10.2 surround, is het wat?

Started by Spaceknarf, May 27, 2004, 23:43:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Spaceknarf

Ik kwam weer eens wat tegen op Internet: 10.2 surround! Het schijnt dat dit het formaat van de toekomst wordt (zijn ze 7.1 nu al zat dan? ;D), met als extra plus, hoogtekanalen! De mannen van THX zijn er al mee bezig, dus het is vrij serieus :)

Even een plaatje:


Wat er te zien is:
- front left / right
- front height left / right (zitten boven front left / right)
- front outside left / right (zitten links en rechts naast front left / right)
- front center (is niet zichtbaar op dit plaatje)
- rear left / right
- rear center (kennen we van 6.1)
- subwoofer left / right (stereo subwoofers dus)

Een paar dingen die ik me in eerste instantie afvraag:
- Waarom geen 2 rear channels, de meeste receivers hebben er nu al support voor?

Een mogelijke verklaring die ik daar al voor gevonden heb is dat het zo schijnt te zijn dat het menselijk gehoor niet zo direct geluiden kan horen die van achteren komen. Het heeft dan dus geen zin om daar alles super precies te mixen.

- Hoe gaan mensen die voor alle kanalen zuilspeakers willen hebben het probleem van de hoogtekanalen oplossen? ;D

Verder, zien jullie dit daadwerkelijk in huiskamers verschijnen? Of zal het voorbehouden blijven aan bioscopen, die veel meer ruimte hebben voor zulke uitgebreide speaker setups.

Meer info: Google

Spacebass

QuoteHoe gaan mensen die voor alle kanalen zuilspeakers willen hebben het probleem van de hoogtekanalen oplossen?
Op elkaar waar mogelijk en anders aan het plafond ;D...echt serieus!!!  >:D  ;D  ;D

Zonder gekheid...hangt ervan af wat ze ermee gaan doen uiteraard...als deze ook full range zullen worden, dan heb ik bijvoorbeeld echt een probleem  :P

Maar goed ik ben nog niet eens toe aan 7.1 (heb al wel 6 full rangers dus bijna wel overigens  ;) ) dus laat staan 10.2

patrick_vdb

Hi,

Het 10.2 surround format is alweer een flink tijdje work-in-progress, maw het is nog steeds niet gestandariseert. De vraag is natuurlijk of men dit ook wil gaan standariseren, zitten we als consument op een dergelijke nieuwe format te wachten of hebben we liever dat men eerst de plaatsing van de oude vertrouwde 5 speakers gaat standariseren?

Waarom plaatst men eigenlijk in de backstage geen hoogte-kanalen? Enkel in de frontstage dergelijke hoogte-informatie aanbrengen lijkt mij een stap in de verkeerde richting daar er dan weer een verschil met de backstage ontstaat, en dat wil ik niet ;D

mvrg

Patrick

jaco

De back speakers staan op de tekening minstens even hoog als de front hoogte kanalen....

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Hi Jaco,

Dat klopt maar er blijft toch een verschil. In de frontstage is het mogelijk om tussen de "normale" en hoogte-kanalen het geluid te pannen, in de backstage is dit niet mogelijk. Als compromis plaatsen ze de suroundspeakers dan maar wat hoger wat weer een compromis is voor de "normale" kanalen etc. Uniformiteit in front en backstage lijkt mij van ontzettend belang om een zo'n holografisch als mogelijke geluidsbeeld neer te zetten, maar wellicht is dit ook maar een tussenvorm en wordt het 12.2 surroundsysteem met 2 surround-hoogtekanalen pas vrijgegeven op moment dat iedereen aan 10.2 gewend is?

mvrg

Patrick

jaco

Ik zie de hoogte kanalen niet zo geimplementeerd worden. Eerder 1 recht boven luisteraar, of 2 hoog aan de zijmuren op de luisteras. Nog een optie is center voor en center achter hoog.
Denk dat het (helaas) een mono kanaal wordt.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Hi Jaco,

Dat zijn in mijn ogen ook de betere mogelijkheden voor de hoogte-kanalen. Of het ook een mono-kanaal zal blijven moet de tijd ook maar uitwijzen natuurlijk.

Mvrg

Patrick

B.J.

Allemaal harstike leuk maar wel geheel onbetaalbaar om een 10 gelijkwaardige speakers en een versterker die dat kan aansturen aan te schaffen voor thuis gebruik. Liever 5.1 van hogere kwaliteit dan 10.2 van slechte kwalititeit.

blue-eyes

Het gaat niet om de betaalbaarheid, maar of 10.2 een zinnige aanvulling is ;)

En wat doet het Sony formaat dan?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spaceknarf

Quote from: Blue-Eyes on May 28, 2004, 09:38:40
En wat doet het Sony formaat dan?

Je bedoelt SDDS? Even quoten van www.sdds.com:
QuoteDoes SDDS have a consumer equivalent for DVD and Laserdisc?
SDDS is a professional format intended only for the motion picture theatres. Its eight-channel configuration, with five loudspeakers behind the screen, would be inappropriate for smaller 5.1 channel home systems. Sony intends to keep SDDS as an exclusive experience for the movie theatre.  In fact, both competing formats put the exhibitor at a disadvantage in that their home versions have higher performance than their professional systems.  While the DVD specifications have provided a designation for a potential SDDS bit stream, Sony has no current plans to develop a consumer version of SDDS.
Die krijgen we dus nooit te horen thuis...
SDDS is overigens 7.1: left en right front, left en right center (!), center, rear left en right en een subwoofer.

Quote from: jaco on May 28, 2004, 08:58:40
Ik zie de hoogte kanalen niet zo geimplementeerd worden. Eerder 1 recht boven luisteraar, of 2 hoog aan de zijmuren op de luisteras. Nog een optie is center voor en center achter hoog.
Denk dat het (helaas) een mono kanaal wordt.
Nog een plaatje dan:

Het gaat dus echt om stereo van boven en van voren. Op deze site staat ook een filmpje met wat meer info.

patrick_vdb

Hi,

1 systeem en op dezelfde website al twee verschillende opstellingen. Hoe willen we dit als consument gaan standariseren wanneer ze vanaf de bron geeneens een duidelijke standaard hebben bedacht. Voor welke opstelling wordt het geluid straks gemixed? ;)

mvrg

Patrick

Ettepet

Kunnen ze niet beter investeren in simulatie via een (prettig) draagbare surround-koptelefoon?  Een paar snelle processoren, eventueel bewegings/oriëntatie-sensoren voor het hoofd, en een koptelefoon geschikt voor DD100.8, als het moet.  Dan voeg je daar nog een (of meer) subwoofers aan toe zodat je ook op die frequenties krijgt wat je verwacht.

Luidsprekerfabrikanten zijn misschien minder blij met deze oplossing, maar je bent grotendeels af van je ruimteaccoustiek en plaatsing van al die 12 speakers. ;)

VlisChris

Sony heeft een nogal goeie surroundkoptelefoon ;) Of bedoel je daarop?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Ettepet

Ik doel o.a. op het nut van al die speakers in de praktijk:  Allemaal afgesteld op één luisterplek (heel veel moeite - eigenlijk voor 1 persoon).  Wat is de toegevoegde waarde, en wanneer houdt het op?

Je kunt met de huidige technologie zo een koptelefoon ontwikkelen met sensoren, waarna je alleen een processorkastje nodig hebt en één of meerdere subwoofers.  Er zijn al een aantal voorzichtige pogingen in deze richting gedaan, volgens mij nog zonder sensoren (dus moet je stil blijven zitten met je hoofd ;)) en vrij prijzig.  Een goede koptelefoonoplossing biedt uiteindelijk meer toegevoegde waarde lijkt me, of je nou in een kamer van 3m x 4m kijkt, een L-/of U-vormige kamer, of een HT van 5m x 12m.

Spacebass

Ik kan mij behoorlijk vinden in jouw verhaal ettepet...
Laten we dan meteen een drukpak aandoen ipv subwoofers om het laag te ervaren  ;)

ThomasBelgium

Sony heeft een hoofdtelefoon (gehad?) in het gamma die wel met zo'n bewegingsensoren is uitgerust. Heb 'm eens mogen testen en was echt de moeite. Alleen kan zelfs de allerbeste hoofdtelefoon het niet halen van een goede set speakers...

Als ik zo'n systemen à la 10.2 zie wordt ik, als rechtgeaarde liefhebber, natuurlijk best wel enthousiast maar tegelijk denk ik dan aan het feit dat omzeggens niemand bereid zal zijn (buiten de echte liefhebbers dan, uiteindelijk een belachelijk klein percentage van de markt) om TWAALF speakers in de woonkamer neer te poten... En omdat dat percentage zo klein is zal de industrie zich meer dan waarschijnlijk niet de moeite getroosten om iets degelijks te ontwikkelen en op de markt te brengen. Gezien de zeer kleine doelgroep zou het gewoonweg niet rendabel zijn voor de fabrikanten... Helaas, helaas, helaas...

In de bioscoop kan het natuurlijk wel en is het zelfs zeer waarschijnlijk, want zoals het vandaag is kan de bioscoop qua beeld- en geluidservaring bijna niet meer op tegen een goede HT-set. Dat hebben we in het verleden wel eens meer gezien en toen zijn ze dan met breedbeeld gekomen in de bios en daarna met surround sound... 10.2 zou dus best wel eens een nieuw lokkertje van de bioscoopuitbaters kunnen worden...

Ettepet

#16
Quote from: Spacebass on May 28, 2004, 13:18:42
Laten we dan meteen een drukpak aandoen ipv subwoofers om het laag te ervaren  ;)
In de zomer voel je je dan net een Amerikaan met een NBC-pak aan tijdens de Golfoorlog.  (er zijn niet zoveel van dat genre films ;D)

Quote from: ThomasBelgium on May 28, 2004, 13:32:44
Alleen kan zelfs de allerbeste hoofdtelefoon het niet halen van een goede set speakers...
En waar legt die hoofdtelefoon het dan op af?  (behalve wat meer vrijheid)

Spaceknarf

Quote from: ThomasBelgium on May 28, 2004, 13:32:44
Als ik zo'n systemen à la 10.2 zie wordt ik, als rechtgeaarde liefhebber, natuurlijk best wel enthousiast maar tegelijk denk ik dan aan het feit dat omzeggens niemand bereid zal zijn (buiten de echte liefhebbers dan, uiteindelijk een belachelijk klein percentage van de markt) om TWAALF speakers in de woonkamer neer te poten... En omdat dat percentage zo klein is zal de industrie zich meer dan waarschijnlijk niet de moeite getroosten om iets degelijks te ontwikkelen en op de markt te brengen. Gezien de zeer kleine doelgroep zou het gewoonweg niet rendabel zijn voor de fabrikanten... Helaas, helaas, helaas...
Bedenk wel: als 7.1 eenmaal ingeburgerd is zullen ze een keer iets nieuws moeten verzinnen. Mensen zijn geinteresseerd in nieuwigheden, ze zullen hun buurman toch _ergens_ mee moeten aftroeven ;D
Er zijn 5.1 sets te koop voor 50 euro. Als ik tegen iemand vertel dat ik 5.1 thuis heb zijn is die helemaal niet onder de indruk (tot-ie het hoort natuurlijk ;)). 7.1 klinkt al interessanter, en maakt mensen nieuwsgierig. Zodra dat ook normaal is geworden moet er dus iets nieuws komen: 10.2. (in mijn humbele mening :P)

Ettepet

Quote from: Spaceknarf on May 28, 2004, 14:54:05
7.1 klinkt al interessanter, en maakt mensen nieuwsgierig. Zodra dat ook normaal is geworden moet er dus iets nieuws komen: 10.2.
Na versie 10 beginnen ze meestal weer met een nieuwe nummering, toch?  Ik ben benieuwd.. :P ;)

wil

Inmidddels is iedereen het erover eens dat een multi-channel weergave het meest gebaat is bij een multi-channel opname. Maar dan wel discrete opname, processing en weergave. Ik geloof niet dat in de nabije toekomst een 10.2 discrete opname van films, laat staan muziek (hoe bedoel je discreet???) een standaard gaat worden.
Kortom, wat heb je aan een complexe hardware als de software er geen gebruik van gaat maken...

wil >:D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60