Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Started by tompj, August 23, 2020, 12:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tompj

Ik ben hier weinig. Komt ook omdat ik erg tevreden ben met mijn set en weinig bezig ben met audio. Wel heel veel met muziek.

Toch een update: nieuwe luidsprekers.

Ik heb de stap van Harbeth 30.1 naar 30.2XD gemaakt. Tikje meer resolutie, tikje frisser. Maar met volledig behoud van het klankkarakter waar ik zo verslingerd aan ben.

Tevreden, alweer nog steeds en nogmaals.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Nieuwe update. We kunnen maar up to date blijven.

Melody AN300B Max stuurt inmiddels de Harbeths aan. Twee maal twee parallel geschakelde 300B's leveren een magische 21 watt.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Xander32

Dat lijkt mij een fijne set om muziek mee te genieten 🎶 Is er een genre muziek waar jouw voorkeur naar uit gaat?


... enne, heb je wellicht een paar foto's?  :thumbs-up:

Quote from: tompj on February 16, 2023, 16:15:25Ik ben hier weinig. Komt ook omdat ik erg tevreden ben met mijn set en weinig bezig ben met audio. Wel heel veel met muziek.

Toch een update: nieuwe luidsprekers.

Ik heb de stap van Harbeth 30.1 naar 30.2XD gemaakt. Tikje meer resolutie, tikje frisser. Maar met volledig behoud van het klankkarakter waar ik zo verslingerd aan ben.

Tevreden, alweer nog steeds en nogmaals.

Quote from: tompj on May 21, 2023, 19:07:39Nieuwe update. We kunnen maar up to date blijven.

Melody AN300B Max stuurt inmiddels de Harbeths aan. Twee maal twee parallel geschakelde 300B's leveren een magische 21 watt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

#128
Ik luister vooral Jazz (modern).

Die foto's plaatsen hier kan ik nog steeds (weer) niet geloof ik.

Versterker staat nu in te spelen. Dat is met (die) buizen echt wel nodig.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

Wow, wat een mooie versterker, gefeliciteerd!
Ik vind dit echt een prachtige reeks van Melody om te zien.

Waarom heb je specifiek voor de 300b gekozen en niet bijv. voor de 845 of KT88?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Is dit jouw nieuwe aanwinst? Mooi 👌🏻

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

#131
Quote from: brt on May 21, 2023, 22:35:14Wow, wat een mooie versterker, gefeliciteerd!
Ik vind dit echt een prachtige reeks van Melody om te zien.

Waarom heb je specifiek voor de 300b gekozen en niet bijv. voor de 845 of KT88?
Ik heb die verschillende buizen allemaal beluisterd in verschillende apparaten. KT150 ook bijvoorbeeld. De 300B gaf verreweg de lekkerste sound vond ik. Echte rust en transparantie. Klopte gewoon.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Kerkhoffd

Ziet er prachtig uit en klinkt vast hemels. Enjoy Tom.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

brt

Quote from: tompj on May 22, 2023, 07:36:54Ik heb die verschillende buizen allemaal besluiterd in verschillende apparaten. KT150 ook bijvoorbeeld. De 300B gaf verreweg de lekkerste sound vond ik. Echte rust en transparantie. Klopte gewoon.

Tof dat je meerdere hebt kunnen vergelijken. Dan krijg je echt een beeld van wat een buis doet, qua karakteristieken bedoel ik, klopt dat? Ik neem aan dat het allemaal SET's waren?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#135
Geen SET's.

Buizen waren 6550 (Audio Research), 805 (Line Magnetic), KT150 (Ayon) en dus 300B (Melody). De AR was mooi maar wat rauwig (niet verkeerd rauw, maar toch). De Ayon wat milder, maar gaf niet die rust en transparantie die ik zocht. De Line Magnetic deed dat al beter, maar nog niet voldoende. Bij de Melody verscheen pas de glimlach. Meteen.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Een (schaarse) update.

Ik heb een versterker toegevoegd. Naast de Melody buizenversterker een heel ander dier. Voorlopig leuk om af te wisselen. Wellicht maak ik op een bepaald moment een keuze.

Het betreft een ATC SIA2-150.

Puntig, open, veel (goed) laag. Transformeert de Harbeths totaal. Niet een beetje.

Op termijn wellicht nog experimenteren met ATC SCM50 passieve speakers. Maar de Harbeths blijven, ook met een hele sterke versterker (die overigens voor een groot deel in klasse A speelt), fantastisch.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

Mooi ding om te zien!

En je had al geen misselijke versterker met de Melody.

Hoe zou je de verschillen omschrijven tussen die twee?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

Zo ziet dat er uit:
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

#139
Echt een beauty  :wub:

Ik denk zelfs nog mooier dan de Melody. En dat zeg ik als buizenliefhebber!

PS: ik bedoelde trouwens de verschillen in sound. Maar dank voor de mooie foto's :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

Quote from: brt on January 31, 2024, 11:26:50Mooi ding om te zien!

En je had al geen misselijke versterker met de Melody.

Hoe zou je de verschillen omschrijven tussen die twee?
Allereerst, de verschillen zijn groot, niet subtiel.

De Melody speelt vloeiend. Heel relaxed bij minder complexe muziek. Geeft een beetje extra 'zzzing' in het (mid) hoog. Dat is prettig. Ruimtelijk. De Melody duwt ook het middengebied iets verder naar voren. Het laag is rollend, minder gedefinieerd.

De ATC is glashelder en open, zonder fel te zijn. Alles is strakker gedefinieerd. Je hoort dat hij de speakers vastgrijpt. Rust ook, alsof je met een 12 cylinder 80 rijdt.
Laag heeft veel meer definitie en loopt gewoon verder door. De luidspreker lijkt groter dan hij is. Bij complexere muziek houdt hij het beeld beter overeind. Meer scheiding tussen instrumenten. En veel meer schaal. Groter werk klinkt akelig imposant.

De ATC was niet de eerste veelvermogende versterker die ik op de Harbeths had, maar duidelijk de beste. Het is een (studio)instrument dat je dieper in de opname laat horen. Analytischer. Zonder dat hij luistermoeheid geeft.

En dan te bedenken dat hij echt moet inspelen nog. De transformatie na een paar uur was bizar. Alle initiële scherpte (en die was er) verdween. Maar ik heb begrepen dat met name het middengebied voorlopig niet niet op het haalbare niveau is. En het is nu al genieten!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

[quote author ;D =brt link=msg=3702297 date=1706697435]
Echt een beauty  :wub:

Ik denk zelfs nog mooier dan de Melody. En dat zeg ik als buizenliefhebber!

PS: ik bedoelde trouwens de verschillen in sound. Maar dank voor de mooie foto's :)
[/quote]
Snap ik  ;D
Ik was bezig.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

Wow, klinkt goed.
En ergens ook wel wat je verwacht van transistor vs buizen. Benieuwd hoe de ATC zich ontwikkelt met inspelen.
Ik verwacht dat ie het mooie midden van je Melody niet gaat benaderen, maar dat is puur op basis van mijn eigen ervaringen van buis vs transistor. Maar daar staan weer veel andere pluspunten tegenover...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#143
Quote from: brt on January 31, 2024, 11:48:08Ik verwacht dat ie het mooie midden van je Melody niet gaat benaderen, maar dat is puur op basis van mijn eigen ervaringen van buis vs transistor. Maar daar staan weer veel andere pluspunten tegenover...
Tot nu toe is dat ook zeker zo. De Melody speelt voller en met een mooier midden.

Is en blijft een ongekend goede match met Harbeth.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

Moet je een keuze maken, of kan je ze beide houden?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#145
Quote from: brt on February  7, 2024, 21:48:30Moet je een keuze maken, of kan je ze beide houden?
Ik kan ze zeker beide houden. De vraag is of ik blijf afwisselen, of dat er eentje steeds vaker langer blijft aangesloten. In dat geval zal de ander uiteindelijk toch wel gaan.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#147
Nog een kleine bevinding.

Ik heb wat zitten prutsen met de streamer/cd speler. Aanleiding was, dat een bepaalde track op een album via de streamer anders uit de verf kwam dan hetzelfde album via CD (speler).

Ik een kabel gekocht om digitaal de streamer uit te gaan en via de DAC van mijn (niet meer zo jonge) Accuphase CD speler te spelen.

Toen die ertussen zat kon ik vrij snel schakelen tussen DAC van de Streamer en die van de CD speler.
Resultaat: ik hoor geen verschil. Niks, noppes, nada.

Kan uiteraard aan mij liggen.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

#149
Volgende avontuur.

Tot nu toe kon geen luidspreker de Harbeth M30.2XD van de troon stoten.

Ik houd van tweeweg monitor-achtige luidsprekers. Puur, prachtige plaatsing vaak. Ik kom er altijd weer bij terug.

Zouden deze nieuwe vrienden dan de Harbeths van hun troon kunnen stoten? Eindelijk een luidspreker die de Harbeth kwaliteiten deelt, en iets meer en strakker laag heeft en een tikkie meer pit. Zonder ergens hard of oncomfortabel te worden.

QLN Signature 3.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River