Tips om de akoestiek te verbeteren?

Started by niels1962, August 19, 2020, 18:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Goedenavond muziekliefhebbers,

Een collega van me is laatst bij me wezen luisteren en heeft zitten genieten van mijn set. Hij weet echter hoe mijn woonkamer is afgewerkt dus had een verrassing voor me mee. Chinese wensballonen. Hang die maar eens op en luister was het advies. Dat heb ik gister dus eindelijk gedaan en ondanks dat ik superblij met mijn sound ben werd ik wel een beetje verdrietig 😉 hoe met een simpele aanpassing de muziekbeleving echt een behoorlijk level omhoog gaat. Ik hoorde al dat de galm aanmerkelijk minder was na het ophangen van de ballonnen en wat hoor je dat terug in de muziek. Nu gaat mijn vrouw het niet leuk vinden als ik die ballonnen een week laat hangen dus op zoek naar wat ik kan doen om de akoestiek te verbeteren. Ik kom dan meestal op peperdure oplossingen uit maar er moeten toch supersimpele en goedkope oplossingen te verzinnen zijn die ik zo neer kan zetten maar ook weer weg kan halen. Ik zit te denken aan een paraplu systeem die uitklapt zodat je iets van een papieren bol krijgt, of een trapezium, ik noem maar wat. Iemand hier enige ervaring mee?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

#1
Want wees eerlijk, dit kan toch niet? 😬
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

hrcc

Mijn kamer 'klinkt' hard in het midden gebied.
Als ik er echt even voor ga zitten heb ik als houtje touwtje oplossing een flink stuk matrasschuim gekocht en dat zo geknipt dat ze om mijn luidsprekers passen en daardoor als een scherm links en rechts om de speakers hangen, en ik hang een oude matrasbeschermer over de tv .
Zo geplaatst en zo weer onder de bank geschoven ( want ziet er niet uit  8))
Scheelt in het midden gebied enigszins en levert me een fraaier stereo/diepte plaatje op.
Of het de galm uit je kamer haalt......

Rowdy


niels1962

Een kleed over de tv en een stoel een meter naast beide speakers is mijn houtje touwtje oplossing. Scheelt al behoorlijk maar ik zoek naar het briljante doe het zelf verzinsel waardoor je kamer gaat klinken alsof er hoogpolig tapijt ligt 😉
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

fireman

Quote from: hrcc on August 19, 2020, 18:44:31
Mijn kamer 'klinkt' hard in het midden gebied.
Als ik er echt even voor ga zitten heb ik als houtje touwtje oplossing een flink stuk matrasschuim gekocht en dat zo geknipt dat ze om mijn luidsprekers passen en daardoor als een scherm links en rechts om de speakers hangen, en ik hang een oude matrasbeschermer over de tv .
Zo geplaatst en zo weer onder de bank geschoven ( want ziet er niet uit  8))
Scheelt in het midden gebied enigszins en levert me een fraaier stereo/diepte plaatje op.
Of het de galm uit je kamer haalt......

Foto??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

WilcoL

Echte gordijnen hangen! Maakt hier een enorm verschil (maar ja: 2,6m hoog en 9m breed wil nogal)...

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

niels1962

Quote from: WilcoL on August 19, 2020, 20:26:16
Echte gordijnen hangen! Maakt hier een enorm verschil (maar ja: 2,6m hoog en 9m breed wil nogal)...

Ain't no thing but a chicken wing...
heb ik ook al maar alleen dicht in de winter of erg laat in de zomer. Meer.... 😉
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

patsijb

voor mij hetzelfde verhaal ik zoek inderdaad oplossingen die ik even weg kan zetten en dan weer weg kan halen..
ik heb met zoeke op google op akoestische panelen diverse dingen gevonden..

ik heb een kleed laten maken met akoestisch demping erin..was niet goedkoop maar werkt wel

ben benieuwd waar je mee gaat komen uiteindelijk

DofN

Je moet voorzichtig zijn met absorptie. Als je verder gaat dan de gebruikelijke planten, kleden en gordijnen demp je slechts een klein deel van de frequenties. Het geluid kan er dof en doods van gaan klinken omdat het uit evenwicht raakt. Begin je met absorptie voor hoog en mid, vergeet dan je laag niet mee te nemen in je aanpassingen (met DSP of fysieke absorptie).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Peerless Monster

Quote from: doorofnight on August 20, 2020, 09:28:43
Je moet voorzichtig zijn met absorptie. Als je verder gaat dan de gebruikelijke planten, kleden en gordijnen demp je slechts een klein deel van de frequenties. Het geluid kan er dof en doods van gaan klinken omdat het uit evenwicht raakt. Begin je met absorptie voor hoog en mid, vergeet dan je laag niet mee te nemen in je aanpassingen (met DSP of fysieke absorptie).



Daarom heb ik nagenoeg alle absorptie ook weg gedaan. Het kleed is weg, alle lelijke Auralex absorbers ook.
(Ik heb nog wel twee laagabsorbers). Nu nog een passende oplossing voor een kleine nagalm.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

DofN

Ik denk dat dit dan heel verstandig is. In gewone luisterruimtes is het laag vaak het meest storend en in het hoog luister je voornamelijk naar je luidsprekers. Als ik echt geen DSP zou willen, zou ik ook starten met basstraps/laagabsorbers en van daaruit absorptie uitbreiden naar mid en hoog frequenties.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Peerless Monster

Quote from: doorofnight on August 20, 2020, 09:52:22
Ik denk dat dit dan heel verstandig is. In gewone luisterruimtes is het laag vaak het meest storend en in het hoog luister je voornamelijk naar je luidsprekers. Als ik echt geen DSP zou willen, zou ik ook starten met basstraps/laagabsorbers en van daaruit absorptie uitbreiden naar mid en hoog frequenties.



Wie wil er nu dsp? 😂
Zelfs mijn actieve speakers voor de wireless functie in de woonkamer hebben een A/B versterker...

Precies zoals je zegt. Beginnen met het laag.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rowdy


chansig

Ik zeg helemaal kapot absorberen en als je denkt dat het te gek wordt....niet stoppen en doorgaan. Diffusie is voor mensen die niet om kunnen gaan met wat er op de opname staat...of zoiets. :

:D :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

#15
Quote from: chansig on August 20, 2020, 16:29:00
Ik zeg helemaal kapot absorberen en als je denkt dat het te gek wordt....niet stoppen en doorgaan. Diffusie is voor mensen die niet om kunnen gaan met wat er op de opname staat...of zoiets. :

:D :D

Gr. Hans

Ehh
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: chansig on August 20, 2020, 16:49:31
Euhhhh...mooi hoor.

Gr. Hans

Daar was het niet om bedoeld...
Thnx Hans.
Die diffusers doen wel wat meer dan alleen absorptie. Achter de luisterruimte heb ik alles kapot geabsorbeerd met Boldz Acousticurtainz akoestische gordijnen 2 x 335 cm.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Stiekem weet je dat je niet op posts van mij moet reageren...maar het gebeurt toch.  :D

Maar goed...even uitleg achter mijn stellingname. Iemand heeft ooit met mij deze "wijsheid" gedeeld. Gezien de ervaring die ik met zijn set had deel ik deze wijsheid ook wel.

Nu ben ik redelijk ver gegaan met de absorptie, maar nog niet zover als bij hem. Daarbij kwam ik er begin dit jaar achter door het plaatsen van een plaat tussen de speakers dat we in de normale stereo-opstelling nog meer naar een compromis zitten te luister dan dat ik dacht. Ik vond het heel bijzonder om te horen wat we allemaal aan info missen, puur omdat de speakers elkaar beïnvloeden.

Daarnaast misschien ook als verklaring waarom ik het heel prettig vind om in/naar te luisteren: Ik vind een dode kamer heerlijk. Heb er ooit gezeten...zou er zo een dag kunnen zitten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

#19
Quote from: chansig on August 20, 2020, 17:05:27
Stiekem weet je dat je niet op posts van mij moet reageren...maar het gebeurt toch.  :D

Maar goed...even uitleg achter mijn stellingname. Iemand heeft ooit met mij deze "wijsheid" gedeeld. Gezien de ervaring die ik met zijn set had deel ik deze wijsheid ook wel.

Nu ben ik redelijk ver gegaan met de absorptie, maar nog niet zover als bij hem. Daarbij kwam ik er begin dit jaar achter door het plaatsen van een plaat tussen de speakers dat we in de normale stereo-opstelling nog meer naar een compromis zitten te luister dan dat ik dacht. Ik vond het heel bijzonder om te horen wat we allemaal aan info missen, puur omdat de speakers elkaar beïnvloeden.

Daarnaast misschien ook als verklaring waarom ik het heel prettig vind om in/naar te luisteren: Ik vind een dode kamer heerlijk. Heb er ooit gezeten...zou er zo een dag kunnen zitten.

Gr. Hans
Mono was zo slecht nog niet... [emoji23]

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Geen idee...maar het is geen mono wat je hoort.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Quote from: chansig on August 20, 2020, 18:16:28
Geen idee...maar het is geen mono wat je hoort.

Gr. Hans
Maar een speaker voorkomt interactie tussen de twee.......

MUSIC IS EASY TO MISS FOR THE LISTENER WHO THINKS HIS JOB IS TO CONCENTRATE ON THE SOUND - Art Dudley

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

MaxxMark

Ik ben zelf van mening dat het moeilijk is om 'kapot te absorberen' in een normale huiskameropstelling. Wel kan je (te) onevenredig absorberen (met inderdaad bijvoorbeeld gordijnen).

Wel heb ik met de bouw van mn HT gemerkt dat als je nog geen wanden hebt, maar alleen isolatie door middel van minerale wol (dus overal... met uitzondering van de vloer), het niet per se prettig is om daar muziek te luisteren. Ondanks dat je 0 last hebt van reflectie :D

Ik zou proberen te kijken waar reflectiepunten zitten (die zorgen voor flutterecho) en te kijken of je die plekken op een manier aan kunt aanpakken. De manier waarop je dat doet is naar mijn mening dan ondergeschikt. Dus of dat nou door middel van een plant is, of door middel van een absorberm, diffusor, een schilderij op kaasdoek met daarachter minerale wol, een akoestisch plafondpaneel, etc. etc. maakt niet zo veel uit.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

niels1962

Quote from: chansig on August 20, 2020, 16:29:00
Ik zeg helemaal kapot absorberen en als je denkt dat het te gek wordt....niet stoppen en doorgaan. Diffusie is voor mensen die niet om kunnen gaan met wat er op de opname staat...of zoiets. :

:D :D

Gr. Hans
hoi Hans, ik snap niet wat je bedoeld. Is het cynisch bedoeld of juist constructief? Maar misschien ligt dat aan mij hoor. Even op Google naar de juiste terminologie gezocht en dit is wat ik bedoel:" Oplossing voor galmende ruimte

Wanneer galm (en dus de verstaanbaarheid en/of definitie van geluid) het probleem is in de ruimte zijn diffusers dus juist niet de oplossing. Het laatste dat men daar zou willen is meer reflectie van het bestaande (al ongedefinieerde) geluid. De ruimte moet niet groter klinken, maar juist rustiger. Hier helpt absorbtie met akoestische panelen. Deze vangen het ongewenste extra geluid op zodat meer direct geluid overblijft. De ruimte klinkt hierdoor niet groter dan ze is, maar juist intiemer en instrumenten en stemmen meer gedefinieerd." En naar die akoestische oplossing zoek ik dus. Niet omdat het dramatisch is maar omdat ik weet dat er meer in zit.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

chansig

Laatste zin is een beetje flauw. Maar ik ben erg tevreden met mijn ruimte waarin ik meer dan gemiddeld absorbeer.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.