Goed om te horen (lezen) dat er dus betere / andere ontwerpen zijn dan Scan Speak.
Ik ga eens rond kijken of ik zoiets tegen kom.
Enkele maanden geleden heb ik een setje minimonitors mogen lenen. Leuk en muzikaal speakertje, echter in vergelijking met mijn vivace 2012 klinkt deze minimonitor zeer gesloten. Ik miste de openheid en het detail. Daarin doet mijn vivace het erg goed.
Wie weet is mijn vivace 2012 niet te 'verslaan' (bezetting is Vifa laag + vifa mid + scan speak hoog)
In een ver verleden heb ik ook eens een d'appolito ontwerp beluisterd (dynaudio). Dit was ook heel fraai.
Welke variant van de Minimonitor heb je beluisterd?
Er zijn meerdere varianten.
https://www.speakerland.nl/luidsprekermodellen/compacte-luidsprekers/scan-speak-minimonitor-beryllium/Ik vond de variant met de Beryllium dome tweeter icm het verbeterde (externe) filter, voorzien van de beste materialen, heel erg goed klinken.
Veel detail, prima open en ongekende diepgang voor het formaat.
Had je externe filters? Want het verbeterde filter past niet in het kastje.
De Vivace is een totaal andere luidspreker met veel meer inhoud (diepgang) en een separaat mid.
Met een d'appolito ontwerp heb ik ook zeer goede ervaringen, zeer krachtig strak laag ook met die twee 18cm magnesiums

.
Hoe groot of klein wil je gaan qua kast?
Verder heb ik erg goede ervaringen met nette degelijke zelfbouw speakers te verkopen aan serieuze liefhebbers.
Staan er wel wat hier en daar in het land en laatst dus nog de Odin's beluisterd, klinkt gewoon top, had de correctie op het filter doorgevoerd die destijds op het ZBAF was voorgesteld.
Het materiaal haal ik er altijd wel uit, de uurtjes tsja das hobby.
Ben benieuwd welke speakers je gaat bouwen.