (8 bay), maar hoor ook veel positiefs over UNRAID, dit zou ik me meer in willen verdiepen als ik ooit de Synology weg doe
Ben zelf van een Synology overgestapt op een unRAID zelf bouw project, en heb daar echt nog geen seconde spijt van gehad. Er is ook een specifiek unRAID onderwerp hier op het forum, hoewel het niet meer zo actief is ... misschien gewoon een teken dat die dingen weinig problemen opleveren  :D

Met zelf bouw kan je altijd een meer performanter systeem samenstellen. Mijn Syno DS2413+ was geen kluns, maar met max. 4 GB geheugen en een aantal Docker containers liep dat geheugen wel snel vol.

Bij mijn unRAID machine met 16 GB geen enkel probleem en ik draai daarnaast ook nog een Windows 10 VM op en af en toe een Linux VM om wat te stoeien.

Voor het afspelen van media gebruik in een Apple TV 4K met Infuse. Inderdaad geen Atmos maar voor mij zonder Atmos opstelling geen probleem. De mensen van Infuse waren wel bezig om Atmos te ondersteunen maar dat is nog altijd in ontwikkeling.

StefaanD

Quote from: Teejoo on October 12, 2020, 09:03:20
Ik zie net dat ik nog een Gigabit GA-H55-UD3H moederbord met i3 processor heb liggen. Die heeft wel maar 6 Sata aansluitingen, maar verder lijkt me dat voldoende aangezien ik dit bord ook gebruik in mijn huidige Windows server PC.

Kun je SATA eenvoudig uitbreiden?
Lijkt me zeker voldoende, draai zelf op een Gigabyte H370M D3H-GSM moederbord met een i3-9100. Eigenlijk zelfs een beetje overkill, maar zo nooit problemen dat de machine iets niet aankan.

unRAID is wel trager om bestanden er naartoe te kopiëren dan pakweg een RAID 5 systeem zoals je op Syno kan instellen. Maar voordeel is dan wel weer dat je alleen maar data verliest van de schijf die uitgevallen is. Bij RAID 5 en twee schijven die uitvallen ben je gewoon alles kwijt als je geen backup hebt.

Tip: gebruik een SSD als cache drive, dat scheelt een stuk.

Tip 2: voor HD's gewoon WD Elements kopen en die dingen shucken. Scheel een serieuze slok op de borrel qua kostprijs. Heb dit zelf gedaan met een WD Elements 10TB en daar zat een WD RED no label in (eigenlijk een Hitachi helium, dus dik in orde)

Teejoo

Quote from: StefaanD on October 16, 2020, 13:27:28
Lijkt me zeker voldoende, draai zelf op een Gigabyte H370M D3H-GSM moederbord met een i3-9100. Eigenlijk zelfs een beetje overkill, maar zo nooit problemen dat de machine iets niet aankan.

unRAID is wel trager om bestanden er naartoe te kopiëren dan pakweg een RAID 5 systeem zoals je op Syno kan instellen. Maar voordeel is dan wel weer dat je alleen maar data verliest van de schijf die uitgevallen is. Bij RAID 5 en twee schijven die uitvallen ben je gewoon alles kwijt als je geen backup hebt.

Tip: gebruik een SSD als cache drive, dat scheelt een stuk.

Tip 2: voor HD's gewoon WD Elements kopen en die dingen shucken. Scheel een serieuze slok op de borrel qua kostprijs. Heb dit zelf gedaan met een WD Elements 10TB en daar zat een WD RED no label in (eigenlijk een Hitachi helium, dus dik in orde)
Goed om te horen, ssd's genoeg. Wel zou ik dan nog een uitbreidingskaart kunnen nemen zoals Bart al aangaf in zijn post.

Bedoel je met chucken demonteren? Nadeel is natuurlijk wel dat als de schijf het zelf begeeft je geen garantie meer hebt lijkt me.

Het door jou genoemde voordeel had ik ook al gezien. Ik ga ook een unraid server bouwen.

Ik zit wel ook nog te kijken naar dit moederbord. Volgens mij moet dat ook wel werken met unraid.

Teejoo

Quote from: Bart_M on October 12, 2020, 17:33:24
Ik kan je echt aanraden om een beproefde set te kiezen via het unraid forum.
Niets is irritanter dan vage foutmeldingen of zelfs errors in je data opslag.

Zelf gebruik ik deze kaartjes zonder problemen: IBM M1015 LSI 9220-8i/9240-8i SAS SATA RAID
Als ik het goed lees is dit een uitbreiding van 8 poorten? Welk type verloopkabel heb je dan nodig?

Bart_M

Quote from: Teejoo on October 16, 2020, 16:08:33
Als ik het goed lees is dit een uitbreiding van 8 poorten? Welk type verloopkabel heb je dan nodig?

Dat klopt. In mijn geval zaten de kabels er ook bij, vaak kan je via E-bay wel een goed kitje aanschaffen. Let wel goed op de firmware, het moet de IT versie zijn. Maar dat is vrij makkelijk zelf te doen.

Dan zou ik de cache en parity disk(s) in ieder geval direct op het moederboard zetten en de als je meer schijven krijgt deze pas op de uitbreidingskaart zetten.

Leesvoer:
https://www.servethehome.com/ibm-m1015-part-1-started-lsi-92208i/
https://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

StefaanD

Quote from: Teejoo on October 16, 2020, 15:56:20
Bedoel je met chucken demonteren? Nadeel is natuurlijk wel dat als de schijf het zelf begeeft je geen garantie meer hebt lijkt me.

Het door jou genoemde voordeel had ik ook al gezien. Ik ga ook een unraid server bouwen.

Ik zit wel ook nog te kijken naar dit moederbord. Volgens mij moet dat ook wel werken met unraid.
Met chucken bedoel ik inderdaad demonteren. Dat gaat met die WD Elements verrassend goed zonder enig spoor van schade. Dus moest er iets aan de schijf zijn binnen garantie periode dan kan ik die altijd terug monteren. Maar het is natuurlijk wel een dingetje.

Mijn moederbord is ook een 1151 socket dus dat zou moeten werken. Voordeel van het moederbord dat je opnoemt is dat deze ook M.2 poorten heeft om zo'n SSD te gebruiken, dat spaart je een SATA poort uit.