Bestaat de "versterker voor het leven"?

Started by dennisgaal, September 15, 2020, 18:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#25
Quote from: Kjelt on September 16, 2020, 10:32:36
Je maakt een denkfout:
prijs zegt niet altijd iets over kwaliteit of dat het qua levensduur beter is dan een goedkoop apparaat.
En zeker niet bij audioapparatuur met exotische kleine merken.
Dat laatste begrijp ik niet goed of interpreteer ik mss verkeerd.
Wat bedoel je daarmee te zeggen, Wicher?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Dat massaproductie kostenbenefits heeft die merken met kleine oplages niet hebben.
En dat sommige exotische merken bepaalde keuzes maken die de levensduur in de weg staan.
Goed voorbeeld bv Krell die een aantal van hun versterkers zo warm laat worden zonder fatsoenlijke koeling dat de elco's inderdaad wel binnen 10 jaar vervangen moeten worden.

scrutinizer

#27
Quote from: Kjelt on September 16, 2020, 14:03:36
Dat massaproductie kostenbenefits heeft die merken met kleine oplages niet hebben.
En dat sommige exotische merken bepaalde keuzes maken die de levensduur in de weg staan.
Goed voorbeeld bv Krell die een aantal van hun versterkers zo warm laat worden zonder fatsoenlijke koeling dat de elco's inderdaad wel binnen 10 jaar vervangen moeten worden.
Dat was in eerste instantie de KS100 met koeltunnels en fans die vervuild raakte en dicht liepen 
Later hebben ze  omwille van het concept Sustained Plateuau Biasing toegepast om dit enigszins op te vangen.

Daarnaast denk ik dat juist de kleinere exoten van de betere componenten gebruik maken om op deze wijze  boven het maaiveld uit te steken. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ohm Ivo

...en Audioanalyse PA90 en vroegere Musical Fidelity amps die zichzelf kapotbakten... Als n apparaat heet wordt dan hoef ik m niet. Accurate koeling is wel t minste wat je van een prijzig apparaat mag verwachten. Ik hoop dat mijn spullen nog zo lang mogelijk meegaan, wisselen is bepaald geen hobby van me...

Groet van Evert

scrutinizer

#29
Daar hebt je ook een punt. Er zijn ontwerpen en layouts waar het afwachten voor de flits is.
Anderzijds heb ik hier nog wat 40 en 50 jaar oud materiaal staan van Marantz, Sony, MCIntosh..... etc welke, zonder ooit service gehad te hebben, gewoon nog functioneren.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Er was ook zo'n zweeds merk met voorversterkers die een matched pair fets gebruikten ofzo.
Ze kochten 200000 van die fets in en gingen ze met het handje meten en paartjes gebruiken.
Leuk mooi concept totdat er eentje het begeeft en de klant of een minderwaardige reparatie krijgt met niet gematchte en zelfs vaak andere fets of zoals tientallen van die apparaten op de schroothoop belanden.
Maar ach zolang ze het deden klonk het goed.

morca

Quote from: Kjelt on September 16, 2020, 14:03:36
Dat massaproductie kostenbenefits heeft die merken met kleine oplages niet hebben.
En dat sommige exotische merken bepaalde keuzes maken die de levensduur in de weg staan.
Goed voorbeeld bv Krell die een aantal van hun versterkers zo warm laat worden zonder fatsoenlijke koeling dat de elco's inderdaad wel binnen 10 jaar vervangen moeten worden.
Dat is raar.
Mijn oude denons worden nauwelijks warm.
En zijn al 30 jaar oud en nog nooit wat vervangen.

Mijn nieuwere amp word wel veel warmer.
Die kan niet zonder wat extra koeling imo.

Kjelt

Quote from: morca on September 16, 2020, 14:52:07
Dat is raar.
Mijn oude denons worden nauwelijks warm.
En zijn al 30 jaar oud en nog nooit wat vervangen.

Mijn nieuwere amp word wel veel warmer.
Die kan niet zonder wat extra koeling imo.
Als ik me niet vergis was dat puur klasse A en die verstookt of ie nou geluidsgolven versterkt of niet altijd het volle vermogen.  ;)

morca

Quote from: Kjelt on September 16, 2020, 17:38:27
Als ik me niet vergis was dat puur klasse A en die verstookt of ie nou geluidsgolven versterkt of niet altijd het volle vermogen.  ;)
Dat dacht ik eerst ook.
Maar een comment in het verleden van iemand hier, liet mij even verder googlen.
Mijne zijn gewoon B
Er zijn 2 verschillende uitvoeringen gemaakt.

Tabcam

Quote from: Kjelt on September 16, 2020, 17:38:27
Als ik me niet vergis was dat puur klasse A en die verstookt of ie nou geluidsgolven versterkt of niet altijd het volle vermogen.  ;)
Ergens niet raar als je statistiek kent. Er zal er altijd wel eentje van elk merk zijn dat het 30 jaar vol houdt. Volgens mij wil de TS een apparaat waarvan de meesten het 30 jaar vol houden. Dat kan dan alleen een merk zijn dat zichzelf ergens al bewezen heeft dus minstens 15 jaar oud en zelfs dan geen zekerheid.

Nog veel erger, je kan een merk hebben waarvan de meesten het 30 jaar zonder service volhouden maar dan nog kan jij die ene kopen die na 3 jaar al service nodig heeft.

Mijn voorgaande (Sony) TV hield het18 jaar uit. De nieuwe hoogstwaarschijnlijk niet omdat de technologie nu veel harder gaat. Ach, zelf kijk ik meer naar bouwkwaliteit meer dan goed genoeg en geluids- en/of beeldkwaliteit die superieur is .Dus iets dat koel is en blijft zal het hoogstwaarschijnlijk erg lang uithouden, veel langer dan de economische levensduur. Bij de Purifiversterker kan ik het apparaat vervangen en dan ben ik veel minder kwijt dan een Krell, Bryston of Lamm met of zonder revisie en heb ik een vergelijkbare SQ (bij Lamm waarschijnlijk, weet ik niet want heb ik nooit gehoord :angel:).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: TabCam on September 16, 2020, 17:51:09
Ergens niet raar als je statistiek kent. Er zal er altijd wel eentje van elk merk zijn dat het 30 jaar vol houdt. Volgens mij wil de TS een apparaat waarvan de meesten het 30 jaar vol houden. Dat kan dan alleen een merk zijn dat zichzelf ergens al bewezen heeft dus minstens 15 jaar oud en zelfs dan geen zekerheid.

Nog veel erger, je kan een merk hebben waarvan de meesten het 30 jaar zonder service volhouden maar dan nog kan jij die ene kopen die na 3 jaar al service nodig heeft.

Mijn voorgaande (Sony) TV hield het18 jaar uit. De nieuwe hoogstwaarschijnlijk niet omdat de technologie nu veel harder gaat. Ach, zelf kijk ik meer naar bouwkwaliteit meer dan goed genoeg en geluids- en/of beeldkwaliteit die superieur is .Dus iets dat koel is en blijft zal het hoogstwaarschijnlijk erg lang uithouden, veel langer dan de economische levensduur. Bij de Purifiversterker kan ik het apparaat vervangen en dan ben ik veel minder kwijt dan een Krell, Bryston of Lamm met of zonder revisie en heb ik een vergelijkbare SQ (bij Lamm waarschijnlijk, weet ik niet want heb ik nooit gehoord :angel:).
Ik heb hier meer spullen die nog nooit gerepareerd zijn,of begin dit jaar bij Jossie.
Alles ong 30 jaar oud.


scrutinizer

Counterpoint had ook zo' n grapje met specifieke fets in de SA12  maar zorgde voor gepaarde setjes voor  revisie voor een lange periode.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Paul0106

Ik denk dat je nooit een garantie hebt dat er nooit iets aan kapot gaat. Maar als er iets kapot gaat is het fijn als het repareerbaar is. En pech kun je altijd hebben met apparatuur.  Het lijkt mij wel goed om voor een gerenommeerd merk te kiezen als je een lange levensduur wil.

scrutinizer

Daarnaast vind er veel schade door fout gebruik plaats ...........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on September 17, 2020, 11:17:15
Daarnaast vind er veel schade door fout gebruik plaats ...........
Van de versterker ?

scrutinizer

#41
Quote from: Kjelt on September 17, 2020, 11:34:49
Van de versterker ?
::)
Daar gaat dit topic over. Toch? ;D

Ja... Sluiting luidsprekerkabels, snel uit en inschakelen, voortrap of bron uitschakelen alvorens eindtrap ( integrated) uitschakelen, uit het zicht in te kleine afgesloten ruimte plaatsen, statische lading, oscillatie in sommige gevallen...........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

minplus

Quote from: Paul0106 on September 17, 2020, 10:08:24
Ik denk dat je nooit een garantie hebt dat er nooit iets aan kapot gaat. Maar als er iets kapot gaat is het fijn als het repareerbaar is. En pech kun je altijd hebben met apparatuur.  Het lijkt mij wel goed om voor een gerenommeerd merk te kiezen als je een lange levensduur wil.

Vandaar dus voor mij McIntosh, ook al zijn er nog wel meer degelijke.
Van de 40 jaar oude combi (iets van 35 jaar in m'n bezit) is een krakende potmeter vervangen, had vermoedelijk ook schoongemaakt kunnen worden. Van de 25 jaar oude geïntegreerde (10 a 15 jaar hier?) zijn de lampjes van de frontverlichting vervangen.
Probleemloos dus, ook qua onderdelen. Iets voor je kleinkinderen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J o e p

Warmte is gewoon slecht voor dat spul. Koop dus iets wat een prima geforceerde koeling heeft. En een paar van die koelvinnen zijn dat zijn echt niet  ;). Zeker niet als je alles in kastjes zet. Maar iedere paar jaar shoppen is toch ook leuk.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

patsijb

er zijn merken die gebouwd zijn om een leven mee te gaan..betaal je voor maar ben je dan ook erg blij mee..(mijn ervaring)
ik ben ook niet iemand die elk zoveel jaar iets nieuws moet hebben..
geeft ook veel meer rust en kun je meer muziek luisteren dan audio zoeken..



DVDmartinDVD

Ik heb pas de Luxman L509x aangeschaft, deze is gebouwd als een tank, hopelijk gaat hij ook net zo lang mee. (in vredestijd)
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

jahtari

Quote from: DVDmartinDVD on September 21, 2020, 20:18:27
Ik heb pas de Luxman L509x aangeschaft, deze is gebouwd als een tank, hopelijk gaat hij ook net zo lang mee. (in vredestijd)
Bescheiden bericht voor dit prachtige apparaat.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

dennisgaal

Zo te lezen lijken merken als McIntosh, Luxman etc de langste levensduur te hebben, Accuphase dan denk ik ook, vooral de premium Japanse merken en McIntosh?

Ik zoek niet iets dat 60 jaar meegaat maar wel iets dat in principe decennia probleemloos speelt.

Alles dat erg warm wordt dus eigenlijk niet, dan valt klasse A al meteen af, hoe jammer ook.


DVDmartinDVD

Deze Luxman is klasse A/B, met genoeg ruimte boven op wordt deze handwarm.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

DofN

Men vergat Lyngdorf te noemen. Gaat nooit stuk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software