Subwoofer in kast

Started by skyfox, September 25, 2020, 13:27:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2020, 18:45:50
Even een probeersel:
Hoe ver staan jouw fronts van de muur?
Als dat met de voorzijde zo'n 50 cm van de muur is zou dat het dipje rond de 165 Hz kunnen verklaren. Je zou dan eens kunenn proberen deze strakker tegen de muur te plaatsen en zo proberen die dip op te lossen, dan zou je een lagere crossover kunnen proberen en zouden je subs minder goed te lokaliseren zijn.

Ik heb het even opgemeten: 56,5cm van baffle tot muur. Zal zo eens ietsje schuiven met het geheel. Poort zit overigens geplugd.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe

Quote from: skyfox on October  3, 2020, 18:06:52
Het blijft een boeiende zoektocht, haha. Qua aanpassingsmogelijkheden, qua subs kan ik alleen de DD10 direct EQen zoals jouw DD18, de SPL1200 heeft alleen een auto-eq helaas. Op de amp kan ik meer, ik gebruik daarvoor de Audyssey app. Hierbij kan je punten op de curve plaatsen en boosten of dempen. De curve in de app is echt een target curve, als ik vervolgens met REW het geheel nameet blijkt het soms goed effect te hebben en soms amper of niks te doen.

Omdat ik wel van tweaken hou zou dit me doen neigen om een losse Dirac oplossing te halen, of m'n receiver te upgraden. Ook een miniDSP voor 2 tot 4 subs zoals aangedragen door SjaakBanaan zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet ik me eens verdiepen in hoe dat samengaat met Audyssey. Dat laatste is wel het meest betaalbaar om eens wat flexibeler te zijn in aanpassingen. Aan de hand van al het testwerk zou een vervolgstap kunnen zijn dat ik vooraan 2 10 inchers direct bij de monitoren zet (DD10 of zelfbouw) die altijd meedoen, met muziek én film, en achter de bank 2 12 of 15 inchers zelf bouw speciaal voor de slam in films. Maar eerst het zoveel mogelijk doen met wat ik heb.

Maar goed, dat gaat flink in de eurootjes lopen en we hebben thuis even andere prioriteiten, mede omdat Nicole vanaf november gaat freelancen. Ze heeft een eerste opdracht voor 20 uur in de week, dus is nog zoekende voor een 2e opdracht om de resterende 16-20 uur te vullen. Wel spannend en superleuk! Ze gaat aan de slag als interim manager en management consultant, in de zorg en voor bedrijven die aan de zorg leveren. Komend vanaf een eigen fysiopraktijk en daarna een managementfunctie bij een softwareleverancier in de zorgsector komt dat denk ik wel goed.

Ik zit met een gelijkaardig dilemma voor mijn living set:
Ik heb 4x 15" gesloten Visaton TIW400 versterkt door Hypex PSC2.700 vooraan en 2x 21" B&C 21SW152 LLT aangestuurd door een gebrugde Crown XLS2502 achteraan. Mijn Pioneer is voor de correctie van de subwoofers ontoereikend. Qua fase klopt het verhaal wel redelijk want er is meer dan genoeg slam aanwezig. Voor de lift van de laagste frequenties op de 2x 21" achteraan heb ik voorlopig een DSpeaker Cinema 8033S-II (wat met de Crown flink wat inregelwerk vereiste om ruis onhoorbaar te maken op de luisterpositie) en vooraan is er helemaal geen correctie. Ik heb eerst een Antimode 2.0 dualcore overwogen om beide subs in te regelen maar na een pover review op ASR denk ik nu ook aan MiniDSP, meerbepaald de SHD. Misschien kan ik op deze manier de front speakers ook mee corrigeren? Of wordt het uiteindelijk toch een AVR met Dirac?

Als er dan nog genoeg geld over is, wil ik nog een tweede Crown XLS2502 voor de sub vooraan (heerlijk die power en controle  ;D)