Bestaat de "versterker voor het leven"?

Started by dennisgaal, September 15, 2020, 18:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Mijn Denons zijn al 30 jaar nu,nog ff en ze gaan een leven mee zonder reperatie  ;D
versterkers voor het leven,voor een zacht prijsje.


Kjelt

Ik zou eindversterkers als ze regelmatig gebruikt worden toch minstens iedere tien jaar even laten controleren.
Ruststroom instelling, toestand elcos / voeding etc.

morca

Quote from: Kjelt on September 22, 2020, 10:25:56
Ik zou eindversterkers als ze regelmatig gebruikt worden toch minstens iedere tien jaar even laten controleren.
Ruststroom instelling, toestand elcos / voeding etc.
Dat moet eigenlijk een keer gebeuren idd.

Mediator

Quote from: dennisgaal on September 15, 2020, 18:53:08
Beste forumleden,

Bestaat de versterker voor het leven? Of in ieder geval eentje die kwalitatief zo goed is dat ie bij wijze 30 of 40 jaar mee kan gaan zonder er iets aan te hoeven doen.

Ik lees vaak in advertenties van dure Pass of Mark Levinson versterkers dat deze recentelijk gereviseerd zijn voor honderden euro's, en dat voor een apparaat dat al duizenden gekost heeft.

Of wordt het sowieso tegenwoordig niet meer zo gebouwd?

Grt.

Versterker voor het leven zou er één moeten zijn die zolang meegaat en die met je ontwikkeling kan meegaan. Er is genoeg apparatuur uit het verleden die overleven. Accuphase is een merk dat extreem duurzame spullen bouwt. Maar een Rega Osiris versterker en Isis CD speler hebben levenslange garantie. Ik heb ze in ieder geval gekocht om te houden tot in de lengte van jaren.

DofN

Hoe gaat Accuphase met ontwikkelingen mee?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hannibal_

Misschien is de beste garantie een versterker kopen die al 40 jaar oud is ;)
Dan weet je in ieder geval zeker dat ie dat haalt....

Ik ben intussen aan mijn 4de versterker voor het leven.
Eigenlijk koop ik zelden spullen met een andere intentie (buiten verbruiksartikelen natuurlijk).

Niets is uiteindelijk voor altijd
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

Quote from: doorofnight on October 24, 2020, 21:50:27
Hoe gaat Accuphase met ontwikkelingen mee?

Ik bedoel een versterker die in je ontwikkeling als mens kan meegaan.

DofN

Dan denk ik aan een modulaire versterker? Maakt accuphase die?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frits marantz

Er zijn genoeg versterkers van de begin 70-er jaren die het nog steeds goed doen. Dan ben je nu wel 50 jaar verder. Voor mij is dat bijna een leven, als je bedenkt dat ik met 15-16 jaar begonnen ben met mijn stereo.

Het huidige spul haalt dat in mijn ogen zeker niet, helemaal niet het HT spul. Dat heeft binnen een jaar al vaak processor problemen.

r_flagg

Ik draai met volle tevredenheid met een levensbestendige set bestaande uit Sony's :
Ta e80 voorversterker
Ta n80 eindversterker ( 2x)
Cd p777 cd speler
Tc k950 cassettespeler ( ja zeker 😁)
En zelfs speakers uit die periode : SS r70
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Harrr

In meerdere reacties lees ik terug dat warmteontwikkeling en - afvoer printen of onderdelen defecten veroorzaakt.
Hoe staan jullie in klasse D, al dan niet PA versterkers in de woonkamer?
Voor laag al vaker ingezet, hoe staat full-range ervoor?
Groet,

Dirk

Ik luister en bouw al vele jaren klasse D amps in stereo, de laatste jaren vooral met Hypex nCore modules en daar ben ik heel erg tevrden mee, zowel voor louter sub-aansturing als voor fullrange gebruik.

Maar ook daar zit wel eens wat verschil in weergavekwaliteit tussen verschillende merken en modellen van "klasse D", net als bij de andere versterker-typologieën...dus als sommigen bvb steevast roepen dat "klasse D kil & analytisch klinkt" dan neem ik dat toch met een behoorlijke snuif zout ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sandervg

Ik heb een 47 labs gaincard. Is 2x in onderhoud geweest. 1x vanwege een lichte brom en 1x een potmeter die wat kraakte.

Wat ik me trouwens afvraag: de twee voedingen staan 24/7 aan (hebben ook geen aan/uit schakelaar). Ze worden niet heet, maar been beetje handwarm. Is dat slecht voor de levensduur?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

scrutinizer

#64
Er bestaat op deze aardkloot geen versterkertopologie welke 'binnen specs' blijft functioneren. Dus zonder controle of periodiek onderhoud al zeker niet voor het leven.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Aangezien sommige versterkers nauwelijks warm worden kan je gokken dat die veel langer meegaan. Garanties daarop lijkt me lastig. Zelfs een buizenversterker kan flink veel langer meegaan als die met een veel lagere bias en maximum voltage wordt ingesteld. Minder vermogen maar veel langere levensduur.

Het hangt dus erg van het ontwerp af en lang niet alle ontwerpen bestaan al lang genoeg om met enige betrouwbaarheid uitspraken te doen, laat staan dat we van de fabrikant die data te zien krijgen. Vandaar dat ik het zou houden bij goed matchende versterker van een betrouwbare fabrikant.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#66
Quote from: TabCam on October 26, 2020, 13:59:44
Aangezien sommige versterkers nauwelijks warm worden kan je gokken dat die veel langer meegaan. Garanties daarop lijkt me lastig. Zelfs een buizenversterker kan flink veel langer meegaan als die met een veel lagere bias en maximum voltage wordt ingesteld. Minder vermogen maar veel langere levensduur.

Het hangt dus erg van het ontwerp af en lang niet alle ontwerpen bestaan al lang genoeg om met enige betrouwbaarheid uitspraken te doen, laat staan dat we van de fabrikant die data te zien krijgen. Vandaar dat ik het zou houden bij goed matchende versterker van een betrouwbare fabrikant.

Ok  :eh:

Dus als een versterker aan het koellichaam niet warm word is er dan geen ingang of stuurtrap die in klasse A werkt?
Hebben Elco's, ongeacht omgevingswarmte, 'toch' hun levensduur. :notify:
En heeft een buizenversterker een kleine window waarbinnen hij optimaal presteert.......

Er is wel een fabrikant die daar al vele jaren de nodige aandacht aan besteed.... FM Acoustics ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Quote from: scrutinizer on October 26, 2020, 14:07:32
Ok  :eh:

Dus als een versterker aan het koellichaam niet warm word is er geen ingang of stuurtrap die in klasse A werkt?
Hebben Elco's, ongeacht omgevingswarmte, toch hun levensduur. :notify:
En heeft een buizenversterker een kleine window waarbinnen hij optimaal presteert.......

Er is wel een fabrikant die daar al vele jaren de nodige aandacht aan besteed.... FM Acoustics ;)
Klasse A is niks mis mee. Klasse A kan erg lang meegaan mits goed gekoeld. Een stuurtrap waarvan de warmte goed wordt afgevoerd, niks mis mee. Hetzelfde voor condensatoren. Niet gebruiken en hitte zijn erg grote vijanden van de levensduur van elco's. Snap dus niet precies wat je post zegt over mijn uitspraken? En kan jede buizenuitspraak toelichten?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#68
Gezien de topictitel en mijn post dacht ik dat je daarop reageerde.....

Je kunt wel koelen maar meestal werkt een halfgeleider pas goed bij een hoge temp.
Ontkoppelen doen we zo dicht als mogelijk bij het device waardoor de layout bepaald hoe warm de elco het krijgt.
Daarnaast is het gewoon mijn vuistregel je bufferelco's en ontkoppel c's na 10 a 15 jaar te vervangen voor een top functie van je favo amp. ;)

Het stijgen van de netspanning laatste jaren en de keuze van fabrikanten om buffer C's aan de grens van hun werkspanning te gebruiken in de power supply geeft ook veel reden tot uitval/achteruitgang van de versterker.
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Een versterker bouwen voor het leven is gelijk de ondergang voor je bedrijf  ::)
Hoe goed je ze ook bouwt deze heeft altijd onderhoud nodig op den duur, zeker zoals de aangehaalde C's, bedrijfstemperaturen waarop alles werkt etc.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bramsat


Versterkers gebouwd tussen 1978/81 zijn naar mijn ervaring de beste ooit gebouwd.

Dat begint bij de eerste accuphase E 202 voor deze oldie word meer betaald als alle opvolgers

van deze serie b.v de E204,205,206.etc.

De nummer 2 schrik niet! de philips AH serie en vooral de 386, totaal verguist door onwetende.

De 386 werd gebouwd in japan onder strenge toezicht van philips,dus de roddel dat het een jappie

betreft is onzin.

De nummer 3 is de akai AM 2650 en damals ook de goedkoopste ±900 gulden

De wattage was voor de accuphase 50 watt, hetzelfde voor de akai of philips.

Klinken deze versterkers iets anders als een recente versterker? ik vind de versterkers van pakweg

de laatste 20/30 jr  terughoudend en laidback klinken dus meer achter de speakers b.v de

cambridge xa 60.De oldies klinken directer iets wat mij meer bevalt.

De bovengenoemde oldies zijn van binnen en buiten haast nieuw en nooit gereviceerd,hooguit

dat ik de potmeters behandeld heb en dat kunstje heb ik afgekeken van Thomas van het MFB

forum. de duurste philips uit de AH serie en ook de laatste was de 22AH 798 deze versterker was

de eerste met a.b een nadeel is dat ik deze heb moeten reviceren,dat is dus te wijten aan dat

deze gedeeltelijk werkt in classe A dus deze amp word gewoon te warm.

Maar volgens Thomas gaat ie gewoon weer 30jr mee....alleen dat maak ik dus niet meer mee :)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Pjotr27

Quote from: sandervg on October 26, 2020, 11:26:06
Ik heb een 47 labs gaincard. Is 2x in onderhoud geweest. 1x vanwege een lichte brom en 1x een potmeter die wat kraakte.

Wat ik me trouwens afvraag: de twee voedingen staan 24/7 aan (hebben ook geen aan/uit schakelaar). Ze worden niet heet, maar been beetje handwarm. Is dat slecht voor de levensduur?

Met mijn 4715/4716 combinatie is dat hetzelfde. Staat altijd aan, en overdag is het zelfs warmer dan 30 graden in mijn luisterkamer. Ik vraag het me ook al een tijdje af of dit kwaad kan....Maar echt heet voelt de voeding nooit aan.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

cfgr@home

Ik hoop het. :xmas:
Mijn eerste 'losse' en oudste (eind)versterker (2x60w) is van AudioSonic ST-2050 en is nu z'n 49ste werkjaar ingegaan en doet het nog steeds feilloos. 
De tweede 'losse' versterker die ik hier staan heb is een APART Concept-1 (2x80w) en die gaat nu z'n 22ste jaar in.
Al mijn andere 'versterkers' zijn powered speakers en ook al minstens 15 jaar in gebruik.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

Sjaudio

#73
Quote from: cfgr@home on December 30, 2020, 11:44:18
Ik hoop het. :xmas:
Mijn eerste 'losse' en oudste (eind)versterker (2x60w) is van AudioSonic ST-2050 en is nu z'n 49ste werkjaar ingegaan en doet het nog steeds feilloos. 
De tweede 'losse' versterker die ik hier staan heb is een APART Concept-1 (2x80w) en die gaat nu z'n 22ste jaar in.
Al mijn andere 'versterkers' zijn powered speakers en ook al minstens 15 jaar in gebruik.  :pompom:
49 jaar en nog steeds werkend is zeker netjes !

Echter verwacht ik dat wanneer je een revisie laat doen je de klank niet meer terug herkend, (nieuwe elco's etc), dus is dat dan feilloos?

In principe niet want de versterker is wel degelijk achteruit gegaan en heeft al lang niet meer dezelfde parameters als toen ie gebouwd werd.

Kortom elke versterker heeft onderhoud nodig en dat staat los van de werking van het apparaat. In principe gebruik je anders een versterker die niet klinkt zoals ie eigenlijk hoort te klinken.

muug

#74
Als Barco iets moet ontwikkelen voor het leger dan eisen die in hun lastenboek dat het de eerste 100 jaar niet in panne mag vallen. (dit weet ik van mijn schoonbroer die daar vele jaren gewerkt heeft, op de development afdeling).
Dus misschien moet je ook zoiets laten ontwerpen?  :angel: