REW meten van individuele drivers

Started by kermy, September 27, 2020, 13:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Even een vraag aan de mensen die doorkneed zijn in REW en het maken en meten van speakers. Als je begint met meten dan meet je eerst de individuele drivers, op een korte afstand van de speaker. Ik zie veel 1 m aangehouden worden, maar ook dichter bij. Wat is hier wijsheid, gating werkt alleen met de hogere frequenties, en dan zou je in het laag meer smoothing moeten toepassen. Meningen zijn welkom.

Voorgaande zonder enig filter of wat dan ook.

Mijn probleem begint met de volgende stap, en dat is het EQ'n  van de individuele drivers. Ik ben in bezit van een MiniDSP DDRC-24 waar ik sedert enige weken mee aan het experimenteren ben.

Natuurlijk heb ik ook al een gebied op het oog waar ik wil gaan wisselen, en dit in combinatie met het individueel EQ'n daar beginnen mijn vragen.

De eerste is,
EQ je het hele bereik van de individuele driver, of neem je de gewenste kantelfrequentie en werk je daar aan beide kanten een octaaf omheen?

De tweede is,
Omdat ik op de luisterplaats de zaak via Dirac wil laten EQ'n, en dat met de Harman curve in eerste instantie, maar welke curve, dat maakt voor de vraag eigenlijk niet uit. Ga je nu de individuele drivers gelijk volgens de curve EQ'n, of maak je ze zo flat mogelijk? Als het laatste, dan eigenlijk zonde als Dirac de zaak weer via een curve op de schop moet gooien.

En dat is een beetje de materie waar ik vragen over heb.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Normaal gesproken heb je niet zo heel veel aan dichtbij metingen.
In de dode ruimte word 3 a 4 meter aangehouden omdat dat anders meet als op een meter.
In de huiskamer is dat bijna niet te doen dus ga je compromissen nemen door dichterbij te meten.
Laag meten kan binnen überhaupt niet.
Lees eens de white paper van Grimm LS1

Rob

kermy

Een mooi stukje over de Grimm LS1, is interessant voor iedereen denk ik zo.

Ze kiezen wel steile flanken met 24 dB/Oct LR, dat wil nogal eens minder muzikaal uitvallen ten opzichte van minder steile filters. Het is allemaal wel makkelijk om uit te proberen met de huidige mini dsp.

Op AV Nirvana kreeg ik de tip om helemaal niets te doen aan PEQ van de individuele drivers, en dan Dirac al het werk te laten doen. Dat leek me wat kort door de bocht, en in het stuk van Grimm zie ik ook dat ze de drivers individueel rechttrekken, alles wel binnen het redelijke, maar toch.

Mochten er nog meer mensen zijn die hun invalshoek over de materie kwijt willen, schroom niet, alles is welkom.

Met vriendelijke groet,


Kermy