Sony introduceert de VPL-VW590 en VPL-VW790 laser projector

Started by vik, August 15, 2020, 20:24:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Het gaat inderdaad een beetje van "links naar rechts" als je de opmerkingen leest.

"Last summer to further improve the HDR performance of their projectors, JVC added the capability to dynamically measure HDR metadata to their higher-end D-ILA projectors like the NX5, NX7, and NX9. This year, Sony is introducing that capability as well."

"When watching HDR content, sometimes brighter highlights will still be clipped, but Sony believes this necessary to keep most of the image on the screen as close to the director's intent as possible."

Toch werkt dit net even anders als een slider. En dit plaatje ziet er best goed uit.




Quote from: reza on September 10, 2020, 08:17:32
Maar het is het niet..
Ik heb de beelden gezien hoe het werkt.
Het is gewoon een slider die je kan verstellen waarbij je de helderheid kan bepalen. Net zoals met de UHD X800 speler. (Ik schrijf het nu even heel gemakkelijk). Daarnaast clipped het nog steeds in het wit, Sony vind het belangrijker om meer licht te hebben..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Het blijft een beetje vaag wat het nu precies is..
Het is in ieder geval niet DTM anders zou het beeld niet clippen. Maar goed, volgende week komen de toestellen jouw kant op, leuk om ze te bekijken :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Zit nou niemand te wachten op de nieuwe Sony,s?
Ik had wel een waterval aan informatie verwacht of enige discussie..

Op AVS knalt het van het web.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ppeter

Quote from: home@the movies on September 10, 2020, 08:28:50
Volgende week (14 september) worden de twee nieuwe toestellen bij ons geleverd voor review, ik zal ze dus ook even aan de tand voelen en de kans bestaat dat we eventueel een kleine (corona proef) shot out zullen organiseren.
Is hier animo en interesse voor? uiteraard in beperkte kring en met alle maatregelen nodig om het veilig te houden.

Ik hoor het graag.
Ik heb zeker interesse Werner!
Want ik ben nog steeds in afwachting voor een demo met de JVC N5 vs Epson TW9400, maar een vergelijk met de Sony kan ook interessant zijn als de prijs het toelaat.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

reza

Geloof me: je zit NIET te wachten op een vergelijk met een tw9400 en een N5 :D
Ik was enkele weken ook bij Werner voor een tw 9400, ik geloof dat ik na 20 min zei dat de projector uit mocht ;) ik zelf heb een x7500. De N5 speelt net zo mooi of voor sommige misschien nog wel mooier.

Ook de nieuwe Sony zal niet mee kunnen komen met de JVC,s.
Kris Deering heeft de Sony al gereviewd en heeft al een stukje van de sluier opgelicht. Er zit GEEN dynamische tonemapping in de Sony,s.
Het lijkt volgens hem niet eens in de verte op wat bv de JVC,s madVR of Lumagen doen.

De laser wordt ook veel over gesproken zeker omdat deze "bijna" anno 2021 maar 90%P3 haalt..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sandervg

Quote from: reza on September 10, 2020, 21:34:10
Geloof me: je zit NIET te wachten op een vergelijk met een tw9400 en een N5 :D
Ik was enkele weken ook bij Werner voor een tw 9400, ik geloof dat ik na 20 min zei dat de projector uit mocht ;) ik zelf heb een x7500. De N5 speelt net zo mooi of voor sommige misschien nog wel mooier.
Uiteraard is de N5 beter dan de TW9400. Daar is het prijsverschil ook naar. Ik vond de TW9400 echter niet tegenvallen. Ja, de N5 is mooier, maar de TW9400 doet het ook prima. En zelfs als je het geld beschikbaar hebt voor een N5 kan ik me prima voorstellen dat je de meerprijs van de N5 het niet waard vindt.

Ik ga dit najaar een nieuwe projector aanschaffen. Ik neig momenteel naar de N5. Benieuwd of de Sony serieuze competitie gaat worden. Moet wel zeggen dat de DTM voor mij een sterk argument is, zeker met de aangekondigde update. Naar de toekomst toe lijkt me de N5 daarmee toekomstvaster met (steeds meer HDR materiaal).

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Begrijp me niet verkeerd. De Epson is een hele mooie projectort. Maar als je een JVC hebt dan kijk je niet naar een Epson..
Ik wilde weten of een Epson iets voor mij zou zijn aangezien ik groot wil projecteren en de JVC minder licht heeft. Maar lichtoutput was niet goed genoeg voor mij om me te overtuigen.

Ik zat er ook aan te denken om misschien over te stappen naar een nieuwe Sony ( echt waar ) maar ze komen niet met echt iets nieuws, dus zal ik waarschijnlijk wel weer voor JVC gaan. Als ik klaar ben met mijn x7500 :wub:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

Quote from: reza on September 10, 2020, 23:32:35
Begrijp me niet verkeerd. De Epson is een hele mooie projectort. Maar als je een JVC hebt dan kijk je niet naar een Epson..
Ik wilde weten of een Epson iets voor mij zou zijn aangezien ik groot wil projecteren en de JVC minder licht heeft. Maar lichtoutput was niet goed genoeg voor mij om me te overtuigen.

zo blijkt maar weer eens hoe je dit niet kan veralgemenen. :nowink:

Ik heb hiervoor 3 JVC's gehad en ben nu gelukkiger dan ooit met een 9300, omwille van 2 redenen...hogere lichtopbrengst en lagere kostprijs van PJ én de vervangende lampen.
fwiw: ik kijk alles op de PJ dus vervang elke 1 à 1,5 jaar de lamp

De JVC's mogen dan beter zijn qua intrinsieke beeldkwaliteit, maar daar betaal je natuurlijk ook een aardige meerprijs voor, 't zou maar erg zijn als ze niet beter waren op dat vlak.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Quote from: reza on September 10, 2020, 20:32:49
Zit nou niemand te wachten op de nieuwe Sony,s?
Ik had wel een waterval aan informatie verwacht of enige discussie..
Op AVS knalt het van het web.
AVS is 80% alleen maar geOH vooral klagers die firmware upgrades willen en veel mensen die napraten. Er zijn nog te weinig echte reviews maar het lijkt inderdaad tegen te vallen behalve de nieuwe z380 dat is toch wel een uber projector met zijn drie laserbronnen, echter alleen voor miljonairs  :(

Het interessantste nieuws komt uit Duitsland van Eckie die geen verschil zag tussen het moederbord vd 570 en 590. Als dat waar is.... hoezo "nieuwe X1 for projectors chip" ?
Wel geeft hij aan dat de "nieuwe" hdr contrast enhancer anders werkt op de 790 dan de 590. Is ook niet zo gek want de 790 heeft met zijn laser veel betere en snellere dimmogelijkheden dan met een lamp die relatief traag is.

Jammer van Sony dat ze inderdaad niet een echte DTM op hun laserprojectoren hebben gezet want met 10 bits aan dimmogelijkheden hadden ze daar iets heel moois van kunnen maken.

reza

Die Z380 is :wub:
Maar indd alleen voor de "lucky few".
Ook dan zal er nog gekeken "moeten" worden naar een externe processor voor tonemapping. Dus na 70/80k ben je er nog niet :blink:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: reza on September 11, 2020, 07:59:32
Die Z380 is :wub:
Maar indd alleen voor de "lucky few".
Ook dan zal er nog gekeken "moeten" worden naar een externe processor voor tonemapping. Dus na 70/80k ben je er nog niet :blink:

Dan heb je nog geen lens erbij ;)
Maar op 80K voor een projector kun je een Lumagen vast in de prijs mee bedingen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Ja dat denk ik ook. Laten we het aan Rob vragen :D
Ik benieuwd of hij gaat switchen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Hier een (zeer kort) filmpje nog van Lars Mette, weinig nieuwe info behalve de lenzen voor de GTZ380, verwacht dan wel van hem een zeer uitgebreid verslag binnen nu en een paar dagen ;)


https://www.youtube.com/watch?v=uGtsQP_Wgho&feature=youtu.be
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

riwi

Quote from: reza on September 10, 2020, 08:17:32
Het is gewoon een slider die je kan verstellen waarbij je de helderheid kan bepalen. .... Daarnaast clipped het nog steeds in het wit, Sony vind het belangrijker om meer licht te hebben..

Quote from: reza on September 10, 2020, 21:34:10
Er zit GEEN dynamische tonemapping in de Sony,s.
Het lijkt volgens hem niet eens in de verte op wat bv de JVC,s madVR of Lumagen doen.

Volgens de info die beschikbaar is wordt in ieder geval met de vw790 per frame geanalyseerd en lichtoutput gewijzigd door iris en laser output dynamisch te regelen. Dus het is wel degelijk meer dan alleen een statische slider zoals in een Sony of Pana  uhd speler (die evt de meta data leest). Daarnaast zou de X1 beeld processor chip best aan manipulatie kunnen doen specifiek voor HDR, maar ik weet niet of dat gebeurt. Voor de vw590, lamp based denk ik niet dat het mogelijk is om lamp vermogen aan te passen op basis van frame analyse, dus dat is dan alleen iris werking.

Ik kan me wel iets voorstellen bij het Sony statement om niet te veel af te willen wijken van de door de maker bedoelde manier van weergeven, en dus niet te veel aan het beeld te willen sleutelen om bv. de gemiddelde helderheid op te krikken en de highlights wat te drukken.
Met de instellingen in MadVR denk ik ook wel eens : OK het ziet er mooier uit, maar is dit ook zoals het oorspronkelijk bedoeld was door de makers?
Ook daar heb je meestal nog steeds een beetje clipping volgens mij. Of in ieder geval behoorlijk compressie in de highlights.

Ik lees allemaal gemekker over de manier van HDR verwerking door de nieuwe Sony's maar nog vrijwel niemand heeft ze gezien. Dus laten we dat even afwachten. Ik persoonlijk gebruik net zo lief het externe MadVR als de FA HDR weergave van de JVC.

Met de GTZ380 hoef je niks meer te mappen denk ik. 10000 Lumen ik las 600-700 nits, da's net zoveel als mijn Sony XF9005 TV doet. Ongeveer.

#Edit :
Ik vond in de uitleg van de Sony representative en zijn slides het erg raar dat daar verteld werd, dat de X1 het contrast bereik vergroot, dwz hij maakte wit lichter en zwart zwarter. Maar als je een signaal krijgt met HDR en een dynamisch bereik van 1000 nits en je wil dat afbeelden met een projector met een dynamisch bereik van 150 nits, dan moet je het bereik niet vergroten, maar verkleinen op een manier dat je zo min mogelijk verliest. Die grafiekjes kloppen volgens mij niet. Gemaakt door een Sony marketing persoon die het zelf niet helemaal snapte denk ik

Kjelt

@Riwi, helemaal gelijk, Ik wil het ook wel eerst eens zien.
Wat betreft clipping, in de theorie wil je dat absoluut niet.
Maar hoe zit het in de praktijk ?
Ga je het echt zien en dan bedoel ik dus niet beeld stilzetten en gedurende drie minuten met een vergrootglas puzzelen of ergens meerdere pixels dezelfde waarde hebben wat niet de bedoeling is ?

Met 24fps stel dat 12 frames een zone iets even clipped ga je dat zien terwijl je van een film geniet ?
Kijk dezelfde scene zonder de enhancer aan , bevalt dat beter ?
Ja zet het dan uit. Ik gebruik ook niet de max setting op FI en RC want dan krijg je toch iets artefacten en dat stoort mij persoonlijk. Maar dit soort zaken die wil je inderdaad zelf eens rustig bekijken en dan een oordeel vellen.


ppeter

En toch zit ik WEL te wachten op een vergelijk! 😑
Het zal waarschijnlijk vanzelfsprekend zijn dat de JVC N5 beter zal presteren dan de Epson, we spreken hier dan ook over dubbel de prijs. Zeker de vele lovende reacties over de 7900, zal de native 4K N5 wel een topper zijn.

Op de laatste HCH was ik zeker overtuigd, en vond de N5 de betere beamer tov de Sony's en de Epson.
Maar voor dubbel de prijs, moet je het gewoon 1 op 1 ook gezien hebben.

Ik was altijd een zeer grote Plasma fan, en vond dit beeld gewoon geweldig en heb daarom nog steeds geen LCD gehad. Maar heb nu een nieuwe Oled tv voor dubbel de prijs van de Plasma, en heb er echt geen spijt van want wat een super beeld! Dus wie weet.....
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Kjelt

Quote from: ppeter on September 11, 2020, 22:40:17
En toch zit ik WEL te wachten op een vergelijk! 😑
Het zal waarschijnlijk vanzelfsprekend zijn dat de JVC N5 beter zal presteren dan de Epson, we spreken hier dan ook over dubbel de prijs. Zeker de vele lovende reacties over de 7900, zal de native 4K N5 wel een topper zijn.
Dit is een Sony topic misschien een eigen topic openen  :D

vik

Ik vind dit wel een goede post van Kris Deering

You're really showing how little you know about what frame adaptive DTM is with this post. Once again, the new Sony's are NOT THE SAME. They cannot go from high lumen to low lumen content without considerable adjustment by the end user. If you setup for a 1000 nit baseline, you will get MASSIVE clipping with a high nit source or a really dark image with a low nit source. This is irrefutable and the differences between what Sony does with these kinds of transitions is so blatantly obvious in even the most basic testing. As for the review you mention, most of it is just rehashing the product sheet with some conjecture. It was also written by a former Sony employee who on more than one occasion I've seen greatly distort the facts about their products and others (and I am not the only one on these boards that has seen this with regards to the author).

But since you don't seem to believe anyone that has actually been using these, I guess we'll see what others say that actually have experience with true frame adaptive tone mapping and then try Sony's solution. (If it matters at all, I just spent over an hour with the Sony on a conference call to discuss the 915ES I am reviewing now and mentioned how I've seen the internet saying this is frame adaptive and that it isn't and that it isn't even as adaptive as Panasonic's HDR Optimizer function and they said I was completely correct and would not be misrepresenting the product to say as such. So I guess Sony knows this as well.)


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Oke dan..

Het filmpje van Eckie was ook duidelijk te zien dat je "gewoon" drie standen kan instellen, het lijkt een beetje op wat de Sony,s nu al aan boord hebben.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

'Oké dan...' dat is wat ik ook het eerste dacht.
Als dit werkelijk zo is missen ze echt de boot tov van JVC.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Ik denk dat je Kris Deering wel serieus kan nemen.
Dat is DE kalibratie guru van Amerika.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: papaleo on September 12, 2020, 10:23:16
Als dit werkelijk zo is missen ze echt de boot tov van JVC.
Op het gebied van DTM.
Ik weet niet hoe jullie collectie is maar minder dan 15% van de films die ik kijk zijn HDR. Maar voor de mensen met centen dan kun je er een Envy, Lumagen of htpc met MadVR bijplaatsen. Degenen die ik ken hier van het forum hebben een JVC en toch draaien die HDR met MadVR voor de DTM, makes me wonder  :tounge2:

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: Kjelt on September 12, 2020, 13:01:14
Op het gebied van DTM.
Ik weet niet hoe jullie collectie is maar minder dan 15% van de films die ik kijk zijn HDR. Maar voor de mensen met centen dan kun je er een Envy, Lumagen of htpc met MadVR bijplaatsen. Degenen die ik ken hier van het forum hebben een JVC en toch draaien die HDR met MadVR voor de DTM, makes me wonder  :tounge2:

Dat dus! Hier is ook 80%+ gewoon SDR HD hoor.
Blijft toch een welles/nietes verhaal nu...
Heeft de Sony DTM aan boord zoals JVC/Luma/Madvr het hebben? Nee absoluut niet.

Betekend dat automatisch dat ze een slecht plaatje neerzetten? Absoluut niet!

Ook al werkt het anders dan de andere opties hoeft voor mij nog niet meteen te betekenen dat het een miskoop zal zijn voor iemand.
Wat ze wel echt moeten implementeren vind ik is een 'auto' stand en niet met een slider per film liggen te schuiven.
Dan ben je er al een heel eind lijkt me :)

In de praktijk ga je ook niet dagelijks die ene scene van The Meg zitten kijken om te zoeken waar hij clipt of Blade Runner 2049, maar dan moet het gewoon zijn van een film opzetten, lekker achterover en genieten (met/zonder Gänzehaut), toch?  :popcorn:

En dan nog heb je een 790 + Lumagen samen voor ongeveer net zoveel als een NX9, dus wat zal beter zijn denk je? Beiden ver boven mijn budget, maar beetje dromen mag wel :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Quote from: Kjelt on September 12, 2020, 13:01:14
Op het gebied van DTM.
Ik weet niet hoe jullie collectie is maar minder dan 15% van de films die ik kijk zijn HDR. Maar voor de mensen met centen dan kun je er een Envy, Lumagen of htpc met MadVR bijplaatsen. Degenen die ik ken hier van het forum hebben een JVC en toch draaien die HDR met MadVR voor de DTM, makes me wonder  :tounge2:
Ja, op het gebied van geïntegreerde DTM in hun 'nieuwe' units....

Sony werd hoogstwaarschijnlijk toch wel wanhopig dat ze niet langer de 'the King' (lees:) de enige zijn met native 4K projectoren en zag wat JVC nu heeft bereikt met DTM in hun machines, en waar ze nu mee uitkomen is dus deels gokkend en het proberen te repliceren, maar ze zijn naar mijn mening te laat in het spel...

Bij mij liggen de verhoudingen iets anders..., 30 á 40% zijn toch 4k/hdr films die wij kijken en voor dit percentage ben ik héél blij met mijn JVC N7  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels