DLP 4K minder snel color wheel en dus kans op hoofdpijn?

Started by MichielO, August 25, 2020, 12:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MichielO

Deskundigen  ;D,

Ik heb momenteel een BenQ W1110 full HD beamer, maar wil eigenlijk over naar een 4K (bv. W2700 i.v.m. zelfde plaatsing mogelijk).
Echter had mijn vrouw vroeger altijd last (hoofdpijn) van DLP en hebben wij dan ook een tijd LCD gehad. Een paar jaar geleden toch nog eens getest met onze huidige BenQ met een 6 speed color wheel e.d. en gelukkig heeft ze daar geen last van. DLP vinden wij net wat mooier qua beeld dan LCD.

Echter, ik las op internet dat de 4K DLP varianten een minder snel color wheel gebruiken (b.v. W2700), wat het regenboogeffect/hoofdpijn mogelijk niet ten goede komt. Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van? Loop ik inderdaad het risico dat mijn vrouw toch weer last krijg als ik naar een 4K DLP overstap?  Of is de situatie met full HD en 4K niet vergelijkbaar?
Het betreft een beamer voor in de woonkamer en budget rond 1500 Euro en plaatsing op mobiel tafeltje voor de bank, vandaar dat Sony/JVC e.d. geen opties zijn; eigenlijk alleen BenQ "past" dus.  ;)

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Groet,
Michiel


skoebiedoe

Ga eerst met uw vrouw eens kijken naar het beeld van die beamer .
Kan u veel miserie besparen . ;)

skyfox

Je kan ook de Optoma UHL55 overwegen. Deze DLP beamer heeft een led lamp en daardoor geen kleurenwiel. Het contrast van de W2700 is beter, maar de lamp van de UHL gaat veel langer mee. Het is een beetje afhankelijk van waar je jouw prioriteiten legt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik wat doorsparen voor een LCD.
Ik ben er zelf ook erg gevoelig voor en zou het risico niet nemen. Helemaal niet met het huidige aanbod van bv Epson.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MichielO

Dank voor de reacties. Ik snap dat LCD een veiligere keuze is, maar DLP vinden wij net wat mooier qua beeld, de plaatsing van deze BenQ komt het beste uit (net voor de bank oftewel de lens ruim 2 meter afstand van het scherm om 92" beeld te projecteren), de andere beamers moet ik qua aftand "op schoot nemen"  ;D). Daarbij is DLP mooi compact en dus ideaal voor de woonkamer.

Maar niemand heeft dus ervaring ermee of er verschil zit qua beeld (gevoeligheid) tussen een HD en 4K DLP beamer?

P.S. Ik heb ook gedacht aan 85" LCD TV, maar mijn vrouw vindt een vast scherm van dat formaat aan de muur i.p.v. een scherm wat elektrisch uitrolt voor de TV iets teveel van het goede.  ;)
En ik vind zelf de beleving/gevoel van beeld van een beamer toch heel anders dan een TV.

darkrunner

#5
Heb zelf 2 jaar ook de Benq w1100 gehad, moest ik  nu een upgrade doen met een prijs tot €1500 nieuw in gedachten  zou ik een beetje bijleggen en voor de Epson 7400 gaan

Dlp geeft veel  beeld voor weinig geld heb ook het geluk dat ik nooit last heb van rainbow effect, de Epsons hebben dan weer een zalige V/H shift.

Maar we gaan hier de stap naar een 85tv doen.

SuperDre

Ben er zelf niet zo van (omdat ik het toch niet netjes vind), maar met de wet op afstand kopen kun je dus zo'n projector dus gewoon in huis nemen en dan testen, bevalt het niet, dan kun je deze weer terugsturen. Ook zit natuurlijk een verschil in gebruik van kleurenwiel, 6 speed kleurenwiel van vandaag kan natuurlijk anders zijn dan 6 speed kleurenwiel van 10 jaar geleden (aantal 'kleuren' dat er op een wiel zit wil ook nog wel eens verschillen).
Maar kijken naar concurrenten als Optoma is natuurlijk ook een optie.