Versterker wel of niet aan laten staan

Started by Carrol, September 27, 2020, 10:18:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Twijfel iedere keer,aan laten staan of... standby 🤔
Wat doen jullie en wat is beter voor een versterker.
Heb een klasse D versterker dus voor de stroom kosten hoef ik het niet te doen.
Ben gewoon benieuwd naar jullie mening 🤗
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Deleted User

Mijn Lyngdorf combinatie gaat gewoon uit.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Altijd uit!
Ik heb ooit mijn Sphinx Project 12 aangezet voor ik naar de middagdienst vertrok, want "dan waren ze lekker warm als ik thuis kwam 's avonds". Nou dat warm klopte wel, een van de eindversterkers was gaan oscilleren en zette een hoogfrequent signaal op de luidspreker. Aldaar kwam het hoogfrequente signaal een dikke condensator tegen en die is gaan smeulen en is door de aansluitterminal gebrand. Dikke wolken rook de kamer in en aangezien we luchtverwarming hebben uiteindelijk stond het hele huis blauw.

Mijn vrouw kwam aan het eind van de middag thuis en liep meteen een vette wals tegemoet en de hond speerde naar buiten, dat arme beest. Mijn vrouw belde mij op wat te doen en ik gaf aan de brandweer te bellen, kon weinig te doen vanaf 35km afstand. 5 minuten later een ladder- en spuitwagen in de straat en 8 man met vette laarzen die door de woning baggerde om uiteindelijk bij de Sphinx versterker uit te komen, ze hadden de spuit gelukkig nog niet open getrokken.
De versterker was bloedje heet geworden, op zich was het geen hoog vermogen dus de versterker kon het wel aan, maar door de lange tijd en daardoor toch hitte was de trafo al helemaal blauw.

We hebben mazzel gehad dat er uiteindelijk geen vlammen zijn ontstaan, alleen maar smeulende condensatoren in de luidspreker maar het had natuurlijk helemaal fout kunnen gaan.
Moraal van het verhaal: alles uit als je niet thuis bent!

Xander32

Altijd alles aan en voor het geval er een uitval van het stroomnet is, heb ik een dieselaggregaat achterthuis staan, als noodstroom voorziening. Die springt dan direct aan. Echter, groen is de stroom dan niet meer. Voor de puristen wellicht te heftig.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Knor

Quote from: AudioEnZo on September 27, 2020, 10:58:45
Altijd uit!
Ik heb ooit mijn Sphinx Project 12 aangezet voor ik naar de middagdienst vertrok, want "dan waren ze lekker warm als ik thuis kwam 's avonds". Nou dat warm klopte wel, een van de eindversterkers was gaan oscilleren en zette een hoogfrequent signaal op de luidspreker. Aldaar kwam het hoogfrequente signaal een dikke condensator tegen en die is gaan smeulen en is door de aansluitterminal gebrand. Dikke wolken rook de kamer in en aangezien we luchtverwarming hebben uiteindelijk stond het hele huis blauw.

Mijn vrouw kwam aan het eind van de middag thuis en liep meteen een vette wals tegemoet en de hond speerde naar buiten, dat arme beest. Mijn vrouw belde mij op wat te doen en ik gaf aan de brandweer te bellen, kon weinig te doen vanaf 35km afstand. 5 minuten later een ladder- en spuitwagen in de straat en 8 man met vette laarzen die door de woning baggerde om uiteindelijk bij de Sphinx versterker uit te komen, ze hadden de spuit gelukkig nog niet open getrokken.
De versterker was bloedje heet geworden, op zich was het geen hoog vermogen dus de versterker kon het wel aan, maar door de lange tijd en daardoor toch hitte was de trafo al helemaal blauw.

We hebben mazzel gehad dat er uiteindelijk geen vlammen zijn ontstaan, alleen maar smeulende condensatoren in de luidspreker maar het had natuurlijk helemaal fout kunnen gaan.
Moraal van het verhaal: alles uit als je niet thuis bent!

Nou hadden Sphinx eindversterkers veel vaker dit soort onhebbelijkheden in hun tijd.
Bovengemiddelde uitval, maar als het speelde was het wel fraai...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

gerard1

Alles wat standby kan staat standby, is lekker handig :colgate:

Jean Sibelius

Hier gaat alles uit als ik stop met  luisteren. Voordat ik muziek ga luisteren zet ik meestal wel alles (ca. 30 - 45 minuten) van te voren aan (buizenversterkers en klasse A/B transistor) om alles lekker 'warm' te laten spelen. Alleen de NAS, netwerkpulletjes en Homey blijven continue aan staan (enerzijds ivm veiligheid, maar ook warmte ontwikkeling en 'slijtage' van de buizen).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

dre73

De voorversterker en de dac/streamer laat ik altijd aan staan.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

skyfox

Bij mij blijft alles (in stand-by) aan staan. Wel allemaal klasse D versterking overigens.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Tabcam

Als je versterker in de war raakt van lang aan staan ís die verkeerd ontworpen, sorry, maar dat hoort gewoon niet. Natuurlijk zit er dan een groot verschil tussen buizenversterkers, klasse A versterkers, en veel koelere klasse D versterkers.  Maar dan nog horen ze niet in de fik te vliegen.

Er staat tegenwoordig best veel continue 'aan' in huis, Slimme lampen, deurbel, routers, switches, NAS, TV, noem maar op. Is het verstandig zoveel mogelijk ui te zetten? Natuurlijk, maar sommige versterkers klinken warm toch beter. Ik zou zeggen, laat het van de versterker afhangen, minder dan een kwartier opwarmtijd, lekker uit doen, anders aan laten staan?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CZ79

#11
AMP en streamer - Standby
ARC en DAC - Aan
Switch en NAD - Aan

Tenzij we echt wat langer weggaan (vakantie of weekendje uit), dan gaat alles 'hard' uit
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

Omni !

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

Zoiets denk ik ja...

Of laten we zeggen, hoop ik. Alle elektrolyten omzeep.
Omni !

jossie

Deze stond waarschijnlijk ook altijd aan...





Anders is het echt schandalig.
Omni !


jossie

Omni !

eduard

Bij mij alles uit. Tot een paar maanden geleden bleef alleen mijn dac altijd aan. Heb nu een nieuwe dac en die gaat vanzelf uit.

mijkie

Bij mij alles op stand-by, alleen als ik een weekeinde of langer wegga, gaat alles van spanning
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

AudioEnZo

Quote from: TabCam on September 27, 2020, 19:03:19
Als je versterker in de war raakt van lang aan staan ís die verkeerd ontworpen, sorry, maar dat hoort gewoon niet. Natuurlijk zit er dan een groot verschil tussen buizenversterkers, klasse A versterkers, en veel koelere klasse D versterkers.  Maar dan nog horen ze niet in de fik te vliegen.
Tja, dat een versterker verkeerd is ontworpen waardoor die in brand kan vliegen weet je natuurlijk pas achteraf. Ik heb de Sphinx na laten kijken en het ontwerp was dusdanig dat bij het verlopen van een bepaald component de boel ging oscilleren. Maar nogmaals, dat weet je dus niet als je het koopt.

Carrol

Dacht juist dat t het afkoelen en weer opwarmen"slecht" voor een versterker zou zijn🤔 los van t feit dat hij beter klinkt..
Ik laat hem dus altijd aan staan....maar ik als ik dit zo lees weet ik niet of dit zo verstandig is....
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Kjelt

Voor een automotor is steeds starten ook slechter, maar die laat je toch ook niet de hele dag draaien ? :wacko:
Daarnaast hoe zit het met de ruststroominstelling en zoals Jossie hierboven al aangeeft met de temperatuur levensduur gevoelige componenten zoals de elco's ?

DustinV


Deleted User