Welkom terug

Ik gebruik een generator die in feite alle signalen (bitdieptes, HDR, DV, 3D, kleurspaces) etc. uit kan sturen.
Aan de hand van die generator word gecalibreerd, en bij Sony is bij sommige toestellen zelfs een hardware calibratie mogelijk.
De bronnen zouden in feite op neutraal uit moeten sturen en dan geen problemen geven.
Calibreren via een bron kan alleen als die signalen uit kan sturen, en met de huidige stand van zaken is het verstandiger dit via een generator te doen en te checken aan de hand van een wat versimpelde patroon volgorde.
Het menu in de TV zelf is een ander verhaal.
Bij veel toestellen is dit niet te calibreren omdat de apps de settings niet gebruiken.
Het advies is dan meestal of een Apple TV of een Chromecast te gebruiken, die werkt gewoon op een HDMI input en die kan wel gecalibreerd worden.
Dit is een beperking die we zelf ook niet leuk/normaal vinden. Maar veel smart toestellen gebruiken voor dat gedeelte een eigen geheugen en aangezien we geen calibratie signalen daarheen kunnen sturen is calibreren onmogelijk, daarnaast gebruikt soms de YT app andere settings dan de Netflix app.
LET WEL, dit verschilt per toestel.
Je kan dit zelf checken door op HDMI gewoon wat dingen te veranderen en kijken of die meegenomen worden in de YT en Netflix app.
Zo niet, dan even wachten op de nieuwe chromecast bv.
Calibratie kan inderdaad gewoon in Emmeloord, op dit moment doe ik geen tours ivm corona.