Advies (2e hands) AV-receiver - met goede stereo kwaliteit

Started by Kris2020, August 18, 2020, 11:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kris2020

Hallo,


Allereerst zal ik mij even voorstellen; Kristian, woonachtig in Leeuwarden groot muziek liefhebber maar (nog) geen audiofiel.

En dan vragen jullie vast af, muziek liefhebber en opzoek naar een AV-receiver. Ik moet dan ook toegeven dat deze keuze nog niet geheel vast staat.

Sinds enige tijd is mijn subwoofer van mijn HK surround set (AVR 245 - HKTS7) defect, eigenlijk heb ik altijd een mooie muziek weergave gemist met deze set. Nu de subwoofer defect is ben ik het internet ingedoken om wellicht de receiver te vervangen voor een receiver met o.a. HDMI en streaming diensten en nieuwe front speakers voor een strakke muziek weergave.
Gaande weg van de zoektocht merk je dat dat je budget van €1500 wat aan de krappe kant is, dus daarom ook maar eens tweedehands, buitenkansjes en flinke aanbiedingen gaan bekijken. En de keuze is best reuze. Alleen wordt beluisteren i.c.m met de eventuele nieuwe speakers wel een stuk lastiger.

Waarom ik toch opzoek ben naar een surround receiver ipv dan een pure stereo versterker, omdat ik regelmatig series (Netflix) kijk en dan vind ik het surround wel een extra toevoeging, zo kom je toch meer in de
Qua surround ben ik dan ook niet veeleisend 5.1 DTS-HD is al voldoende.

Uiteraard is luisteren de enige echte maatstaaf, zodoende ben ik meerdere malen speakers gaan beluisteren en tot nu toe springt voor mij de Bowers & Wilkins 606 monitor model (bij correct.nl €600 per paar) er uit qua weergave en budget. 

Eisen waaraan de AV-receiver aan moet voldoen:

- Goeie stereo weergave!
- Bediening d.m.v. App, volume en EQ-settings (bass - treble)
- Streaming diensten zoals Spotify
- Apple Airplay 2
- genoeg capaciteit voor aansturen moeilijke (front) speakers
- HDMI poorten (minimaal 3)
- Phono ingang (kan eventueel met voor versterker)
- X-over instelling voor subwoofer
- houdbaarheid en betrouwbaarheid, dus "toekomst" bestendig en kwaliteit

Receivers welke ik gevonden heb op Marktplaats en diverse aanbiedingen via HiFi winkels zijn.

- Denon AVR 4520 €599   
- Yamaha RX-A880BL €899
- Onkyo TX-NR838B €679
- Yamaha RX-A2040 €650
- Marantz SR7005 €580   

Buiten budget, maar met goeie argumenten natuurlijk te overwegen:

- NAD T785 V3 €999
- Yamaha RX-A2070B €999

Extra toevoeging, door de vele reviews e.d. heb ik al een lichte voorkeur gekregen voor Yamaha vanwege de MusicCast app, maar of dit dan ook echt een gegronde reden is???
Ook ben ik erg nieuwsgierig naar de NAD, omdat dit een merk is dat hoog aangeschreven staat qua geluidskwaliteit. Ook heb ik de Bowers & Wilkens 606 al eens gehoord op een NAD volgens mij een T785 maar dan niet de V3. Naar mijn idee is de NAD niet AirPlay compatible, hier is eventueel wel een mouw aan te passen d.m.v. mijn Apple-TV.

Al met al heel veel informatie en dan komt nu de eigenlijke vraag, kunnen jullie mij op weg helpen met een receiver keuze alle tips, mogelijkheden en informatie zijn welkom. Mocht er nog informatie missen, laat het even weten aanvullen kan altijd.

Alvast bedankt voor het lezen, mocht ik na alle tips een knoop hebben doorgehakt dan laat ik dat natuurlijk even weten.


Tabcam

Hi Kristian, welkom hier! Eens met je over de toevoeging van goed geluid bij series op Netflix :pompom:. Het is echter niet de gemakkelijkste weg naar beter stereogeluid :tongue2:.

Ik zou een Denon X3600h erbij zetten. Voor €849 niet echt binnen budget maar wordt als één van de weinige AV-receiverS erg goed getest op AudioScienceReview.

De NAD T758 v3 heeft Dirac Live maar wordt op ASR slecht getest. Wat het meeste weegt durf ik niet te gokken maar ik zou in de buurt kijken of je ze voor een thuisdemo kan krijgen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fluissie

Zonder aarzelen de yammie 2070

Heb zowat ieder merk gehad en bijna alle series
De enige die er steeds met kop en schouders boven uit stak was de yammie ....(en de arcam )

Zelfs boven de veel meer kostende Marantz av7703 en mm8077 die ik had


Kris2020

Quote from: TabCam on August 18, 2020, 11:51:07
Wat het meeste weegt durf ik niet te gokken maar ik zou in de buurt kijken of je ze voor een thuisdemo kan krijgen.
Dit is zeker een bruikbare tip!

En ik dacht alles al wel gelezen te hebben, maar ik zal de review op AudioScienceReview eens opzoeken.

Kris2020

Quote from: fluissie on August 18, 2020, 12:01:31
Zonder aarzelen de yammie 2070
Nu wil ik natuurlijk niet jou reactie gelijk in twijfel trekken, maar is dit gebaseerd op surround of stereo geluid ;)

En t.o.v. de Yamaha RX-A2040, zitten daar veel verschillen in? volgens mij is de de RX-A2040 ouder maar dit is eigenlijk alleen gebaseerd op het feit dat ik de RX-A2040 gevonden heb op Marktplaats en de RX-A2070B is nog nieuw bij één van de HiFi winkels.

Overigens hoe bevalt de MusicCast app, zijn daar ook de treble, bass instellingen mee te regelen.

Alvast bedankt.

fluissie

Met name Marantz wil nog wel is 'wat' muzikaler klinken ...

Maar de Yamaha is zeker een genot om te beluisteren in stereo modus , qua surround echt een stap erboven

Er zitten hele grote verschillen tussen de 2040 en 2070 en ik persoonlijk zou beslist een 2070 kopen ; 4k hdr , atmos , dts x enz enz

De app is super en daar zijn de legio aan dsp programma's , treble , bass, dialoog lift , sub niveau enz enz aan te passen

Moet wel eerlijk zeggen dat het menu op mijn 2080 een stuk overzichtelijker en makkelijker te bedienen is dan op mijn oude 3060 en 2070