Breaking news JVC introduceert laser projectoren en nieuwe NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

#1300
Ik denk Frank, dat je iets beter je huiswerk moet doen rondom de Sony projectoren   ;)
Je zou het bijna niet denken maar er zijn naast dit geweldige forum nog andere informatie bronnen, die soms wat voorlopen op het gebied van reviews en andere belangrijke informatie!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#1301
@Reza,
Ik ben best al een tijdje bezig :D

Even serieus.
Wat ik zie meld ik hier absoluut.
net zoals ik zeg dat we met de HW55 verschillende hebben gezien met dit probleem.

Maar ik kan er weinig aan doen dat ik de afgelopen 2-3 jaar binnen onze klanten niemand heb gehad die klaagde over de panelen van de Sony serie, en ook niet gezien gedurende calibraties.


Een meter liegt niet, die zet ik op een bepaalde plek en ik doe een meting voor en na een calibratie.
Als ik dan geen zwart level omhoog zie gaan, wat moet ik dan hier zeggen ?
De waarheid.... IK zie het niet bij ONZE klanten.

Maar waar ik meer op doelde is niet zo zeer of er een probleem is ja/nee.... maar meer dat er nu al over de gloednieuwe machines word geroepen dat iemand ze niet koopt (Kjelt was het trouwens :D) omdat de panelen niet goed zijn.... die dingen zijn er nog niet eens?

Dat zijn gewoon gevaarlijke uitspraken die een merk enorm kunnen schaden, dat snap je toch wel neem ik aan ?
Zijn er problemen dan maakt het me niet uit welk merk dan vermeld ik dat, maar ik ga niet via een kristallen bol een conclusie trekken :D


LEES dit aub wel met een vleugje humor, voor we dat weer krijgen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Maar de projectoren ZIJN ER WEL..
En daarbij komt dus ook dat Sony heeft gejokt over het "vernieuwde" lichtpad, wat dus niet waar is, aangezien Eckie Smit een x5000 open heeft gemaakt. Plus meerdere gevallen ( nu al ) in de US met terug lopend contrast op de 5000/6000, van de 7000 heb ik nog niks gelezen. Door alle kanalen is informatie wat misschien hier nog niet bekend is, wel al te achterhalen en dus bekend.
Ik snap dat jij voor jezelf spreekt als kalibrateur maar er zijn heel veel andere kalibrateurs die WEL afwijkende metingen hebben.
Het is "zelfs een beetje toegegeven" door Sony zelf op het Mwave event dat er problemen zijn met de panelen, zegt genoeg lijkt me.

Ik vind gewoon dat als je een product koopt van duizenden euro's,s of het nou van Epson, Optoma of zelfs van JVC dat het gewoon goed moet zijn!
En Sony heeft helaas zijn zaakjes nog steeds niet op orde, sorry...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Hebben ze ook aangeven of het om bepaalde series gaat ?

Bv USA versies voornamelijk?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Het zal nu voornamelijk in de USA zijn aangezien ze daar al zijn uitgeleverd.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Het staat nu notabene in de handleiding Frank dat je de projector niet te lang ongebruikt mag laten.
Ik ben zelf Sony fan, heb een 760 maar dit kan gewoon niet zeker omdat het gemakkelijk op te lossen is.
Ze hebben wat laten liggen oa is het lichtpad niet meer stofvrij terwijl de vorige generaties dat wel hadden.
Het probleem zit hem trouwens volgens Ekki niet in de panelen maar in de polarizers, onderdelen van een paar tientjes. Maak die dingen makkelijk vervangbaar of zorg dat je ze goed sealed is het advies van Ekki.
Of zorg voor vijf jaar garantie als je zo zeker van je zaak bent.
We praten hier over een product van meer dan tien mille dan mag je toch wel wat verwachten ?

J.A.F._Doorhof

#1306
Er is toch prime support ?
Zoals gezegd ik heb binnen onze klanten groep geen klachten gehoord over panelen die contrast verliezen.

Heb je zelf met je 760 verlies gezien ?
Let wel ik ontken niets. Ik weet alleen wel wat ik zelf ervaar.

Daarnaast zou het niet ook kunnen dat er in het verleden inderdaad een enorm probleem was en dat dit gewoon is blijven hangen aan het merk ?

Net als die opmerkingen dat mensen de units niet kopen omdat er geen hdmi2.1 support is. Meteen hele volksstammen die het belachelijk vinden en boycot Sony.... Tot iemand zegt dat het alleen impact heeft op gamers die op 4k 120hz willen gamen....

Elk paneel en elke lamp gaat achteruit dat is gewoon een feit en is niets aan te doen. Ik sluit niet uit dat Sony misschien net iets sneller gaat door ander materiaal. Maar praten we met deze generaties niet over hele kleine percentages tov het verleden units die echt eruit moesten.

Zoals gezegd je leest het vooral van een bepaalde generatie. Ik sluit absoluut niet uit dat er nu nog steeds in bepaalde gevallen degradatie optreedt maar om een 7000 nu al daarop te veroordelen terwijl bv wij een 790 hebben hangen en nog absoluut niets daarvan zien en onze vorig 5 serie ook niet.

De hw55 hebben we er wel een flink aantal gehad met problemen. Sommige al bij de 600-1000 uur.

Let wel ik probeer alleen maar te kijken naar een andere invals hoek
Als het maar een paar tientjes is en zo makkelijk denk je dan niet dat een bedrijf als Sony dat gedaan zou hebben ?

Op 10k 30-40 euro ?
Lijkt me enorm dom.
Zal het eens aan de technische man vragen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

PS
In het verleden is er een merk geweest met flinke verkleuring op de panelen.
Lees onacceptabel.

Nu is er nagenoeg geen enkel paneel wat 90% uniform is
Toch merk ik dat ik bij vooral dat merk enorm gefocust ben op verkleuringen terwijl ik bij de andere merken er alleen een check op los laat zonder voorgevoel.

Let wel dit is al jaren geen issue meer ;)

We gaan het navragen bij Sony wat er nu precies aan de hand is en waarom. Zoals gezegd ik verdedig Sony absoluut niet. Ik meld alleen mijn ervaring en mening.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#1308
Quote from: J.A.F._Doorhof on August  6, 2022, 07:33:12
Heb je zelf met je 760 verlies gezien ?
Ik heb last van kleuruniformiteit probleem maar dat is volgens Sony geen reden van vervanging tenzij het extreem is.
Zoals je zelf zegt de 760 serie heeft daar last van, bij kleuren films geen issue bij zwartwit films vervelend. Daarnaast inderdaad wel issues oa fans-error opgelost door Sony.
Nu harde tikken soms bij de iris ook bekend bij avs maar alleen nu bij het doorspoelen vd films.

Waarom ik een probleem met Sony heb is dat ze het polarizer issue niet aktief oplossen.
Ze bevestigen het niet en ontkennen het niet en nu die zinnen in de handleiding dat je de projector regelmatig moet gebruiken. Hoe VAAG kun je zijn ?

Ik dacht net als jij dat het per HW550/VW550 serie opgelost was maar als ik de amerikaanse en duitse fora lees komt het nog steeds voor. Dat maakt het lastiger om je projector nog te verkopen tweedehands er kleeft iets aan de naam.

Dus SONY: LOS HET #@#@ NU EENS OP EN GEEF DAN OOK DIE GARANTIE DAAR OP!

Duidelijker kan ik het niet maken, door zo vaag te blijven doen ze het zich zelf aan Frank. Ze zullen hier van af moeten. Ekki is echt niet zomaar een avs lid wat klaagt he? Even voor de zekerheid: het is nog niet bevestigd voor de nieuwe serie 5000/7000.

Daarnaast bieden ze soms demo toestellen aan voor de helft vd nieuwprijs of nog lager binnen twee jaar na release, waardoor de tweedehandsprijs direct in elkaar stort.
Kortom projector met een nieuwwaarde van 15k€ kun je na twee jaar nog voor 4k€ verkopen als je mazzel hebt.

Wat jij als promotor en calibratie expert zou kunnen doen en in mijn ogen moeten doen is bij iedere klant de gemeten calibratie gegevens bij verkoop opslaan in je database desnoods geanonimiseerd op bv type en serienr en bij iedere hercalibratie weer, en dan contrast etc vergelijken. En dan hopen dat de eigenaar regelmatig calibreert en de projector lang genoeg in eigendom houdt.
Sony zou dit eigenlijk van hun dealers moeten vragen. Soort van quality control.
Het zal best de eerste paar jaar meevallen of acceptabel zijn maar zoals je zelf weet zul je projectoren van 15k niet in twee jaar afschrijven.




J.A.F._Doorhof

#1309
Zoals gezegd je doet uitspraken die een merk enorm kunnen schaden. En allemaal op aannames van bepaalde mensen op een projector die nog geen eens echt uitgeleverd word. Lees gewoon even je post terug en denk je in dat iemand dat leest die 0.0 verstand heeft van projectoren... Die zou niet eens gaan kijken ;(

Ik heb buiten de hw55 series nog geen structurele problemen gehad met Sony.

Ik ben echt een enorme "zeikerd" als het gaat om verkleuringen en teruglopend contrast dus ik let daar goed op. Maar elk paneel loopt iets terug dat is heel normaal.

Vandaar ook mijn vraag hebben die mensen ook bv Epson en JVC ernaast gemeten en hebben die er minder last van. En gaat het om bepaalde modellen, in bepaalde opstellingen in bepaalde landen.

Kan me indenken dat bv als een unit in Florida hangt dat een totaal andere omgeving is als California en Nederland.
Let wel ik praat het niet goed. Maar ik vind het gewoon apart dat wat bekend is ik hier ook constateer dus de hw55 en de verkleuringen bij de eerste 4k lasers. Maar verder heb ik geen overdreven paneel degradatie gezien.

Maar het zit standaard in de calibraties dus ik blijf het checken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

PS
Maandag heb ik een call hierover met Sony.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#1311
Quote from: J.A.F._Doorhof on August  6, 2022, 13:07:47
Zoals gezegd je doet uitspraken die een merk enorm kunnen schaden.
Ik heb Sony jaren verdedigd ook op AVS omdat het isdue verholpen zou zijn.
Lees Ekkis website eens door, lees AVS en je ziet dat het dus niet verholpen is.
Sta ik daar voor jan met de korte achternaam.

Ik ben Sony fan maar kan dit niet meer verdedigen.
Dus ja bel Sony en praat eens met hun echte techneuten in japan ipv de bullshit EU marketing afdeling die alles fantastic vinden en vraag ook eens wat zij wel en niet onder de garantie valt hoeveel procent contrastverlies zwartwaardes etc?

Ze moeten het gewoon eens goed oplossen of hun garantie dusdanig uitbreiden dat het geen issue meer is, ook goed. Maar nu zeggen en doen ze niets maar zetten wel een vage zin in hun handleiding waardoor je iedere claim weg kunt wimpelen. Niet dat ze dat doen maar het is wel heel merkwaardig zo'n zin.

En nog een keer voor alle duidelijkheid bij de nieuwe generatie is dit nog niet aangetoond, dus daar doe ik geen uitspraken over. Maar Sony zelf zegt dat je de projector niet een langere periode niet mag gebruiken (XW7000 manual pagina 6 zie attached screenshot).
Wat is een "langere periode"?
Mag ik nog op vakantie of moet ik een oppas service voor de projector regelen ?  :tounge:

J.A.F._Doorhof

#1312
En weer heel veel verwijten zonder dat we weten of deze machines of überhaupt de vorige generatie er last van had.

Zoals gezegd hebben ze tabellen van de drie grote merken naast elkaar die aantonen dat Sony het slechter doet ?

Ik zal maandag tegen mijn contact persoon zeggen wat er speelt en kijken wat hun kunnen doen qua uitleg.

Ik twijfel niet aan wat je zegt maar vraag me een paar dingen af.

Ik ben een enorme kritische kijker en wissel tussen JVC en Sony voor langere periodes prive en vind tot nu toe beide super goede projectoren. Maar ik ben ook realistisch. Wat ik niet zie............

Je hebt echter ook mensen die op 4 cijfers achter de komma een drama maken van wereld niveau zonder zich te realiseren dat het bij alle merken voorkomt en dat 99.9% van de mensen zich er nooit aan zal storen

Let op...... Ik val absoluut in die laatste categorie qua uitzoeken. Maar ik ben wel van mening dat wat je niet ziet ook niet zo opgeblazen moet worden. Je krijgt dan een beetje het effect van een stekker omdraaien voor een GIGANTISCHE vooruitgang dat zelfs de vrouw die binnenkomt omviel

Ik ken het probleem maar al te goed van de voorgenoemde serie. En dat was na een tijd inderdaad onacceptabel. Daarna heb ik verschillende keren gehoord dat ze verbeteringen hadden aangebracht en dit niet meer een issue was.

Ik kan alleen zeggen wat ik zie en meet. En dat zijn geen duizenden units. Hooguit tientallen. Dus ik wil dit absoluut proberen uit te zoeken.

Het lijkt me bijna niet geloofwaardig dat Sony 8-10 jaar lang niets doet aan verbeteringen als het zoals jij zegt een simpele aanpassing is van een paar tientjes.

Daarnaast hebben we sinds de hw55 al ik geloof 4-5 generaties panelen gehad. En zit in de 5000/6000/7000 weer een volledig nieuw paneel.

Ik ben gewoon bang dat er schade word toegebracht zonder reden.
En zoals je weet als er iets mis is kan het me niet schelen welk merk het is. Dan zeg ik het.

Dus als je me zo een overzichtje kan geven of iets anders wat ik ze kan doorspelen graag.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  6, 2022, 14:47:44
Ik ben een enorme kritische kijker en wissel tussen JVC en Sony voor langere periodes prive en vind tot nu toe beide super goede projectoren. Maar ik ben ook realistisch. Wat ik niet zie............
Je kijkt gloednieuwe projectoren een a anderhalf jaar.
Wat ik AVS lees gaat het geleidelijk en begint het na een paar duizend uur echt op te vallen.

Quote
Dus als je me zo een overzichtje kan geven of iets anders wat ik ze kan doorspelen graag.
Nee dat kan ik niet, ik zou ze vragen om uitleg van bovenstaande paragraaf uit de manual.
Daarna Ekki's website geven en ook daar vragen om uitleg over de polarizers/wire grids.
Bel anders Ekki zelf even en vraag het na.

http://cine4home.de/sony-vpl-xw5000-im-teardown/

Quote
Wie bereits eingangs erwähnt, kann es bei SXRD Beamern über längere Zeit der Nichtnutzung  zu einem Abbau des nativen Kontrastes und Verschlechterung des Schwarzwertes kommen. Dieser wird durch ein Nachlassen der Polarisationsleistung der Wiregrids verursacht, das wiederum durch Luftfeuchtigkeit / Oxidation entsteht. Das Phänomen ist nicht neu und der Hersteller verspricht bei jeder neuen Generation stets Abhilfe, so auch diesmal. Angeblich ist der Lichtweg nun besser verkapselt. Ganz nach dem Motto ,,Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser" haben wir selbst verglichen und kommen zu dem Ergebnis: Eine verbesserte Verkapselung können wir nicht erkennen, die Wirgrids / SXRD Panels sind nach wie vor über direkten Weg mit der von Außen angesaugten Kühlluft verbunden. Dadurch ist die Luftfeuchtigkeit bei Nichtgebrauch stets dieselbe, wie im Raum, in dem der Projektor steht.

Auch der optische Aufbau der Bildengine ist absolut identisch geblieben, in dieser Generation nur kleiner. Die besagten ,,Wiregrids" liegen auch weiterhin halb frei und sind somit auf einer Seite der Luftfeuchtigkeit ausgesetzt, genauso wie bei allen SXRD-Generationen zuvor.

Kein neuer Aufbau:
Schon der Sony VW90 hatte denselben optischen Aufbau mit frei liegenden
Wiregrids


maximus79

Breaking news: dit is een Sony topic geworden......[emoji38]

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 Pro met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Kjelt


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roelk79

Dat is mooi. Toch een teken dat er iets niet goed zit en ze er mee aan de slag gaan. Ben benieuwd met wat voor fix/ oplossing ze gaan komen. Hopelijk valt het mee.
homecinema: JVC N5, Blackdiamond G3 106", Marantz AV 7702mk2, Arcam FMJ P7, HDI Dune 3.0, HTPC (Madvr) front Elac 210ce jet, center Elac cc400, rear Elac 203.2, roof Elac WS 1665 sub: BK Monolith, Synology ds1513+,

Stereo: versterker Musical Fidelity A308, DAC Zodiac Antelope, Bluesound node 1,Siltech FTM3 G3, MIT-MH 750, Elac FS210A, HTPC, 55" LG Oled C7

Kjelt

Quote from: roelk79 on August  9, 2022, 05:03:22
Dat is mooi. Toch een teken dat er iets niet goed zit en ze er mee aan de slag gaan. Ben benieuwd met wat voor fix/ oplossing ze gaan komen. Hopelijk valt het mee.

Ik vermoed dat Frank bedoeld dat ze het gaan uitzoeken.
Het zal mij benieuwen of we er echt iets in detail over zullen horen.

Teejoo

Quote from: roelk79 on August  9, 2022, 05:03:22
Dat is mooi. Toch een teken dat er iets niet goed zit en ze er mee aan de slag gaan. Ben benieuwd met wat voor fix/ oplossing ze gaan komen. Hopelijk valt het mee.
Los van de inhoudelijke discussie: denk je nou echt dat als Frank belt ze bij Sony denken:"oei, daar moeten we iets mee gaan doen?"

Ik schat de kans vrij laag in als ze dat al niet doen bij de grote jongens uit de VS&UK..

Kjelt

Quote from: Teejoo on August  9, 2022, 08:03:28
Los van de inhoudelijke discussie: denk je nou echt dat als Frank belt ze bij Sony denken:"oei, daar moeten we iets mee gaan doen?"

Ik schat de kans vrij laag in als ze dat al niet doen bij de grote jongens uit de VS&UK..
Mee eens, ze hanteren al jaren horen,zien en zwijgen.
Maar de fora staan er nu zo vol mee, ze zullen er wel wat mee moeten lijkt mij.

J.A.F._Doorhof

Waarom meteen zo negatief en van het slechtste uitgaan.

Zoals gezegd ik heb ze de links gegeven en ze zouden het doorspelen naar de technische mensen. Ik ken Sony als een bedrijf die dat soort dingen goed oppakt net als jvc en Epson trouwens met alle 3 hebben we zelden tot nooit negatieve ervaringen qua service of hoe ze vragen oppakken.

Alleen het is niet een kwestie van 5 minuten.
Je wilt dat dit goed word beantwoord. Geef ze dan ook even de tijd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  9, 2022, 08:16:07
Waarom meteen zo negatief en van het slechtste uitgaan.
Je wilt dat dit goed word beantwoord. Geef ze dan ook even de tijd. 
Ik ben benieuwd.
Mijn negatieve houding omtrent dit topic is gebaseerd op het verleden.
Iedereen erkent dat er issues waren met de oudere projectoren, jij hierboven geeft dat ook toe.
Alleen Sony heeft dit nooit ergens toegegeven of coulance getoond tav eigenaren etc.
Of heb jij ergens een link van een Sony website of press release waar ze dit toegeven ? ;)
Maar ik ben erg benieuwd hoe ze nu reageren, dus wacht af.

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je daar nu bij ?
Sony heeft voor ons altijd alles vervangen wat niet goed was ?
Je doet nu net alsof ze inferieure producten leveren en dan de klant moedwillig laten zitten.

Ik wil je echt verzoeken daarmee te stoppen
Er is geen enkele reden om de 5000/6000/7000 nu al te bestempelen als slecht. Dit zijn totaal nieuwe projectoren met totaal andere panelen.

Gaat het alsnog mis dan zal ik de eerste zijn dat te melden.
Maar ik ga niet nu al lopen schoppen om iets wat misschien gaat gebeuren omdat de hw55 dat ook ooit had.

Dus wacht gewoon even af.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  9, 2022, 08:56:48
Sony heeft voor ons altijd alles vervangen wat niet goed was ?
Je doet nu net alsof ze inferieure producten leveren en dan de klant moedwillig laten zitten. 
Dat zeg ik helemaal niet, dat maak jij er van. Kennelijk lees jij dat en dat zegt meer over jou dan over mij.
Wat ik zeg is dat ze niet alle issues erkennen maar dat doet JVC ook niet.
Sony Prime support is prima, voor issues die ze erkennen, hebben mij in de corona periode prima geholpen met een fan-error te herstellen.
Ze erkennen alleen niet alle issues zoals de kleuruniformiteit vd panelen of het moet echt heel erg zijn, of inderdaad de degradatie van de panelen vd VW40/HW55 etc. series.
Die hebben ze nooit erkent en als de klachten buiten de 2 of 3 jaar garantie vallen dan ben je daar mooi klaar mee. Dat kun je niet ontkennen, verhalen genoeg op AVS.

QuoteIk wil je echt verzoeken daarmee te stoppen
Ik zeg niets wat niet waar is. Bewijs het tegendeel maar, je geeft zelf toe dat er paneel issues waren en na de 2jr garantie doen ze niets of het moet coulance zijn (hoge uitzondering).

QuoteEr is geen enkele reden om de 5000/6000/7000 nu al te bestempelen als slecht. Dit zijn totaal nieuwe projectoren met totaal andere panelen.
IK zeg niet dat ze slecht zijn, sterker nog de 7000 staat hoog op mijn verlanglijstje.
Ik hoop echt dat het issue bij deze projectoren eindelijk opgelost is.
SONY schrijft dit in hun handleiding zonder extra informatie pagina 6 van de 7000. Het staat er toch ?
Dus wil iedereen graag weten waar ze het nu over hebben.
Wat voor periode niet gebruik leidt tot een teruggang in performance.
Welke performance ? Contrast ? Zwartwaardes ? Hoeveel ? Wat treedt er dan precies op en wat kan de klant er aan doen om dit te voorkomen ?

Ekki beweert op zijn teardown review dat er niets veranderd is aan het lichtpad, de polarizers en dat het hem niet zal verbazen als er dezelfde issues optreden als bij de vorige generatie projectoren. Vraag het hem maar, ik heb je de link gestuurd.
Ik ben slechts een van de honderden boodschappers , misschien dat Sony naar jou wil luisteren en wat antwoorden gaat geven, ik wacht wel af.