High pass filter 100Hz.

Started by SiR-ROUND, September 25, 2020, 14:38:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Ik heb wat wijzigingen gemaakt in huis waardoor het muziek streamen voor het gezin nu via een Denon amp gaat.
Prima, maar deze heeft geen bass management zoals de Yamaha DSP-A1 dat eerder wel had.
Ik gebruik JBL One speakers met een cutoff van 88Hz.
Maar deze jongens houden niet van harde bass onderin. Eerder werden ze gefilterd op 90Hz (small op de Yamaha), en dat wil ik nu weer.
De oplossing zou een high pass filter moeten zijn die ik tussen amp en speakers kan zetten waarbij de REL Strata II, wel direct op de amp output zit.

Het probleem is echter, dat na veel zoeken ik maar één zo'n filter heb gevonden bij Parts express. US based, niet te duur, maar wel qua verzenden en hoogst waarschijnlijk import kosten.
Ze hebben bij PE wel het volledige schema bij het product. Dus ik wil het zelf wel bouwen, maar nu kan ik nergens de juiste componenten vinden, namelijk een spoel van 18,3mH en een condensator 140mF.

https://www.parts-express.com/100-hz-high-pass-8-ohm-crossover--266-462

Iemand tips?

Thx.

Ralf67

#1
Zoiets is toch redelijk eenvoudig zelf te maken.

1 spoel en 1 condensator

Bart_M

Bij auto audio zaken hebben ze nog wel eens van dergelijk grote spoelen; op het bovenstaande filter zijn ze nogal klein (en dus grote weerstand).

chansig

Quote from: SiR-ROUND on September 25, 2020, 14:38:21
Iemand tips?

Thx.

Rob Dingen een pm sturen...die heeft mogelijk wel iets liggen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifiman

Het is simpeler en goedkoper om een filter aan de bron kant te maken.

Andere optie is ook nog het cross over filter van je speakers aanpassen.

SiR-ROUND

Quote from: hifiman on September 25, 2020, 20:05:44
Het is simpeler en goedkoper om een filter aan de bron kant te maken.

Andere optie is ook nog het cross over filter van je speakers aanpassen.

Bron lukt niet aangezien ik de sub via hi-level heb aangesloten en low level op de Yamaha voor 5.1. Dit werkt prima samen.

M'n JBL's wil ik niet aan knutselen.

SiR-ROUND

Quote from: chansig on September 25, 2020, 19:50:33
Rob Dingen een pm sturen...die heeft mogelijk wel iets liggen.

Gr. Hans

Rob D? Nog steeds hier aanwezig? 👌🏼👍🏼

Thx.

jossie

1e orde filter is wel afdoende denk ik. Alleen een condensator in serie, fc = 1(2piRC).
Omni !

Tabcam

Enige die ik ken in NL met zulke grote spoelen is Soundimports.eu. Die verkopen de 18 mH Jantzen C-coil. Een kleine 0.3 erbij kopen maar ik mag hopen dat het niet zo precies komt. 140 uF zal je ook moeten samenstellen uit twee of meer condensatoren. Hoe precieser je wilt zijn, hoe duurder het wordt, 100 uF en ofwel 4x10 uF ofwel 33 uF en 6.8 uF ofwel 33 dan wel 47 uF.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SiR-ROUND


SiR-ROUND

Wat ik wil is kennelijk lastig. Ik ga de sub calibratie nog eens nakijken. Na zojuist nog eens testen klonken de JBL's niet meer alsof ze over hun nek gingen met "Food for woofers". Wellicht ergens een oscillatie in de kamer.
Het level is sowieso te hoog merk ik nu. Ik zal eerst moeten matchen met de set zonder bass management qua sub volume en dan gelijk trekken in/voor de Yamaha. Moet vast lukken. Kan aardig wat instellen.

Dus misschien paniek om niks. Thx!