Cult klassieker 'The Room' (en the making off in 'The Disaster Artist')

Started by sandervg, September 5, 2020, 14:42:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb laatst voor het eerst de cult klassieker 'The Room' gezien van Tommy Wiseau. Een 100% cult klassieker die door het leven gaat als de slechtste film ooit gemaakt. En daarom geweldig om te zien  ;D. Ik was verbaasd dat hier nog geen topic over op het forum te vinden is. Na het kijken kan ik niet anders zeggen dan: hilarisch!  :hehe:

Er is veel mystiek rondom 'The Room'. Geschoten met HD én 35mm. Reden? Onbekend. Elke scene is opgenomen in een studio indien nodig met bluescreen, zelfs als er goede en goedkopere alternatieven voor handen waren op echte locaties. Reden: het moest een echte Hollywood productie worden :). De twee hoofdrolspelers hebben geen talent (de acteurs in bijrollen trouwens ook niet :)), het script rammelt echt aan alle kanten. Dialogen zijn zo slecht dat het hilarisch wordt. Het verhaal is onlogisch. Waar je emotie zou verwachten wordt ineens gelachen etc. Er zitten ook veel fouten in de film: de hoofdpersoon werkt bij een bank en drie zinnen later werkt hij in de IT. Extra verhaallijnen worden niet uitgewerkt en om onverklaarbare redenen vind je overal kunst in de decors met lepels (foto's van lepels etc.).

Als je de film kijkt bij een live voorstelling in een bioscoop is het een gezellige bende: iedereen moedigt de acteurs aan, er wordt commentaar gegeven, er worden plastic lepels naar het filmdoek gegooid als er lepelkunst in beeld komt etc. Budget voor deze film was ruim 6 mln dollar. Opbrengst bij premiere 1800 dollar. Echter, ondanks het gebrek aan publiek, heeft Tommy het filmtheater zo lang afgehuurd dat hij voldeed aan de criteria voor een Oscar nominatie.

En daarna 'moet' je de making off zien: The disaster artist. Geen docu, maar een speelfilm waar (gelukkig) Tommy niet zelf in speelt, maar gespeeld wordt door James Franco (een echt bijna perfecte prestatie, inclusief het aanstekelijk lachje van Tommy). Het is een speelfilm over het leven van Tommy en zijn vriend en de totstandkoming van The Room. Dat is écht een goede film. Mooi drama. Ook leuk als je The Room niet gezien hebt (hoewel je daarna waarschijnlijk je nieuwsgierigheid niet zult kunnen bedwingen :)). Je gaat ook op een andere manier naar deze twee heren kijken. Vergelijk het met Eddie the Eagle (een jongen die als droom heeft aan de olympische spelen mee te doen, maar geen talent heeft daarvoor). Hier zijn het twee vrienden die hun droom najagen. Als Hollywood ze niet wil voor een film, gaan ze wel hun eigen film maken. Slechte film? Ja, maar uiteindelijk heeft de film tussen 8 en 15 mln dollar opgeleverd en is nog steeds een hit die (in het buitenland) regelmatig getoond wordt. Van welke andere film kun je dat zeggen?

Anyway, leuk me leuk om hier te delen. Als je The Room of The Disaster Artist gezien hebt ben ik wel benieuwd wat je er van vond :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Xstream

Ik vond The Disaster Artist ge-wel-dig.
Deed me erg denken aan Ed Wood. Ook niet zo raar, aangezien die over "de slechtste regisseur van de afgelopen eeuw" gaat. Die vond ik overigens nog beter, dus mocht je die nog niet gezien hebben? Kijken!

Maar het is zonder twijfel de beste rol van Franco - en ik heb vrij veel van 'm gezien - nummer 2 zal z'n dubbelrol in The Deuce zijn. Hij zet die Wiseau zo goed neer ... Ik heb alleen de fragmenten van de originele film gezien, maar het is echt bizar hoe goed hij 'm na doet. Die "Hi Mark" scene is gewoon legendarisch ... haha, ik kom dan echt niet meer bij.

Ik heb vervolgens ook The Room in huis gehaald, leek me ook wel lachen, maar is er nog niet van gekomen. Vroeger veel gelachen met van die B of C-films, maar merk dat de lol er wel een beetje vanaf is, dus ik hik er nog tegenaan. Wel recent Sharknado nog gekeken, dus als je geniet van slechte films, ook wel een aanrader, haha. Ik merkt dat die "kijk 's hoe slecht kick" een beetje weg is bij mij.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

sandervg

Quote from: Xstream on September 26, 2020, 13:04:48
Deed me erg denken aan Ed Wood. Ook niet zo raar, aangezien die over "de slechtste regisseur van de afgelopen eeuw" gaat. Die vond ik overigens nog beter, dus mocht je die nog niet gezien hebben? Kijken!
Dank voor de tip, ken ik nog niet! The Room is niet zomaar een B of C film. Het is dé cult klassieker onder de B of C films  :hehe: 8)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Xstream

Quote from: sandervg on September 26, 2020, 19:03:37
Dank voor de tip, ken ik nog niet! The Room is niet zomaar een B of C film. Het is dé cult klassieker onder de B of C films  :hehe: 8)
Nou ... we praten nog wel even verder nadat je Ed Wood gezien hebt :-) Daar zitten ook wat cult klassiekertjes tussen :-D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub