Subwoofer in kast

Started by skyfox, September 25, 2020, 13:27:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Thnx mannen, een hoop om over na te denken. Het actieplan:

1. Poorten pluggen van m'n fronts en center > kijken wat dit doet.
2. Jos even gecontact over of ik m'n subs en dan vooral de DD10 nu niet te zwaar aanspreek
3. Met REW Roomplanner uitzoeken of de subs wel (enigszins) op de juiste plekken staan.
4. Proberen met REW te meten of de volumes die ik nu gebruik gelijk zijn, dat de DD10 niet overmatig belast wordt t.o.v. de 1200
5. Vanaf daar weer verder plannen

Ik wil nog wel eens experimenten met andere DSP dan Adsy XT32. Ondanks de app geeft dit programma toch (te) weinig inzichten in wat er op de achtergrond gebeurd tijdens het EQen. Misschien probeert Adsy wel de DD10 flink te boosten om de output te matchen met de 1200 en vraagt het systeem daardoor teveel van de sub.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ralf67

Kan op de Marantz 7011 de Audyssey app ?

Je hebt toch eerst je subwoofers ingemeten en daarna xt32 eroverheen ?


Bij mijn Svs subjes eerst een Peq op 31 hz van -8 db

Dan inmeten met xt32 app.

En de subwoofers weer harder zetten, staan meestal een db of 10 te zacht door xt32.

Controle meting met REW voor resultaat.

skyfox

Klopt, heb de app.

Ik heb hier op het forum, volgens mij van Bjorn, geleerd dat je eerst de XT32 draait en daarna evt nog iets bijpunt met de PEQ.

Ik heb de volumes wel nagemeten met een (digitale) Voltcraft meter, maar om de een of andere reden vertrouw ik de db meter niet. Gehoormatig (hoewel ik een klein gehoordefect hebt...) kloppen de volumes dan niet echt meer ten opzichte van elkaar. Een REW meting is dan misschien betrouwbaarder. Zal de Umik weer eens uit de kast halen.

Overigens liet de REW roomsim zien dat twee subs vooraan in mijn ruimte een gelijkmatiger resultaat geeft dan hoe ik het nu heb: eentje linksvoor, eentje rechtsachter. Ik denk alleen dat ik die 1200 niet vooraan gezet krijg, is een flink stuk groter dan een DD10... om achter de front speaker weg te zetten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Goed, ben gister flink aan het spelen geweest. Ik heb geshuffeld met plaatsing, in eerste instantie op basis van de uitkomsten van roomsim, gespeeld met de Adsy app en gemeten met REW. En daar komen mijns inziens interessante dingen uit. O ja, en van m'n monitoren heb ik de baspoorten nu allemaal geplugd.

Het eerste wat me opviel was plaatsing vs roomsim. De gesimuleerde uitkomst kwam weinig overeen met de werkelijke meting in REW. Volgens de simulatie zou ik met de twee subs vooraan in de hoeken de meest vlakke respons krijgen. In werkelijkheid produceerde deze opstelling een enorme dip van zo'n 10 a 15 dB op 28hz. Verre van ideaal. Uit nieuwsgierigheid ben ik vervolgens in deze opstelling met steeds 1 sub aan en 1 sub uit gaan meten. Wat blijkt: de DD10 speelt een bijna vlakke lijn in deze opstelling van 10hz tot 80hz. De 1200 speelt met een bult tussen 30 en 60hz en valt onder 20hz enorm stijl af. Terwijl mijn verwachting was dat de sub tot 15hz (= subsonisch filter) strak zou moeten spelen. Het instellen van hoe sterk de sub afvalt is niet mogelijk. Wel zijn er 4 presets waarbij er slechts 1 geen boosts heeft. Die heb ik ingesteld, maar die instelling ga ik aan de hand van de meting nog even dubbelchecken.
De subs heb ik vervolgens nog naar achteren verplaatst, in de hoop dat dit een verbetering zou geven in de lineaire basrespons. Echter, hoewel de lijnen iets veranderden, wijzigde dit weinig aan het uiteindelijke resultaat. Qua lineariteit speelt de DD10 machtig strak, maar zodra ze beide spelen ontstaat er weer een flinke dip in de respons. Ik wil nog proberen de conussen te draaien om te kijken of dit effect heeft. Tijdens het testen ze al 45 graden gedraaid, maar dit leek geen effect op te leveren. Nu nog eens 90 graden proberen, dat ze naar elkaar toe spelen.

Dan Adsy. Wat een bijzonder ding, die app. Wat ik merkte is dat sommige wijzigingen in de curve heel veel effect hadden op de output, maar dat de meeste wijzigingen amper verschil gaven in een REW meting. Voorbeeld: boost de subs op 20hz met 12dB (ter test, niet permanent!), ik zie de meting in REW 1 a 2 dB stijgen. En verder niks. Terwijl de curve een boost geeft over het hele bereik. Bijzonder. Het is dus geen PEQ zoals die ingebouwd in de DD10, waar je de hoogte en breedte van de aanpassing ingeeft en dit in de sweep doorgaans meteen ziet verbeteren. Alleen staande golven krijg je amper gecorrigeerd in de Velo PEQ, wat logisch is. Wat blijft er dan nog over van de Adsy app? Tsja... Aanpassingen die je doet kan je dus bij lange na niet zomaar vertrouwen, het beste is deze altijd in een voor en na situatie op te meten in REW, zodat je de werkelijke uitwerking ziet. Heel omslachtig, ook omdat het uploaden van elke wijziging weer een minuut in beslag neemt.

Goed, tijd voor conclusies.
1. Op basis van gehoor: het pluggen van de baspoorten zorgt in mijn ruimte voor een strakkere basrespons: win!
2. Op basis van metingen: het gebruik van 2 subs in mijn ruimte creëert mogelijk meer problemen (in de lineaire respons) dan dat het oplost (meer uniformiteit en meer slam/punch/spektakel in de laagste regionen).
3. Op basis van die metingen: subs voor of achter maakt niet uit. Dan maar achter de bank, dan is de frontstage opgeruimder.
4. Het bouwen van 1 sub is niet nodig voor uniformiteit, dan kan ik de DD10 inzetten. Voor slam/punch/impact zou het misschien kunnen werken, maar wil ik veel geld uitgeven om een dergelijk experiment uit te voeren? Zeker gezien ik dan minimaal 1 van de Velo's moet verkopen om voldoende budget te creëren.
5. Ik moet even uitzoeken of ik de juiste preset in de spl1200 gebruik voor de meest vlakke respons
6. Adsy is voor mij niet transparant genoeg in wat het doet. Het liefst stap ik over op Dirac. Maar eens kijken wat dit in euro's betekent. Zal wel een lange-termijn ding worden...

Daarnaast had ik mogelijk ook te maken met een te laag output signaal op de versterker naar de DD10, waardoor die nog wel eens in slaap viel tijdens een film omdat het signaal simpelweg niet sterk genoeg was. Daardoor mis je natuurlijk ook in diverse scenes wat laag. Daarvoor: correctie in Adsy naar de plus, volume op de sub wat lager. Dit zou het op moeten lossen (Jos, bedankt voor het aandragen. Ergens wist ik dit wel, maar ik stond er totaal niet bij stil dat dit in mijn situatie nu gebeurde).

Voorlopig dus even geen project, eerst nog even verder spelen en dan op basis van die resultaten een keuze maken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ralf67

Zo zie je maar dat uitgebreid testen zeker zin heeft .

Staaled

Quote from: skyfox on September 29, 2020, 10:27:16
Goed, ben gister flink aan het spelen geweest. Ik heb geshuffeld met plaatsing, in eerste instantie op basis van de uitkomsten van roomsim, gespeeld met de Adsy app en gemeten met REW. En daar komen mijns inziens interessante dingen uit. O ja, en van m'n monitoren heb ik de baspoorten nu allemaal geplugd.

Het eerste wat me opviel was plaatsing vs roomsim. De gesimuleerde uitkomst kwam weinig overeen met de werkelijke meting in REW. Volgens de simulatie zou ik met de twee subs vooraan in de hoeken de meest vlakke respons krijgen. In werkelijkheid produceerde deze opstelling een enorme dip van zo'n 10 a 15 dB op 28hz. Verre van ideaal. Uit nieuwsgierigheid ben ik vervolgens in deze opstelling met steeds 1 sub aan en 1 sub uit gaan meten. Wat blijkt: de DD10 speelt een bijna vlakke lijn in deze opstelling van 10hz tot 80hz. De 1200 speelt met een bult tussen 30 en 60hz en valt onder 20hz enorm stijl af. Terwijl mijn verwachting was dat de sub tot 15hz (= subsonisch filter) strak zou moeten spelen. Het instellen van hoe sterk de sub afvalt is niet mogelijk. Wel zijn er 4 presets waarbij er slechts 1 geen boosts heeft. Die heb ik ingesteld, maar die instelling ga ik aan de hand van de meting nog even dubbelchecken.
De subs heb ik vervolgens nog naar achteren verplaatst, in de hoop dat dit een verbetering zou geven in de lineaire basrespons. Echter, hoewel de lijnen iets veranderden, wijzigde dit weinig aan het uiteindelijke resultaat. Qua lineariteit speelt de DD10 machtig strak, maar zodra ze beide spelen ontstaat er weer een flinke dip in de respons. Ik wil nog proberen de conussen te draaien om te kijken of dit effect heeft. Tijdens het testen ze al 45 graden gedraaid, maar dit leek geen effect op te leveren. Nu nog eens 90 graden proberen, dat ze naar elkaar toe spelen.

Dan Adsy. Wat een bijzonder ding, die app. Wat ik merkte is dat sommige wijzigingen in de curve heel veel effect hadden op de output, maar dat de meeste wijzigingen amper verschil gaven in een REW meting. Voorbeeld: boost de subs op 20hz met 12dB (ter test, niet permanent!), ik zie de meting in REW 1 a 2 dB stijgen. En verder niks. Terwijl de curve een boost geeft over het hele bereik. Bijzonder. Het is dus geen PEQ zoals die ingebouwd in de DD10, waar je de hoogte en breedte van de aanpassing ingeeft en dit in de sweep doorgaans meteen ziet verbeteren. Alleen staande golven krijg je amper gecorrigeerd in de Velo PEQ, wat logisch is. Wat blijft er dan nog over van de Adsy app? Tsja... Aanpassingen die je doet kan je dus bij lange na niet zomaar vertrouwen, het beste is deze altijd in een voor en na situatie op te meten in REW, zodat je de werkelijke uitwerking ziet. Heel omslachtig, ook omdat het uploaden van elke wijziging weer een minuut in beslag neemt.

Goed, tijd voor conclusies.
1. Op basis van gehoor: het pluggen van de baspoorten zorgt in mijn ruimte voor een strakkere basrespons: win!
2. Op basis van metingen: het gebruik van 2 subs in mijn ruimte creëert mogelijk meer problemen (in de lineaire respons) dan dat het oplost (meer uniformiteit en meer slam/punch/spektakel in de laagste regionen).
3. Op basis van die metingen: subs voor of achter maakt niet uit. Dan maar achter de bank, dan is de frontstage opgeruimder.
4. Het bouwen van 1 sub is niet nodig voor uniformiteit, dan kan ik de DD10 inzetten. Voor slam/punch/impact zou het misschien kunnen werken, maar wil ik veel geld uitgeven om een dergelijk experiment uit te voeren? Zeker gezien ik dan minimaal 1 van de Velo's moet verkopen om voldoende budget te creëren.
5. Ik moet even uitzoeken of ik de juiste preset in de spl1200 gebruik voor de meest vlakke respons
6. Adsy is voor mij niet transparant genoeg in wat het doet. Het liefst stap ik over op Dirac. Maar eens kijken wat dit in euro's betekent. Zal wel een lange-termijn ding worden...

Daarnaast had ik mogelijk ook te maken met een te laag output signaal op de versterker naar de DD10, waardoor die nog wel eens in slaap viel tijdens een film omdat het signaal simpelweg niet sterk genoeg was. Daardoor mis je natuurlijk ook in diverse scenes wat laag. Daarvoor: correctie in Adsy naar de plus, volume op de sub wat lager. Dit zou het op moeten lossen (Jos, bedankt voor het aandragen. Ergens wist ik dit wel, maar ik stond er totaal niet bij stil dat dit in mijn situatie nu gebeurde).

Voorlopig dus even geen project, eerst nog even verder spelen en dan op basis van die resultaten een keuze maken.

ad 1 : een 1200 heeft daar amper nog output, sub 20.

ad 2 : ik zou wat met de fase/delay spelen. Het lijkt er op dat ze niet mooi aansluiten daar.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sjaak_Banaan

Quote from: Staaled on September 29, 2020, 12:39:16
ad 2 : ik zou wat met de fase/delay spelen. Het lijkt er op dat ze niet mooi aansluiten daar.

Mee eens. Ik had het al eens eerder aangehaald, maar met een MiniDSP 2x4(HD) heb je meer controle dan met Audyssey en zou je de subs goed moeten kunnen 'uitlijnen'.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

skyfox

Misschien dat ik inderdaad maar eens zo'n miniDSP ga proberen. Ik kan de DD10 wel met een PEQ nog verder afstellen, maar de 1200 heeft die functie niet. Allebei hebben ze wel de mogelijkheid om met fase te spelen, hoewel het bij de DD softwarematig is en bij de 1200 juist weer handig met een knop... Het is ook nooit goed  :hehe:

In de tussentijd ga ik toch even handmatig met die fase aan de gang, kijken of ik de dip op 28hz eruit krijg. Zou gaaf zijn!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Sjaak_Banaan

Een tweedehandsje op de kop tikken en proberen, verpatsen kan altijd nog. :)

Weet niet of je dit filmpje al eens gezien hebt:

https://www.youtube.com/v/aQERnifPLaI&feature=25s

Wel interessant als je meer wil weten over tactische plaatsing van de subs en luisterplaats.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Ralf67

Of SPL1200 eruit en een 2de DD10 zien te scoren.

Een MiniDSP kan dan altijd nog.

Valkyrie

Quote from: Ralf67 on September 30, 2020, 07:43:41
Of SPL1200 eruit en een 2de DD10 zien te scoren.

Een MiniDSP kan dan altijd nog.

Er staat nog een DD12 bij W&W, of val ik in herhaling?  :tounge2:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

skyfox

Quote from: Ralf67 on September 30, 2020, 07:43:41
Of SPL1200 eruit en een 2de DD10 zien te scoren.

Een MiniDSP kan dan altijd nog.

Dat zou ook niet verkeerd zijn... Ik zag wel op MP nog een set van 2 DD15's. Alleen vraagt die kerel de hoofdprijs. hij heeft ook 2 DD15+jes. Smullen  :angel:

Quote from: Valkyrie on September 30, 2020, 08:13:31
Er staat nog een DD12 bij W&W, of val ik in herhaling?  :tounge2:

Haha, uhm...  :P Maar goed, iets met hoofdprijs en niet weten of de amp al gereviseerd is.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe

Mij valt het in dit topic weer op dat er niet gepraat wordt over de overgang tussen front speakers en de subs. Ik neem aan dat de crossover frequentie de gebruikelijke 80Hz zal zijn? Ik lees 12", 15" tot zelfs 18" voor de sub, maar de Monitor Gold 100 van de TS hebben één enkele 6.5" woofer aan boord wat mijns inziens een flink limiterende factor is in het hele verhaal. Slam bereik je met meerdere woofers van 6.5" in je fronts (Monitor Gold 200) en Grand Slam haal je met de dubbele 8" woofers van de Monitor Gold 300. Voeg dan nog een aparte eindtrap voor de frontkanalen toe voor controle op stevigere passages en je krijgt gegarandeerd kippenvel ;)

CinéHome

Deels akkoord...
Maar ik zou die dual woofers niet in zuilen zoeken, wel in gesloten monitoren. Al zeker in een kleine HT.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

morca

Grotere woofers in je fronts geeft veel meer slam Idd.
Koppelt beter aan de ruimte.
En intregeert beter bij  je fronts.
Plaatsing vd bass is ook strakker dan.

skyfox

Ik heb altijd begrepen dat je de speakers moet kopen op de ruimte. Monitoren in een slaapkamer, grotere monitoren in bijv een kleine woonkamer, zuilen in grotere ruimtes.

Even los van het formaat zie ik niet direct de 300's goed matchen met de kleine ruimte. De kamer is 2,7 x 3 meter.

En qua cross-overs, is er een betere keus dan 80hz?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe

Quote from: skyfox on October  2, 2020, 20:21:54
Ik heb altijd begrepen dat je de speakers moet kopen op de ruimte. Monitoren in een slaapkamer, grotere monitoren in bijv een kleine woonkamer, zuilen in grotere ruimtes.

Even los van het formaat zie ik niet direct de 300's goed matchen met de kleine ruimte. De kamer is 2,7 x 3 meter.

En qua cross-overs, is er een betere keus dan 80hz?

Ik ben volledig akkoord met je stelling over speakers in functie van de grootte van de ruimte, maar 4x 15" subs zijn mijns inziens toch een mismatch met je relatief kleine hoofdspeakers en dan zeker gefilterd op 80Hz. Filmtracks bevatten soms zeer lage tonen in de LR kanalen. Als je iets luider speelt omdat die 4x15" hier wel toe uitnodigen, kan je alsnog te grote uitslagen krijgen op je LR speakers.

Zeer diep laag is leuk maar zoals eerder in het topic gezegd is een krachtig mid-laag 60-150Hz even belangrijk om de haren op je armen overeind te krijgen bij spannende filmfragmenten.

In mijn living filter ik op 100Hz, gewoon omdat de hoofdspeakers met de huidige plaatsing anders te sterk pieken rond 80Hz.
In mijn slaapkamer filter ik op 150Hz omdat de subs en LCR speakers in één vlak en vrij dicht bij mekaar gegroepeerd zijn en het de eindtrappen in mijn kleine Denon AVR-X2500H een beetje ontziet. Ook worden mijn kleine surround speakers zo een beetje gespaard. Kijk maar naar de link AVonturen in mijn handtekening voor uitleg en foto's  ;)

morca

Quote from: skyfox on October  2, 2020, 20:21:54
Ik heb altijd begrepen dat je de speakers moet kopen op de ruimte. Monitoren in een slaapkamer, grotere monitoren in bijv een kleine woonkamer, zuilen in grotere ruimtes.

Even los van het formaat zie ik niet direct de 300's goed matchen met de kleine ruimte. De kamer is 2,7 x 3 meter.

En qua cross-overs, is er een betere keus dan 80hz?
Als ik in die kleine kamer ook 2 subwoofers heb staan.
Kijk ik niet naar de ruimte,maar naar de conus oppervlakte vd subs.
Daarom heb ik mijn monitoren ook ondersteunt met 30 cm woofers.
Anders koppelen de subs wel goed aan de ruimte,maar de midbas daar net boven niet.
en dat hoor je.

Alleen 1 ding,zulke grote slam drivers vergt wel extra dsp en ervaring het goed te laten klinken.

Sjaak_Banaan

Wanneer je speakers op small staan boeit het toch allemaal niet zoveel.
Als je LCR een crossover op 80 Hz hebben, dan hoeven ze toch niet heel veel 'dieper' te kunnen, gewoon alles naar je subs, desnoods de crossover naar 90-100 Hz.
Tot 80Hz kun je toch niet plaatsen waar het geluid vandaan komt, waarom zou je het dan via je fronts willen?
Jouw sub doet dit veel beter wanneer correct geplaatst/afgesteld.

Mijn Klipsch zuilen gaan veel dieper, maar wanneer ik crossover omlaag zet maakt het het laag echt niet beter.
Ben serieus aan het overwegen om de poorten te pluggen en deze opnieuw in te regelen.
Volgens mij heeft Dirk het ook al eens gezegd dat het vaak meer kwaad doet dan goed.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

FrankBe

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2020, 00:03:16
Wanneer je speakers op small staan boeit het toch allemaal niet zoveel.
Als je LCR een crossover op 80 Hz hebben, dan hoeven ze toch niet heel veel 'dieper' te kunnen, gewoon alles naar je subs, desnoods de crossover naar 90-100 Hz.
Tot 80Hz kun je toch niet plaatsen waar het geluid vandaan komt, waarom zou je het dan via je fronts willen?
Jouw sub doet dit veel beter wanneer correct geplaatst/afgesteld.

Mijn Klipsch zuilen gaan veel dieper, maar wanneer ik crossover omlaag zet maakt het het laag echt niet beter.
Ben serieus aan het overwegen om de poorten te pluggen en deze opnieuw in te regelen.
Volgens mij heeft Dirk het ook al eens gezegd dat het vaak meer kwaad doet dan goed.

Volledig akkoord met het de small optie, maar in het verleden heb ik soms toch verbaasd gekeken hoeveel laag er nog door de front speakers op small/80Hz kwam met bepaalde films. Het filter in de meeste AVR/Pre zijn dan ook maar 12db/octaaf en dan komt er toch nog flink wat energie op 40-60Hz doorheen.

Ik heb in het verleden ook poorten geplugd. Bij mijn oude Jamo's Concert11/D870 vond ik het een meerwaarde. Bij de huidige speakers heb ik hier nog geen behoefte aan gevoeld.

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2020, 00:03:16
Wanneer je speakers op small staan boeit het toch allemaal niet zoveel.
Als je LCR een crossover op 80 Hz hebben, dan hoeven ze toch niet heel veel 'dieper' te kunnen, gewoon alles naar je subs, desnoods de crossover naar 90-100 Hz.
Tot 80Hz kun je toch niet plaatsen waar het geluid vandaan komt, waarom zou je het dan via je fronts willen?
Jouw sub doet dit veel beter wanneer correct geplaatst/afgesteld.

Mijn Klipsch zuilen gaan veel dieper, maar wanneer ik crossover omlaag zet maakt het het laag echt niet beter.
Ben serieus aan het overwegen om de poorten te pluggen en deze opnieuw in te regelen.
Volgens mij heeft Dirk het ook al eens gezegd dat het vaak meer kwaad doet dan goed.
Ik moet mbv dsp nog wat laag wegfilteren op mijn slam (80-130 hz )woofers,onder de 80 hz.
ook met crossover op 80 hz.

skyfox

Naar aanleiding van bovenstaande stukken ben ik eens gaan spelen met de cross-overs in de amp. Enerzijds was ik benieuwd hoeveel energie er overblijft na de ingestelde cross-over, anderzijds naar hoe de sub het overpakt. En, uiteindelijk, hoe klinkt een hogere cross-over dan de standaard 80hz.

Als eerste speelde ik de speakers zonder sub, met cross-overs op 80, 110, 150 en 250hz. Resultaat, zie afbeelding 1.
Wat me opvalt is dat het afvallen pas bij een cross van 150hz echt heel goed zichtbaar is. Het crossen op 80 en ook best wel op 110hz zorgt voor een niet heel duidelijk afvallende spl van de speaker.

Daarna een ronde gedaan met dezelfde cross-overs, maar dan mét sub. De respons wordt steeds door Adsy herrekend. Ik vind het bijzonder dat waar hij bij 80hz een soort van netjes verloopt met lichte steiging, er bij hogere cross-overs een flinke bult ontstaat. Voor deze test ben ik verder niet aan de curves of volumes gaan rommelen, dat kan altijd een andere keer weer. Iets met kids en te weinig tijd om echt los te gaan. Wat me opvalt in de curves is dat de sub het signaal zonder dip oppakt. Dit lijkt me positief.

Ik heb ter test ook een paar tracks muziek geluisterd met 110hz en 150hz gecrosst. Toen ik met 150 het eerste nummer startte vond ik het geheel erg matig en dun klinken... totdat ik erachter kwam dat de subs nog uit stonden, whaha. Aangezet, poging 2.
Ik had het idee dat door de hogere cross ik vanuit de fronts net iets minder bas hoorde, met als voordeel dat het mid beter/duidelijker/gedefinieerder over kwam. De subs deden hier hun best het gat te vullen, en dat lukte goed. Extra slam, zonder het geluidsbeeld om te kieperen. Ondanks die bult in de grafiek. Wel had ik het idee dat het geluid een tikje lokaliseerbaar was. Logisch ook, m'n subs staan achter me en de fronts voor me.
Daarna de test met 110hz. Dezelfde tracks gespeeld. Ik heb het idee dat de fronts een iets completer beeld weergeven. De subs geven iets minder slam, maar vallen ook weer weg in het geluidsbeeld.

Dus nu de keuze, wil ik slam inruilen op het geluidsbeeld... Ik weet het nog niet. Voordeel is dat ik de presets zo kan inladen. En wellicht ook nog wat ga spelen met de curve editor.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Hoi Richard,

Mooie plaatjes en je verhaal herken ik (de laatste tijd hier ook bezig geweest om meer 'slam' te krijgen voor film) :colgate:.

Ben begonnen met mijn referentie stereo target curve. Mijn ervaring hier is dat je laag tot max. 110 - 120Hz kunt liften, anders gaat het inderdaad en je geluidsbeeld beïnvloeden en ga je ook kunstmatig kastkleuring introduceren (wat raar gaat klinken). Verder valt het me hier op hoeveel je nog extra functioneel kunt boosten zonder dat het op gaat valllen (zolang je maar niet boven die 110 - 120Hz komt).

Wat heb jij aan mogelijkheden om de curve wat te shapen? (Kun je bv. +10dB geven bij 60Hz en daarna de curve met een bepaalde Q af laten vallen?


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Quote from: Jean Sibelius on October  3, 2020, 17:08:17
Hoi Richard,

Mooie plaatjes en je verhaal herken ik (de laatste tijd hier ook bezig geweest om meer 'slam' te krijgen voor film) :colgate:.

Ben begonnen met mijn referentie stereo target curve. Mijn ervaring hier is dat je laag tot max. 110 - 120Hz kunt liften, anders gaat het inderdaad en je geluidsbeeld beïnvloeden en ga je ook kunstmatig kastkleuring introduceren (wat raar gaat klinken). Verder valt het me hier op hoeveel je nog extra functioneel kunt boosten zonder dat het op gaat valllen (zolang je maar niet boven die 110 - 120Hz komt).

Wat heb jij aan mogelijkheden om de curve wat te shapen? (Kun je bv. +10dB geven bij 60Hz en daarna de curve met een bepaalde Q af laten vallen?


Groeten, Jan

Het blijft een boeiende zoektocht, haha. Qua aanpassingsmogelijkheden, qua subs kan ik alleen de DD10 direct EQen zoals jouw DD18, de SPL1200 heeft alleen een auto-eq helaas. Op de amp kan ik meer, ik gebruik daarvoor de Audyssey app. Hierbij kan je punten op de curve plaatsen en boosten of dempen. De curve in de app is echt een target curve, als ik vervolgens met REW het geheel nameet blijkt het soms goed effect te hebben en soms amper of niks te doen.

Omdat ik wel van tweaken hou zou dit me doen neigen om een losse Dirac oplossing te halen, of m'n receiver te upgraden. Ook een miniDSP voor 2 tot 4 subs zoals aangedragen door SjaakBanaan zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet ik me eens verdiepen in hoe dat samengaat met Audyssey. Dat laatste is wel het meest betaalbaar om eens wat flexibeler te zijn in aanpassingen. Aan de hand van al het testwerk zou een vervolgstap kunnen zijn dat ik vooraan 2 10 inchers direct bij de monitoren zet (DD10 of zelfbouw) die altijd meedoen, met muziek én film, en achter de bank 2 12 of 15 inchers zelf bouw speciaal voor de slam in films. Maar eerst het zoveel mogelijk doen met wat ik heb.

Maar goed, dat gaat flink in de eurootjes lopen en we hebben thuis even andere prioriteiten, mede omdat Nicole vanaf november gaat freelancen. Ze heeft een eerste opdracht voor 20 uur in de week, dus is nog zoekende voor een 2e opdracht om de resterende 16-20 uur te vullen. Wel spannend en superleuk! Ze gaat aan de slag als interim manager en management consultant, in de zorg en voor bedrijven die aan de zorg leveren. Komend vanaf een eigen fysiopraktijk en daarna een managementfunctie bij een softwareleverancier in de zorgsector komt dat denk ik wel goed.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Sjaak_Banaan

Even een probeersel:
Hoe ver staan jouw fronts van de muur?
Als dat met de voorzijde zo'n 50 cm van de muur is zou dat het dipje rond de 165 Hz kunnen verklaren. Je zou dan eens kunenn proberen deze strakker tegen de muur te plaatsen en zo proberen die dip op te lossen, dan zou je een lagere crossover kunnen proberen en zouden je subs minder goed te lokaliseren zijn.

MiniDSP met Audyssey zou kunnen combineren door verschillende presets te gebruiken in de MiniDSP.
Je zou voor Audyssey een preset kunnen saven die vlak is en een 2e preset met housecurve voor wanneer Audyssey-setup voltooid is. Volgens mij kun je 4 presets saven welke je met een afstandsbediening kan switchen.
Zelf heb ik de MiniDSP vlak en in Ausyssey Dynamic EQ aanstaan, die genereerd dan zelf een housecurve afhankelijk van mijn volume. Binnenkort wil ik wel een met curves aan de slag in de MiniDSP, denk dat daar ook wel e.e.a. te winnen valt. Dat is waarschijnlijk ook gezonder voor mijn ButtKicker.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder