Bestaat de "versterker voor het leven"?

Started by dennisgaal, September 15, 2020, 18:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Nino

Heb 15 jaar lang een TAG McLaren 100*5R versterker gehad en nimmer problemen ermee. Inmiddels verkocht en die staat nu nog steeds fijn te spelen bij de nieuwe eigenaar. Had ook niet de indruk dat de eindversterker na 10 jaar minder ging spelen......

Ben geen electrotechnicus maar hoeveel onderhoud kan je aan electronica doen?

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Kingpin

De condensatoren hebben sowieso niet het eeuwige leven. dat is geen overbodige luxe om die na zoveel jaar te vervangen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Vandaar de vaak blinde antwoorden hier, Eric.
Ik heb hier ook nog meuk uit de 60 en 70er jaren staan welke, wanneer met variac opgestart, zeker geluid geven.
Maar of ze nog op 90% functioneren........  ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

2 jaar geleden mijn Audio Physic Luna I gerecapt ...
Gelijk betere exemplaren gebruikt ... en/of je dat gaat horen ... geen wereld verschil, maar verschil is er zeker.
Tevens betere potmeters geplaatst, die waren ook wel aan vervanging toe  ;)

Voor



Na

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tubegear

Ik speel zelf al jaren met veel plezier met een Audio Note Oto Signature SE. Zo af en toe de buizen verwisselen en na een jaar of 15-20 misschien een keer terugsturen naar de UK. Ik zou best nog wel eens een keer een type 45 versterker willen uitproberen (AN Paladin bijv.) maar het kan ook maar eens zo zijn dat de Oto er over 20 jaar nog steeds staat. Ik ben eigenlijk wel tevreden zo.

advr

Of een versterker voor het leven bestaat, geen idee :-)

Wel weet ik dat mijn Musical Fidelity A1-X, na een volledige recap met meer temperatuurbestendige componenten, het nog steeds perfect doet en de Kenwood 5200 van mijn vader voortleeft bij een van mijn dochters. Maar ook mijn Quad 22/II en 33/303 en een Philips AG9016 ( ook allemaal na wat nieuwe caps) perfect spelen. Oh ja, ik vergeet ook mijn Audio Innovations 500  ;D

Ze gaan allemaal, met wat onderhoud, een leven lang mee ;D
Tenslotte moet je ook jezelf goed onderhouden wil je een lang leven mee gaan.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

carlo

Mijn Meridian 502/557 speelt hier nu 20 jaar...
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Nahpets

Quote from: carlo on January 18, 2021, 15:27:38
Mijn Meridian 502/557 speelt hier nu 20 jaar...

Onverwoestbaar die 500 serie (op het loopwerk van de 506 na dan).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

addesmo

Ik heb mijn 506.24 anders ook al zo'n 20 jaar hoor. 1x nieuw snaartje en gelijk beetje laten modden. Is nu nog beter dan ie al was.

Dura

#84
Quote from: advr on January 18, 2021, 13:53:47
Of een versterker voor het leven bestaat, geen idee :-)

Wel weet ik dat mijn Musical Fidelity A1-X, na een volledige recap met meer temperatuurbestendige componenten, het nog steeds perfect doet en de Kenwood 5200 van mijn vader voortleeft bij een van mijn dochters. Maar ook mijn Quad 22/II en 33/303 en een Philips AG9016 ( ook allemaal na wat nieuwe caps) perfect spelen. Oh ja, ik vergeet ook mijn Audio Innovations 500  ;D

Ze gaan allemaal, met wat onderhoud, een leven lang mee ;D
Tenslotte moet je ook jezelf goed onderhouden wil je een lang leven mee gaan.

Ongelofelijk! Die A1-X was een relatief licht gebouwde klasse A versterker die dan ook heel erg warm wordt. Dat die zo lang meegaat. Ok, een recap, maar toch...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

advr

Quote from: Dura on January 20, 2021, 23:08:12
Ongelofelijk! Die A1-X was een relatief licht gebouwde klasse A versterker die dan ook heel erg warm wordt. Dat die zo lang meegaat. Ok, een recap, maar toch...

Moet ook toegeven dat ik ook de transistoren heb vervangen. Ik gebruik hem met vlagen heel veel en geeft geen krimp. :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

scrutinizer

#86
De cap, transistor en potty killer. Maar buiten deze eigenschappen zijn reputatie voor muziekweergave dik verdiend.Ad.

Michelson heeft vele opvolgers gehad die betrouwbaarder werden, maar......... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

advr

Quote from: scrutinizer on January 21, 2021, 14:27:01
De cap, transistor en potty killer. Maar buiten deze eigenschappen zijn reputatie voor muziekweergave dik verdiend.Ad.

Michelson heeft vele opvolgers gehad die betrouwbaarder werden, maar......... ;)

Voor een transistor klinkt dit gewoon erg goed :pompom:
Goed onderhouden dan leeft ie nog wel een tijdje.

De 'potty' is vervangen door een alom gewaard pre-amp design van Mark Hennessy. Dat werkt voortreffelijk, stoor- en ruisvrij  ;D
Lekker warm wordt ie zeker maar de 1-X heeft gelukkig geperforeerde zijkanten waardoor een beetje warme lucht kan verdwijnen. 
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

carlo

Quote from: Nahpets on January 18, 2021, 21:11:49
Onverwoestbaar die 500 serie (op het loopwerk van de 506 na dan).

Tja, ik heb daarnaast ook de Meridian 506.24...even oud en die doet het nog prima!
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

donaldk

Quote from: papaleo on September 15, 2020, 21:03:20
Phoe....wat een saaie gedachten man, "versterker voor het leven" met deze hobby wil je dit toch niet?
Om de x-aantal jaren wil je toch iets anders kopen  ;) :D

Dan begin je toch een nieuwe setup, ruimte zat toch;-).

Pro amps, zoals de Nederlandse (Zwaag) Alcons, zijn gemaakt voor continue of in ieder geval 16/7, dus voor een thuis set-up gaan ze vast heel lang mee, zijn wel prijzig, zo-ook de Pro-ribbon speakers.

Ali prijzen, pro kwaliteit, dat zou zelfs mij overhalen, lol.

cfgr@home

Deze MBO MA-1 heb ik nu 51 jaar in gebruik en die geeft geen krimp: werkt nog steeds perfecto:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

minplus

Hoe lang je iets hebt zegt niet al te veel.
Gebruik je hem 1x in de week een uurtje voor achtergrondmuziek of gebruik je hem dagelijks een uur of 10 op oorlogssterkte maakt nogal wat uit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

cfgr@home

Quote from: minplus on January 24, 2021, 21:50:18
Hoe lang je iets hebt zegt niet al te veel.
Gebruik je hem 1x in de week een uurtje voor achtergrondmuziek of gebruik je hem dagelijks een uur of 10 op oorlogssterkte maakt nogal wat uit.
Staat hier elke dag aan tussen 7u 's ochtends en 1uur 's nachts als eindversterker op mijn Apart Concept-1 en aan 2 ALDI speakers van 80W. Streaming http://listen.radionomy.com/DooWopFM vanaf PC  :pompom:  En als ik op de hometrainer bezig ben gaat het minstens naar 95 dB.  :angel:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

scrutinizer

Quote from: cfgr@home on January 24, 2021, 19:47:16
Deze MBO MA-1 heb ik nu 51 jaar in gebruik en die geeft geen krimp: werkt nog steeds perfecto:
Je bedoelt te zeggen ' er komt nog geluid uit'
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kwabbernoot

Quote from: advr on January 21, 2021, 13:58:19
Moet ook toegeven dat ik ook de transistoren heb vervangen. Ik gebruik hem met vlagen heel veel en geeft geen krimp. :-)
Die heb ik ook nog. Nou ja, de voorloper de A1. Doet het ook nog prima. Er is alleen een nieuwe volume potmeter ingekomen verder nog origineel.
Ik heb ook nog een MF P270-2 die wordt ook heel warm en doet het ook nog prima. Misschien toch eens laten recappen.

Groeten...

scrutinizer

Quote from: Kwabbernoot on January 26, 2021, 10:29:41
Die heb ik ook nog. Nou ja, de voorloper de A1. Doet het ook nog prima. Er is alleen een nieuwe volume potmeter ingekomen verder nog origineel.
Ik heb ook nog een MF P270-2 die wordt ook heel warm en doet het ook nog prima. Misschien toch eens laten recappen.

Groeten...
Mooi man.
De A1 is toch wel capo tuti capo.....
De A270 ,zoals ook de 370 en 470, niet altijd de meest betrouwbare.....maar m.i. mooier dan alle garbage
Michaelson later heeft geproduceerd, uiterlijk daargelaten.
Had mijn werkzaamheden destijds bij het importschap.....
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kwabbernoot

Ik dacht dat beide ontwerpen van Baron Tim de Paravicini zijn?

Groeten...

Dura

Quote from: Kwabbernoot on January 26, 2021, 14:58:10
Ik dacht dat beide ontwerpen van Baron Tim de Paravicini zijn?

Groeten...

Dat las ik ook vorige maand in een obituarium ja.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

scrutinizer

Quote from: Kwabbernoot on January 26, 2021, 14:58:10
Ik dacht dat beide ontwerpen van Baron Tim de Paravicini zijn?

Groeten...

Is ook, Kwabber. Doelde op die nuvistor shizzle. ;)
Groot ontwerpen ontvallen R.I.P.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fugazi_2009

Mijn eindversterkers (Burmester) zijn nu 30 jaar oud en gaan nog lekker,  maar zullen op zeker moment wel wat onderhoud gebruiken. Toen ik tien jaar geleden mijn voorversterker kocht ben ik er vanuit gegaan dat ik daar ook wel 25 jaar toe kan,  dat werd mij ook door de ceo van Audio Research gegarandeerd
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one