Reference 3a La Verita's, compacte vloerstaanders (390 euro)

Started by Douma, September 12, 2020, 16:05:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Reference 3a La Verita's

Wegens een mismatch met mijn ruimte mogen deze mooie luidsprekers het veld ruimen. Met de opstelling in mijn ruimte heb ik jammer genoeg snel last van pieken bij 56Hz en 80Hz. Waar ik met het deels vullen van de baspoort van mijn Epos ES14 luidsprekers deze pieken wat kan dempen zonder een te stijle laagafval te krijgen, lukt dat met deze luidsprekers jammer genoeg niet.

Het zijn relatief kleine vloerstaanders en door de schuin weglopende baffle ogen ze compact. Ze zijn 86cm hoog, het breedste deel van de baffle is 30cm en de diepte loopt van 27cm onder naar 11cm boven. Het is een twee-weg basreflex model. De tweeter is van Vifa en de woofer is een 20cm model van Reference 3a zelf (de G120L) met een conus van geweven carbonfiber. Met een gevoeligheid van 92dB zijn ze prima geschikt om met laag vermogen aan te sturen. Bij mij speelden ze op een 25W versterker, wat voor mijn ruimte meer dan voldoende is.

Het zijn neutrale, ruimtelijk en open klinkende luidsprekers met een rustig hoog. Ze zijn in prima staat. De metalen randen van de baffle hebben in de loop der jaren wat plekjes opgelopen en zijn op een aantal punten bijgewerkt met zwart omdat daar de verf wat is weggesleten. Niks opvallends, geen grote beschadigingen.

Vraagprijs: 550 525 475 425 390 euro. Een goed bod via PB is welkom. Inruil van een gesloten subwoofer of Zappiti One 4K HDR is mogelijk. 

Deze set is te beluisteren in Groningen. Ik kan de opstelling voor een luistersessie tijdelijk veranderen waardoor de bulten in het laag niet aanwezig zijn. Zo kun je toch een goede indruk krijgen hoe deze luidsprekers klinken.






"Nothing lasts, but nothing is lost."

ProgRocker

Dat zijn niet de originele 3A woofers toch?

Douma

Quote from: ProgRocker on September 15, 2020, 16:00:46
Dat zijn niet de originele 3A woofers toch?
Er staat 'FORMULA 3A' op de korf. Dus dit zijn zeker originele Reference 3A woofers.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Ralf67

Dus gewoon de orginele Reference 3A Ciones  8)

Mooie luidsprekers, met fijn hoog rendement.

Douma

#4
Ik zie dat de korf van de woofer verschilt van foto's op het internet. Maar zoals ik zei betreft het hier een originele Reference 3A woofer.

Het is een 8" carbon woofer die zonder filter aangesloten is, zoals bekend van Ref 3A. De tweeter is via een 1ste orde filter aangesloten.

Het zijn echt prachtige klinkende speakers! Maar aangezien ik voorlopig geen verhuisplannen heb (zie reden verkoop) vind ik het zonde om deze ongebruikt te laten. 
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Een kleine prijsdaling en een zetje omhoog voor deze fijne luidsprekers!
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Koei

Waarom DSP je die dip niet gewoon weg als ze zo goed bevallen voor de rest?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Douma

Quote from: Koei on September 23, 2020, 22:22:23
Waarom DSP je die dip niet gewoon weg als ze zo goed bevallen voor de rest?
Omdat ik een minimale insteek wat setopbouw wil hanteren met zo min mogelijk apparaten en zonder electronische correcties. De Epos klinken gewoon beter in mijn ruimte. Daarnaast heb ik nog een set speakers staan die ook beter passen bij mijn akoestiek. Ik weet daarom dat het mogelijk is speakers te vinden die minder tot geen last hebben van "negatieve" eigenschappen van mijn ruimte. Wat ik nu heb staan is dus niet meer dan een tussenstation. Ik experimenteer nog even vrolijk verder!  :D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Bij nader inzien was mijn vraagprijs misschien toch wat te hoog. Bij deze gecorrigeerd. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Koei

Quote from: Douma on September 24, 2020, 08:17:07
Omdat ik een minimale insteek wat setopbouw wil hanteren met zo min mogelijk apparaten en zonder electronische correcties. De Epos klinken gewoon beter in mijn ruimte. Daarnaast heb ik nog een set speakers staan die ook beter passen bij mijn akoestiek. Ik weet daarom dat het mogelijk is speakers te vinden die minder tot geen last hebben van "negatieve" eigenschappen van mijn ruimte. Wat ik nu heb staan is dus niet meer dan een tussenstation. Ik experimenteer nog even vrolijk verder!  :D

Begrijpelijk, ik vergeet vaak dat niet iedereen streeft naar het beste geluid :).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Douma

Klopt, ik streef naar de voor mij beste muziekweergave...  :P

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Weer te koop en wederom wat van de prijs afgehaald.

Ik kan de opstelling voor een luistersessie tijdelijk veranderen waardoor de bulten in het laag niet aanwezig zijn. Zo kun je toch een goede indruk krijgen hoe deze luidsprekers klinken. Voor mij is deze opstelling alleen te "intrusive" voor mijn woonkamer.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Tot nu toe is er jammer gneoeg geen interesse geweest voor deze mooie set. Voor nu een laatste prijsdaling naar 390 euro. Ik sta nog steeds open voor een goed bod via pb.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Bij gebrek aan interesse voorlopig even uit de verkoop.
"Nothing lasts, but nothing is lost."