Hoe goed zijn de Oled TV’s inmiddels?

Started by Teejoo, September 14, 2020, 12:21:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Dus qua beeldkwaliteit, motion etc. Zijn er nog nadelen of bekende issues? Ik zou hem in mijn HT gebruiken.

Telkens als ik ergens een oled zie vind ik het echte zwart erg veel toevoegen aan de beleving. Helaas gaat het maar tot 77 inch, maar formaat is voor mij niet allesbepalend.

Wat zijn de beste modellen/merken?

Hanky Panky

Er zijn ook 88 inch modellen. Maar dan praat je over 30.000 euronen en nauwelijks leverbaar maar als je de cash & het geduld hebt?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

quattronl

Qua merk weet ik dat Panasonic erg goed met de beeldkwaliteit is.
Maarja, vraag het een tevreden LG of Samsung gebruiker en hij zal hetzelfde over 'zijn' merk zeggen  8)
(ja ik heb een 2019 Panasonic oled  :P)

Er zijn de nodige tests en reviews, vaak ook te vinden op Tweakers.
Uitkomst is vaak wel dat Samsung en LG qua kleuren soms wat over-saturated (verzadiging) zijn en Panasonic juist heel natuurgetrouw overkomt. Is ook maar net wat je belangrijk vindt.

De echt grote schermen zijn echt wel serieus prijzig (niet dat goede/high-end 4k beamers nou zo goedkoop zijn...)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rielplayer

in mijn oled is het nickelodeon logo ingebrand :ohmy:

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog een issue is.... 
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

PascalP

Weet inderdaad dat de oudere series LG nog wel eens last hadden van inbranden, dit schijnt minder te zijn bij de nieuwere generaties.

Verder gebruiken Panasonic en Sony de panelen van LG maar dan met hun eigen aansturing endergelijke (bijvoorbeeld de X1 chip van Sony).
Zowel Panasonic als Sony vind ik beter dan LG, vooral op het gebied van beeld maar ook bijvoorbeeld door Android op de Sony vs WebOS op de LG.
Panasonic en Sony kost vaak wel meer dan de LG tegenhangen.
LG heeft ook tv's in meerdere prijsklassen zoals bijvoorbeel de C9 en E9, de laatste is duurder maar gebruikt identiek hetzelfde OLED paneel enkel net iets andere functies en design en vaak ook beter geluid.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: Hanky Panky on September 14, 2020, 13:29:36
Er zijn ook 88 inch modellen. Maar dan praat je over 30.000 euronen en nauwelijks leverbaar maar als je de cash & het geduld hebt?
Nee, ik zou nu voor 77 inch gaan. Die Sony is veel te duur. Zag er wel geweldig uit bij Werner, alleen helaas niet in een verduisterde ruimte. Want dat lijkt me juist de kracht van een oled.


quattronl

#6
Alle OLED panelen komen van LG. De aansturing (hard- en software) maken het (grote) verschil.
Het OS van Panasonic is niet zo fancy. Zo draait de Disney+ app er niet op. Netflix gelukkig wel.

Inbranden is niet echt een issue meer. En men heeft tegenwoordig zaken als pixel shift zodat het niet meer voor kan komen (je merkt het eigenlijk niet met normaal kijken, het hele beeld verschuift af en toe 1 pixel).

De Professional presets van Panasonic zijn wel erg goed hoor! Er is dan haast geen calibratie meer nodig (volgens de reviews dan).
Ik heb wel alle beeldverbeteraars uit staan, die maken het beeld meestal wel wat minder.
De kleuren zijn mooi natuurgetrouw, voor mij een van de belangrijkste redenen om een Pana te nemen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

_ MarcelloW _

Quote from: Rielplayer on September 14, 2020, 16:04:13
in mijn oled is het nickelodeon logo ingebrand :ohmy:

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog een issue is....

Zonder aankoop/modeljaar is daar weinig over te zeggen.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

_ MarcelloW _

Quote from: quattronl on September 14, 2020, 14:00:38
Qua merk weet ik dat Panasonic erg goed met de beeldkwaliteit is.
Maarja, vraag het een tevreden LG of Samsung gebruiker en hij zal hetzelfde over 'zijn' merk zeggen  8)
(ja ik heb een 2019 Panasonic oled  :P)

Er zijn de nodige tests en reviews, vaak ook te vinden op Tweakers.
Uitkomst is vaak wel dat Samsung en LG qua kleuren soms wat over-saturated (verzadiging) zijn en Panasonic juist heel natuurgetrouw overkomt. Is ook maar net wat je belangrijk vindt.

De echt grote schermen zijn echt wel serieus prijzig (niet dat goede/high-end 4k beamers nou zo goedkoop zijn...)

Samsung Oleds zijn erg lastig te vinden.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

quattronl

Quote from: _ MarcelloW _ on September 15, 2020, 10:42:21
Samsung Oleds zijn erg lastig te vinden.
True. Volgens mij gewoon niet  ;D

Maar je merkt dat men OLED en QLED vaak over 1 kam scheert; men weet het verschil gewoon niet ('er staat toch LED?')
Net als LCD tv's met LED achtergrondverlichting soms als LED tv's verkocht worden.

Ga bij een goede tv zaak maar eens een QLED met een OLED tv vergelijken. Verschil (in met name de helderheid) is nogal duidelijk.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rielplayer

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Hanky Panky

Quote from: quattronl on September 15, 2020, 13:05:12
True. Volgens mij gewoon niet  ;D

Maar je merkt dat men OLED en QLED vaak over 1 kam scheert; men weet het verschil gewoon niet ('er staat toch LED?')
Net als LCD tv's met LED achtergrondverlichting soms als LED tv's verkocht worden.

Ga bij een goede tv zaak maar eens een QLED met een OLED tv vergelijken. Verschil (in met name de helderheid) is nogal duidelijk.

Een topper QLED komt anno 2020 aardig in de buurt van een budget OLED. Als je naar de 77/75 inchers kijkt dan is het prijsgat toch 1.300 euro
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

PascalP

Maarre, die OLED dan, ipv de N7 of erbij met een scherm wat je ervoor laat zakken?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on September 15, 2020, 16:46:55
Maarre, die OLED dan, ipv de N7 of erbij met een scherm wat je ervoor laat zakken?
Dan zou het ipv zijn. Maar ik weet het nog niet.

Ik projecteer nu met de voor mij maximale breedte van iets van 204cm. Als het groter gaat krijg ik last van mijn evenwicht.

Maar 77 inch natuurlijk wel een stuk kleiner.

skoebiedoe

[quote author=quattronl link=topic=177025.msg3390996#msg3390996 date=

Ga bij een goede tv zaak maar eens een QLED met een OLED tv vergelijken. Verschil (in met name de helderheid) is nogal duidelijk.
[/quote]

Yep,de qled wint dit duel gewoon op zijn sokken . ;)

Teejoo

Quote from: skoebiedoe on September 15, 2020, 19:01:44
[quote author=quattronl link=topic=177025.msg3390996#msg3390996 date=

Ga bij een goede tv zaak maar eens een QLED met een OLED tv vergelijken. Verschil (in met name de helderheid) is nogal duidelijk.


Yep,de qled wint dit duel gewoon op zijn sokken . ;)
Dat geloof ik direct, maar ik wil juist pikzwart. Helderheid is geen issue in een HT, in tegenstelling tot een woonkamer.

Raymen

QuoteYep,de qled wint dit duel gewoon op zijn sokken

dat klopt, maar het zwart weegt bij mij meer als helderheid.
hoe zwarter het zwart, hoe mooier de kleuren hoe mooier het contrast,

En eerlijk gezegd geeft een oled al meer dan genoeg helderheid voor mij in de lichtere scenes

en 77 inch is voor mij nu echt wel gewoon geworden, word tijd voor een 88  :D
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

quattronl

Quote from: Teejoo on September 15, 2020, 20:09:14
Dat geloof ik direct, maar ik wil juist pikzwart. Helderheid is geen issue in een HT, in tegenstelling tot een woonkamer.
Ehmmm....bij een OLED is zwart ook echt zwart....pikzwart (led is uit, dus zwart).
Dat een QLED op dat vlak beter is geloof ik niet. In de winkel won de OLED het qua helderheid/lichtopbrengst met verve.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Teejoo

Quote from: quattronl on September 15, 2020, 20:49:55
Ehmmm....bij een OLED is zwart ook echt zwart....pikzwart (led is uit, dus zwart).
Dat een QLED op dat vlak beter is geloof ik niet. In de winkel won de OLED het qua helderheid/lichtopbrengst met verve.
Dat zeg ik toch? Daarom OLED.

ppeter

Moet zeggen, HEEL goed!
Na een paar Panasonic Plasma tv's en ondanks de laatste nog perfect werkte, begin dit jaar toch een Pana Oled tv aangekocht. De LCD en LED toestellen hebben mij nooit kunnen overtuigen, en daarom gelijk voor een (duurdere) Oled gekozen. Heb deze ondertussen een tijdje kunnen testen, en ben helemaal overtuigd als waardige Plasma opvolger met een fantastisch beeld. De Panasonic heeft een zeer mooi en natuurlijk beeld, met een goede kalibratie en accurate kleuren. Ook de zwartwaarden zijn zeer goed, met vooral veel zwartdetail, waar Panasonic zeer goed mee scoort.

Wat de helderheid betreft, kan ik zeggen dat er bakken licht uit komt en zeker voldoende is, zowel in lichte omstandigheden als bij avond in een donkere woonkamer met wat sfeer licht. Bij wissel van een donkere naar heldere scène, moet ik zelfs soms de ogen dichtknijpen en ben ik haast verblind. Wetende dat de helderheid maar op 70% staat, zegt genoeg dat de helderheid dik ok is bij een Oled. Het topmodel 2000/2004 van Panasonic piekt zelfs nog hoger met een speciaal Pro paneel.

Ook bij 4K HDR beelden is het een lust voor het oog, en ben je verrast door de evolutie van de techniek en zijn de beelden gewoon adembenemend! De andere merken als LG/Sony/Philips zullen ook een mooi plaatje weergeven. Maar het natuurlijk en kwalitatieve beeld met accurate kleuren en zwartwaarden met veel zwartdetail, alsook de bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid, hebben mij overtuigd om terug voor Panasonic te kiezen.
Ondanks de meerprijs tov de andere merken, heb ik er nog geen seconde spijt van gehad en kan ik deze zeker aanbevelen.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

skoebiedoe

Quote from: quattronl on September 15, 2020, 20:49:55
Ehmmm....bij een OLED is zwart ook echt zwart....pikzwart (led is uit, dus zwart).
Dat een QLED op dat vlak beter is geloof ik niet. In de winkel won de OLED het qua helderheid/lichtopbrengst met verve.

Akkoord , maar wie kijkt er nu op een volledig zwart beeld ?
Mijne oled gaf in den tijd vierkantjes als hem rook moest weergeven ....(een tv van +€3000 )
Ook als er licht op een oled scherm komt zakt dit volledig ineen kwa kleur (door gebrek aan helderheid )

Raymen

ja maar wie kijkt er nu met licht op een oled scherm,
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Lucky.L

Quote from: Raymen on September 15, 2020, 22:54:09
ja maar wie kijkt er nu met licht op een oled scherm,
Ik denk heel veel mensen die geen zin hebben om de gordijnen steeds dicht te doen!
Ik heb een erg lichte kamer,dus voor mij valt Oled af.
Maar als je een donkere ruimte hebt....
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

fluissie

Quote from: skoebiedoe on September 15, 2020, 22:33:59
Akkoord , maar wie kijkt er nu op een volledig zwart beeld ?
Mijne oled gaf in den tijd vierkantjes als hem rook moest weergeven ....(een tv van +€3000 )
Ook als er licht op een oled scherm komt zakt dit volledig ineen kwa kleur (door gebrek aan helderheid )

Nou ik herken dit zeker niet

En die rook als blokjes klinkt eerder als beroerd beeldmateriaal

Heb bij 2 mensen een (dure) qled gezien en was totaal niet onder de indruk

Bijna iedereen die hier komt en iets op tv ziet roept over de uitmuntende beeld kwaliteit

Quote from: Lucky.L on September 16, 2020, 05:56:28
Ik denk heel veel mensen die geen zin hebben om de gordijnen steeds dicht te doen!
Ik heb een erg lichte kamer,dus voor mij valt Oled af.
Maar als je een donkere ruimte hebt....

En hij hangt hier gewoon in een huiskamer niet al te ver van een raam