Nieuwe projector +/-1000 euro

Started by Tom123, September 2, 2020, 15:21:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tom123

Hoi,

Op dit moment maak ik gebruik van een optoma h180x projector op een (volgens mij, ik ga het vanavond nameten) 120" projectiescherm. De beeldkwaliteit van deze optoma is echter behoorlijk laag, waardoor ik wil overstappen op een veel betere projector. Deze projector had ik namelijk eigenlijk tijdelijk aangeschaft om te kijken of projectie iets voor mij is, maar wat langer gehouden dan gepland (inmiddels volgens mij 6 jaar).

Ik dacht zelf aan ongeveer 1000 euro, maar als een duurdere projector veel beter beeld geeft, dan wil ik wel gaan tot ongeveer 2000 (ook geen harde grens).
De projector zal ik gaan gebruiken in mijn thuisbioscoop (inmiddels volledig klaar, alleen nu nog een fatsoenlijke projector); dus de ruimte is ook volledig verduisterd. Een goede zwartwaarde is daarom ook belangrijk voor mij. De kleurweergave uit de doos is voor mij niet zo belangrijk, omdat ik de projector toch ga kalibreren, maar de projector moet dus weel een goed beeld kunnen geven met een gemiddelde delta e onder de 3 (na calibratie).

Zelf heb ik al de epson tw7000 gevonden, waar de reviews eigenlijk allemaal erg goed van zijn, alleen ik ben bang dat het contrast mij tegen gaat vallen.
Ik heb geen last van het kleurwiel van een DLP, maar ik wil wel graag een goede kleurweergave kunnen verkijgen. Dat is namelijk naar mijn mening het belangrijkste nadeel van mijn huidige projector.
De LG HF80LSR leek mij ook wel interessant, maar daar kan ik bijna niets van vinden (alleen van zijn voorganger, maar die schijnt behoorlijk anders te zijn).


Ter vergelijk:
mijn huidige projector heeft een on/off contrast van ongeveer 400:1, en dit is naar mijn mening echt te weinig. (ik zal vanavond een volledig kalibratierapport uploaden). Tevens kan mijn huidige projector de rec.709 kleurruimte ook duidelijk niet volledig dekken. De kleuren hoeven ook echt niet zo perfect te zijn als op mijn eizo coloredge (delta e < 1), maar ik verwacht toch wel kleuren die gewoon goed en realistisch zijn.

Richard70…

Ik zou eens kijken voor een tweede hands jvc, de 5000 serie moet te vinden zijn voor rond de 1500€ .
Beter ga je niet krijgen voor die centen , zeker niet in een batcave
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

+1 voor de JVC 5000 serie, onverslaanbaar in dat prijssegment IMO.
Heb er zelf ook een en ook met wat custom gedoe ziet HDR en 4K er zeer schappelijk uit  :popcorn:

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tom123

Ik woon in het oosten van Noord-Brabant. Dus Emmeloord is voor mij helaas redelijk ver weg.

reza

#5
Ik heb misschien een x7500 te koop.
Meer contrast krijg je niet in een projector.
4k ready, HDR, weinig uren op de lamp (extra lamp aanwezig) kalibreert, getuned door CM enz enz.
Die zit wel aan het einde van je budget 2150. Er is voor het geld niks beters te koop. Dat zal iedereen beamen.
Staat in omgeving Dordrecht.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Quote from: reza on September  2, 2020, 17:27:14
Ik heb misschien een x7500 te koop.
Meer contrast krijg je niet in een projector.
4k ready, HDR, weinig uren op de lamp (extra lamp aanwezig) kalibreert, getuned door CM enz enz.
Die zit wel aan het einde van je budget 2150. Er is voor het geld niks beters te koop. Dat zal iedereen beamen.
Staat in omgeving Dordrecht.
Op naar een n?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

reza

#7
Quote from: denoontje on September  2, 2020, 17:52:35
Op naar een n?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

A gentlemen never tells...

:D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Tom123

@reza. Bedankt voor het aanbod maar ik dacht eigenlijk toch meer aan een prijs in de richting van 1000 euro, al hebben de specs van zo'n dla-x7500 mij wel even laten twijfelen.
Maar ik moet ook iets over houden om van te dromen .



Zo'n 5000 serie van JVC kan ik helaas niet vinden tweedehands. Is een rs45 voor 850 euro iets, of zijn die modellen toch echt te ver verouderd?

m9

#9
lijkt mij aan de hoge kant zou er max 500 voor geven.

neemt niet weg dat dit een erg goede projector is hoor, begrijp me niet verkeerd.

https://www.projectorcentral.com/projectors-compare.cfm?add=6519&add=7803

leuke site om pjs te vergelijken en sowieso voor de specs.

de jvc en de optoma is al dag en nacht verschil.

Dirk

'k weet dat tov de JVC's geen zwartwaardes-topper is, maar een Epson 9300?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tom123

Die zijn er helaas ook niet meer nieuw te koop. Ik heb liever eigenlijk een nieuwe projector, omdat ik dan ook nog gewoon garantie e.d. heb, mocht er iets kapot gaan.
Daarnaast is het tweedehands ook niet altijd goed te bepalen hoeveel uur een projector echt gedraaid heeft, omdat sommige projectors alleen het aantal lampuren bijhouden (tenminste mijn optoma wel).

Als tweedehands echt een enorm veel hogere kwaliteit geeft voor hetzelfde geld, dan ben ik wel bereid om voor tweedehands te gaan. Maar verder heb ik liever een iets mindere kwaliteit, maar wel gewoon zekerheid in garantie, aantal draaiuren, e.d.

Dirk

duidelijk, mijn 9300 zou eventueel weg mogen maar die heeft ook aardig wat uren (wel een nieuwe lamp), maar ik volg je keuze vwb het willen van garantie etc wel  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

m9

als je voor 500-600 euro een jvc op de kop weet te tikken en je kijkt er 1 jaar mee ben je spekkoper en kun je in dat jaar doorsparen voor een nieuwe.

je loopt weinig risico en nadien kun je hem alsnog verkopen met een beetje verlies.

het is volledig jouw feestje uiteraard.

Tom123

Hierbij nog de metingen van mijn huidige projector. Zoals jullie zien zitten de problemen vooral in de kleurweergave (buiten de beperkte resolutie en het matige contrast). De 0-75% waarden zijn gelukkig wel wat beter dan de 100% waarden.


Tom123

@m9.

Doorsparen heeft niet mijn voorkeur, ik heb namelijk genoeg geld om een duurdere projector te kopen. Ik wil echter niet meer uitgaven, omdat ik op een gegeven moment de voordelen van een duurder model te klein vind om de meerprijs te rechtvaardigen. Dus als een duurder model beter is, dan koop ik het liever meteen i.p.v. na een jaar het apparaat te kopen wat ik eigenlijk zou willen.


darkrunner


denoontje

Quote from: reza on September  2, 2020, 17:53:49
A gentlemen never tells...

:D

[emoji3][emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

m9

Quote from: Tom123 on September  2, 2020, 21:37:42
@m9.

Doorsparen heeft niet mijn voorkeur, ik heb namelijk genoeg geld om een duurdere projector te kopen. Ik wil echter niet meer uitgaven, omdat ik op een gegeven moment de voordelen van een duurder model te klein vind om de meerprijs te rechtvaardigen. Dus als een duurder model beter is, dan koop ik het liever meteen i.p.v. na een jaar het apparaat te kopen wat ik eigenlijk zou willen.

dan zou ik er een aantal gaan bezichtigen en de conclusie trekken of het kwaliteitsverschil het waard is tov de evt meerprijs.

er is niemand die jou een bepaalde pj kan aanraden, je zult het echt moeten gaan zien en vergeet ook niet dat het scherm een aanzienlijk deel van de uiteindelijke kwaliteit bepaalt.

veel succes met je zoektocht.

Richard70…

Imo ga je niks bijzonders vinden voor een nieuwprijs van rond de 1000€.
Maar als gebruikt geen optie is, dan vrees ik dat alles rond die prijs tegenvalt.
Als ik zou moeten kiezen dan ging ik ook voor de 7400 van Epson , maar is ook behoorlijk boven budget, zelfs met een mooie korting van een forumsponser ben ik bang.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kerre

Je zou kunnen kijken naar een iets oudere Epson. De TW 7300. Ook geen verkeerd model, al zeg ik het zelf. Vorige najaar heb ikzelf er een gekocht voor 1300,- ongeveer.

Alhoewel ik persoonlijk door zou sparen voor een 9400. Mits het budget het toelaat. :tounge:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Tom123

Heel erg bedankt allemaal. Ik heb toch besloten om nog even in een winkel te gaan kijken, naar zowel sony, jvc, epson en optoma.

De sony en jvc's zijn uiteraard prachtige projectoren, maar de prijs is helaas meer dan ik op dit moment ervoor wil uitgeven. Misschien een mooie upgrade voor over 5 jaar o.i.d.; zeker omdat de 4k modellen toch uitkomen op 5000+ euro, en ik dan ook graag de toekomstbestendigheid + resolutie van 4k wil hebben.

Daarmee bleven de epson tw7000 en de optoma uhd30/42 nog over.
Op het gebied van zwartwaarde was de optoma gewoon de betere projector; alleen de kleurweergave vind ik toch echt minder en vergeleken met 3lcd en ik vond DLP toch wat onrustiger om naar te kijken. Daarmee was de epson nog over. In eerste instantie vond ik de epson wat tegenvallen, echter na het inschakelen van de automatisch iris en het fatsoenlijk afstellen van de brightness setting gaf de epson toch een zeer mooi beeld, met een contrast wat behoorlijk in de buurt kwam van de optoma. Alleen bij scenes met echt veel zwart haalt de epson het helaas niet bij de optoma.

Het beeld van de epson beviel mij echter zo goed dat ik toch heb gekozen voor de epson.