Sony introduceert de VPL-VW590 en VPL-VW790 laser projector

Started by vik, August 15, 2020, 20:24:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik pakte de 9400 even als voorbeeld omdat de meeste mensen die wel kennen en ook het vergelijk dan makkelijker is ;)

Kijk je enorm veel hdr is het wel een enorme toegevoegde waarde absoluut. Op elke projector.
Had zelf de prijzen alleen ook liever rond de 3-5k gehad dan was ik overtuigd dat we hem veel meer zouden verkopen. Want het ding doet wel "wonderen"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

begrijp jouw standpunt ook 100% hoor Frank, en ik denk dat voor 98% van de consumenten de obvious choice een nieuwe PJ is als ze een upgrade willen op het gebied van beeld.

Maar ik denk voor diegenen die ooit met een VP in de keten gespeeld hebben ze niet snel meer zonder willen want het voegt (naar mijn mening dan) gewoon heel veel toe, en ook op oudere projectoren en dan bedoel ik geeneens het hele HDR DTM verhaal maar alles er omheen wat je er nog meer mee wint ;)
Of dat het voor iedereen waard is, nee absoluut niet, maar dit moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.
Ikzelf zou in ieder geval zo een VP (Lumagen of Envy ff in het midden gelaten) zo aan mijn X serie durven te hangen en er 200% van overtuigd zijn dat ik er veel voor terug krijg, maar als je naar de kosten/baten gaat kijken heeft dit natuurlijk niet veel zin op mijn RS400/X5000 (dat vind ik persoonlijk ook hoor).
Zou ik echter al een 7500/7900 of zelfs 9500/9900 hebben hangen dan bleef die lekker hangen de eerste paar jaren met een VP erbij en wie weet dan ooit naar een nieuwere projector als er wat op de markt komt. Idem trouwens als ik een van de Sony's zou hebben die wel 4K doen maar geen HDR (260/360 wat is het ook alweer?).

Weet zelf in ieder geval wat de vorige generatie Lumagen deed in mijn set, dit was een 2144 dus enkel 1080p inputs en gebruikte ook enkel 1080p output en niet het upscalen naar 4K (en daarom ook verkocht inmiddels), maar gewoon het hele calibratie stuk deed al ontzettend veel en dan nog het bedieningsgemak, profielen, aspect ratio's, noem maar op dit weet je zelf nog beter dan mij.

Zal waarschijnlijk altijd wel een welles/nietes verhaal blijven zoals buckler ook al zegt, maar hé, daarvoor is dit ook een forum hè om er lekker over te discussiëren  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sion

Quote from: PascalP on October  9, 2020, 22:19:12
Idem trouwens als ik een van de Sony's zou hebben die wel 4K doen maar geen HDR (260/360 wat is het ook alweer?).

De 260/360 doen gewoon HDR (generatie 2017/2018). Jij bedoelt denk ik de VW350 (generatie 2015) die deed nog geen HDR.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

PascalP

Quote from: sion on October 10, 2020, 01:26:49
De 260/360 doen gewoon HDR (generatie 2017/2018). Jij bedoelt denk ik de VW350 (generatie 2015) die deed nog geen HDR.

Dacht echt dat het de 260/360 waren die maar 10.2Gbps aankonden op de HDMI poorten (en derhalve problemen hadden met HDR.
Maar 350 kan ook hoor, ken niet alle types uit min hoofd maar je weet vast wat ik bedoel ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Ik heb bijna altijd met processoren gespeeld
Zelfs zelf gebouwd met H3d kaarten, crystalio, psm-1 en natuurlijk goliaths ;)

We waren al met pc scalers bezig toen mensen nog niet eens wisten dat je dvds kon afspelen via een pc ;)

Dus er is geen grotere voorstander dan ik.
Vandaar ook dat we de envy in het assortiment hebben.

Maar je moet wel reëel blijven qua prijspunt. En dat ben ik een beetje kwijt in je verhaal. Als je de extreem koopt praat je over 13k. Ik zie daar zeker een markt voor. Maar zoals aangegeven alleen in high-end projectoren.

Maar goed ik denk dat ik het zwaartepunt voor mijn kijkervaring heb liggen bij het dynamisch bereik. Ik kan erg slecht tegen projectoren waar het zwart bv te hoog ligt of waar te weinig lightoutput in zit.

En dat kost geen enkele scaler op.
Dus ik ben dan eerder geneigd van een n5 naar een n7 te gaan.

De n7 vind ik echter qua prijs een beetje aan de top van wat ik wil betalen. Omdat projectoren bij ons vaak elke generatie worden geupgrade. En dan kijk ik inderdaad nu ik qua basis projector klaar ben wat ik erbij neem.

En dan is een processor super aangezien die meerdere projectoren kan blijven staan.

Begrijp me goed ik snap beide.
Maar ik wil gewoon eerst het dynamisch bereik in orde hebben voor ik 7-13k uit ga geven aan een processor. En ik denk dat er weinig mensen zijn die 8-9k afkloppen voor een projector en meteen 13k voor een processor.

Ze zijn er absoluut.
Maar het is een maar een super kleine groep. En dat is jammer. Als ze de prijs naar 3-5k zouden zetten zou dat ding als warme broodjes gaan.

We krijgen hier best veel vragen ernaar maar het stopt bijna allemaal op de prijs. En dat is doodzonde want het ding doet het super en is echt een aanwinst voor elk HT.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Niks aan toe te voegen Frank, prijs is gewoon het grootste pijnpunt, maar dat is denk ik in iedere hobby wel zo als je echt alles uit je set/apparatuur etc wilt halen, niet enkel HT/HiFi.

Had ook graag gezien dat ze betaalbaarder waren en net zo'n gemeengoed als bijvoorbeeld een MiniDSP voor de audio zeg maar.
Tijd en ontwikkeling kost gewoon bakken met geld daar verander je niks aan.
Persoonlijk vind ik de prijs van de Envy (zeker de Extreme) wel richting het buitenproportionele gaan als je vergelijkt met de 'gewone' Envy Pro of de Lumagen. Maar er is zeker markt voor, dat betwijfel ik niet :)
Hoop dan ook dat je er vele mag verkopen en installeren voor klanten  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: PascalP on October 10, 2020, 07:14:07
Dacht echt dat het de 260/360 waren die maar 10.2Gbps aankonden op de HDMI poorten (en derhalve problemen hadden met HDR.
Dat is gedeeltelijk correct.
Deze konden geen 10 bits weergeven in 4k/60p dus banding , wel op 24p.
Inderdaad dus vooral probleem voor gamers.


jeroen_v


Kjelt

Quote from: jeroen_v on October 20, 2020, 13:28:42
Nog een review, dit keer uit Frankrijk: (even naar beneden scrollen voor de Engelse tekst)
https://www.passionhomecinema.fr/blog/index.php/20/10/2020/test-sony-vpl-vw590es-lavis-de-gregory/
Merkwaardige review, zijn minpunten lezende heeft hij nog geen 1:1 met een JVC gedaan  :D
Quote
I regret :
– Operating noise,
– A lamp projector at 7000€, nowadays we are turning to anachronism,

reza

81% P3... :blink:
Dat valt toch wel wat tegen moet ik eerlijk bekennen. Maar goed, de Sony,s koop je ook niet voor HDR gebruik.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"


sandervg

Ik lees dit in de review:

"The HDR Enhancer works on a frame-by-frame basis to analyse each scene and, with the help of the dynamic iris, adjust contrast on-the-fly. The Super Resolution uses algorithms to match the patterns it sees in each image and reinforce them. Combined, the idea is for a sharper, better-exposed picture than its predecessor."

Toch DTM op de Sony?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Dit is een Sony verkoop praatje wat dus niet klopt.
Sony heeft dit zelf ook aangegeven bij Kris Deering.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Dit is wel interessant om te zien, dat de JVC Nx9 qua contrast alleen onder de twee procent ADL beter is dan de Sony, daarboven wint de Sony wat hem icm bv een Lumagen of Envy zeer geschikt maakt voor HDR.


Quote
What makes Sony ideally suited for HDR is the reality they produce the maximum brightness and maximum contrast at the same time, this is why they also have significantly higher ANSI that factors in significantly for brighter dynamic content that favors HDR material.

https://www.avsforum.com/threads/official-sony-vw885es-vw760es-owners-thread.2941614/page-360



reza

Dat is indd met lichtere scènes te zien. In de donkere scènes schilt het wel een paar puntjes :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on November  3, 2020, 14:02:46
Dat is indd met lichtere scènes te zien. In de donkere scènes schilt het wel een paar puntjes :D
Yup in 99% van de scenes heb je een ADL > 2% maar inderdaad bij sterrenhemels en de intro van Star Wars bv wil je een N9 hebben  ;D

home@the movies

Ik had de afgelopen week de Demo sample van de 790 van Sony hier nog even staan, heb 2 klanten gehad die kwamen kijken en hem meteen besteld hebben.

Zoals ik al aanhaalde, in SDR is de nieuwe reeks echt een droom, HDR moet je dus kunnen leven met het compromis van de HDR enhancer en jet lippen op een bepaald niveau. Ve

reza

Quote from: Kjelt on November  3, 2020, 14:04:32
Yup in 99% van de scenes heb je een ADL > 2% maar inderdaad bij sterrenhemels en de intro van Star Wars bv wil je een N9 hebben  ;D

Ik wil altijd een N9 hebben. Het liefst met de Envy en een Panamorf lens
:tounge2:

En ik weet bijna wel zeker dat jij dat ook wel wil  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Quote from: reza on November  3, 2020, 15:19:53
Ik wil altijd een N9 hebben. Het liefst met de Envy en een Panamorf lens
:tounge2:

En ik weet bijna wel zeker dat jij dat ook wel wil  :D

Waar wacht je op, uit voorraad leverbaar hé  ;) ;D :-X

reza

Hahaha  :D

Misschien voor de kerst..
Ik zal mijn vrouw eens heeeeeel lief aankijken.

:blink: :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#222
Quote from: reza on November  3, 2020, 15:23:29
Hahaha  :D

Misschien voor de kerst..
Ik zal mijn vrouw eens heeeeeel lief aankijken.

:blink: :D

Als het met alleen maar lief aankijken werk, waar wacht je dan nog op  :-X :-X :-X >:D

Richard70…

Quote from: reza on November  3, 2020, 15:19:53
Ik wil altijd een N9 hebben. Het liefst met de Envy en een Panamorf lens
:tounge2:

En ik weet bijna wel zeker dat jij dat ook wel wil  :D

De N7 is ook best mooi hoor, en dan hoef je iets minder lang lief te kijken denk ik
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Jean Sibelius

Quote from: reza on November  3, 2020, 15:19:53
Ik wil altijd een N9 hebben. Het liefst met de Envy en een Panamorf lens
:tounge2:

En ik weet bijna wel zeker dat jij dat ook wel wil  :D

Ga eens met Buckler praten :) (misschien heeft hij nog goede tips hoe e.e.a aan te pakken) :popcorn:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)