Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Started by tompj, August 23, 2020, 12:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Quote from: Xander32 on April  2, 2022, 10:34:18
... hier blijkt maar weer dat beter niet per definitie ook mooier is. Dat gezegd hebbende begrijp ik ook niet dat sommigen hun apparatuur uitzoeken enkel op basis van hoe deze meet ...

Er is iemand hier met een heel levendig topic die dat principe enorm aanhangt....

Zijn set klinkt, ondanks al dat rechte meten, nog steeds voor geen meter :D

Mitch--

Quote from: Xander32 on April  2, 2022, 10:34:18
... hier blijkt maar weer dat beter niet per definitie ook mooier is. Dat gezegd hebbende begrijp ik ook niet dat sommigen hun apparatuur uitzoeken enkel op basis van hoe deze meet ...

Het zal me idd echt aan mn reet roesten hoe de boel 'meet', klinkt het voor mij beter dan is het voor mij beter, wat een serene rust  8)

Wel cool evengoed dat de B&W het afleggen tegen de Harbeths, snap het wel hoor, ik ben er na wat omzwervingen ook weer op terug gekomen, en idd hier gaan ze ook niet meer weg, enjoy!  :headbanging:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

Ik ga ondanks mijn serieuze affectie voor de Harbeths, komende week toch luisteren naar een set Diapason Astera's. Lang geleden gehoord en ik was toen onder de indruk. Ben benieuwd!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Mitch--

Quote from: tompj on April  3, 2022, 20:12:53
Ik ga ondanks mijn serieuze affectie voor de Harbeths, komende week toch luisteren naar een set Diapason Astera's. Lang geleden gehoord en ik was toen onder de indruk. Ben benieuwd!

Mooie speakers! Weer heel wat anders dan de Harbeth's natuurlijk, zijn ze wel all-round genoeg? Heb altijd een beetje een klassieke muziek idee bij Diapason speakers?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

Quote from: Mitch-- on April  5, 2022, 10:15:18
Mooie speakers! Weer heel wat anders dan de Harbeth's natuurlijk, zijn ze wel all-round genoeg? Heb altijd een beetje een klassieke muziek idee bij Diapason speakers?
Grappig. Overigens ook iets dat veel mensen bij Harbeth schijnen te hebben. Zal wel iets met het uiterlijk te maken hebben. Zoals ik me ze herinner zijn ze een stuk puntiger en preciezer dan de Harbeths. De vraag is vooral of dat me niet too much wordt. Daarnaast herinner ik me een ongekende transparantie (zonder kil te worden) en een prachtige spreiding/plaatsing.

Maar vanavond weet ik meer, want dan ga ik ze beluisteren.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

MarKath

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Hannibal_

Wow...
Snel ook!

Beetje rigoureuzere Huub ?  ;D ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rob_Dingen


Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

tompj

Quote from: MarcelHLX on April  5, 2022, 10:51:15
Je kunt deze ook zelf gaan bouwen ;D

https://www.diyaudio.com/community/threads/diy-2-way-based-on-diapason.250040/
Dat is knap werk.

Ik laat dat toch liever aan de professionals over. In mijn geval wel verstandiger.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

#110
De Diapasons gaan het waarschijnlijk niet worden. Ik twijfel nog of ik ze op mijn eigen installatie wil horen, op de installatie waarop ik ze gedemonstreerd kreeg (combi streamer/versterker en Spotify) kwamen ze niet goed uit de verf. Het laagste laag was echt ongecontroleerd. Verre van strak.

De Harbeths dus gewoon op hun oude plekkie. Upgraden nog mogelijk? Ik ben benieuwd of ik een vervanger ga vinden. Compact, muzikaal. Iets wat me nog beter bevalt dan de 30.1? Misschien wel niet.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Xander32

Waarom ben je op zoek naar een vervanger? Een keer iets nieuws of zijn er toch zaken die ontbreken?
Is er binnen het Harbeth assortiment geen upgrade mogelijk?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

#112
Quote from: Xander32 on April  6, 2022, 06:37:21
Waarom ben je op zoek naar een vervanger? Een keer iets nieuws of zijn er toch zaken die ontbreken?
Is er binnen het Harbeth assortiment geen upgrade mogelijk?

1) waarschijnlijk
2) bij een Harbeth ontbreekt er eigenlijk niets
3) Een SHL5 die de brug slaat tussen de Harbeth kwaliteiten en een dikke vloerstaander...


Maar dat is dan hoe ík erover denk....

Als Monique nooit iets over de (volgens haar matige :tounge2:) match met het interieur had geroepen stonden ze hier nog.....

tompj

#113
Quote from: Xander32 on April  6, 2022, 06:37:21
Waarom ben je op zoek naar een vervanger? Een keer iets nieuws of zijn er toch zaken die ontbreken?
Is er binnen het Harbeth assortiment geen upgrade mogelijk?
Ik mis niet zoveel, hoewel geen enkele weergever perfect is natuurlijk. Dus gewoon kijken of het nog beter kan. Eigenlijk wel leuk. Ik ben zeer tevreden, heb de mooiste monitor die ik ken. En als ik nog iets mooiers ontdek, dan bingo! Als niet, dan ook zeer tevreden. Dat laatste sluit ik zeker niet uit.

En @twani: de 5 wordt me te groot. Heel erg mooi, en op sommige punten beter dan de M30.1, maar op andere punten vind ik de M30.1 weer beter.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

minplus

Quote from: Rob_Dingen on April  5, 2022, 13:41:16
Van deze speaker en ook zijn opvolger in Corian heb ik toevallig de filters ontwikkeld.

Rob

Speakers in Corian, dat kan qua uiterlijk schitterend zijn. 8)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mitch--

Quote from: tompj on April  6, 2022, 08:12:35
Ik mis niet zoveel, hoewel geen enkele weergever perfect is natuurlijk. Dus gewoon kijken of het nog beter kan. Eigenlijk wel leuk. Ik ben zeer tevreden, heb de mooiste monitor die ik ken. En als ik nog iets mooiers ontdek, dan bingo! Als niet, dan ook zeer tevreden. Dat laatste sluit ik zeker niet uit.

En @twani: de 5 wordt me te groot. Heel erg mooi, en op sommige punten beter dan de M30.1, maar op andere punten vind ik de M30.1 weer beter.

Misschien een 'upgrade' naar de M30.2....?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

Quote from: Mitch-- on April  7, 2022, 15:44:59
Misschien een 'upgrade' naar de M30.2....?
Ja, dat is best logisch. Maar ik vraag me serieus af of ik daar heel erg veel mee ga opschieten. En zelfs als het verschil tussen die twee goed hoorbaar is, of ik die versie beter ga vinden dan de 30.1.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Dura

Quote from: tompj on April  6, 2022, 08:12:35
Ik mis niet zoveel, hoewel geen enkele weergever perfect is natuurlijk. Dus gewoon kijken of het nog beter kan. Eigenlijk wel leuk. Ik ben zeer tevreden, heb de mooiste monitor die ik ken. En als ik nog iets mooiers ontdek, dan bingo! Als niet, dan ook zeer tevreden. Dat laatste sluit ik zeker niet uit.

En @twani: de 5 wordt me te groot. Heel erg mooi, en op sommige punten beter dan de M30.1, maar op andere punten vind ik de M30.1 weer beter.

Ik vind de 5+ een geweldige speaker, mijn favoriet (alles gehoord behalve de 40), maar ik ben het met je eens, echt enorme bakken die ik hier optisch gezien ook niet mooi kwijt kan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Mitch--

Quote from: tompj on April  7, 2022, 17:02:13
Ja, dat is best logisch. Maar ik vraag me serieus af of ik daar heel erg veel mee ga opschieten. En zelfs als het verschil tussen die twee goed hoorbaar is, of ik die versie beter ga vinden dan de 30.1.

Geen id inderdaad, verschil is wel hoorbaar, geen schokkende verschillen dus ja, luisteren is het advies ;)

C7 kan ook nog, is iets relaxter en minder 'in your face' dan de M30.1, plus extra laag maar vooral anders dan de m30.1, of je daarmee iets opschiet denk ik ook niet... lekker zo houden zou ik zeggen  :coffee:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Xander32

Wanneer Harbeth jouw sound is, specifiek de 30.1, zou ik het daar bij houden.
De ls zijn zo bepalend voor het eindresultaat.

Zelf kom ik (al jaren) met enige regelmaat bij anderen om te luisteren, steevast fraaie sets met heel diverse speakers en componenten. Sets, zorgvuldig samengesteld door de eigenaar, op basis van diens smaak en voorkeuren.

In de loop der jaren heb ik op basis van al die ervaringen, indrukken, zo mijn eigen voorkeuren ontwikkeld. De eigen set is daar het resultaat van. Daar kan geen enkele andere set tegenop, want die voldoen nooit geheel aan mijn persoonlijke smaak en voorkeuren. Na een M&G weer de eigen set aanzwengelen, is altijd weer thuiskomen.

Voor de duidelijkheid; dat heeft in het geheel niets met 'beter' van doen, maar alles met persoonlijke smaak en voorkeuren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Quote from: Xander32 on April  8, 2022, 08:36:24

De ls zijn zo bepalend voor het eindresultaat.


Hé Xander,

Hier wil ik nog wel even op reageren. Ik heb al menig luidspreker (en versterker) in het bezit gehad en nu dan de Kef LS50 Meta. In tegenstelling tot wat menig één durft te beweren is deze luidspreker zeer baskrachtig en niet alleen in het mid/bas gebied maar ook in het laag.

En hier kom ik op jouw reactie, in mijn geval is wel degelijk bepalend wat de versterker doet. M.a.w. iemand die een LS50 set heeft en laag te kort komt moet dit niet alleen toeschrijven aan de luidspreker maar zeker ook aan de aansturing.

En ook dit gezegd hebbende met het luisteren/waarnemen met MIJN oren ;D
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

tompj

Quote from: Xander32 on April  8, 2022, 08:36:24
Wanneer Harbeth jouw sound is, specifiek de 30.1, zou ik het daar bij houden.
De ls zijn zo bepalend voor het eindresultaat.

Zelf kom ik (al jaren) met enige regelmaat bij anderen om te luisteren, steevast fraaie sets met heel diverse speakers en componenten. Sets, zorgvuldig samengesteld door de eigenaar, op basis van diens smaak en voorkeuren.

In de loop der jaren heb ik op basis van al die ervaringen, indrukken, zo mijn eigen voorkeuren ontwikkeld. De eigen set is daar het resultaat van. Daar kan geen enkele andere set tegenop, want die voldoen nooit geheel aan mijn persoonlijke smaak en voorkeuren. Na een M&G weer de eigen set aanzwengelen, is altijd weer thuiskomen.

Voor de duidelijkheid; dat heeft in het geheel niets met 'beter' van doen, maar alles met persoonlijke smaak en voorkeuren.
Weet je, je hebt helemaal gelijk. Ik geniet met volle teugen van deze luidspreker en tot nu toe heeft niets me zo kunnen bekoren. Ergo: deze blijft gewoon lekker staan!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Mitch--

Quote from: tompj on April  8, 2022, 09:56:24
Weet je, je hebt helemaal gelijk. Ik geniet met volle teugen van deze luidspreker en tot nu toe heeft niets me zo kunnen bekoren. Ergo: deze blijft gewoon lekker staan!

Precies :) goed plan  :headbanging:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Xander32

Volgens mij zeg ik nergens dat de overige schakels in de (stereo) keten er niet toe doen, maar mijn ervaring is het dat de ls naast de opstelling en akoestiek, het meest bepalende zijn voor het eindresultaat.

Heb je een goede ls welke fijn matcht met de akoestiek, maar die stuur je aan met een minder goed matchende versterker, laat je potentieel van de ls liggen. Maar de basis blijft voor mij de ls welke matcht met de ruimte. Voorts zoek ik daar een passende versterking en bron bij. Dat is voor mij een logische aanpak. Op een rijtje:

Akoestiek + opstelling
Speakers
Versterking
Bron
Tweaks waaronder de kabels

Het gaat uiteindelijk om de optelsom.



Quote from: MarcelHLX on April  8, 2022, 09:09:43
Hé Xander,

Hier wil ik nog wel even op reageren. Ik heb al menig luidspreker (en versterker) in het bezit gehad en nu dan de Kef LS50 Meta. In tegenstelling tot wat menig één durft te beweren is deze luidspreker zeer baskrachtig en niet alleen in het mid/bas gebied maar ook in het laag.

En hier kom ik op jouw reactie, in mijn geval is wel degelijk bepalend wat de versterker doet. M.a.w. iemand die een LS50 set heeft en laag te kort komt moet dit niet alleen toeschrijven aan de luidspreker maar zeker ook aan de aansturing.

En ook dit gezegd hebbende met het luisteren/waarnemen met MIJN oren ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

Quote from: Xander32 on April  8, 2022, 15:24:47
Volgens mij zeg ik nergens dat de overige schakels in de (stereo) keten er niet toe doen, maar mijn ervaring is het dat de ls naast de opstelling en akoestiek, het meest bepalende zijn voor het eindresultaat.

Heb je een goede ls welke fijn matcht met de akoestiek, maar die stuur je aan met een minder goed matchende versterker, laat je potentieel van de ls liggen. Maar de basis blijft voor mij de ls welke matcht met de ruimte. Voorts zoek ik daar een passende versterking en bron bij. Dat is voor mij een logische aanpak. Op een rijtje:

Akoestiek + opstelling
Speakers
Versterking
Bron
Tweaks waaronder de kabels

Het gaat uiteindelijk om de optelsom.
Dit is ook precies mijn beeld en aanpak.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River