Rel Quake foam of nieuwe losse subwoofer

Started by Riesje, October 4, 2020, 21:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Riesje

Ik ben al lang in het bezit van een Rel Quake en sinds enige tijd staat het apparaat stil vanwege vergane foamranden. Ik gebruikte het apparaat in combinatie met Mission 760i speakers en dit vult elkaar mooi aan. Bij voorkeur zou ik de randen willen refoamen maar ik vermoed dat de originele woofer niet meer zo bruikbaar is. Bij het zachtjes indrukken van de conus komt het al vrij precies dat de woofer niet schuurt en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of zelf refoamen dit kan voorkomen.

Verder kost het laten refoamen van 69 tot 89 euro zonder verzendkosten en dan kom je al snel aan de prijs van een gemiddelde nieuwe losse subwoofer die ik er weer in kan bouwen.

De originele Westra PW250-2158 woofer is al lang niet meer te koop maar de specs heb ik wel.
Belastbarkeit RMS 100 Watt
Kennschalldruck1 Watt/ 1m 90 dB
Impedanz Z 8
Resonanzfrequenz fo 40 Hz
Gleichstromwiderstand Re 6,9
Mechanische Güte Qms 3,57
Elektrische Güte Qes 0,55
Gesamt Güte Qts 0,47
Äquivalentvolumen VAS 87 Liter
Eff. Membranfläche A 346 cm2

In plaats hiervan wil ik de Peerless SLS-P830668 monteren:
Impedance8 ohms
Sensitivity87.9 dB 2.83V/1m
Frequency Response30 to 2,000Hz
Resonant Frequency (Fs)32 Hz
Mechanical Q (Qms)7.1
Electromagnetic Q (Qes)0.59
Total Q (Qts)0.55

Ik zie dat de Qts een stuk hoger is en aangezien het een gesloten box is weet ik niet of ik juist hierdoor meer laag ga verliezen dan winnen al hoef ik niet meer laag dan ik al had.

Graag zou ik weten of refoamen nog nut heeft en of wellicht iemand in de buurt van Waalwijk mij wat tips kan geven of dat de vervangende speaker een goede opvolger is, of wellicht weten jullie een goed alternatief wat beter aansluit op de oude woofer.

Witalik

Misschien veel te simpel, maar als je een zelfde soort unit zoekt die goed speelt op de aantal liters van de Rel kist en ook op dezelfde vermogen ? Dan moet je toch haast wel op een redelijk goede match komen ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Bobbyklus

Ik sluit mij aan bij wat Witalik zegt, maar vind wel dat je het refoamen niet moet laten om de reden die je noemt. Als de foamrand al kompleet weg is, dan is het echt lastig om de conus op en neer te bewegen zonder dat hij aanloopt, de foamrand callibreert hem.
Gr Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Sjaak_Banaan

Weet niet zeker of dit jouw model is, maar hier heb ik vaker randen gekocht en ben er altijd netjes geholpen.
Denk dat je met wat lijm en verzenden nog geen 20 euro kwijt bent.
Ik zou het gewoon proberen, ik vond de grote randen makkelijker dan die hele kleine.
Kijk de instructievideo anders even, staat bij hun op de site meen ik.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

mijkie

Quote from: Sjaak_Banaan on October  5, 2020, 08:10:30
Weet niet zeker of dit jouw model is, maar hier heb ik vaker randen gekocht en ben er altijd netjes geholpen.
Denk dat je met wat lijm en verzenden nog geen 20 euro kwijt bent.
Ik zou het gewoon proberen, ik vond de grote randen makkelijker dan die hele kleine.
Kijk de instructievideo anders even, staat bij hun op de site meen ik.

Waar is hier Sjaak ?

linkje vergeten denk ik ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Riesje

De reden waarom ik dacht dat het refoamen niet meer ging werken zat meer in het feit dat ik iedereen met knijpers bezig om de conus te calibreren en de mijne dus dat aanlopend geluid al gaf maar als dat normaal is kan ik een poging wagen.

@Sjaak Ik denk dat je speakerrepairshop bedoelt, die zijn ongeveer nog de enigen die hier een foamrand voor hebben. Foamrand en lijm kosten mij inc verzenden 17 euro dus dat is dan wel de moeite waard, en knijpers heb ik genoeg  ;D

Sjaak_Banaan

Quote from: mijkie on October  5, 2020, 08:18:30
Waar is hier Sjaak ?

linkje vergeten denk ik ;)

Haha, denk geen forumsponsor.... dus verwijderd, my bad!

Maar @Riesje, jup ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jossie

#7
Ik haal de woofer altijd helemaal uit elkaar. De beschikbare foamrand van/voor de Quake is niet origineel. De oude rand is erg plakkerig, verwijderen aan de achterzijde als de woofer in elkaar zit is ondoenlijk.

Veel meer werk, niet geschikt als je niet weet hoe je woofers moet reconen. Het eindresultaat is echter wél om aan te zien...





Afschrikwekkend tussen station... :

Omni !

Ralf67

#8
Wat kost een dergelijke complete recone ?

Zo kunnen vele Rel Quake en Q50 en Q100 een mooi 2de leven hebben .

jossie

#9
Te weinig en daarom ga ik dus ook failliet [emoji41]

Nou ja, af en toe doe ik er een maar niet voor minder dan 100 euro. Voor een echte liefhebber doe ik het graag. Pas ook een Stealth gedaan, ongeveer dezelfde woofer:

Omni !

frits marantz

Je zou Total Speaker Repair even kunnen vragen. Uut Grunn. ;)

Riesje

Die zijn met vakantie, z'n vervanger vroeg al 89 euro voor een nieuwe rubberrand terwijl er een foamrand origineel gebruikt wordt.

@Jossie Je bent duidelijk thuis in speakers en benodigde onderdelen maar ik niet. Ik vind het een prachtige kleine sub en weggooien vanwege een niet werkende woofer is eeuwig zonde maar ik heb de spiders en litzedraad niet op voorraad, laat staan dat ik weet waar je spiders voor deze speaker kunt krijgen of hoe je moet uitrekenen welke goed is. Laat staan dat de spoel kapot is, waar haal je die dan vandaan. Ik ken de maten of verdere technische data ook niet. Kortom, voor iemand die dit niet vaak doet zijn er nogal wat vragen.

jossie

#12
Dat hoeft ook allemaal niet, ik haal de woofer uit elkaar met behoud van alle onderdelen. Alleen de foamrand wordt vervangen.

Maar... dat vereist wel wat jaren ervaring, dat is niet zo over te dragen want dat kost veel teveel tijd.

Als je het zelf wil doen, accepteer het resultaat zoals het wordt en koop desnoods daarna een nieuwe woofer [emoji6]

Als je het leuk vindt dat hij goed gerepareerd wordt, breng 'm langs en verbaas je over het eindresultaat. Dat kost wel wat geld.
Omni !

jossie

Riesje?

Hop hop, op naar de familie en onderweg even in Delft aan...

Omni !

zwabber

LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Ralf67

#15
Is gewoon (weer) een nieuwe subwoofer.

Jack_D

Vakwerk :thumbs-up: .
Ik hoop dat mijn Rel nog lang speelt, maar als ie uit elkaar valt weet ik waar ik moet aankloppen :worship:

Riesje

Zo, dat ziet er echt goed uit zeg. Ziet er uit als nieuw, inderdaad vakwerk. Ik stuur je wel even een PM voor de afhandeling  ;)

mijkie

Kun je rustig aan Jos overlaten, komt goed !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Riesje

Daar lees ik inderdaad alleen maar goeds over. Wel weer apart dat ik regelmatig hier kijk op het forum maar sinds een paar dagen mijn eigen topic niet meer opende omdat ik niet verwachtte dat er wat nieuws stond. Mooie verrassing dus!

Afspraak is al gemaakt, ben nu al blij  ;D

Het begint mij steeds meer te interesseren en intussen groeien bij mij meer vragen maar daar zijn weer een ander topics voor  ;D

Riesje

Zo, na een week goed de griep te hebben gehad (geen corona) vandaag pas de zin en mogelijkheid gehad de sub aan te sluiten en laten spelen en ik moet zeggen, het speelt als een trein. De speaker zit er strak in zoals het hoort en zelfs de draaiknoppen gaan vele malen soepeler dan ze ooit gedaan hebben. Zeer netjes gedaan en wat mij eigenlijk over de streep trok was de combinatie van ook versterker nakijken en waar nodig repareren of wat vervangen want aan een speaker alleen tenslotte heb je niet zoveel als je versterker niet werkt. Het is tenslotte al een ouder beestje. Tot mijn verbazing knippert het lampje in de aan/uit knop ook niet meer, alleen maar lof.

Het is wel weer even zoeken naar waar de sub het beste staat maar de aanvulling van de bas op de "boekenplank" speakers klinkt goed, alsof het uit de kleine speakers zelf komt. Veel strakker en rustiger en dieper dan de tannoy sub die ik tijdelijk aangesloten had.

De volgende vragen komen vanzelf wel maar dat is een tweeter vraag die hoort hier niet thuis. Maar Jos, alsnog bedankt voor de genomen moeite en zelfs het halen en brengen van de sub!!