Rubber residu rond de rand van een plateau verwijderen of voorzien van coating?

Started by ProgRocker, August 20, 2020, 08:57:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProgRocker

Ik heb sinds een tijdje een Pro-Ject platenspeler in huis waar rond de rand van het plateau restanten zitten van een ooit eraan vast gesmolten rubber belt. Het feitelijke rubber is allemaal verwijderd maar er zit nog een flinterdun laagje plakkerig residu op wat ik er niet ga afkrijgen met simpelweg poetsen. Ik heb er nu een nieuwe belt rond zitten en alles werkt wel maar de belt blijft plakken aan het plateau als de tafel een paar uur heeft stilgestaan en ik ben een beetje bang dat hij op zeker moment gewoon niet meer los komt en dan zijn we verder van huis.

Wat is het advies?

Mijn gedachten gaan in twee richtingen:
1. proberen met een goedje (geen idee wat!) de restanten te verwijderen of
2. een coating (weer geen idee wat!) aanbrengen over de gehele rand van het plateau waardoor de plakresten worden verborgen. Ik denk dan aan een laagje spuitverf of zo..

Als iemand tips heeft hoor ik dat heel graag. Ik wil wel zorgen dat het (zwarte) plateau in mooie cosmetische staat blijft dus liever geen super agressieve middelen...

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

ProgRocker

Da's wel heel pragmatisch TabCam. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht...

Tabcam

Quote from: ProgRocker on August 20, 2020, 10:24:58
Da's wel heel pragmatisch TabCam. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht...
Ik heb niet veel verstand van platenspelers, maar weet wel dat fabrikanten erg veel verStand hebben van hun eigen apparatuur en hoe het goed te onderhouden. En ik hou van pragmatische oplossingen ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

WilcoD

Als het residu iets van sticker-achtig is dan zou je pindakaas kunnen gebruiken.
Hiermee kun je weinig stuk maken denk ik, i.p.v. met  stickerverwijderaar aan de slag te gaan.

ProgRocker

Pindakaas? Als in, pindakaas op een doekje en dan smeren waardoor het residu moet verdwijnen? Ik had veel verwacht maar dat echt niet..

WilcoD

Zoek het maar eens op, pindakaas is heel erg vet en kan lijmresten verwijderen en ook bijvoorbeeld kauwgum op een tafel.

Jumping Jack

Wat ik vreemd vind, is dat niemand vraagt wat voor materiaal het plateau is.

Dus bij deze: wat voor materiaal is het plateau?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Fr@nk

Quote from: Jumping Jack on August 20, 2020, 15:38:20
Wat ik vreemd vind, is dat niemand vraagt wat voor materiaal het plateau is.

Dus bij deze: wat voor materiaal is het plateau?

Voornamelijk gelakt MDF.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

ProgRocker

Gelezen op internet:

Het draaiplateau bestaat uit een sandwich constructie van MDF met daarop een 4mm vinyl toplaag.

Rowdy



Rowdy

Ik heb de Pro-Ject Perspective, de draaiplateau daarvan is gemaakt van oude vinyl platen.


Bij de Perplex 6 is de bovenste 4 mm gemaakt van oude vinyl platen, klopt dat? Of is het een losse vinyl mat?

ProgRocker

Ik weet niet of het van vinyl platen gemaakt is maar het is zeg maar één geheel. Ik heb er zelf een vilten mat opgelegd.

addesmo

Wasbenzine? Voorzichtig klein stukje proberen! Ik zou het sowieso verwijderen!

ProgRocker

Ik heb inmiddels van alles gelezen en ik ga eens met wat onschuldige goedjes beginnen, zoals pindakaas (blijft een gek idee maar internet leert mij dat het wel zou kunnen werken) en allesreiniger! Pas als dat niet werkt ga ik over op de meer agressieve middelen maar ik ben een beetje bang de vinyl laag te beschadigen.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ProgRocker

Met een haardroger? In mijn beleving zou dat kunnen werken als er nog echte restanten van het rubber aanwezig waren, maar het gaat hier echt om een heel dun laagje kleefspul. Zou het dan ook nog kunnen werken?

HJ2

Wasbenzine zou ik ook proberen, anders remmenreiniger of alcohol.
Beginnen met ruitenreiniger  ;D

Als je het niet vertrouwt even proberen op een piepklein stukje wat je niet ziet.
Geen oplosmiddelen Als aceton, stickerverwijderaar tri, thinner of dat soort zaken gebruiken iig!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

ProgRocker

Ik ben eens begonnen met Dasty, allesreiniger die we hier eigenlijk overal voor gebruiken. Ik verwacht er weinig van maar wie weet!

Jumping Jack

Ik vrees dat je op rubber weinig gaat bereiken met ontvetters en solventen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rowdy


HJ2

If you always do what you always did, you always get what you always got...

ProgRocker

Niets is gelukt  :nopompom:.

Ik heb drie opties denk ik:


1. zo laten (werkt wel want de nieuwe snaar plakt niet zodanig aan het plateau dat het niet meer los komt)
2. overspuiten van het hele plateau (de rand ziet er sowieso niet mooi uit dus overspuiten kan zowel optisch een verbetering zijn als het plakken van het rubber opheffen)
3. het complete plateau vervangen. Nu ben ik benieuwd of er voor deze platenspeler ook acryl plateau's te krijgen zijn, moet ik eens aan een expert vragen als ik eraan denk  :laugh:

WilcoD

Post eens een foto, misschien komen er dan ander of betere oplossingen.