Welke Tidal streamer in woonkamer?

Started by Endemic, October 5, 2020, 09:48:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Endemic

Hallo allemaal,

sinds kort heb ik een Tidal abonnement en ben positief verbaasd over de kwaliteit van de muziek, nu luister ik voornamelijk via een Sennheiser PXC550 tijdens het werk maar wil nu ook weer lekker op de bank in de woonkamer gaan luisteren en zoek ik een oplossing om daar met hifi kwaliteit te luisteren. In mijn beleving is dat of een separate streamer die met een touwtje aan de versterker (Marantz SR6009) vast zit.

1: welke hardware is als Tidal streamer geschikt?
2: welke verbinding is te verkiezen? Digitaal of analoog?
3: heeft het zin om de versterker in te ruilen op een versterker die Tidal intern heeft? Ik heb voor film een 5.0 / 5.1 set -ik gebruik de sub al tijden niet meer- maar zal niet upgraden naar meer kanalen dan wat ik nu heb, het staat immers in de woonkamer en het staat vol genoeg.

Budget: laten we even buiten beschouwing, eerst leer ik graag wat er mogelijk is en daarna bepaal ik een budget.

Alvast bedankt voor de tips en adviezen, en de vragen.

Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

DofN

#1
1. vrijwel elke streamer heeft een plugin voor Tidal. Gewoon even bij de specs kijken.
2. verbinding: je bedoelt fysiek netwerkbedraad of WIFI? Er zijn voor- en tegenstanders van beide dus in de praktijk zal dit niet belangrijk zijn. Let op: sommige streamers moeten bedraad aangesloten worden. Ik doe zelf liever WIFI. Geen fysieke verbinding met het modem. Bedoel je digitaal tussen streamer en versterker? Dat hangt dan van je versterker af. Heeft hij een digitale ingang dat zou ik, om overbodige ADC/DAC te voorkomen, digitaal gaan, mits je streamer een digital out heeft. Niet alle streamers hebben dat: veel streamers zijn een streamer en DAC (en soms voorversterker) ineen;
3. dat kan je doen, wat ik daar als nadeel in zie is dat als de fabrikant ophoudt met de ondersteuning van TIDAL je de versteker daar niet meer voor kan gebruiken. Dat is geen probleem als je een versterker hebt met digitale ingangen. Zet er een streamer voor en je bent er weer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Endemic

@doorofnight:
Dat wist ik niet, dat je plugins kon installeren op de streamer om hem op Tidal aan te kunnen sluiten. In mijn belevingswereld was je overgeleverd aan de nukken van een audiocomponentenfabrikant en de meegeleverde firmware.

Verbinding:
  - Met het netwerk: mijn voorkeur gaat uit om naar het netwerk te verbinden met een draad. Ik heb een switch liggen in het audiomeubel ivm de versterker, playstation en de tv.
  - Naar de versterker: mijn SR6009 heeft een DAC en ik kan daarom Toslink of Coaxiaal digitaal verbinden.

Andere versterker: als de support ingebakken zit en een nieuwe firmware versie verwijdert de Tidal interface niet zal het toch blijven werken? Er komen alleen geen updates meer aan...
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

DofN

Of je zelf plugins kunt installeren hangt van de streamer af. Ik heb een NUC met daphile, en kan dus zelf plugins installeren. Maar vwb de 'kant en klare' streamers.. dan moet je echt checken of Tidal ondersteund wordt.

Ik weet niet of Tidal voor altijd blijft werken zonder updates.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PatrickP

Veel gebruikte is de Bluesound Node 2i. Ook hier. Uitstekende app, veel mogelijkheden. Voldoende uitgangen.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

toetertje

Waar speel je tidal nu mee af? Je kunt vanaf dat apparaat ook tidal streamen naar de marantz toch?
Dat heb ik ook een tijdje gedaan vanaf de laptop, met een marantz als renderer.

denoontje

Hier een linn (in mijn geval een dsm, maar een ds/ds-i kan ook en in diverse prijs klassen te krijgen).

Tidal en qobus spotify en radio geïntegreerd.
Ook via het netwerk af spelen vanaf een nas.
Geen losse dac oid nodig.
App waarbij je ook direct in Tidal en je eigen bib kan zoeken.

Extra voordeel: roomcorrectiesoftware aan boord, regelmatig updates, ook op de oude series.
Je kunt voor wat jij wilt een eerste generatie linn streamer kopen.

https://www.linn.co.uk

bijv:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m1605881224-linn-ds-akurate-dac-en-streamer-als-nieuw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1607655989-linn-majik-ds-streamer-dynamik-space-optimization-zilver.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/stereo-sets/m1603661614-linn-majik-ds-i-zwart-streamer-versterker-dsm-0-izgs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

En teejoo van het forum heeft ook een majik m2 te koop staan volgens mij.

ik zou als het kan altijd bedraad aansluiten.

chocovla

Heb nog een Aries mini met Sbooster in de markt staan. Werkt ook prima met Tidal :angel:
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Endemic

Quote from: toetertje on October  5, 2020, 19:50:38
Waar speel je tidal nu mee af? Je kunt vanaf dat apparaat ook tidal streamen naar de marantz toch?
Dat heb ik ook een tijdje gedaan vanaf de laptop, met een marantz als renderer.
Voornamelijk via mijn Oneplus 5T telefoon op een Sennheiser PXC550 terwijl ik werk, maar wil ook in de woonkamer luisteren en draadloos ben ik niet zo'n fan van als het komt op hoog-kwaliteits connecties.
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

Endemic

Quote from: chocovla on October  5, 2020, 20:23:37
Heb nog een Aries mini met Sbooster in de markt staan. Werkt ook prima met Tidal :angel:
Dank je voor de tip, dit apparaat werkt niet met een Android app dus kan ik hem niet inzetten, klinkt mij zeer amerikaans gericht in de oren aangezien Apple marktleider in de USA is met mobiele telefoons etc, en hier in de normale wereld, Android.
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

Endemic

Quote from: PatrickP on October  5, 2020, 18:26:01
Veel gebruikte is de Bluesound Node 2i. Ook hier. Uitstekende app, veel mogelijkheden. Voldoende uitgangen.
Even op de pagina van de leverancier gekeken, dit ziet er wel netjes uit.
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

Endemic

Quote from: denoontje on October  5, 2020, 20:22:02
Hier een linn (in mijn geval een dsm, maar een ds/ds-i kan ook en in diverse prijs klassen te krijgen).

Tidal en qobus spotify en radio geïntegreerd.
Ook via het netwerk af spelen vanaf een nas.
Geen losse dac oid nodig.
App waarbij je ook direct in Tidal en je eigen bib kan zoeken.

Extra voordeel: roomcorrectiesoftware aan boord, regelmatig updates, ook op de oude series.
Je kunt voor wat jij wilt een eerste generatie linn streamer kopen.

https://www.linn.co.uk

bijv:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m1605881224-linn-ds-akurate-dac-en-streamer-als-nieuw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1607655989-linn-majik-ds-streamer-dynamik-space-optimization-zilver.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/stereo-sets/m1603661614-linn-majik-ds-i-zwart-streamer-versterker-dsm-0-izgs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

En teejoo van het forum heeft ook een majik m2 te koop staan volgens mij.

ik zou als het kan altijd bedraad aansluiten.

Als ik het zo bekijk is een Linn en een Bluesound wel interessant, maar twee totaal verschillende apparaten en prijsklassen.
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector

vergeerr72

Quote from: Endemic on October  6, 2020, 10:10:11
Als ik het zo bekijk is een Linn en een Bluesound wel interessant, maar twee totaal verschillende apparaten en prijsklassen.
Voeg de minidsp shd studio ook maar aan je lijstje toe.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

JunkO

#13
Een Bluesound Node 2(i) is eigenlijk alles wat je nodig hebt; ziet er goed uit, is mooi gebouwd, speelt zowat alles af wat je maar kan bedenken, standaard al een meer dan prima kwaliteit en je hebt de mogelijkheid om er een externe DAC achter te hangen mocht je er nog meer uit willen halen.

Daarnaast zijn ze veel 2e hands verkrijgbaar en houden ze hun waarde ook behoorlijk goed.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Endemic

De minidsp shd studio kost weer $ 899 nieuw en de Bluesound is er nieuw voor € 449, nu kan ik best doorsparen maar als ik met € 449 een goed geluid heb en alles kan afspelen wat ik wil is dat hetgeen waar ik naartoe neig.
Marantz SR6009, Denon DP 3000 / van den Hul kabels, Rotel RCD991 / MIT-kabels, Xanadu AW-18AL, C-10, AW-7AL / Audio Research kabels (fronts only),  Zelfbouw sub 2 * 10", Sony 4K projector