surround speakers!

Started by Abel_Dekkers, May 27, 2004, 22:38:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abel_Dekkers

Hoi  ;D

Ik heb mn keuze laten vallen op speakers (en ja, ik heb geluisterd  8))

Het wordt front:

JBL northridge E80 front

JBL northridge EC35 center

En nu komt het: De surrounds

Ik twijfel tussen de JBL northridge E50 en E30

Reden is dat de E50 een mid woofer extra heeft t.o.v de E30. Maar wat is jullie mening: Is zo`n extra mid woofer nou echt zo noodzakelijk bij surround geluid? De meeste mensen gebruiken gewoon 2 weg speakers namelijk voor achter........

Alvast bedankt.

Mvg, Abel  O0
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Spacebass

Ik zou zo dicht mogelijk in de buurt zitten van mijn fronts...of nog beter, gelijk houden, dus waarom niet 5 X hetzelfde?
Tenminste als het een plaatsing/budget iets is...
Als je bewust gekozen hebt voor de 80 vanwege de stereo kwaliteiten of zo, dan ga ik ook twijfelen  ;D

Dus waarom wil je de E80 voor de fronts hebben? en wat is er precies mis aan de kleinere varianten tov de 80?

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Abel_Dekkers on May 27, 2004, 22:38:24
En nu komt het: De surrounds

Een vraag welke gemakkelijk beantwoord kan worden, hetzelfde als de fronts of nog mooier, zoals SB al zei, 5x dezelfde speaker. Het feit dat de meeste mensen gewoon 2-weg speakers gebruiken voor achter (alhoewel dat de laatste tijden ook steeds vaker niet zo is) zegt in principe niets ;) Wat je met surround wilt realiseren is een homogeen en holografisch geluidsbeeld om je heen, dit realiseer je het beste met identieke speakers rondom.

mvrg

Patrick

Abel_Dekkers

Hoizzz

Als je gaat kijken voor front speakers en je hebt plaats foor 2 grote fronts speakers, waarom niet dan toch. Achter heb ik geen plaats voor zuilen. Jullie adviseren dan om voor bijvoorbeeld 5x de E50 te gaan. Dus zuilen hoeven niet net dat extra te geven bijvoorbeeld bij films? Ik luister nooit naar stereo muziek trouwens.... :-[

Slaap lekker!

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

patrick_vdb

#4
Hoi Abel,

Als je nooit naar stereo-muziek luisterd dan wordt de keuze voor mij alleen maar makkelijker, 5 identieke speakers. Ookal zullen de E50 speakers individueel een minder vol klankkarakter bieden dan de E80 toch zul je door het gebruiken van gelijke speakers een groot voordeel opdoen welke door een combinatie de E80 als fronts en bv de E50 als surrounds teniet worden gemaakt. De "winst" in laagweergave en vol klankkarakter welke de E80 zal geven wanneer  je ze inzet als fronts zal tevens een afbreuk doen aan de plaatsing, homogeniteit en het holografische aspect van de totale set-up, dit laatste bereik je met identieke speakers. En het is juist dat laatste wat net dat wezenlijke extra aan de multichannel-beleving geeft.

Het is wel zaak om een goede sub erbij te nemen om het laag van de front, center en surroundkanalen af te filteren, maar die sub had je toch al nodig voor de LFE-weergave.

Mvrg

Patrick

Abel_Dekkers

Duidelijk....... :D

Ik ga draaien met de Harman Kardon 7000. Buiten de JBL, welke zouden jullie adviseren om te luisteren? ik ga dan voor 5 inditieke kleinere speakers...... Maar muziek in vorm van een dvd vind ik wel een belangrijk aspect.

Mvg,

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Spacebass

Tja, dan zal je idd setjes moeten beluisteren MET subwoofer en dat eerste traject zal je qua smaak toch zelf moeten doorlopen.

Wat vond je opzich mooi aan de JBL's? Ik neem aan dat je die niet zomaar gekozen had  ;)
Ik kom zelf vaak weer terug op iets wat ik eerder ontzettend mooi vond.

Abel_Dekkers

Ontzettend mooi is een groot woord   ;D

Ik vond ze redelijk klinken voor de prijs. Niet dat JBL er echt boven uit stak, vond namelijk de Infinity Beta 40 ietsje voller klinken. En als student weeg je dan op of je de prijs die je voor de beta moet betalen nou over hebt voor het ietsje pietsje meer kwaliteit....... :-X :-[

Ik denk trouwens dat ik wel vaker stereo ga luisteren.........

Ik ga ook maar eens 2e hands kijken, dat is ook wel interessant. Weet iemand leuk "spul" wat volgens jullie goed matcht met HK?

Met vriendelijke groet,

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

Abel_Dekkers

heys

2e hands op hifi.nl zag ik nu de Infinity delta 60..... Buiten t feit dat ik zelf moet luisteren met mn eigen receiver vraag ik jullie toch hoe deze speaker is ;D

mvg,
Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380