Nad Masters M33

Started by Charlemagne, August 11, 2020, 11:56:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Quote from: MichelDW on December 26, 2020, 17:50:45
Lijkt me niet zo gek dat een streamer/dac/preamp iets 'dunner' klinkt dan een dedicated preamp van 3x de prijs. [emoji854]
Is dat een 'vast gegeven' dat een duurdere streamer/dac/preamp per definitie beter klinkt?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Angus

Quote from: vik on December 27, 2020, 10:37:20
Ik zou de M33 ook zeker niet blind kopen want dit kan wel eens verkeerd uit pakken heb ik zelf ervaren.

Wat beviel je er niet aan als ik vragen mag ?
Wadia di322 dac | 2xWadia a340 mono | Furutech bekabeling | LG Oled C7 | McIntosh C47 pre-amp | Piega Classic 40.2 speakers | Sennheiser HD660S

rkwinkel

Quote from: Rob46 on December 27, 2020, 13:52:59
Is dat een 'vast gegeven' dat een duurdere streamer/dac/preamp per definitie beter klinkt?

Dat is vaak wel het geval. Of kun je een voorbeeld noemen waar dat niet zo is. You pay for what you get. Maar voorwaarde is wel dat alles op elkaar afgestemd hoort te zijn.

Faxe

De NAD M33 is sinds gisteren Roon Ready. Maakt het weer een iets aantrekkelijker apparaat.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Xander32

... de hype is er alweer vanaf.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on April  9, 2021, 09:10:36
... de hype is er alweer vanaf.
Daar lijkt het inderdaad op ja. Ik hoor er weinig meer over.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Waar blijven alle enthousiaste ervaringen van diegenen die pre orders hebben geplaatst?
Dat waren er nogal wat, ook hier op het forum  :unsure:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vik

Ik heb deze destijds geleverd aan forum lid Carloz en die had hem al een tijd in pre-order staan.  Paar dagen later belde hij op en vroeg mij eens langs te komen om te komen luisteren. Hij had gelijk en het viel inderdaad erg tegen. Heel erg plat en levenloos stereo beeld en dit stond geheel los van Dirac.

Zelf speelt hij met een Marantz AV 8802 processor met een gemodificeerde Marantz MM 8077 eindversterker en dat verschil was erg fors. Waar het precies aan lag was op dat moment niet te verklaren.  Hij koos eieren voor zijn geld en was er meteen al klaar mee en werd gelukkig midden in deze hype weer door verkocht.  De vraag was groter als het aanbod en de verkoop duurde ook niet lang. Daarbij had hij ook audio drop outs via de ARC verbinding met de TV en de vrouw was daar ook niet blij mee.

Geen idee hoe het er inmiddels voor staat met deze M33 maar ik hoor er vrij weinig over om eerlijk te zijn.  De ervaring die wij hebben met de NAD kan voor een ander weer heel anders zijn natuurlijk.

Een andere klant van mij speelt met een NAD M17 processor en een NAD M28 eindversterker en stereo uit die combinatie was echt een forse stap beter.


Quote from: Angus on December 27, 2020, 18:03:46
Wat beviel je er niet aan als ik vragen mag ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Xander32

Duidelijk en eerlijk  :thumbs-up:

Voor mij was het ook een te klinische sound, zielloos. Dat zelfs t.o.v. een Hegel H390, welke mij evenmin kon bekoren. Maar zoals je aangeeft; anderen lopen er wel warm voor.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sjettepet

#184
Dat schijnt de trend te zijn nu. Superneutrale weergave met nadruk op details, meer dan op ruimtelijke informatie.
Zo heb ik recent mijn nCore-versterker van Teac voor de gein eens vervangen door mijn oude Quad 303. En dan hoor je duidelijk dat verschil en kun je vaststellen hoe de 'tuning' van versterkers en andere componenten zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De Quad blijft voorlopig.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

fasteddie

Zijn er op dit moment nog leden die draaien met de NAD M33?
Gisteren even gehoord in de winkel...niet onder ideale omstandigheden...maar klonk toch niet echt verkeerd....

Matthijs1973

Ik draai er sinds een tijdje mee na een upgrade vanaf de M10. Dit op JBL L100 en ik ben er zeer blij mee. Streamen, Phono, TV-geluid, alles even lekker. Ik heb regelmatig gelezen dat purifiy gelijk staat aan emotieloos, strak en klinisch geluid maar de combinatie met de L100 zorgt voor een geluid met beleving, punch en detail. Ik kom vanaf de Marantz SR, Cambridge CXA80, M10 en iedere stap ga meer detail, spreiding en beleving. Voor mijzelf verwacht ik niet zomaar nog een stap te maken in versterkers/streamers. Ik heb net wel een stapje gemaakt op met een nieuwe platenspeler, daar zit de volgende ontdekkingstocht ;-)
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

jahtari

@Matthijs1973 mooie combi, lijkt me een heerlijke set!  :headbanging:

Gebruik je ook dirac? Hoe zijn daar je ervaringen mee? En wat doe je aan de akoestiek? Benieuwd.  :coffee:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Matthijs1973

Quote from: jahtari on February 19, 2022, 15:57:10
@Matthijs1973 mooie combi, lijkt me een heerlijke set!  :headbanging:

Gebruik je ook dirac? Hoe zijn daar je ervaringen mee? En wat doe je aan de akoestiek? Benieuwd.  :coffee:

Dank, set is ook heerlijk, maar vooral de M33 is ook erg praktisch met BluOs en ARCe. Als mijn vriendin hem kan bedienen, de dochters en het dan ook nog zo goed klinkt, heb ik echt niet veel meer te klagen/wensen.

Dirac heb ik bij de M10 geprobeerd, uren bezig geweest, diverse profielen gemaakt maar toch altijd de indruk dat er iets geknepen, te iel of te loudness klonk. Op de een of andere manier geloof ik niet zo in het kunstmatig aanpassen van de sound, hoewel de M33 dat zelf vast al heel veel doet. Schuiven met de boxen en de Niagara 1200 hebben bij mij de meeste detailverbeteringen gegeven.

Akoestiek aanpassingen eigenlijk niet gedaan, behalve een erg grote stoffenbank, dikke gordijnen en de hond op de juiste plek laten liggen tijdens een late luistersessie.

NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

DofN

Een van de mooist ogende versterkers op het moment.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

Heeft deze versterker ook de punten die een NAD m10 v2 heeft? Zoals Dolby digital surround? Of zou er volgend jaar van de m33 ook een v2 uitkomen?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Hoeksel

Ik draai ook al een flinke tijd op de M33 en kom van de M32 af. Mede dankzij NAD is mijn audio hobbie soort van overleden, toch ben ik op het moment van schrijven tevreden met de M33 hoewel ik vind dat de prijs te hoog is.

Mijn oppervlakkige, biassed en niet onderbouwde indruk vergeleken met de M32:
- Dirac!! Dankzij Dirac een enorme verbetering door een meetbare indicatie van waar mijn akoestisch probleem zat. Dirac heeft dit goed kunnen verbeteren.
- Beter stereo beeld
- Meer punch, betere basweergave
- Diverse kleinere verbeteringen, zoals beter scherm, betere integratie in BluOS
- HDMI eARC
- Ingebouwde Bluesound module

Nadelen van de M33:
- Prijs
- Nutteloze en onbegrijpelijk stomme afstandsbediening (ik gebruik een Logitech Harmony)..je kan basis functies niet hiermee bedienen en de AB heeft vooral knoppen die geen nut hebben.
- Hoorbare coil noise vanuit het display (denk ik en de dealer), en komt veel voor en hoewel erkend door NAD valt het wat hun betreft binnen de specificaties.

Voordelen M33:
- Ik vind hem prachtig
- Ik vind one-box-does-all geweldig en zou niet meer anders willen
- Prima geluid als je gestopt bent met blijven zoeken naar verbeteringen (zo heb ik al mijn dure kabels vervangen door basis spul)
- Dirac is echt de optie waar ik superblij mee ben tov de M32

Ik heb met NAD intussen zoveel kwaliteitsproblemen gehad (defecte M32 binnen 1 jaar, digitale I/O kaart defect binnen garantie, en nu weer coil noise met de M33) dat ik nooit meer NAD koop. Ik geloof er ook niets van dat de M33 de 5 jaar garantie gaat halen :-). Maar tot de M33 kapot gaat heb ik een prima klinkende versterker met alle functies die ik nodig heb die makkelijk te bedienen is.



Xander32

... en dan te bedenken dat de Master serie het "beste" is wat NAD te bieden heeft 🤔


"De ontwerpers van de NAD Masters Serie hebben een tijdloos en industrieel ontwerp gemaakt dat kracht en verfijning uitstraalt. De robuuste aluminium behuizing is voorzien van afgeronde hoeken, een overzichtelijk display en fraai vormgegeven druktoetsen. Maar natuurlijk is de Masters Series meer dan een mooi jasje. Bijna 40 jaar ervaring met het ontwerpen van hoogwaardige muziekapparatuur is ten volle ingezet bij de ontwikkeling van NAD Masters Series producten. Kortom de NAD Masters Series biedt het beste op het gebied van muziekweergave. En daarbij verliest NAD ook bij deze prestigieuze serie nooit de prijs uit het oog. De Masters-serie van NAD is gemaakt om te bewijzen dat high fidelity audio, geavanceerde technologie en een hoogwaardig design geen fortuin hoeven te kosten. Masters Series: High End voor een realistisch budget."
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

PatrickP

Wel voor een "realistisch budget". Dat is natuurlijk een essentieel deel van wat ze beweren!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

addesmo

En na de m33 gewoon over naar Lyngdorf ;)
Ik herken erg veel in het hierboven beschreven gebeuren, maar dan met de kwaliteit van de tdai 3400. Niks geen bijgeluiden. Wie is de eerste die ze test naast elkaar. Ben erg benieuwd!!!

DofN

#195
Ik heb de NAD M33 getest zonder DIRAC full range op de LS vs Lyngdorf TDAI2170 mét en zonder de SDA2400 en ik vond het verrekte lastig om te weten waarnaar ik luisterde. Iedereen doet heel deftig over vermeende verschillen tussen versterkers... En ik dacht na +/- 2 dagen naar de M33 te hebben geluisterd dat het geluid verbluffend goed was en beter dan de Lyngdorf.. Maar nadat ik ze gestapeld had en volumes had gelijkgesteld bleek het toch bijzonder lastig. Ik heb er drie dagen aan besteed. Ik heb wel zo eerlijk mogelijk vergeleken: zonder subs en zonder DIRAC en RP. Zonder DIRAC en RP heb sowieso heel snel luistervermoeidheid omdat ik laag dan niet te pruimen vind, zo wollig en dik klinkt het dan. Maar, goed, qua soundstage/details, plaatsing enz enz geen verschil gehoord. Met subs heb ik het idee dat de M33 wel lekkerder klinkt (zal ook wel inbeelding zijn). Ik heb REW metingen waaruit blijkt dat DIRAC een bultje van 5dB wegpoetst op 47Hz die RP laat liggen. Bij sommige nummers is dat best hoorbaar.

Al met al vind ik de M33 echt heel prettig. Geen aparte streamer meer nodig, geen minidsp voor dat bultje. Geen aparte EV. En het scherm is handig. Mijn M33 heeft geen bijgeluiden. Ik hoop dat ie het lang blijft doen maar houd mijn SDA2400 EV op reserve, samen met mijn streamer en een minidsp HD waarop ook DIRAC kan worden gezet. Ik denk dat ik daarmee weleens net zo ver kan komen.

:)

Kortom dikke duim omhoog voor de NAD M33. Ik was met de Lyngdorf versterking al helemaal content met het geluid, en ben dat nu nog steeds met de M33. Topversterker.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

addesmo

Bedank DofN! Eindelijk iemand die de Nad naast de Lyngdorf gehoord heeft, al is het niet 100% eerlijk omdat het niet de tdai3400 is.
Toen ik die kocht bestond de m33 nog niet, anders had ik ze thuis beide geprobeerd. Toch heb ik wel een zwak voor Room Perfect, ook omdat het zo makkelijk is. Ik heb destijds de boel in 20 minuten ingemeten en daarna nooit meer naar omgekeken. Ideaal vind ik.
Wat mij ook opvalt is dat de Lyngdorf erg ongevoelig is voor andere/betere bekabeling. Er is verschil, maar niet dramatisch veel.  Kwam ik ook al tegen bij gebruikers van de m33.

paaj

Vast omdat die niet echt 'believers' apparaten zijn :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

DofN

#198
Quote from: addesmo on April 19, 2022, 11:58:02
Bedank DofN! Eindelijk iemand die de Nad naast de Lyngdorf gehoord heeft, al is het niet 100% eerlijk omdat het niet de tdai3400 is.
Toen ik die kocht bestond de m33 nog niet, anders had ik ze thuis beide geprobeerd. Toch heb ik wel een zwak voor Room Perfect, ook omdat het zo makkelijk is. Ik heb destijds de boel in 20 minuten ingemeten en daarna nooit meer naar omgekeken. Ideaal vind ik.
Wat mij ook opvalt is dat de Lyngdorf erg ongevoelig is voor andere/betere bekabeling. Er is verschil, maar niet dramatisch veel.  Kwam ik ook al tegen bij gebruikers van de m33.

De Lyngdorf TDAI3400 is qua versterkertechnologie toch exact hetzelfde als de TDAI2170, met als enige verschil dat de 3400 meer vermogen levert? De SDA2400 is wel een ander beestje qua technologie en hier had ik het meeste verschil gehoopt. Mijn gedachte is dan ook dat zolang je niet naar de grenzen zoekt, de TDAI2170 hetzelfde klinkt als de TDAI3400.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

fasteddie

#199
Even voortbordurend op voorgaande...zou een combinatie van de NAD M12 met de C298 ook een mooie combinatie zijn? Of wellicht een betere combinatie ook wat betreft de levensduur van de apparaten?

Of is de M33 sowieso een beter pakket ineen?



Is NAD overigens zo gevoelig voor storingen...wat is zo af en toe lees of is dit meer sporadisch?