[subwoofer] gaat voortdurend aan en uit

Started by xystus, September 13, 2020, 22:10:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xystus

Mijn Epik Legend subwoofer heb ik op de ON modus staan, dus niet op AUTO. Ondanks dit, gaat de sub (vanaf vandaag) voortdurend aan en uit, als ik em aanzet. Dit gebeurt zowel als ik media afspeel, als dat ik em helemaal geen input geef.

Om de zoveel seconden hoor ik dan een klikje, wat duidt op dat de sub aan en dan weer uit gaat.
- Met of zonder audiokabel maakt geen verschil.
- Andere powercable maakt geen verschil

Het lijkt dus een beetje alsof ik de sub op AUTO heb staan, waarbij hij continu wel dan weer geen signaal ontvangt.

Ook hoor ik een zachte bromtoon als de sub aanstaat.

Opvallend genoeg produceert het apparaat nog wel alle lage tonen op de momenten dat hij wél aan is, als ik bijv. een film aanzet. Echter, ook dan gaat hij continu aan en uit.

Wat zou dit kunnen zijn?

Iemand een goede tip om deze nabij Den Bosch te kunnen laten repareren?

Dank!
"I have to return some videotapes"


jossie

Omni !

xystus

Dank voor het aanbod Jos!

Als er toevallig iemand dichterbij Den Bosch zou wonen die hier meer van weet, zou dat helemaal fijn zijn.

Ik heb geen idee in hoeverre deze klachten wijzen op een kapotte amp of juist iets heel anders? Wat is jullie inschatting op basis van de beschrijving?
"I have to return some videotapes"

Rowdy


jossie

#5
Quote from: xystus on September 14, 2020, 10:32:56
Dank voor het aanbod Jos!

Als er toevallig iemand dichterbij Den Bosch zou wonen die hier meer van weet, zou dat helemaal fijn zijn.

Ik heb geen idee in hoeverre deze klachten wijzen op een kapotte amp of juist iets heel anders? Wat is jullie inschatting op basis van de beschrijving?

Amp  ;)

Maar uiteraard kan ik er naast zitten hoor...

Zet 'm wel beter uit (en niet meer aan), hij is zichzelf aan het slopen.
Omni !

xystus

De subwoofer is onderweg naar Jos, dank allemaal voor het meedenken!
"I have to return some videotapes"

jossie

#7
Ach, een hoofdpijndossier erbij!

Epik is als bedrijf gestopt in 2014. Sindsdien beantwoordt de oprichter eigenlijk geen vragen meer... Ik heb me al suf gezocht naar een schema maar zelfs een gewone manual is niet te vinden.

Tel daar bij op afgeschuurde IC's zodat je niet makkelijk weet wat waar zit...

Ik hoop dat er iemand is die ook een Epik Legend heeft (staan) en geïnteresseerd is in revisie (dat is namelijk zeker nodig).

Of is Xystus de enige met zo'n ding in Nederland?  :blink:

Plaatjes: driverboard met afgeschuurde ic's, onderzijde eindtrap met SD-30 IC dat ik niet ken (?), het leek eenvoudig omdat de standby voeding compleet defecte elco's had, na vervanging nog steeds hetzelfde probleem. En de powermodule zoals hij nu weer is  (voeding en eindtrap). Op zich netjes, dubbelzijdige printen, zou nog makkelijk 10 jaar kunnen draaien...
Omni !

m9

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/148945-sub-amp-failure-epik-legend/page/4/

schijnbaar toch niet zo`n betrouwbare sub.

kunt er misschien een hypex module inbouwen en de bestaande voeding gebruiken.

jossie

#9
Quote from: m9 on September 23, 2020, 22:41:54
https://community.klipsch.com/index.php?/topic/148945-sub-amp-failure-epik-legend/page/4/

schijnbaar toch niet zo`n betrouwbare sub.

kunt er misschien een hypex module inbouwen en de bestaande voeding gebruiken.

De meeste gemelde catastrophes hebben betrekking op de voeding. Bij deze prima in orde na de revisie, defecten komen door corrosieve lijm/uitgedroogde elco's. Beiden in orde nu.

Andere amp module inbouwen zal ik nog 's bekijken, hou er niet zo van het ontwerp te wijzigen, beveiligingen en zo... ;-)

Arendal gemailed (vroeger Lsound, distributeur Epik Europa), kunnen niet helpen, geen schema's, geen onderdelen... nada, noppes (zeggen ze he... )

:nopompom:

Help!
Omni !

m9

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/153870-need-help-epik-legend-plate-amp-repair-thread/

ben deze link tegengekomen, waarschijnlijk heb je deze ook al gevonden.

zou bij het vervangen van onderdelen iets hoger gespecte (is dat een woord :D) kiezen.

jossie

Bedankt voor de tip, had ik al wel gevonden [emoji6]

Maar ehhh, kom op heren er is toch wel iemand die zo'n ding heeft/weet/kwijt wil?

Anders kan ik niet verder hoor! Niet de bedoeling dus.
Omni !

mrrepel

Josje, klinkt als een geschakelde voeding die in de protect gaat. Zijn de optocouplers/het feedback circuit nog goed en/of de condensator die op de gate van de triac zit ? Die willen ook nog wel eens eruit vliegen (zichtbaar aan een barstje aan de onderkant, alleen met eruit solderen).

jossie

#13
Bedankt voor de suggestie maar is niet het probleem.

Voeding start, +/-62 en +/-15 volt allemaal aanwezig. Hele unit werkt naar behoren met wakker worden en in standby gaan. Kan het input signaal volgen tot een mute transistor waarna het foetsie is... geen draaggolf in de classe D eindtrap, daar zit het probleem...


Josje zei mamma vroeger tegen me.
Omni !

jossie

#14
:nopompom:

Soms denk ik wel 's dat ik op het verkeerde forum zit  :dozingoff:

Voor de duidelijkheid, we hebben allemaal wel 's 'iets gekocht waar we boos op zijn' dat is natuurlijk geen reden om niet uit de kast te komen hier...

Xystus denkt er over deze lucratieve opdracht in te trekken wegens 'weinig baat'  ???

Hans! Hoor je dat? Jaaaaren terug heb je je al verkneukelt dat 'de dag gaat komen dat'...  Heb je nou je zin?
Omni !

chansig

#15
De dag gaat komen dat Jossie gaat zeggen dat Hans gelijk heeft ?

Uiteindelijk komt er altijd zo'n dag. Nu wil ik natuurlijk wel weten waar ik gelijk in heb gekregen na al die jaaaaren.

Verkneukelen is inderdaad een eigenschap/vaardigheid die mij past als een jas.

Maar goed ik heb dus geen idee waar je het over hebt. Zou ook zomaar kunnen dat het niet over mij gaat.:D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Ja, het gaat wel over jou. Je zat heerlijk te soppen achter je toetsenbord bij de gedachte dat ooit de eerste sub zou langskomen die ik NIET kon maken.

[emoji35]
Omni !

chansig

Yep...klinkt als mij. :D

Nou daar drink ik er dan maar 1 op.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#18
Zet maar terug, ik heb nog niet opgegeven hoor...

Voorlopig is ie trouwens gerepareerd met een andere module. Ik kan er nog jaaaren over doen... [emoji41]
Omni !

morca

Quote from: jossie on October 14, 2020, 22:51:17
Zet maar terug, ik heb nog niet opgegeven hoor...

Voorlopig is ie trouwens gerepareerd met een andere module. Ik kan er nog jaaaren over doen... [emoji41]
🤣🤣💪💪

m9

Quote from: jossie on October 14, 2020, 22:51:17
Zet maar terug, ik heb nog niet opgegeven hoor...

Voorlopig is ie trouwens gerepareerd met een andere module. Ik kan er nog jaaaren over doen... [emoji41]

heb je nou stiekem toch een andere module ingebouwd :clapping: :D

chansig

Quote from: jossie on October 14, 2020, 22:51:17
Zet maar terug, ik heb nog niet opgegeven hoor...

Voorlopig is ie trouwens gerepareerd met een andere module. Ik kan er nog jaaaren over doen... [emoji41]

Alles om Hans geen gelijk te geven....mooie instelling/insteek.

Succes en veel plezier in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#22
Quote from: m9 on October 15, 2020, 03:21:37
heb je nou stiekem toch een andere module ingebouwd :clapping: :D
Xystus heeft een mooi plankje op het gat gemaakt. Ik heb de curve in de Epik opgemeten en gekeken of ik die kon namaken met een Kef PSW 2010 module. Dat lukte heel aardig, kabeltjes voorbereid met banaan chassis, hele handel terug naar Xystus. Hij heeft alles aangesloten, ingeschat dat het resultaat acceptabel zou zijn en dat klopt. Iets minder power maar beter dat dan teveel...
Omni !

xystus

Quote from: jossie on October 15, 2020, 17:49:45
Xystus heeft een mooi plankje op het gat gemaakt. Ik heb de curve in de Epik opgemeten en gekeken of ik die kon namaken met een Kef PSW 2010 module. Dat lukte heel aardig, kabeltjes voorbereid met banaan chassis, hele handel terug naar Xystus. Hij heeft alles aangesloten, ingeschat dat het resultaat acceptabel zou zijn en dat klopt. Iets minder power maar beter dat dan teveel...

Absoluut, ik ben blij met het resultaat! Externe KEF plate-amp heeft een prima plekje gekregen en op deze manier heb ik gelukkig weer een werkende sub (zonder de hoofdprijs te hoeven betalen). Wat minder druk in t laag, vooral op lagere volumes merkbaar, maar desalniettemin echt een goed resultaat. Echt top dat Jos zo heeft willen meedenken.

Die gekke Epik Legend blijkt een verdomd moeilijk project! Ik had geen idee dat dit dus blijkbaar de eerste keer is dat Jos een sub (nog) niet heeft kunnen maken..?
"I have to return some videotapes"

jossie

We zullen zien wie zich meldt...

[emoji41]


Maar... hoho... ik heb 'm nog niet afgeschreven!
Omni !