Hulp bij aansluiten subwoofers

Started by Lincos, September 29, 2020, 22:39:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lincos

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lincos en ik ben lid geworden van het forum omdat ik wat hulp nodig heb.

Een aantal weken geleden is mijn 5.1 receiver overleden. Omdat ik nog niet weet wat ik weer moet kopen en ik het vreselijk vond om het geluid via de tv speakers te horen heb ik van een kennis voor een paar tientjes een Onkyo TX-NR525 overgenomen. Dit klinkt al stukken beter echter weet ik niet goed hoe ik de subwoofers juist moet aansluiten.

Mijn vorige receiver had LFE uitgangen als ik het goed herinner echter de Onkyo heeft een (2x) Pre Out Subwoofer.

Nu lees ik in de handleiding van 1 subwoofer:  If the amplifier has only one set of PRE OUT terminals, do NOT connect the subwoofer to the PRE OUT terminals.

Ik ben dus niet goed met draadjes e.d. en hoe meer ik lees hoe verwarrender het wordt.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen LFE, een set pre out (in mijn geval), en een dubbele set pre out?

Het betreft een Onkyo TX-NR525 met een Magnat surround set, een Yamaha YST-SW800 en een YST-SW1500.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, alvast bedankt!


Martijnst1990

#1
Als je nieuwe receiver subwoofer pre out heeft kan je daar je subwoofer gewoon op aansluiten met een RCA kabel. Volgens mij heeft de handleiding van je subwoofer het over normale pre-outs (dus waar je een eindversterker op aan kan sluiten voor bijvoorbeeld je front speakers). Subwoofer pre out is hetzelfde als LFE out.

Edit: nog even goed naar de plaatjes gekeken. Je kan je subwoofer aansluiten op (de bovenste) subwoofer pre-out.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Lincos

#2
Dank je wel Martijn,

Ik heb het nog even opgezocht en er staat inderdaad 'Some amplifiers have line output terminals labelled PREOUT' voor hetgeen wat ik ge-copy past heb.
Dat is nu duidelijk.

Nog een vraag betreft de aansluiting. In de Onkyo beschrijving staat dat beide pre out's hetzelfde signaal geven. Dus heeft het 2x LFE out.
Nu kan ik daar dus 2 (actieve) subwoofers op aansluiten. Moet dit met een Y kabel (achter in de sub) of kan dit ook dit met een enkele RCA kabel.

Bij mijn vorige receiver ging het vanaf LFE out naar beide input aansluitingen op de sub middels een Y kabel.

Zit daar verschil in?

Martijnst1990

#3
Quote from: Lincos on September 30, 2020, 23:10:58
Dank je wel Martijn,

Ik heb het nog even opgezocht en er staat inderdaad 'Some amplifiers have line output terminals labelled PREOUT' voor hetgeen wat ik ge-copy past heb.
Dat is nu duidelijk.

Nog een vraag betreft de aansluiting. In de Onkyo beschrijving staat dat beide pre out's hetzelfde signaal geven. Dus heeft het 2x LFE out.
Nu kan ik daar dus 2 (actieve) subwoofers op aansluiten. Moet dit met een Y kabel (achter in de sub) of kan dit ook dit met een enkele RCA kabel.

Bij mijn vorige receiver ging het vanaf LFE out naar beide input aansluitingen op de sub middels een Y kabel.

Zit daar verschil in?
Je kan 2 subwoofers aansluiten met een enkele RCA kabel per subwoofer. Op het moment dat je een Y splitter gebruikt naar beiden aansluitingen op de sub heb je iets meer volume volgens mij. In principe zou het met een enkele RCA kabel, naar elke sub 1 prima moeten werken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Lincos

Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk