Advies gevraagd inbouw projectiescherm

Started by PugZ, August 20, 2020, 10:29:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PugZ

HELLUP! :embarassed: Voor in ons nieuwe huis ben ik me aan het oriënteren op een elektrisch inbouw projectiescherm. Na letterlijk een hele dag zoeken op internet  :google: naar info, vergelijkingen, etc. ben ik op de volgende kanshebbbers uitgekomen:

- Hivilux HiviWhite Cinema 1.0 (Adviesprijs €1599,-)
- Elite Evanesce Tab Tension ITE120HW2-E20 (Adviesprijs €1599,-)
- Elite Evanesce Tab Tension B ETB120HW2-E8 (Adviesprijs €1179,-)
- iVisions Electro In-Ceiling Series (Adviesprijs €954,69)
- ESMART Expert CSX (Adviesprijs €599,99)

"For the record": allen (ca.) 120 inch en 16:9 beeldformaat.
En om het verhaal compleet te maken: ik maak gebruik van een Epson EH-TW5210 (Full HD 3D)

Maar nu... spittend door alle reviews/ervaringen/artikelen/fora zie ik door de bomen het bos niet meer. De ene zegt dat Hivilux uitstekende kwaliteit is (ook wel één van de duurste in het rijtje). De ander zegt dat ESMART vergelijkbaar van kwaliteit is (terwijl deze op een beduidend lager prijsniveau ligt). Elite wordt veelvuldig geprezen als "beste uit de test" (vooral op Amerikaanse websites/reviews) en tegelijkertijd sterk afgeraden omdat ze veel problemen hebben met bobbels/vervormingen in het doek. iVisions schijnt ook niet verkeerd te zijn, maar meer dan de specificatie "Full HD" voor het scherm is er niet te vinden terwijl Elite, Hivilux en ESMART aangeven 4K ultra HD, HD ready en (in mijn geval niet onbelangrijk 8)) Active 3D aan te kunnen. De Hivilux en ESMART gaan zelfs nog een stapje verder met 8K (al is dat in mijn geval minder relevant).

Om het verhaal nog ingewikkelder te maken blijkt er ook nog verschil in doekmateriaal te zijn. Hivilux en Elite gebruiken PVC wat het gladste, scherpste, strakste resultaat op zou moeten leveren (beter dan glasfiber/vezel omdat die een structuur aan het doek geeft in plaats van een spiegelglad oppervlak), maar iVisions en ESMART gebruiken (naar wat ik ervan begrijp) een mix van PVC en glasfiber. Is dat dan beter? Of juist minder goed?

Afijn, jullie begrijpen.. ik weet het niet meer! Maar gelukkig kwam ik dit forum tegen en ik hoop op adviezen van ervaren gebruikers, experts en professionals  :worship: Wat is volgens jullie de beste keuze?


Edit: ik zie nu dat de ESMART geen tension scherm is, dus die valt af..

denoontje

contact een van de sponsors met je budget hier die kunnen prima advies geven:
Vik van cinemike
Frank van ITC
Werner van Home at the movies (belgie)

reza

Ik zou GEEN electrisch scherm kopen van hivilux!!
Daar is al zoveel ellende mee geweest hier op het forum. Hun span schermen zijn bijna niet te verslaan ( ik heb ook een hivilux span scherm ) maar electrisch zou ik je afraden!
Als je een span scherm zoekt ZEKER!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Ik zou eens kijken naar Adeo Inceel (of nog beter de Inceel Tensio) met Reference White doek.
Dat is hetzelfde doek als hun duurdere broer van Screen Research (SolidPix 1.0) en in hun prijsklasse onverslaanbaar.
Viktor van Cinemike.nl is dealer van Adeo en zou je vast verder kunnen helpen hierin.
Mijn mening is dat projectors komen en gaan maar een scherm ,en zeker een inbouw scherm, blijft voor vele jaren in je quiver dus ik zou daar niet op besparen... en persoonlijk zou ik voor de tab tensioned versie (Tensio) gaan ivm rimpels en strak gespannen oppervlakte van je doek.
Just my 2 cents.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

PugZ

Dank voor jullie reacties, maar tot dusver wordt het bos alleen maar donkerder..

Naar een winkel (lees: sponsor) gaan kan altijd, maar die hebben vaak toch alleen kennis van hun eigen (beperkte) assortiment en adviseren het liefst 't scherm met de hoogste marge. Ik heb daarom liever de adviezen van eindgebruikers die samen komen op een daarvoor bedoeld forum en onpartijdig hun ervaringen delen over de schermen die ze (gehad) hebben.

Ik heb het forum eens even afgespeurd op "Hivilux" en ben 1 of 2 negatieve ervaringen tegen gekomen.. dat is in mijn optiek heel iets anders dan "Daar is al zoveel ellende mee geweest hier op het forum". En nee.. ik zoek geen spanscherm, dus met dat advies kan ik helaas niet zoveel..

Adeo (Pools?) is heel erg weinig over te vinden, zowel op het gebied van ervaringen als specificaties. Het enige wat ik vond is dat ie nóg weer duurder is dan de Hivilux en Elite. Eerlijk gezegd geef ik liever de voorkeur aan een scherm met wat meer naamsbekendheid en een grotere klantenkring en dus meer reviews/ervaringen (en die, als het even kan, wat vriendelijker zijn voor de portemonnee). Zo kwam ik op boven genoemd rijtje uit. En tja, dat het een tension scherm moet worden, daar ben ik (na het lezen van al die info die ik tijdens mijn speurtocht tegen kwam) wel achter. Daarom valt de ESMART ook af  ;)



reza

Nou, dan is het duidelijk wat je moet doen, ik ben benieuwd naar je ervaringen :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

Hivilux is zeker een aanrader maar een elektrisch scherm koop dat in eigen land want als er wat mis is heb je een hoop gedoe met een winkel in het buitenland, ik zou nog wel een Hivilux elektrisch durven kopen moest ik er niet te ver vanaf wonen (max 1 uur rijden)

Esmart heb ik een Tension scherm van gehad was verrast hoe strak het doek was voor die prijs maar dit zijn geen inderdaad geen Tab tensions

Elite laat die maar aan je voorbij gaan

Ivisions In-Ceiling is die met hun cinema 4k doek te krijgen?

Dirk

Quote from: PugZ on August 20, 2020, 15:38:22
...
Adeo (Pools?) is heel erg weinig over te vinden, zowel op het gebied van ervaringen als specificaties. Het enige wat ik vond is dat ie nóg weer duurder is dan de Hivilux en Elite. Eerlijk gezegd geef ik liever de voorkeur aan een scherm met wat meer naamsbekendheid en een grotere klantenkring en dus meer reviews/ervaringen (en die, als het even kan, wat vriendelijker zijn voor de portemonnee). Zo kwam ik op boven genoemd rijtje uit. En tja, dat het een tension scherm moet worden, daar ben ik (na het lezen van al die info die ik tijdens mijn speurtocht tegen kwam) wel achter. Daarom valt de ESMART ook af  ;)

Ik heb/ben dan wel geen winkel, maar kan je wel een scherm van Adeo aanbieden.
Zelf heb ik hier in mijn (demo)ruimte sinds anderhalf jaar een "OnSuperior FTS" van ze hangen met ALR folie (Ambient Grey), war ik voorheen een ALR scherm had van Xtrem Screens.

Ik ben bij ze terechtgekomen nadat ik ontdekte dat ze ook de schermen fabriceren (OEM) voor oa. Xtrem Screens uit Frankrijk, da's de Europese luis in de pels van Screen Innovations met hun welbekende Black Diamond schermen.

Fabricagekwaliteit van Adeo is zonder meer zeer goed te noemen, maar ik ben natuurlijk naast tevreden gebruiker ook verkoper, dus mij zal je wslk toch niet geloven  ;D

Je schrijft dat je weinig specificaties kan vinden, maar dan heb je volgens mij nog niet op hun website gezocht, want daar vind je imo zowat alles op.
Mocht je nog vragen hebben, dan weet je me vast wel te vinden. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

buckler

Waarom vraag je het dan? Zoek je bevestiging of wil je info over verschillende merken?
Ik denk dat je onderschat hoe groot Adeo (de fabriek in Polen) is en voor hoeveel merken hun iets fabriceren...
En dan nog maar niet het aller belangrijkste te vergeten: Het 'Doek'
Succes
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Waar haal jij die info vandaan dat Adeo OEM doeken fabriceert voor Xtreme screens? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar want dat heb ik nog nooit gehoord en ik verkoop het al een paar jaar.

Quote from: Dirk on August 20, 2020, 17:00:38
Ik heb/ben dan wel geen winkel, maar kan je wel een scherm van Adeo aanbieden.
Zelf heb ik hier in mijn (demo)ruimte sinds anderhalf jaar een "OnSuperior FTS" van ze hangen met ALR folie (Ambient Grey), war ik voorheen een ALR scherm had van Xtrem Screens.

Ik ben bij ze terechtgekomen nadat ik ontdekte dat ze ook de schermen fabriceren (OEM) voor oa. Xtrem Screens uit Frankrijk, da's de Europese luis in de pels van Screen Innovations met hun welbekende Black Diamond schermen.

Fabricagekwaliteit van Adeo is zonder meer zeer goed te noemen, maar ik ben natuurlijk naast tevreden gebruiker ook verkoper, dus mij zal je wslk toch niet geloven  ;D

Je schrijft dat je weinig specificaties kan vinden, maar dan heb je volgens mij nog niet op hun website gezocht, want daar vind je imo zowat alles op.
Mocht je nog vragen hebben, dan weet je me vast wel te vinden. ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Adeo en Screen Research komen vanuit dezelfde fabriek. Screen Research heeft luxere mogelijkheden en opties in vergelijk met Adeo. Adeo heeft een hele goede prijs kwaliteit verhouding en de Reference Grey ALR doeken behoren tot de aller beste kwaliteit. 

De tab tension techniek is niet geheel foutloos en bij elk merk gebeurt het wel eens dat of de laag wat beschadigd of dat er een vouw in komt. Ook ik heb die ervaring en dan is het heel belangrijk dat het goed wordt opgelost door middel van after sales.

Quote from: PugZ on August 20, 2020, 15:38:22
Dank voor jullie reacties, maar tot dusver wordt het bos alleen maar donkerder..

Naar een winkel (lees: sponsor) gaan kan altijd, maar die hebben vaak toch alleen kennis van hun eigen (beperkte) assortiment en adviseren het liefst 't scherm met de hoogste marge. Ik heb daarom liever de adviezen van eindgebruikers die samen komen op een daarvoor bedoeld forum en onpartijdig hun ervaringen delen over de schermen die ze (gehad) hebben.

Ik heb het forum eens even afgespeurd op "Hivilux" en ben 1 of 2 negatieve ervaringen tegen gekomen.. dat is in mijn optiek heel iets anders dan "Daar is al zoveel ellende mee geweest hier op het forum". En nee.. ik zoek geen spanscherm, dus met dat advies kan ik helaas niet zoveel..

Adeo (Pools?) is heel erg weinig over te vinden, zowel op het gebied van ervaringen als specificaties. Het enige wat ik vond is dat ie nóg weer duurder is dan de Hivilux en Elite. Eerlijk gezegd geef ik liever de voorkeur aan een scherm met wat meer naamsbekendheid en een grotere klantenkring en dus meer reviews/ervaringen (en die, als het even kan, wat vriendelijker zijn voor de portemonnee). Zo kwam ik op boven genoemd rijtje uit. En tja, dat het een tension scherm moet worden, daar ben ik (na het lezen van al die info die ik tijdens mijn speurtocht tegen kwam) wel achter. Daarom valt de ESMART ook af  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Dirk

Quote from: vik on August 20, 2020, 18:20:16
Waar haal jij die info vandaan dat Adeo OEM doeken fabriceert voor Xtreme screens? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar want dat heb ik nog nooit gehoord en ik verkoop het al een paar jaar.
Is me door Adeo zelf medegedeeld.

Ze hebben (jammer genoeg voor ons) wel contractueel vastgelegd dat er gedurende x-periode geen nieuwe folies mogen verkocht worden onder hun eigen naam, die door/voor Xtrem Screen zijn ontwikkeld, zoals bvb de Daylight 2.0 van deze laatste.

De ALR van Adeo die ik hier nu heb hangen is 100% identiek (qua folie) aan de Daylight 0.9 die ik hiervoor had van Xtrem Screen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

vik

Ik geloof je 100% en is mij nog nooit verteld.  :thumbs-up:

Quote from: Dirk on August 20, 2020, 19:14:44
Is me door Adeo zelf medegedeeld.

Ze hebben (jammer genoeg voor ons) wel contractueel vastgelegd dat er gedurende x-periode geen nieuwe folies mogen verkocht worden onder hun eigen naam, die door/voor Xtrem Screen zijn ontwikkeld, zoals bvb de Daylight 2.0 van deze laatste.

De ALR van Adeo die ik hier nu heb hangen is 100% identiek (qua folie) aan de Daylight 0.9 die ik hiervoor had van Xtrem Screen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PugZ

Als ik  :google: raadpleeg (waarbij ik o.a. zoek op "Beste projectiescherm" of "Best projector screen"), dan komt Elite bovenaan in de zoekresultaten. Het is pas na een diepere zoektocht dat je er achter komt dat Elite z'n problemen kent met kreukels/vouwen (wat hier zojuist nogmaals bevestigd wordt). In de fora waar Elite genoemd wordt, wordt ook aangehaald dat Hivilux een veel betere kwaliteit is. En het blijft niet bij 1 website waarin de goede kwaliteit van Hivilux bevestigd wordt. Als er dan 1 persoon roept dat het (in de elektrische versie althans) allemaal ruk is (waar vervolgens geen veelvuldige bevestigende bronnen voor te vinden zijn), dan neem ik dat met een korrel zout. En Adeo.. die vind je überhaupt niet terug in de eerste zoekresultaten..

Op de websites van Elite en Hivilux (en ESMART) wordt in 1 oogopslag aangegeven van welk materiaal het doek gemaakt is (PVC, glasfiber/vezel), wat voor gain factor ze hebben en waar ze voor geschikt zijn (4K, 8K, 3D, UHD, etc). Die info kon ik tot op heden nergens terugvinden op de Adeo website (nu uiteindelijk ver weggestopt gevonden).  Zoek op Adeo (op Google) en je krijgt (naast hun eigen in mijn ogen enigszins onoverzichtelijke Engels talige website) veelal Poolse, Russische, Itialiaanse en andere ikke-jouw-taal-niet-begrijpen websites. Nauwelijks tot geen Nederlandse websites, en al helemaal geen websites met reviews. Als ik dat (niet) zie dan loop ik er in eerste instantie niet direct warm voor. Maar goed.. ik begrijp dat kwalitatief dus wel op een goed niveau zit (zij het met ook een iets hoger prijskaartje).

Resumerend:
- Hivilux: valt te proberen, mits een winkel in de buurt met goede aftersales / omruilgarantie (vooralsnog zie ik alleen Duitse winkels, dus dat wordt lastig)
- Elite: RUN AND DON'T LOOK BACK  :exclamation:
- iVisions: doek specificatie blijft zich (ook na verder zoeken) beperken tot "4K scherm". Niks over 3D... wel een uitgebreide review gevonden: https://www.gadgetgear.nl/2019/12/review-ivisions-cinema-4k-series-projectiescherm/ maar dat even ter zijde..
- Adeo: kwalitatief beter alternatief, alleen wel ff iets verder door sparen

Tijdens mijn continuerende zoektocht kwam ik ook nog een ander alternatief tegen: projectieverf. De voordelen? Geschikt voor 3D, niet vastzitten aan een bepaalde maatvoering, geen koof/uitsparing in m'n plafond hoeven bouwen, een ENORME besparing op de portemonnee. En last but not least: beter bestand tegen katten die de bewegende beelden erg interessant kunnen vinden en daar met uitgestrekte nagels achteraan vliegen (zoals hier: https://youtu.be/d8eJbw5ujVI) Een lelijke haal door je bijna 2K kostende scherm wordt je niet vrolijk van.. Het enige nadeel is dat de projectiewand dan qua kleur afwijkt van de rest, maar je kunt niet alles hebben.. Afijn, een interessante optie om eens een nachtje over te slapen  :closedeyes:







Koekerwauz_NL

Hoi,

De VnX black horizon kan ik je aanbevelen.
Voor mij was het ook een quest van ruim 1 jaar om het juiste doek te vinden.
Zo'n dure aankoop moet wel lekker zitten en je kan het maar 1x uitgeven.
We kijken TV, film 16:9 en cinemascope. Dus kwam ik bij de multiformat van screen int uit.
Ondertussen had het eerder genoemd scherm ook mijn aandacht omdat beweerd werd dat je geen multiformat hierbij nodig hebt. Daarnaast hebben we hier plafonds van 300cm hoogte. Dus veel black-drop was een vereiste. In Aken bij een verkooppunt gaan kijken en ja ik was en ben overtuigd van dit scherm. Nooit meer scherm afstellen/aanpassen. Geen black-drop nodig. Geen lensmemory of andere beamer eigenschappen nodig. Alleen ervoor zorgen dat je beamer fixed kan projecteren en klaar.
Ik ben meer dan te vrede met het scherm en kan h'm ook bedienen via de Tahomabox van Somfy. 

J.A.F._Doorhof

We leveren bijna alle schermen
En met goedkoper electrische schermen komt uiteindelijk vaak alleen maar ellende.
Niet alles maar de uitval is echt hoog.

Ga je naar merken als Adeo, screen excellence, screen research, projecta etc Dan heb je een veel grotere kans op jaren plezier voor niet zo extreem veel meer.

Projectoren gaan. Schermen blijven.
Die van ons hangt al meer dan 20 jaar .
Maar goed dat was toen een echt duur scherm.

Je mag ons altijd mailen
Voordeel van de wat hogere segment schermen is dat je vaak zelf de drop en motor positie kan bepalen wat vooral voor inbouw enorm handig is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Quote from: Koekerwauz_NL on August 24, 2020, 00:18:35
Hoi,

De VnX black horizon kan ik je aanbevelen.
Voor mij was het ook een quest van ruim 1 jaar om het juiste doek te vinden.
Zo'n dure aankoop moet wel lekker zitten en je kan het maar 1x uitgeven.
We kijken TV, film 16:9 en cinemascope. Dus kwam ik bij de multiformat van screen int uit.
Ondertussen had het eerder genoemd scherm ook mijn aandacht omdat beweerd werd dat je geen multiformat hierbij nodig hebt. Daarnaast hebben we hier plafonds van 300cm hoogte. Dus veel black-drop was een vereiste. In Aken bij een verkooppunt gaan kijken en ja ik was en ben overtuigd van dit scherm. Nooit meer scherm afstellen/aanpassen. Geen black-drop nodig. Geen lensmemory of andere beamer eigenschappen nodig. Alleen ervoor zorgen dat je beamer fixed kan projecteren en klaar.
Ik ben meer dan te vrede met het scherm en kan h'm ook bedienen via de Tahomabox van Somfy.
Als je cinemascope kijkt heb je geen last van grijze balken?