Hoe goed zijn de Oled TV’s inmiddels?

Started by Teejoo, September 14, 2020, 12:21:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Hier ook een OLED (LG 65C8) en deze heeft inmiddels in 2 erg lichte woonkamers gehangen. 0 problemen qua helderheid en altijd een heel fijn beeld. Weerspiegeling heeft die wel iets, maar dat is volgens mij niet per se een OLED dingetje. En als het eenmaal donkerder is in de kamer wordt het beeld natuurlijk nog een stuk mooier, maar dat geldt voor alle tv's.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

quattronl

Quote from: skoebiedoe on September 15, 2020, 22:33:59
Akkoord , maar wie kijkt er nu op een volledig zwart beeld ?
Mijne oled gaf in den tijd vierkantjes als hem rook moest weergeven ....(een tv van +€3000 )
Ook als er licht op een oled scherm komt zakt dit volledig ineen kwa kleur (door gebrek aan helderheid )
Dit herken ik ook totaal niet.
Die artifacts lijken me niet door de tv te komen maar door de bron.

Qua licht: ik héb geenens gordijnen in de woonkamer  ;D
Als ik dan overdag iets wil kijken dan heb ik totaal geen last van zon of licht. Juist daarom is OLED zo fijn, omdat er zo'n bak licht vanaf kan komen (er zit een lichtsensor in die de helderheid afstemd op de hoeveelheid omgevingslicht). Kleuren blijven ook heel stabiel.
Wat voor een OLED had je dan en hoe lang is dat geleden?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Raymen

Die vierkantje duiden meer op een fout uit de bron
Of slecht kwaliteit media

Niet aan de oled, nog nooit blokjes ervaren
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

skoebiedoe

Quote from: fluissie on September 16, 2020, 06:41:38
Nou ik herken dit zeker niet

En die rook als blokjes klinkt eerder als beroerd beeldmateriaal

Heb bij 2 mensen een (dure) qled gezien en was totaal niet onder de indruk

Bijna iedereen die hier komt en iets op tv ziet roept over de uitmuntende beeld kwaliteit

En hij hangt hier gewoon in een huiskamer niet al te ver van een raam

Tja , als ge de blu ray van Celine Dion live in Las Vegas beroerd beeldmateriaal noemt ....afgespeeld op een ud-9004 Marantz blu ray speler ...moest ge misschien denken dat de bron beroerd was ...
Moest je hem hebben , in het begin van de show wanneer ze opkomt blazen ze links boven een nevel op de stage ...daar dus ,.
Heb er lang foto's van gehad maar heb ze blijkbaar verwijderd .
(En op mijne plasma en projector had ik dat niet . ;) )
Soit , kga hier geen discussie beginnen dus , veel plezier met uwen oled .

quattronl

Discussie is niet nodig hoor. Als jij het gezien hebt dan heb je dat gezien.
Ik heb die BR niet en ken niemand die 'm heeft dus kan het niet vergelijken. Maar ik word wel nieuwgierig  ;D

De keten is zo goed als z'n zwakste schakel. Het kan dus vele oorzaken hebben. Maar daarover discussieren heeft hier geen zin.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Cobraatje

#30
Zal zeer waarschijnlijk aan de kwaliteit van het anti reflectie filter/coating van de tv liggen.

Ik heb zeer veel licht in mijn kamer en geen enkel probleem met mijn Panasonic EZW1004 Oled.
Alleen als de zon vol in het beeld schijnt(gebeurd heel soms zomers) dan moeten de gordijnen dicht.
Met de plasma's(o.a. Pana's ST50,VT60,ZT60) en Led's, Samsung F9000 en Sony typenaam vergeten werd het beeld een stuk sneller minder en moesten de gordijnen sneller dicht.

Ian G

De genoemde "blokjes"  bij weergeven van rook (zeer donker grijs)  betreffen waarschijnlijk vertical banding. Dat is wel een issue in alle oled tv's aanwezig. Zet maar eens een 5% grijs beeld op (bijvoorbeeld via Youtube).

Ben zelf groot van van Oled en de LG die ik heb hangen is een waardige opvolger van de Pioneer Kuro 6090.

Wat ik wel zou aanraden is om de ABSL uit te zetten via het service menu (bijvoorbeeld via een harmony remote). Zie ook het topic daarover op AVS forum.


DustinV

Quote from: Ian G on September 16, 2020, 14:08:56
De genoemde "blokjes"  bij weergeven van rook (zeer donker grijs)  betreffen waarschijnlijk vertical banding. Dat is wel een issue in alle oled tv's aanwezig. Zet maar eens een 5% grijs beeld op (bijvoorbeeld via Youtube).

Ben zelf groot van van Oled en de LG die ik heb hangen is een waardige opvolger van de Pioneer Kuro 6090.

Wat ik wel zou aanraden is om de ABSL uit te zetten via het service menu (bijvoorbeeld via een harmony remote). Zie ook het topic daarover op AVS forum.

Nou doe dat maar niet. Daarmee verbreek je meteen de garantie van je tv.

Teejoo


skoebiedoe

Zou ik ook graag weten .....want heb toen het probleem opgelost gekregen door de oled lamp terug te zetten naar 30% en de helderheid en contrast ferm te nijpen ...dan kreeg ik geen artefacten op de rook ...maar mijne ouwe plasma gaf toen beter beeld dan die oled van +€3000...

Job

#35
Nul klachten over mijn 65c8, komend vanaf een Pana pro plasma.
Heb 'em wel laten kalibreren (Rec 709) en natuurlijk staan alle 'verbeteringen' volledig uit. Het OLED-level kan nog veel hoger dan nodig om tot een standaard Rec 709-plaatje te komen, dus ik zie het helderheidsprobleem niet zo. Maar ik kijk dus enkel SDR Rec709.


Veel digitale artifacts ontstaan oveirgens juist door van die 'verbeter'-circuits. Allemaal troep, zouden standaard allemaal wettelijk verplicht uit moeten staan.

Tijdje in het buitenland met een QLED (Q6FN 55") gewerkt. Ook niet slecht, maar bij een beetje off-axis kijken wel snel een stuk minder nauwkeurig.
Horses for courses: https://www.youtube.com/watch?v=NrnG6Dcxpls 
Volgens Vincent Teoh is het grofweg zo dat een QLED beter zal presteren in een lichtere kijkomgeving en een OLED beter in een wat donkerder ruimte.

ABSL: The LG OLED TV will dim when the "average" picture stays unchanged for more than 60s.
Met een service remote heb ik de functie uitgezet. Zou ik thuis niet uitzetten, maar wel op het werk.

DustinV

#36
Quote from: Teejoo on September 16, 2020, 15:51:45
Wat is absl?

ASBL is het eigenlijk. Geloof dat het voor automatic static brightness limiter staat. Is een van de maatregelen om in branden te voorkomen.

Maar nogmaals, je verbreekt de garantie door dit soort wijzigingen toe te passen.

Charlemagne

Quote from: DustinV on September 17, 2020, 08:44:02
ASBL is het eigenlijk. Geloof dat het voor automatic static brightness limiter staat. Is een van de maatregelen om in branden te voorkomen.

Maar nogmaals, je verbreekt de garantie door dit soort wijzigingen toe te passen.

ASBL is dacht ik ook een maatregel om het energiegebruik terug te schroeven. Hij harder een oled brandt hoe meer energie hij vreet.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

DustinV

Quote from: Charlemagne on September 17, 2020, 09:47:19
ASBL is dacht ik ook een maatregel om het energiegebruik terug te schroeven. Hij harder een oled brandt hoe meer energie hij vreet.

Dat is ABL. De automatic brightness limiter.

Fr@nk

#39
Hier een super tevreden eigenaar van een 65C9. ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Job

Quote from: DustinV on September 17, 2020, 10:37:11
Dat is ABL. De automatic brightness limiter.
Die bij de recente modellen pas ingrijpt boven de 100-en-een-beetje nits, dus in SDR hoeft-ie in principe niets te doen. Althans, zo begreep ik.

ritchard

Quote from: Lucky.L on September 16, 2020, 05:56:28
Ik denk heel veel mensen die geen zin hebben om de gordijnen steeds dicht te doen!
Ik heb een erg lichte kamer,dus voor mij valt Oled af.
Maar als je een donkere ruimte hebt....

Je moet het beeld niet naar de muur toe ophangen.....
Dan kan je de gordijnen open laten.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Job

Quote from: Lucky.L on September 16, 2020, 05:56:28
Ik heb een erg lichte kamer,dus voor mij valt Oled af.
Mijn OLED geeft nog steeds aanzienlijk veel meer licht dan mijn oude plasma's.

Christoffeldg

Ik weet niet hoe belangrijk je specs vind, maar ik als gamer hecht er veel waarde aan:

De LG OLED C9 reeks is volgens mij een van de enigen die HDMI2.1 volledig ondersteunt. Wat betekent dat je 4k @ 4:4:4 Chroma subsampling hebt tegen 120hz native! Voor games is dat bijzonder waardevol! En dat krijg je voor echt wel een erg goede prijs met de nieuwe OLEDs van LG. Als je hetzelfde probeert met andere scherm betaal je je echt blauw.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

toetertje

Quote from: Job on September 17, 2020, 20:49:03
Mijn OLED geeft nog steeds aanzienlijk veel meer licht dan mijn oude plasma's.

Hier ook in een doorzon woonkamer, geen enkel probleem.  :inlove:

fasteddie

Quote from: quattronl on September 16, 2020, 08:37:06
Dit herken ik ook totaal niet.
Die artifacts lijken me niet door de tv te komen maar door de bron.

Qua licht: ik héb geenens gordijnen in de woonkamer  ;D

Je hebt wel ramen? ::)

Maar goed elke type tv zal verschillend presteren in een verschillende omgeving toch? En de een is nu eenmaal een fan van OLED en de andere van QLED.....