Tekentablet vraag

Started by Kwabbernoot, September 23, 2020, 22:57:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Aangezien tekentablets ook gebruikt worden voor foto retoucheren hoop ik dat ik hier antwoord kan krijgen op mijn vraag.

Ik zit er aan te denken een tekentablet te kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een goede maar niet te dure tekentablet? Ik zit te denken aan 16 of 22 inch. Wacom maakt hele fraaie maar helaas ook hele dure. Nu zijn er vrij veel Chinese merken die op het oog ook leuk en betaalbaar spul maken maar wat is goed? Huion, xp-pen of toch zoeken naar een tweedehands wacom? Wie heeft raad?

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Wacom
Het is de marktleider en word gewoon erg goed ondersteund door software en hardware.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

mijn jongste dochter zit op het GLU in Utrecht en heb laatst voor haar opleiding een Wacom Intuos Pro M gekocht voor 289,-

Ze heeft er erg veel schik mee , kijk anders ook even op MP

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Kwabbernoot

Ah, ik was schijnbaar niet helemaal duidelijk. Ik bedoel een tekentablet met een scherm ingebouwd.

J.A.F._Doorhof

Daar doelde ik ook op.
Cintiq pro.
Zou zelf denk ik de 16" adviseren tenzij je een bureau opstelling kan maken. Dan de 22". Heb zelf de 27" staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Tja, Cintiq pro. Ik geloof graag dat dat goede tablets zijn. Maar als ik dat wilde betalen, had ik de vraag niet hoeven stellen.
Het wordt wel een bureau opstelling.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

De nieuwe cintiq niet pro inderdaad
Of intuos pro

Mijn excuses ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

#7
Of zo iets op Ali , ik weet niet wat de kwaliteit is maar vanuit Frankrijk te bestellen/leveren dus zonder invoer 178,-

Ben wel benieuwd of dit iets is

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Kwabbernoot

Dat soort zit ik inderdaad naar te kijken. Nou ja, wel een prijsklasse hoger. Zeg maar rond de 500 euro. Op YouTube zijn genoeg reviews te vinden maar ik vraag mij af hoe objectief die zijn.

Tabcam

Wat ik weet zijn er grofweg drie budgetopties, cintiq one (13" fullHD), Huion en XP-Pen (13" stuk goedkoper, pro versies beter maar duurder. Huion had "wavy line" problemen maar die lijken opgelost, XP-Pen lijkt helderder maar heeft vaak geen anti-reflectie.

Hoe groot wil je en welk budget ongeveer? In elke budgetcategorie en modelgroottecategorie is het weer anders. Ik vond brad's site en Artfixed site informatief qua cintiq-alternatieven.

Er is veel info op parka-blog en digital art tablets guide te vinden. Als je nieuwe modellen pakt (2019/2020) zit je wel goed. Ben benieuwd wat het wordt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Op dit moment neig ik naar de xp-pen artist 22r pro of de 16 inch versie daarvan.

Bedankt voor de links.

Tabcam

Qua 16 inch zou ik ook naar de XP-Pen Innovator 16 kijken. Veel beter kleurbereik en al iets betere kleuren zonder calibratie en lekker dun.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Het is een tweedehands XP-pen Artist 22 pro geworden. Eerst maar eens op budget kijken of het wat is.



klik

Tabcam

Benieuwd naar je ervaringen. Zit er zelf ook naar te kijken maar twijfel nog tussen klein met redelijke ppi verhouding of meer werkruimte.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Tja, ik weet ook niet of de PPI zo belangrijk is. Het tekenraster is tenslotte waar het om gaat en dat is 5080 lines per inch wat mij nogal een onnodig groot aantal lijkt. Dat kan geen enkel scherm qua PPI aan. Uiteraard is een hogere resolutie (PPI) wel prettiger aangezien je er toch dicht op zit.
Binnenkort maar eens aansluiten, als ik ruimte op het bureau heb gemaakt...  :sigh:

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Let vooral goed op of de volgende dingen goed werken want daar schiet het vaak tekort.

Druk gevoeligheid en kanteling van de pen.
En natuurlijk palm rejection.
Vooral die laatste laten de andere merken het wel eens liggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Hij is niet tilt-gevoelig (jammer) dus dat kan dan ook niet verkeerd lijkt mij. Daarnaast is het geen touch-screen dus zal de palm rejection ook wel goed zijn. Verder is het inderdaad afwachten. Ik zal hier melden hoe hij voldoet als ik hem uitgebreid heb getest.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Jammer van die tilt, vooral voor schilder effecten en bepaalde teksten kan dat erg mooi zijn.
Gebruik het zelf voor retouching nooit, maar wel met tekenen.
Dus echt nodig is het niet voor veel dingen.

Maar check vooral je locatie gevoeligheid, er kan vaak een probleem optreden in combinatie met bv windows ink.
Zelfs met Wacom gaat dat soms enorm fout.

Ben benieuwd wat je ervan vind.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Er komen vandaag 2 xp-pen units binnen
Een 12" en 24"

Deze versies doen wel kantellingen en zouden in theorie voor een veel lagere prijs 95% van de wacom moeten zijn maar wel met meer drukgevoeligheid.

Ben benieuwd
Heb op beurzen regelmatig met alternatieven gewerkt en vond dat echt helemaal niets. Maar deze nieuwe serie beloofd veel.... Dus zal er kritisch naar kijken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Mij bevalt de XP eigenlijk best goed. De afstand tussen de tip en het werkelijke screen is wat groter dan ik zou willen maar dat schijnt ook steeds beter te worden bij de latere modellen.

Ik kan alleen nog niet overweg met de tekenprogramma's. Ik gebruik Krita, want gratis, maar het is allemaal nogal overweldigend als je er net mee begint.

Groeten...

J.A.F._Doorhof

Je kan kijken naar mangastudio
Daar heb ik zelfs wel kortingscodes voor geloof ik .

Voordeel van manga studio is dat het echt bedoeld is voor tekenen van oa manga dus er is een hele goede Line stabilisatie die je kan fine tunen.

Als je even mailt met annewiek@frankdoorhof.com kan ze je wel een code geven als we ze hebben
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Ik zal er eens induiken. Mocht het mij wat lijken zal ik je mailen. Bedankt voor de tip en het aanbod.  :worship:

Groeten...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: Kwabbernoot on September 24, 2020, 20:05:44
Dat soort zit ik inderdaad naar te kijken. Nou ja, wel een prijsklasse hoger. Zeg maar rond de 500 euro. Op YouTube zijn genoeg reviews te vinden maar ik vraag mij af hoe objectief die zijn.

Die rechtbank tekenares van de Telegraaf werkt met een iPad.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i