Tweedehands LG Oled aanschaffen - waarop letten ?

Started by proconsoles, October 1, 2020, 20:53:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

proconsoles

Hallo,

Ik ga vrijdagavond (morgenavond) een tweedehands LG OLED65B6V bekijken en wellicht aanschaffen.

Volgens de verkoper is het toestel 3,5 jaar oud (digitale factuur aanwezig), heeft het toestel geen dode pixels, maar wel last van inbranden gehad, de verkoper zegt letterlijk :

"Net heb ik een test gedraaid door middel van een youtube filmpje om te kijken of hij last heeft gehad van inbranden. Bij de kleur rood zie ik twee lichte vlekken van max een paar cm op het scherm, bij de overige kleuren zie ik ze niet. Bij normaal TV kijken is mij dit in ieder geval nooit opgevallen."

Bijgesloten de 2 foto's die ik van de verkoper kreeg.

Verder is volgens de verkoper, het toestel zo goed als nieuw en de prijs voor overname ligt op 900 Euro.

Op welke dingen zouden jullie nog meer letten ?
Is dit een verstandige keuze ?
Wat zouden jullie doen ?

Hij gaat mijn Pioneer Kuro KRP-600A vervangen trouwens.

skyfox

Ik heb hetzelfde toestel en had na 3,5 jaar veel erger last van inbranden. In het midden had ik last van de beruchte groene blob. Op basis daarvan met coulance een nieuw paneel laten plaatsen.

Rood verbergt nog wat ellende, laat ook even een foto maken van een oranje en geel scherm. Met YouTube inderdaad heel makkelijk te doen. Hou er rekening mee dat het op de foto minder zichtbaar is dan in het echt. En dat het inderdaad met echte tv beelden weer minder opvalt dan met een testbeeld in een vaste kleur. Ik had bijv een Netflix logo en npo logo keihard ingebrand, maar zag er tijdens het kijken helemaal niks van. Echter, de groene blob in het midden (bij oranje/geel) zag ik overduidelijk, kwam flink terug in huidtinten bijvoorbeeld. Werden dan groenig. Misschien dat ik in mijn showcase topic nog foto's van het ingebrande beeld heb staan.

Enfin, als het inbranden beperkt is, je de backlightverlichting niet op 100% gaat draaien, dan lijkt me het een prima koop.

Alleen de vraagprijs kan ik je niet mee helpen. Ik zou even kijken naar wat een uitlopend model nog kost (bijv Smits Arnhem even bellen voor de beste prijs) en dan beslissen of de prijs goed is.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

ajbeefde

Zou dat toestel voor die prijs lekker laten staan, zeker met dat inbranden verhaal.

Je koopt vandaag de dag voor een paar honderd meer een nieuw toestel, misschien dan maar een maatje kleiner, een 55 inch...
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Lucky.L

Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Cobraatje

Dat is één van de eerste Oleds van LG met allerlei kinderziektes, daar zou ik niet aan beginnen.
De LG65B9 is al rond de €1.500,- nieuw te krijgen.
Heeft 2e hands budgettair gezien de voorkeur, dan zou ik naar een nieuwere generatie op zoek gaan.

Komende van een plasma met zeer goede motion zou ik ook zeker LG's gaan bekijken en of je met de mindere motionhandeling van LG kunt leven.
Afhankelijk van hoe gevoelig je ervoor bent kan het van totaal niet storend tot zeer storend zijn.
Alle Oleds doen motion minder dan je Kuro(ook het enige wat imo minder is tav plasma's) maar Panasonic en Sony zijn wel beter dan LG.

TornadoGo

#5
Je kunt een nieuwe OLED de komende tijd wel voor €1000~€1200 vinden denk ik. LG is net weer begonnen met een Cashback actie, Philips heeft haar OLED's ook fors in prijs laten dalen, black friday komt eraan..

Check ook dit topic op tweakers voor reeële prijzen.

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

ajbeefde

#6
Quote from: Cobraatje on October  2, 2020, 08:06:51
Dat is één van de eerste Oleds van LG met allerlei kinderziektes, daar zou ik niet aan beginnen.
De LG65B9 is al rond de €1.500,- nieuw te krijgen.
Heeft 2e hands budgettair gezien de voorkeur, dan zou ik naar een nieuwere generatie op zoek gaan.

Komende van een plasma met zeer goede motion zou ik ook zeker LG's gaan bekijken en of je met de mindere motionhandeling van LG kunt leven.
Afhankelijk van hoe gevoelig je ervoor bent kan het van totaal niet storend tot zeer storend zijn.
Alle Oleds doen motion minder dan je Kuro(ook het enige wat imo minder is tav plasma's) maar Panasonic en Sony zijn wel beter dan LG.

Kom zelf ook van een goede Panasonic Plasma en heb, nu ruim een jaar , een 55" LG OLED en ben het totaal oneens over je motion verhaal !

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

MechanicalAnimal

Quote from: proconsoles on October  1, 2020, 20:53:22

Wat zouden jullie doen ?

een nieuwe kopen, allicht met Black Friday

kijk even voor de allerbeste aanbiedingen (lager dan jij zelf online kunt vinden) in dit topic op Tweakers

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1832627/last


LET OP! mocht je daar lid zijn/worden...lees de TopicWarning, het gaat om ZeroTolerance moderatie en bij offtopic posts zit je zomaar een week op de reserve bank  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

proconsoles

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden, dit helpt mij ontzettend op weg en doet me nogmaals denken aan, dat het kopen van een nieuwe OLED een veel betere en meer verstandigere keuze is.

Cobraatje

 ^^

Zelf heb ik geen enkel probleem met 2e hands, maar bij tv's en receivers wil ik wel graag garantie ivm meeste kans op problemen bij dergelijke producten.

Het tweakers topic is een goede tip, alleen het vermelden van het topic bij een evt. aankoop geeft meestal al de gewenste korting ;)
Nog goedkoper kan vaak in Duitsland: https://www.mydealz.de/search?q=oled

Tegenwoordig zijn er ook meerdere winkels die 5 jaar garantie aanbieden, b.v. Foka(hoef je alleen review te maken).
Het is meestal niet de volledige garantie zoals de eerste 2 jaar, maar een gedeeltelijke dekking.

Dat de motion bij een Oled minder is als bij een goede plasma is een feit, ga dus zeker tv's bekijken om te zien hoe gevoelig je ervoor bent.
Meestal is dat wel op te lossen met settings in de tv maar dan kan het gevreesde soap opera effect zijn intrede doen.
Zelf ben ik er erg gevoelig voor maar op mijn Pana Oled een goede instelling gevonden.

Sony heeft de beste motion, maar piss poor service
Panasonic geeft overall het beste beeld maar de verschillen zijn niet enorm.
Ligt er ook aan hoe goed je ogen zijn en hoe kritisch je kijkt.

Persoonlijk zou ik voor Sony, Panasonic of LG gaan.
TP Vision(Philips), Grundig e.a. zou ik links laten liggen.


proconsoles

Ik ben gisteren wezen kijken en het inbranden bekeken bij de kleuren rood, geel en oranje. Op zich viel het best wel mee, en met normaal tv kijken zie je hier niet veel van. Verder geen dode pixels, krasjes of wat dan ook. Bepaalde knoppen op de remote, waren wel afgesleten.

Ik heb de tv dan ook gekocht, uiteindelijk voor 775 Euro. Als er mensen zijn, die nog gedetailleerde foto's zouden willen zien van het inbranden, dan kan ik die later nog eens posten.

Weet iemand toevallig, hoe je bij het service menu komt ?

JGvH

Vind t nog een hoop geld voor 3,5 jr oude tv met issue's

Cobraatje

Het veranderitusvirus was te sterk en er moest iets anders komen 8)
Ik hoop dat de issue's je niet gaan storen en veel plezier met de tv.

ajbeefde

Quote from: proconsoles on October  3, 2020, 12:35:43
Ik ben gisteren wezen kijken en het inbranden bekeken bij de kleuren rood, geel en oranje. Op zich viel het best wel mee, en met normaal tv kijken zie je hier niet veel van. Verder geen dode pixels, krasjes of wat dan ook. Bepaalde knoppen op de remote, waren wel afgesleten.

Ik heb de tv dan ook gekocht, uiteindelijk voor 775 Euro. Als er mensen zijn, die nog gedetailleerde foto's zouden willen zien van het inbranden, dan kan ik die later nog eens posten.

Weet iemand toevallig, hoe je bij het service menu komt ?

Waarom zou je in het service menu willen komen?
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

proconsoles

Dank jullie, en inderdaad het veranderitusvirus begon op te spelen en ik heb aan symptoombestrijding gedaan lol.
Overigens denk ik dat veel mensen dit virus hebben, de vorige eigenaar gaat voor de 77 inch uitvoering van LG Oled, terwijl die veel dichter op de tv zit dan ik.

De reden voor het service menu, was dat ik nieuwsgierig was naar het aantal draaiuren van de tv.
Vanuit het menu kon ik het niet vinden.


ajbeefde

Quote from: proconsoles on October  6, 2020, 11:22:29

De reden voor het service menu, was dat ik nieuwsgierig was naar het aantal draaiuren van de tv.
Vanuit het menu kon ik het niet vinden.

Had je misschien beter voor aanschaf uitgezocht....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

edwin99

Quote from: proconsoles on October  6, 2020, 11:22:29
Dank jullie, en inderdaad het veranderitusvirus begon op te spelen en ik heb aan symptoombestrijding gedaan lol.
Overigens denk ik dat veel mensen dit virus hebben, de vorige eigenaar gaat voor de 77 inch uitvoering van LG Oled, terwijl die veel dichter op de tv zit dan ik.

De reden voor het service menu, was dat ik nieuwsgierig was naar het aantal draaiuren van de tv.
Vanuit het menu kon ik het niet vinden.

Als je een harmony remote heb kan je deze button ( service menu ) toevoegen
Vanaf de normale LG remote niet mogelijk volgens mij
TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

JGvH