RAW vs JPG

Started by J.A.F._Doorhof, November 6, 2018, 18:17:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

@Frank, je kan toch niet van terechte of onterechte haat spreken als je én niet de geschiedenis van iemand weet (wie weet grote aantallen foto's verloren) én zijn/haar argumentatie?

Dat jij tevreden bent, je boterham er mee kunt verdienen én daarmee betaalbaar is betekent niet dat iemand anders dat hoeft te zijn. Het is dat mijn baas de abonnementskosten betaalt maar anders zou ik ook naar alternatieven als Darktable kijken. Daarbij ondersteunt Darktable tethering met de grote merken voor zover ik kan zien.

Sowieso heb je met het verstrijken van de jaren minder aan oude software omdat het besturingssysteem ook geüpdate wordt en je na een vijftal jaren bijna wel mee moet. Dat Adobe het abonnement heeft geïntroduceerd had natuurlijk een financieel motief. Dat mag je doen maar levert natuurlijk boze gezichten op van degenen die eerder veel minder kwijt waren omdat ze niet met elke versie meegingen maar alleen met echt noodzakelijke stappen.

Met dat in het achterhoofd vind ik "onterecht" wel een zware kwalificatie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd we hebben allemaal onze voorkeuren
Ik spreek ook veel mensen in de industrie en hoor natuurlijk klaagzangen ;) maar de meeste zijn toch zeer tevreden.

Het is geen kwestie van gelijk hebben willen hebben
Zoals gezegd iedereen heeft andere eisen. Werkt het goed voor je is dat toch perfect ?

Ik vind alleen dat hele "dit is veel beter dan dat stomme adobe" gewoon onterecht. Niets meer niets minder.

Het is voor mij gewoon een keuze wat het beste werkt.

Even over CC. Lees even mijn post terug ;)
Ik gebruik zelf ook juist Lightroom classic. Maar je poste het alsof je Lightroom 6/Photoshop pre CC gebruikt. En geloof me er zijn hele volksstammen die dat nog doen. En dat is gewoon geen eerlijk vergelijk.

Verder gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Als het werkt is het goed toch wat voor merk er ook aan hangt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#27
@tabcam
Kijk gewoon wat het eerst per jaar koste en nu.
Dan is de conclusie heel snel dat je nu als professioneel gebruiker vele malen goedkoper uit bent.

Maar er is zoveel onwaar wat er gepost word online daar doelde ik meer op.
Er zijn nog steeds mensen die bv denken dat je altijd online moet zijn omdat het anders niet werkt.

Verder zoals eerder gezegd. Niemand hoeft gelijk te hebben. Je moet gebruiken wat voor je werkt. Maar ik ben gewoon wat opstandig als mensen adobe afdoen als "geld belust" of "slecht"

Het is een pro pakket, het is een bedrijf dat winst wil maken. Maar er ook enorm veel voor terug geeft.

Zoals gezegd kijk naar de mobiele workflow. Toevallig net 2 weken geleden een Live stream over gedaan. Als je dan ziet hoe alles aan elkaar hangt dat is gewoon geniaal. En dat is mij absoluut dat geld waard.

Gebruik je het niet..
Dan niet doen.
Heel simpel

Net als camera's. De een heeft genoeg aan 12mp de andere eist er 60. Beide hebben gelijk. Kan er alleen niet zo goed tegen als de 60mp mensen de 12mp camera's afdoen als "troep" en de mensen de 60mp als "belachelijk heb je niet nodig"

Vandaar de misschien wat felle reacties ;)
Maar was goed bedoeld ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even over raw
Voor mensen die dat leuk vinden

Er zit een flink verschil tussen de convertors.
Zelf vind ik capture one nog steeds de beste. Vooral op dynamiek en detail.

Lightroom heeft na de laatste update wel een enorme slag geslagen met nieuwe huid bewerkingsopties en kleur toning 

DxO is enorm goed met ruizige platen

Luminar is enorm flexibel maar vind ik wel wat "groffer" en "platter"

Darktable is gewoon goed en is open source waardoor je veel nieuwe dingen ziet. Maar ook vaak wat crashes die daar bij horen.

Als iemand toevallig Fuji heeft is het heel interessant om die files door al die software te halen. Met Bayer lukt het wel maar trans files zijn toch wel pittiger. Heeft Lightroom enorm lang gekost om daar bv op het niveau van bv silkypix te komen of capture one.


Meer als aanvullig dat niet elke raw convertor ook dezelfde resultaten kan geven met dezelfde files. Vooral met Fuji is het erg belangrijk even goed te testen. Schiet zelf geen Fuji meer maar weet dat toen ik het gebruikte lightroom er soms een potje van maakte. Wat ik nu zie op mijn oudere files is dat gelukkig opgelost.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Wij zijn Windows gebruikers, mogelijk dat daar een klein verschil in is t.o.v. Mac.

Het zijn voor ons kleine bugs die je eigenlijk direct merkt en gewoon storend zijn, dan vraag je jezelf echt af of ze wel getest hebben voor de release. We verzinnen altijd wel een workaround, maar dat zou gewoon niet nodig moeten zijn voor zo'n duur pakket.

Wat CyrusOne vervolgens zegt over die plugins klopt en maakt het gewoon heel vervelend, dan moet eerst een update van het ene komen en dan moet je weer op die andere wachten, dan duurt het altijd lang.

Als ze dan vervolgens ieder jaar 'een compleet nieuwe' versie maken ipv het huidige updaten moeten alle plugins ook weer compatibel worden gemaakt en kan het 'beta-testen' weer beginnen. Kost allemaal onnodig tijd en geld, ze moeten gewoon beter testen, dit was bij Creative Suite beter vind ik.

Dat de laatste versie van InDesign lekker werkt is vast fijn, maar Adobe ligt altijd een jaar achter met 'InDesign Server', dus upgraden is voor ons nog geen optie omdat wij daar ook weer van afhankelijk zijn.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik zelf ook Windows

Mijn gedachtegang was trouwens altijd dat Windows wat achter Mac aanslofte qua updates en fixes. Maar het blijkt omgekeerd te zijn. Ook als je naar hotfixes kijkt zie je vaak dat Mac toch wel erg veel problemen heeft.

Het stomme is dat het mezelf nooit opviel tot ik beta ging testen op beide machines. Dat zet je inderdaad wel aan het denken.

Op iOS en Android is ook een behoorlijk verschil
Ik kon bv al maanden settings kopiëren en plakken in Lightroom. Heb me verrot gezocht op de iPad pro en dacht echt dat ik gek werd. Tot het me verteld werd dat die optie er aankwam ;)

Dus dat er soms wat dingen fout lopen is 100% waar
Qua lightroom is er bv ook een beperking als je op een NAS werkt. Je kan niet naar Photoshop en dan opslaan over het origineel (als je bv een tiff of jpg edit) via een das kan dit weer wel.

Nu zullen de meeste wel werken met Das systemen maar toch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"