Tips om de akoestiek te verbeteren?

Started by niels1962, August 19, 2020, 18:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dr.Bedlo

Quote from: chansig on August 20, 2020, 21:02:50
Laatste zin is een beetje flauw. Maar ik ben erg tevreden met mijn ruimte waarin ik meer dan gemiddeld absorbeer.

Gr. Hans

Als dat maar geen Freudiaanse verspreking is ::)
Quad vintage.

chansig

A dirty mind is a Joy for ever.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

#27
Quote from: fred19633 on August 21, 2020, 19:53:43
Als dat maar geen Freudiaanse verspreking is ::)
Dit is echt teveel informatie om op te nemen [emoji854]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Het is mijn inziens heel simpel.
Hoe meer je dempt hoe meer resolutie je krijgt.
Hoe meer je dempt hoe minder de muzikaliteit word.
Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven het haalt het leven uit de muziek.
En waar voor jou de balans ligt zul je zelf moeten ondervinden.
Mijn ruimte is een mix van diffusie en demping en heeft een rt60 van 0,5 sec.
Wat ik ook belangrijk vind is dat je dan niet alleen het hoog dempt maar alles.
Dus bij mij is de rt60 tijd over het grootste deel van de frequentie hetzelfde.

Rob

jahtari

"Muzikaliteit" vind ik altijd een moeilijke term. Wat is dat dan?

Ik ben ook voorstander van flink dempen. De ruimtelijke informatie zit in de opname.

Hierdoor zijn sommige nummers klein in de ruimte (beperkt, midden tussen speakers in), zoals bijvoorbeeld het begin van genesis mama, en andere opnames hoor ik de ruimte en waaiert het geluid ver naast en boven de speakers uit.  :headbanging:

Toen ik nog geen "gedempte" ruimte had, was dit verschil veel kleiner, alles klonk breed en groot door de vele reflecties. Maar ook veel onnauwkeuriger.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Quote from: jahtari on August 23, 2020, 19:29:52
"Muzikaliteit" vind ik altijd een moeilijke term. Wat is dat dan?
Ik ben ook voorstander van flink dempen. De ruimtelijke informatie zit in de opname.

Hierdoor zijn sommige nummers klein in de ruimte (beperkt, midden tussen speakers in), zoals bijvoorbeeld het begin van genesis mama, en andere opnames hoor ik de ruimte en waaiert het geluid ver naast en boven de speakers uit.  :headbanging:

Toen ik nog geen "gedempte" ruimte had, was dit verschil veel kleiner, alles klonk breed en groot door de vele reflecties. Maar ook veel onnauwkeuriger.
Dat is toch precies wat ik omschrijf  meer dempen meer resolutie oftewel preciezer.
Weet dat het moeilijk te omschrijven is maar te veel demping klinkt te steriel en wekt geen kippenvel zeg maar bij mij.
Het heeft niets te maken met ruimtelijkheid.

Rob

DofN

Quote from: Rob_Dingen on August 23, 2020, 19:15:27
Het is mijn inziens heel simpel.
Hoe meer je dempt hoe meer resolutie je krijgt.


Hoe meer je dempt hoe minder je naar de kamer luistert en hoe meer je alleen de muziek hoort.
Quote

Hoe meer je dempt hoe minder de muzikaliteit word.
Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven het haalt het leven uit de muziek.



Vwb het (mid)hoog: Het haalt de galm uit je kamer weg. Wat je verliest is je kamereffect, wat je wint is de opname. Als muzikaliteit gelijk zou kunnen zijn met zo dicht mogelijk bij de opname blijven, dan zou het de muzikaliteit juist vergroten. Je hoort immers meer muziek (de opname plus de ruimte waarin de opname is gemaakt) en minder kamer bij absorptie.

Absorbeer je eenzijdig, dus alleen mid- en hoog dan gaat het geluid uit balans klinken en wordt het dof en suf. Dat wil niemand. Laagproblemen kan je alleen absorberen met basstraps. Bijna niemand heeft die. Dus mensen die in een te gedempte kamer naar muziek luisteren, luisteren vaak naar een dof en "doods" geluid. Dat komt niet door teveel absorptie, maar door een tekort aan absorptie; nl dat in het laag.

Quote

En waar voor jou de balans ligt zul je zelf moeten ondervinden.


Ik heb dat dus maar even uitgelegd, want ik ben het eens met de balans.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: doorofnight on August 24, 2020, 20:41:33
Hoe meer je dempt hoe minder je naar de kamer luistert en hoe meer je alleen de muziek hoort.
Vwb het (mid)hoog: Het haalt de galm uit je kamer weg. Wat je verliest is je kamereffect, wat je wint is de opname. Als muzikaliteit gelijk zou kunnen zijn met zo dicht mogelijk bij de opname blijven, dan zou het de muzikaliteit juist vergroten. Je hoort immers meer muziek (de opname plus de ruimte waarin de opname is gemaakt) en minder kamer bij absorptie.

Absorbeer je eenzijdig, dus alleen mid- en hoog dan gaat het geluid uit balans klinken en wordt het dof en suf. Dat wil niemand. Laagproblemen kan je alleen absorberen met basstraps. Bijna niemand heeft die. Dus mensen die in een te gedempte kamer naar muziek luisteren, luisteren vaak naar een dof en "doods" geluid. Dat komt niet door teveel absorptie, maar door een tekort aan absorptie; nl dat in het laag.

Ik heb dat dus maar even uitgelegd, want ik ben het eens met de balans.
Ik had hier laatst paar keer visite.
Die vonden dat je bij mij echt de speakers hoort.
En niet de ruimte ,zoals voorheen.

Ik heb het niet strak tot  20 hz zoals rob.
Maar 150 ms bij 400 hz tot bijna 100 ms  op 20 khz maakt dat het echt superstrak speelt.
Maar nog steeds niet steriel of doods.
De balans is perfect  .

Ik heb hele grote ramen.
Als ik de gordijnen dicht doe klinkt het samen met de panelen verbluffend goed.



Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on August 24, 2020, 20:41:33
Hoe meer je dempt hoe minder je naar de kamer luistert en hoe meer je alleen de muziek hoort.
Vwb het (mid)hoog: Het haalt de galm uit je kamer weg. Wat je verliest is je kamereffect, wat je wint is de opname. Als muzikaliteit gelijk zou kunnen zijn met zo dicht mogelijk bij de opname blijven, dan zou het de muzikaliteit juist vergroten. Je hoort immers meer muziek (de opname plus de ruimte waarin de opname is gemaakt) en minder kamer bij absorptie.

Absorbeer je eenzijdig, dus alleen mid- en hoog dan gaat het geluid uit balans klinken en wordt het dof en suf. Dat wil niemand. Laagproblemen kan je alleen absorberen met basstraps. Bijna niemand heeft die. Dus mensen die in een te gedempte kamer naar muziek luisteren, luisteren vaak naar een dof en "doods" geluid. Dat komt niet door teveel absorptie, maar door een tekort aan absorptie; nl dat in het laag.
Ik heb dat dus maar even uitgelegd, want ik ben het eens met de balans.
Ben het niet helemaal eens ik heb ook basstraps en mijn kamer zit op ongeveer RT60 0,5/0,6 als ik onder de 0,5 bijv naar 0,4 krijg ik meer resolutie maar een doodser geluid of minder muzikaal.
Ik heb dat uitgebreid getest met demping tot ongeveer 500Hz > 20kHz daaronder loopt de tijd iets op wat normaal is.
Vanaf ongeveer 300Hz is mijn ruimte stabiel in nagalm.
Ik heb ook meer oppervlak in diffusie als Demping zonder de vloerbedekking mee te nemen.

Rob