Kistje voor een jl audio subwoofer

Started by theshadow, August 7, 2020, 13:42:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theshadow

Een jaar of 3 geleden "overleed" mijn 20 jarige subwoofer - jl audio 12w4 aangedreven door een visaton plate amp. Omdat de sound van jl mij altijd is bevallen wilde ik weer een jl audio hebben. Echter, ik had geen tijd om een kist te bouwen dus het moest een "kant en klare" en betaalbare sub zijn. Een plate amp had ik al - een hypex. Na wat luister sessies was ik er van overtuigd, het was de ho112w6v3.

Omdat het laag maar niet tot zijn recht kwam in mijn ht besloot ik een minidsp te kopen om het een en ander te gaan tweaken. Na mijn eerste meeting schrok ik behoorlijk. De jl had een piek rond de 33Hz een viel daaronder sterk af. Na heel wat tweak werk kreeg ik de sub redelijk vlak tot 20Hz.
Mede forumleden adviseerde mij wel een andere kist voor de jl te bouwen.....

Na lang twijfelen tussen een gepoorte of gesloten kist (op advies van een forumlid) besloten een gesloten kist te bouwen.

Voor de inhoud heb ik het advies aangehouden van jl audio.

theshadow

#1
Het begin

theshadow

.

theshadow

.

mijkie

Leuke kist !

Knik in de zijkant, niet de makkelijkste kist !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

theshadow

#5
Thx.
Klopt. Na ruim 20 jaar weer een kistje bouwen........dan mag het wel wat meer moeite kosten

theshadow

Inmiddels ben ik begonnen met de afwerking. Ik heb lang zitten wikken en wegen hoe ik de kist zou afwerken. Ik wilde toch iets anders doen dan "normaal".  Zo is het idee ontstaan om te gaan werken met carbon fiber. Achteraf gezien had ik een hoop tijd (en ellende) kunnen besparen als ik voor het bouwen al had besloten met carbon te gaan werken.......dan hoefde niet alles in verstek gezaagd te worden..

Contour

Heb je al een test kunnen doen, klinkt hij goed?

theshadow

Ja, een snelle test gedaan toen de kist klaar was. Het is absoluut een verbetering t.o.v. mijn oude kist. De sub gaat nu lager door en is veel strakker.

theshadow

#9
Poging 1 helaas mislukt. Ik dacht dat ik met carbon wel een hoek van 90° kon maken en dat ik 2 vlakken tegelijk kon lamineren

theshadow

#10
Poging 2 ging gelukkig wel goed. Nu voldoende lagen epoxy aanbrengen en schuren, schuren, schuren en als laatst polijsten.

theshadow

#11
Schuren

theshadow

#12
Weer een laagje epoxy

morca

Quote from: theshadow on August  8, 2020, 14:45:27
Ja, een snelle test gedaan toen de kist klaar was. Het is absoluut een verbetering t.o.v. mijn oude kist. De sub gaat nu lager door en is veel strakker.
Goed te horen dat het gelukt is uiteindelijk.

Supergave kist man. :thumbs-up:
Dat is echt vakwerk.

theshadow

#14
Thx, ik ben ook blij dat ik toch voor een andere kist ben gegaan. Tot nu toe ben ik wel happy met de looks. Vandaag de laatste laag epoxy aangebracht. Morgen schuren. Maandag kijken of ik de kist mee kan nemen naar een auto poetser. Ik heb geen polijst spullen dus kan de laatste stap helaas niet zelf doen.

palmspar

Erg mooi gedaan zeg!
Maar die gesloten kist valt vermoed ik al af op 45hz hoe krijg je dat recht tot 20hz?

Contour


theshadow

#17
Het kistje is gisteren terug gekomen. Poetsen gaf niet het gewenste resultaat. Ik heb daarom de kist laten spuiten met een laag blanke lak. Van het weekend wil ik de woofer bedraden en erin schroeven. Als mijn buren er niet zijn zal ik een meting doen en hier plaatsen.

Ik heb hieronder wel alvast een schermafbeelding toegevoegd van mijn allereerste meting zoals die zou zijn met REW correctie - dus zonder een correctie met de minidsp. Deze meting heb ik genomen kort nadat ik de kist gereed had maar nog niet afgewerkt.

Ik heb de schermafbeelding toen gemaakt om de instellingen te onthouden. Ik was verbaasd dat de sub aanzienlijk lager ging zonder enige vorm van boosten - met mijn huidige kist boost ik de onderste frequenties (20Hz) m.b.v. de hypex, met 6dB.

Ik maak me nog wel zorgen om de frequentie richting de 80Hz. Als de nieuwe meting uitpakt zoals de eerste meting dan hoop ik dat ik met de minidsp het een en ander te kunnen tweaken.

theshadow

Dat ik problemen heb met de frequenties richting de 80Hz is overigens niet nieuw, zie
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.8425


Ik heb sterk het vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door mijn processor.

theshadow

#19
Eindresultaat voetplaat

theshadow

#20
En de kist

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

theshadow

Thx, ik ben ook blij met het resultaat. Een paar hele kleine puntjes hadden beter gekund maar dat weet ik alleen  ;D

mijkie

Heb je de matten per kant opgebracht en met hars verzadigd ?

Wachten tot t hard is, overstekende kanten eraf schuren/slijpen en volgende kant ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

theshadow

#24
Klopt, dat is me ook tegengevallen. Het wachten kost ontzettend veel tijd. Om tijd te winnen heb ik tegenovergestelde kanten tegelijk gedaan. Aansluitende kanten tegelijk was een drama. Ik heb dat de eerste keer geprobeerd met als resultaat: openstaande randen.

Gaandeweg heb ik wel veel geleerd. Je kan het carbon spuiten met een contactlijm. Daarna kan je het op maat knippen. Je moet dan wel geluk hebben dat het 100% goed gaat met het aanbrengen. Carbon is niet maatvast en "beweegt".