Wandpaneel of toch maar planten?

Started by vergeerr72, August 8, 2020, 22:26:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Ik kwam de volgende tekst op de betrouwbare bron, het internet, tegen. En mijn oog viel op: Onderzoek heeft uitgewezen dat groene wanden beter het geluid absorberen dan standaard akoestisch materiaal.....


Geluiddempende & akoestische planten

Geluiddempende planten & akoestische planten zorgen voor een prettigere werkomgeving. De ene na de andere organisatie is 'nieuw' gaan werken. Geen eigen kamer meer, maar kantoortuinen en flexwerkplekken. Deze lawaaierige ruimtes heten wel vaak tuinen, maar de meeste hiervan kunnen wel wat groen kunnen gebruiken! Zeker als het om geluidsdemping gaat. Want geluidsoverlast is één van de meest gehoorde klachten van de 'nieuwe' werkers. Nadelen van flexplekken zijn o.a.: een open indeling zorgt voor meer afleiding; een open ruimte zorgt voor voor minder privacy; achtergrondgeluiden als telefoons en bezoekers kunnen de concentratie verminderen. Roomdividers met planten en het plaatsen van akoestische planten kunnen deze nadelen opheffen.

Zorgen planten voor een betere akoestiek?

Jazeker! Hoe verbeter je nu de akoestiek door gebruik van planten? Uit onderzoek is gebleken dat planten bij voorkeur groot en grootbladig moeten zijn. Een groepje van meerdere planten bij elkaar of een groene muur werkt beter dan afzonderlijke planten. Zet planten in de hoek of naast wanden, dit werkt beter dan in het midden van een ruimte.

Onderzoek van de TU in Delft heeft uitgewezen dat planten bijdragen aan geluidsabsorptie. De geluidsabsorptie van materialen in een ruimte, bepalen de nagalm tijd. Hoe meer geluidsabsorptie aanwezig is, hoe korter de de nagalm tijd. Resultaat heeft uitgewezen dat planten kunnen worden ingezet voor het uitschakelen van echo in bedrijfsgebouwen.

Welke planten zijn geluiddempend? Grote planten met grote bladeren dempen het geluid het beste en zijn daarom goede akoestische planten. Denk hierbij aan de Ficus Lyrata, Ficus Robusta, Philodendron, Scindapus en Strelitzia. Ook een divider plantenbak met bladplanten zorgt voor een betere geluiddemping. Uiteraard werkt een groene plantenwand of groene muur met kunstplanten ook geluiddempend. Onderzoek heeft uitgewezen dat groene wanden beter het geluid absorberen dan standaard akoestisch materiaal. Dichte systemen halen de beste waarden. En niet alleen de planten zorgen voor demping van het geluid, ook het substraat wat wij gebruiken voor de hydrocultuur planten zorgt voor een zeer goede absorptie van het geluid. Het plaatsen van geluiddempende & akoestische planten zorgt dus voor een prettiger werkklimaat in kantoren en kantoortuinen.



MUSIC IS EASY TO MISS FOR THE LISTENER WHO THINKS HIS JOB IS TO CONCENTRATE ON THE SOUND - Art Dudley

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

Voordeel van planten is, je hebt minder last van statische elektriciteit.

vergeerr72

#2
Ik zit een paneel met akotherm te overwegen, maar als een plantenmuur nog beter is [emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

jahtari

Sinds gisteren een plantenbak in de woonkamer met 2x een ficus abidjan. Bak is een meter breed, planten zijn met bak ongeveer 1.80m hoog. Kosten: 70 euro per plant, bak 100.

Dempt het geluid / galm? Ja, maar een beetje. Als ik langs mijn akoestisch schilderij loop, lijkt het alsof ik even aan één kant doof ben.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

vergeerr72

Quote from: jahtari on August 14, 2020, 09:41:44
Sinds gisteren een plantenbak in de woonkamer met 2x een ficus abidjan. Bak is een meter breed, planten zijn met bak ongeveer 1.80m hoog. Kosten: 70 euro per plant, bak 100.

Dempt het geluid / galm? Ja, maar een beetje. Als ik langs mijn akoestisch schilderij loop, lijkt het alsof ik even aan één kant doof ben.
Wat voor akoestisch schilderij heb jij?

MUSIC IS EASY TO MISS FOR THE LISTENER WHO THINKS HIS JOB IS TO CONCENTRATE ON THE SOUND - Art Dudley

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub