Classic Front Speakers DUAL-208 met Fostex FE208EZ & T90A

Started by hondasnl, September 25, 2020, 20:29:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hondasnl

#50
Aangepast kastontwerp met nu de T90A mooi geïntegreerd.
Zandkamers erin en dubbel dikke zijpanelen voor wat meer body.
Massieve 10mm stalen tussenplaat tussen kast en voet.
Makkelijk bereikbare en onzichtbare ruimte voor een filter.
Mooie RVS bar verzonken in de eerste laag zijpanelen en gevuld met zand om een eventuele ringtone te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

MechanicalAnimal

Die RVS pijp is echt superstrak  :worship:

Doet dat nog wat negatiefs met de airflow daar? of maakt dat niet uit?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Leeuwarden

Ik denk dat het inbouwen van de tweeter eerder verschil gaat maken...

hondasnl

#53
Ja ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat klinken.
Anders hier en daar nog wat filteren als het echt niet klinkt.
Misschien pakt het al goed uit.
Ik durf het risico wel aan.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

#54
Quote from: MechanicalAnimal on October  7, 2020, 08:32:49
Die RVS pijp is echt superstrak  :worship:

Doet dat nog wat negatiefs met de airflow daar? of maakt dat niet uit?

Nee ik denk het niet, weinig flow creeren die drivers haha. Ik doe het meer om de panelen daar wat bijelkaar te houden in dat grote gat.
Het is ook een beetje qua looks  :inlove:.
Ook makkelijk om aan te tillen haha.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Janozj

#55
Prachtig ontwerp! Heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Vanaf waar gaat je tweeter meedoen? Ik ben altijd een beetje zoekende daarmee. In mijn laatste zelfbouwers loopt de breedbander tot rond de 8 kHz en de tweeter neemt het daarboven over.

Edit, ik zie het al vwb het overname punt en 6 dB per ocaaf filter. 

Contour

Kunnen die ribben achterop misschien weg als je de achterplaat ook dubbeldik uitvoert?

Gr. Walter

hondasnl

#57
Dat kan. En dan een bracing intern? (gaatjes in het achterpaneel even weggelaten dan).
Je kunt die interne bracing dan ook nog doorzetten naar het het middelste paneel.
Dat je als het ware twee laatste poorten krijgt.
Weet niet of dat effect heeft op het laag, een schot bijna aan het einde van de poort.

Vind het eigenlijk wel apart staan die ruggengraat maar je ziet hem niet echt.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

MechanicalAnimal

Quote from: hondasnl on October  7, 2020, 20:51:05
Dat kan. En dan een bracing intern? (gaatjes in het achterpaneel even weggelaten dan).
Je kunt die interne bracing dan ook nog doorzetten naar het het middelste paneel.
Dat je als het ware twee laatste poorten krijgt.
Weet niet of dat effect heeft op het laag, een schot bijna aan het einde van de poort.

Vind het eigenlijk wel apart staan die ruggengraat maar je ziet hem niet echt.

Interne bracing zou ook mijn keuze in deze.

Allicht is het het ook nog even waard om te onderzoeken of 2 of 3 smalle geleiders nog iets voordeel kunnen bieden in de vorm van een meer laminaire airflowmaar ik weet niet in hoeverre dat nodig is én of dat een gunstig genoeg effect heeft om daar zoveel moeite in te steken. Ik twijfel omdat je dan toch onderaan weer uitmond in 1 grote opening alvorens dat de airflow de box verlaat.

Wel liet ik dat rode vlak (die interne bracing dus) niet zover naar onderen doorlopen.

Ik zou die laten ophouden waar de opening begint, op die manier zie hem niet achter die RVS buis lopen, ik vind dat afbreuk doen aan juist die buis als designfeature.

Die krappe decimeter die dan niet verstevigd wordt door die rib is echt verwaarloosbaar IMHO

plaatje:

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

hondasnl

#59
Idd Maarten, dat zichtbare stuk interne bracing is niet zo mooi om te zien, goed idee deze niet te ver door te laten lopen en heeft idd ook niet veel nut meer.
Voordeel van die middelste interne bracing is dat je de binnenpanelen van de vouwen ook halverwege aan elkaar verbind en versterkt. Dat was mijn bedoeling dan ook hiermee.

Wat bedoel je precies met 2 of 3 smalle geleiders?
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

#60
Update ontwerp.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

MechanicalAnimal

Quote from: hondasnl on October  8, 2020, 18:59:56
Idd Maarten, dat zichtbare stuk interne bracing is niet zo mooi om te zien, goed idee deze niet te ver door te laten lopen en heeft idd ook niet veel nut meer.
Voordeel van die middelste interne bracing is dat je de binnenpanelen van de vouwen ook halverwege aan elkaar verbind en versterkt. Dat was mijn bedoeling dan ook hiermee.

Wat bedoel je precies met 2 of 3 smalle geleiders?

nicely done  :pompom:

Slim ook om die 2de plank mee te nemen, wil je nog verder gaan en ook de eerste plank van de "hoorn"/"vouw" mee te pakken? Dat is weliswaar een heel kort plankje maar als je toch bezig bent......  :D of voorzie je daar geen winst/effect?

@ 2 smalle geleiders

Beetje verkeerde woordkeuze, ik bedoel eigenlijk dat je niet 1 rode brace plaatst maar 2 of 3 smallere naast elkaar.

Je creert dan 3 tunnels (of meer naarmate je planken bijvoegt) ipv 1 of 2 grotere tunnels waar de airflow doorheen gaat.
Maar ik denk dat dat in deze niet zoveel zodern aan de ddijk zet. Zowel qua constructie niet als het verminderen van turbulentie in de airflow.

soms zie je wel eens buizen gebruikt worden, soort rietjes-effet, om turbulentie uit de airflow te halen en een wat meer laminaire flow te bewerkstelligen.

PMC doet dat bijv in hun TL, het uiteinde is voorzien van een soort rooster met spoilers/lamellen om die turbulentie eruit te halen.

Ik kan me helaas alleen niet goed een voorstelling maken, wat nog wel zin heeft en wat niet.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Janozj

Is het niet ook een beetje zo dat je dit soort ontwerpen niet helemaal dood wilt dempen? Juist een hoorn voegt allerhande gewenste en (misschien ook wel) ongewenste effecten toe t.o.v. een standaard speaker. Deze breedbander is ook ongefilterd toch?

Is een beetje de romantiek van een dergelijk ontwerp, voor mij dan. Beedbanders hebben een heel eigen plek in de audiowereld. 

hondasnl

#63
Quote from: MechanicalAnimal on October  9, 2020, 07:52:39
nicely done  :pompom:

Slim ook om die 2de plank mee te nemen, wil je nog verder gaan en ook de eerste plank van de "hoorn"/"vouw" mee te pakken? Dat is weliswaar een heel kort plankje maar als je toch bezig bent......  :D of voorzie je daar geen winst/effect?

@ 2 smalle geleiders

Beetje verkeerde woordkeuze, ik bedoel eigenlijk dat je niet 1 rode brace plaatst maar 2 of 3 smallere naast elkaar.

Je creert dan 3 tunnels (of meer naarmate je planken bijvoegt) ipv 1 of 2 grotere tunnels waar de airflow doorheen gaat.
Maar ik denk dat dat in deze niet zoveel zodern aan de ddijk zet. Zowel qua constructie niet als het verminderen van turbulentie in de airflow.

soms zie je wel eens buizen gebruikt worden, soort rietjes-effet, om turbulentie uit de airflow te halen en een wat meer laminaire flow te bewerkstelligen.

PMC doet dat bijv in hun TL, het uiteinde is voorzien van een soort rooster met spoilers/lamellen om die turbulentie eruit te halen.

Ik kan me helaas alleen niet goed een voorstelling maken, wat nog wel zin heeft en wat niet.

Die eerste pakken we ook gelijk mee, kleine moeite.
Maar die is eigenlijk al verstevigd door de baffel maar dan wordt de baffel ook weer steviger haha!
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

#64
Hier kun je niet zo makkelijk tegenop zagen.
Via zagenzagen online besteld.
CNC super strak.
Gemak dient de mens.

De stikkers met de info per paneel erop kun je er makkelijk afhalen, dus je scheurt ze niet kapot waardoor de andere helft blijft zitten.

Een goed en strak begin.
De bouw kan van start.

Nu de schuine kanten aan de binnenpanelen aanbrengen.
Of beter nog die rode bracings exact op maat te maken.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

#65
Als we deze hebben dan gaat de rest een stuk eenvoudiger.

Dit kan mooi uit het restmateriaal.



Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Contour

Goed bezig Marcus, goede tip die zagenzagen, hoe nauwkeurig is het gezaagd denk je?

hondasnl

#67
Quote from: Contour on October 10, 2020, 11:02:16
Goed bezig Marcus, goede tip die zagenzagen, hoe nauwkeurig is het gezaagd denk je?

Walter?

De panelen zijn CNC gezaagd.
Ze leggen een plaat 2440x1220 op de CNC tafel en de rest gaat zoals jezelf hebt ingevoerd.
Op de site zie je zelfs hoe de platen zo voordelig worden ingevuld.
Ik meet hier alle maten zoals ik ze heb ingegeven.
Op een honderdste / duizendste mm.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

De eerste contouren van de vouwen zijn er.

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Contour

Fijn om te zien dat het echte houtbewerken gestart is! CNC is perfect, goede tip!

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hondasnl

#71
Lijmresten aan de binnenzijde van de kast zijn toelaatbaar.
Aan de buitenzijde wil je dit niet hebben als je de kast in de blanke lak wilt afwerken.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Pinda13

" no loss of fine detail "

hondasnl

Door de weeks wat druk. Het weekeind weer verder.
Filtermateriaal binnen in iedergeval.
De ruggengraat aan de achterzijde hou ik er toch ook in.
Vind het wel gaaf staan ookal zie je hem niet zo.
Hout was toch al gezaagd ook.

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

hondasnl

Beetje finetunen hier en daar.

Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl