Biampen met Minidsp als crossover?

Started by tomaat, August 10, 2020, 14:58:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tomaat

Geachte forumleden

binnenkort krijg ik de beschikking over een 2e eindversterker, en wil hiermee de Magnepan MG 12 eens gaan biampen.
Daar is het nu tenslotte goed weer voor...
Ik deed dat eerder, met 1 versterker voor de linker en 1 voor de rechter speaker.
Nu echter wil ik een aparte versterker voor hoog en een voor laag gaan gebruiken.

Nu heb ik sinds een paar maanden een minidsp.Ik gebruikte die vnl om onder de 80 hz naar een sub te filteren, de MG 12 dus ontdaan vann de zware bassen.
Ik ben er nog niet over uit wat ik het beste vind klinken.

Nu echter mijn vragen.

De MG 12 heeft een crossover dat onder de 600 Hz naar het middenlaag deel filtert , erboven uiteraard naar het hoog  filtert.
ik ben eerst van plan de minidsp zo in te stellen dat de laagversterker onder de 600 hz krijgt aangeboden en dan gewoon aansluiten op de speakerterminals. Maar dan gaat het alsnog via de passieve crossover. Kan dit?Heeft het zin?

Het zou denk ik mooier zijn om de minidsp als actief filter te gaan gebruiken.Dus dan een verbinding rechtstreeks op de panelen.is dit te overwegen?

er wordt wel ergens op een ander forum geschreven over iemand die zo met de Magnepan 1.6 speelt, doch ben er een beetje huiverig voor...
Bovendien vraag ik me af of het echt meerwaarde heeft boven de eerste methode , dus op de speakerterminals.

iemand een idee over crossoverinstellingen?aantal db/oct, BW of LR

kijk uit naar evt antwoorden dan wel ervaringen hiermee

groet





Ferry

#1
Minidsp als actieve crossover, ik weet het zo net niet.

Heb mijn MiniDSP al eens een keer aangezet toen de eindversterkers al aanstonden en dat gaf toch een stevige plop.
Zo'n plop door je HF heen lijkt me niet goed. Althans met tweeters, hoe dat met ES is weet ik niet.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

dre73

Volgens mij hebben de nieuwe modellen daar geen last van.
Tevens kun je ook de mini dsp eerst aanzetten voordat je de versterkers aan zet....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.