Sony introduceert de VPL-VW590 en VPL-VW790 laser projector

Started by vik, August 15, 2020, 20:24:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: riwi on November  9, 2020, 11:59:03
Ik denk dat als je dat op een 2.4m scherm zet je de laser ver dicht moet draaien of een zonnebril op moet.
Dan kun je tenminste eens echt HDR kijken zoals het bedoeld is  :D

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Ultima01

Kan iemand iets zinnigs vertellen over de verschillen tussen de 590ES en 790ES?
Waar liggen de voornaamste verschillen in kwaliteit tussen deze twee modellen?

Teejoo

Quote from: Ultima01 on April  9, 2021, 11:07:09
Kan iemand iets zinnigs vertellen over de verschillen tussen de 590ES en 790ES?
Waar liggen de voornaamste verschillen in kwaliteit tussen deze twee modellen?
Het zijn hele andere projectoren omdat de 760 op laser gebaseerd is.

Kjelt

Nou je kunt beter zeggen het zijn voor het grootste deel dezelfde projectoren behalve dat de lichtbron bij de 590 een lamp is met 1800Lm en bij de 790 een laser met 2000Lm.
Contrast is vergelijkbaar behalve dat de laser helemaal uit kan waardoor je een theoretisch hogere CR hebt.

Ultima01

Quote from: Kjelt on April  9, 2021, 13:37:08
Nou je kunt beter zeggen het zijn voor het grootste deel dezelfde projectoren behalve dat de lichtbron bij de 590 een lamp is met 1800Lm en bij de 790 een laser met 2000Lm.
Contrast is vergelijkbaar behalve dat de laser helemaal uit kan waardoor je een theoretisch hogere CR hebt.

Dank je, Kjelt.
Interessant punt, die 'theoretisch' hogere CR. Mag ik stellen dat deze in de praktijk bijna gelijk is aan de 590?
Laser misschien nog natuurlijkere kleuren versus lamp model..?

reza

In de praktijk heeft een laser altijd een lager contrast dan een lamp, vraag me niet waarom maar dat heeft Werner mij een keer verteld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: Ultima01 on April  9, 2021, 13:56:37
Interessant punt, die 'theoretisch' hogere CR. Mag ik stellen dat deze in de praktijk bijna gelijk is aan de 590
Ja bij gelijke lumen volgens mij wel, zal niet veel voor elkaar onderdoen maar als Werner anders zegt zal hij wel gelijk hebben.
Van Laser vind ik het beeld dynamischer , het popt gewoon. Voordeel is ook dat hij stiller is en je Lumens blijven langer gelijk vergeleken bij een lamp. Ook is ie binnen twintig seconden klaar met koelen dus je hoeft hem voor een pauze van vijftien minuten niet aan te laten staan zoals bij een lamp.
Daarnaast zeg ik theoretisch want als het te weergeven beeld zwart is zet de software de laser uit en dan zit je echt compleet in het donker, zo komen ze dus aan hun theoretische oneindige contrast. Zodra er ook maar 1 pixel niet zwart is gaat de laser aan en dat is dan meteen donker grijs beeld.
Wel een vreemde gewaarwording de eerste paar keer is het paniek de projector is kapot  :tounge:

Ultima01

Kjelt, reza, dank jullie wel.. ik hou het (voor nu) op de 590..

MLCinema

Misschien vloeken in de kerk maar ook naar JVC gekeken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  9, 2021, 13:37:08
Nou je kunt beter zeggen het zijn voor het grootste deel dezelfde projectoren behalve dat de lichtbron bij de 590 een lamp is met 1800Lm en bij de 790 een laser met 2000Lm.
Contrast is vergelijkbaar behalve dat de laser helemaal uit kan waardoor je een theoretisch hogere CR hebt.
Natuurlijk lijken ze ook op elkaar qua bouw maar ik geloof niet dat het een kwestie is van waar de lamp bij de ene zit zit de laser bij de andere. Ik vind ze in elk geval echt wel een ander beeld geven waarbij de laser o.a. vanwege de rust toch echt wel mooier vind. En dan nog de door jou genoemde voordelen.

sion

Quote from: Kjelt on April  9, 2021, 13:37:08
Nou je kunt beter zeggen het zijn voor het grootste deel dezelfde projectoren behalve dat de lichtbron bij de 590 een lamp is met 1800Lm en bij de 790 een laser met 2000Lm.
Contrast is vergelijkbaar behalve dat de laser helemaal uit kan waardoor je een theoretisch hogere CR hebt.

Ze zijn echt niet hetzelfde hoor ... platform is anders. De 790 is ook echt flink groter. Zie foto.

590 = 49x46 cm
790 = 56x49 cm
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Kjelt

Klopt maar de displaychips en dacht ook declens zijn hetzelfde.
Natuurlijk heeft de laserunit andere methode van kleursplitsing dan bij de lamp.
Verder met Teejoo eens de laser geeft "rustiger" beeld/licht.

vik

De voeding is iets anders en de behuizing ivm cooling. Voor de rest identiek tot en met de lens.  ;)

Quote from: Teejoo on April  9, 2021, 19:42:01
Natuurlijk lijken ze ook op elkaar qua bouw maar ik geloof niet dat het een kwestie is van waar de lamp bij de ene zit zit de laser bij de andere. Ik vind ze in elk geval echt wel een ander beeld geven waarbij de laser o.a. vanwege de rust toch echt wel mooier vind. En dan nog de door jou genoemde voordelen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Ultima01

Is dit linkje al eens gedeeld?

https://www.avforums.com/hub/home-av.1/reviews/projectors.16/

De 590, 790 en N7 allen beoordeeld op verschillende criteria.

Teejoo

Quote from: vik on April 10, 2021, 09:00:36
De voeding is iets anders en de behuizing ivm cooling. Voor de rest identiek tot en met de lens.  ;)
Dan zie je wat een laser toch toevoegt.

vik

Tja Teejoo... ook daar zijn weer verschillende meningen over. Ik heb een klant (eigenaar van de 260 die ik aanbied) die heeft in het verleden een 760 weggedaan omdat die hem te "digitaal" vond kijken dus tja....  ::)

Nerd Mania all over the place zeg maar :P



Quote from: Teejoo on April 10, 2021, 09:39:10
Dan zie je wat een laser toch toevoegt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo


vik

Hahahaha je hebt het bij het juiste eind. Hij is ook diegene die UHD films uitstuurt naar een Lumagen om vervolgens te kijken op een 3 chipper DLP met 1080p resolutie.  :laugh:

Quote from: Teejoo on April 10, 2021, 10:29:04
Jij hebt gewoon rare klanten  :D
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: vik on April 10, 2021, 10:31:42
Hahahaha je hebt het bij het juiste eind. Hij is ook diegene die UHD films uitstuurt naar een Lumagen om vervolgens te kijken op een 3 chipper DLP met 1080p resolutie.  :laugh:
Dus je zet met de Lumagen UHD om naar SD en terug van 4k naar 1080p?
Kan ie beter de bluray kopen en native afspelen.

vik

Nee, het zit hem juist in de combinatie en workflow CM Lumagen (kleuren en mapping), CM Oppo >>> Sim2. Enige wat hij verliest is resolutie maar door de beperkte zit afstand tot het scherm is dit te verwaarlozen, plus de Sim2 heeft van zich zelf al een enorme scherpte.

De Sim2 heeft ook een color gamut P3 bereik van 91%. Schijnt iets te zijn wat hij heeft ontdekt op AVS en schijnbaar doen ze dit ook met Madvr. Hij krijgt van Jim speciale settings toe gezonden voor deze work flow.

Ik was redelijk snel afgehaakt in zijn verhaal want dat boeit me verder niet zo. 3 Chip dlp is hij enorme fan van en de volgende stap wordt een 4k 3 chip dlp versie  voor zover ik hem begreep. Het is ook een echte freak en "I don't blame him." Hij heeft een hoop geld betaald voor zijn set en de Lumagen heeft enorm veel mogelijkheden en je hebt dan ook meer vrijheid met de keuze tot een andere projector.

Quote from: Kjelt on April 10, 2021, 20:00:44
Dus je zet met de Lumagen UHD om naar SD en terug van 4k naar 1080p?
Kan ie beter de bluray kopen en native afspelen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Ik blijf hopen dat een volgende generatie projectoren het complete HDR verhaal wel volledig ondersteund en we geen externe toeters en bellen meer nodig hebben. Hoop doet leven  :D

J.A.F._Doorhof

Helemaal kun je vergeten.
Wel als je kijkt naar de minimale specs :)

Voor een projector meer dan 1500 nits kan weergeven en een bt2020 kleurspace met correcte gamma...... Maken we wel mee maar voorlopig niet.

Het zal voorlopig een doorontwikkeling zijn van steeds betere tone mapping en motion.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ah ja de hoeveelheid Lumen begrijp ik maar qua weergave van de juiste kleuren bij de vier of zijn het inmiddels al vijf verschillende hdr versies die de fabrikanten bedacht hebben maar ze niet in staat zijn om deze automatisch te detecteren en correct weer te geven tenzij je er nog een third party kastje van 5+ duizend euro bij koopt, dat vond en vind ik nog steeds bizar.