Breaking news JVC introduceert laser projectoren en nieuwe NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

Teejoo and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: Christoffeldg on January 14, 2022, 18:49:50
Weet er iemand wat de huidige stock situatie is van de nieuwe projectors? Komen ze in voldoende aantallen binnen?

De 7 en de 9 zijn bij ons uit vooraard leverbaar, de 8 verachten we ergens binnen een week als het goed gaat.

reza

Een hele leuke review en zeer verassende ( of toch niet ) uitkomsten!
Hier komt ook heel erg naar voren hoe belangrijk goede tonemapping is!

https://youtu.be/W4FGTWMfyKc
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

#1127
Om voornamelijk even de JVC's bij horens te nemen...en hoe ik dit filmpje heb beleeft.

Wbt de onderlinge zwartwaardes in deze shootout kwam het er in grote lijnen op neer dat wanneer je een 'kleinere' 100 inch scherm hebt de verschillen onderling tussen bv de 'oude' jvc rs420 en de nieuwe rs3100/NZ8 niet zo heel groot waren zeker tov wat deze projectoren onderling kosten...zou je aan een RS420 een Lumagen/Envy hangen voor de DTM dan zou de RS420 op dit gebied gelijkwaardig zijn aan een NZ8.

En dan de JVC NX7,NZ7 en de NZ8 onderling....wanneer het lumen-level gelijkwaardig met elkaar afstemt zonder ingeschakeld filter dan zijn ze onderling kwa peak-brightness en zwartwaardes alle 3 gelijkwaardig aan elkaar...mààr hou er rekening mee dat deze uitkomst wederom is vergeleken op een 100 inch scherm....deze jongens vonden ook dat het gebruik van het filter en zo de brightness met zo'n 25% neerhaalt niet opweegt tov van de 'betere' kleuren die je zou krijgen dit was nauwelijks zichtbaar.
Ze vonden wel dat de dynamische iris op de NX7 icm de tone-mapping het moest afleggen tov van de laser-diming met tone-mapping van de NZ serie, op de NX verdween er detail met name in de lichte scenes.

'The bodem-line' kan je wel concluderen dat er onderling geen 'gigantische' verschillen zijn (op een 100" scherm) met name wanneer je gebruik maak van een externe Video Processor zijn ze 'bijna' gelijkwaardig aan elkaar...deze uitkomsten worden anders wanneer je 'huge' zou projecteren.
En in sommige gevallen waneer er geen VP tussen zat dan zijn buiten de jvc's (dus de andere merken) uit deze shootout waar er dus geen dtm gebruikt is een 'disaster' om naar te kijken tov de merk(en) die wel DTM tot hun beschikking hadden.

Edit
In grote lijnen is dit precies zo als ik het zelf ondervindt na dat ik de NZ8 in een demo heb gezien tov mijn NX7....daar moet ik dan wel bij vertellen dat deze demo van de NZ8 op een 3 meter groot scherm werd gehouden in een batcave en dat ik met mijn NX7 op 100" projecteer in een huiskamer environment icm een Lumagen/VP.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Klopt helemaal Leo.
Ook even vermelden dat de shootout door minimaal 15 man is gedaan! Dus niet de mening van 5 JVC boys..

De uitkomsten is iets wat ik al wist en zo zie ik het ook altijd.
De verschillen zijn gewoon heel klein en de stapjes worden steeds kleiner.
Ook wel grappig om te benoemen is dat iedereen uiteindelijk kiest voor blacklevel en niet perse voor scherpte. In de lichte scènes waren er ook gasten die de Epson beter vonden dan de JVC,s maar als er dan een donkere scene kwam was dat gelijk helemaal weg. Maar ook grappig om te vermelden is dat door de Envy de goedkopere JVC/Epson/Optoma gewoon mee konden doen met de NZ serie. De Sony is in het hele verhaal 3keer genoemd en dat was eigenlijk steeds dat er amper licht uit kwam ( 1400 uur op de teller ofzo ).

Ik vond het erg leuk om te zien.
Super eerlijke vergelijkingen en handig voor mensen die een andere projector willen kopen.

Ik vond die opmerking van die ene "dude" die eigenlijk nog nooit bezig is geweest met projectoren, ook wel pakkend.
"Als je budget het toe laat om een projector te kopen van 1500, dan zit je eigenlijk al gewoon goed".
En dat kan ik eigenlijk ook wel beamen.
Mijn maatje heeft een Panasonic ea4000 in zijn woonkamer hangen. En als ik bij hem een filmpje ga kijken ben ik altijd "onder de indruk" wat dat ding nog doet, voor een beestje van 12+ jaar oud.

We zijn erg verwend geraakt en als je een projector koopt ( maakt eigenlijk niet uit welke ) en je gaat niet steeds naar een ander met een 10K+ projector kan je gewoon ontzettend veel plezier hebben van je aankoop.

Het filmpje heeft mij wel duidelijk gemaakt dat ik geen laser ga kopen ( voorlopig ) maar dat ik mijn pijlen ga richten op een Lumagen of weer een htpc met madVR, want daar zit gewoon de meeste winst..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

#1129
Ik begreep ook dat wanneer je met een Epson projector bv de Bright Cinema gebruikt je meer licht uit zo'n unit haalt tov de JVC's.
Op de NZ zou je daar de koelere stand 7500 kelvin voor kunnen gebruiken en daar een kalibratie op uitvoert en bv de kleuren groen en blauw terug schroeft, bereik je daar het zelfde mee...

Op de demo bij Werner zag ik dat hij de NZ8 ook op 7500k had staan en daar ook de kalibratie op had uitgevoerd ik vroeg hem waarom deze niet op 6500k stond...hij vertelde mij dat hij dit had gedaan om het feit dat NZ8 met 6500k te warm was en dat 7500k beter was voor de uiteindelijke kalibratie.   ???
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Vond het ook erg leuk om het zo eens te zien.
Maar of ik het er helemaal mee eens ben is vraag twee want ik zit toch echt naar een kompleet andere projector met een hele andere 'look' te kijken dan ik op de NX9 deed... :crazy:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Quote from: reza on January 15, 2022, 11:34:13
Het filmpje heeft mij wel duidelijk gemaakt dat ik geen laser ga kopen ( voorlopig ) maar dat ik mijn pijlen ga richten op een Lumagen of weer een htpc met madVR, want daar zit gewoon de meeste winst..

En is dait dan geen gedachte als ik ook een duit in het zakje mag doen... JVC N5/MadVR ht comp./DCR lens ?
Dat brengt je nog meer, zeker voor jou als ratio 2.35 aanhanger en iemand die ooit heel groot wilt gaan projecteren.

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Quote from: buckler on January 15, 2022, 12:46:08
Vond het ook erg leuk om het zo eens te zien.
Maar of ik het er helemaal mee eens ben is vraag twee want ik zit toch echt naar een kompleet andere projector met een hele andere 'look' te kijken dan ik op de NX9 deed... :crazy:

Hou er rekening mee dat jij de NZ9 hebt in een ideale HT-ruimte met de DCR lens incl de Envy...dus is het logisch dat jij het héél anders ervaart... 8) ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Dat lijkt mij een perfecte combinatie Buckler  :thumbs-up:
Alleen ben ik persoonlijk nog niet helemaal om, wat betreft de lens. Daarbij denk ik ook dat een externe processor iets meer geeft.
Ik weet dat jij helemaal lens fan bent, maar wat ik bij de HCH heb gezien, vind ik het geld niet waard.
Van de Envy/Lumagen is het wat mij betreft duidelijk en zou ik het liefste een Envy hebben maar die is gewoon echt veels te duur. Een Lumagen is dan weer een paar K goedkoper en dichter bij realisatie maar daar moet ik ook echt heel hard voor sparen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Quote from: papaleo on January 15, 2022, 12:56:57
Hou er rekening mee dat jij de NZ9 hebt in een ideale HT-ruimte met de DCR lens incl de Envy...dus is het logisch dat jij het héél anders ervaart... 8) ;)

Puntje Leo
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

#1135
Quote from: reza on January 15, 2022, 13:17:01
Dat lijkt mij een perfecte combinatie Buckler  :thumbs-up:
Alleen ben ik persoonlijk nog niet helemaal om, wat betreft de lens. Daarbij denk ik ook dat een externe processor iets meer geeft.
Ik weet dat jij helemaal lens fan bent, maar wat ik bij de HCH heb gezien, vind ik het geld niet waard.
Van de Envy/Lumagen is het wat mij betreft duidelijk en zou ik het liefste een Envy hebben maar die is gewoon echt veels te duur. Een Lumagen is dan weer een paar K goedkoper en dichter bij realisatie maar daar moet ik ook echt heel hard voor sparen.

Ja hij is zeker heel erg duur ja, bijna absurt duur maar als je er een jaar naar zit te kijken en haalt hem weg dan zie je gelijk wat je mist... dat kon je op de happening niet zien natuurlijk. Eerlijk, als ik moest kiezen om of mijn Envy weg te doen of mijn DCR dan bleef 100% zeker de DCR hangen.
Maargoed ik begrijp je verder wel hoor want zo veel centen voor een stuk glas is voor velen een brug te ver.
Ps, en van dat sparen snap ik heel goed hoor... je zal denken van 'god die gozer koopt ook maar' maar ik kan je zeggen dat ik er ook hard voor moet werken en alles op alles moet zetten om dat bij elkaar te sparen. Maar je kent ondertussen vast mijn motto: Al die spullen is voor de lange termijn alleen de projector is een passant  8)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Christoffeldg

#1137
Quote from: reza on January 15, 2022, 11:34:13
Klopt helemaal Leo.
Ook even vermelden dat de shootout door minimaal 15 man is gedaan! Dus niet de mening van 5 JVC boys..

De uitkomsten is iets wat ik al wist en zo zie ik het ook altijd.
De verschillen zijn gewoon heel klein en de stapjes worden steeds kleiner.
Ook wel grappig om te benoemen is dat iedereen uiteindelijk kiest voor blacklevel en niet perse voor scherpte. In de lichte scènes waren er ook gasten die de Epson beter vonden dan de JVC,s maar als er dan een donkere scene kwam was dat gelijk helemaal weg. Maar ook grappig om te vermelden is dat door de Envy de goedkopere JVC/Epson/Optoma gewoon mee konden doen met de NZ serie. De Sony is in het hele verhaal 3keer genoemd en dat was eigenlijk steeds dat er amper licht uit kwam ( 1400 uur op de teller ofzo ).

Ik vond het erg leuk om te zien.
Super eerlijke vergelijkingen en handig voor mensen die een andere projector willen kopen.

Ik vond die opmerking van die ene "dude" die eigenlijk nog nooit bezig is geweest met projectoren, ook wel pakkend.
"Als je budget het toe laat om een projector te kopen van 1500, dan zit je eigenlijk al gewoon goed".
En dat kan ik eigenlijk ook wel beamen.
Mijn maatje heeft een Panasonic ea4000 in zijn woonkamer hangen. En als ik bij hem een filmpje ga kijken ben ik altijd "onder de indruk" wat dat ding nog doet, voor een beestje van 12+ jaar oud.

We zijn erg verwend geraakt en als je een projector koopt ( maakt eigenlijk niet uit welke ) en je gaat niet steeds naar een ander met een 10K+ projector kan je gewoon ontzettend veel plezier hebben van je aankoop.

Het filmpje heeft mij wel duidelijk gemaakt dat ik geen laser ga kopen ( voorlopig ) maar dat ik mijn pijlen ga richten op een Lumagen of weer een htpc met madVR, want daar zit gewoon de meeste winst..

Ik merk hier wat een anti Sony sentiment?

In hun uiteindelijke rangschikking zit de Sony (zwakste model in de hele Sony range trouwens) zeker niet beneden en vernoemen ze het als het minimum voor echt kwalitatieve home cinema.

Daarnaast is er iemand op AVS die beide een VW760ES heeft en een NZ9 en ze zeker competitief vind met elkaar voor verschillende scenario’s. Het grote voordeel voor de Sony blijft nog steeds de video processing.

High end Sony lasers zijn ginder trouwens ook minder populair doordat ze 10k duurder zijn als hier en daardoor in een totaal ander prijs segment zitten (zelfde range als de NZ9).

Niet zo zwart wit allemaal dus.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

reza

#1138
Quote from: Christoffeldg on January 15, 2022, 14:27:41
Ik merk hier wat een anti Sony sentiment?


Ik schrijf toch niet iets wat niet klopt?
Ze zitten meer dan een uur te kletsen en drie keer is het woord Sony gevallen en dat ging steeds over de minste lichtoutpout.
Niet dat ze er laaiend enthousiast over waren..
De Optoma en Epson worden daarin tegen wel positief benoemd.
Daarnaast ben ik geen Sony projector fan boy dat is algemeen bekend. Dat wil overigens niet zeggen dat ik Sony,s geen mooi plaatje vind geven hoor, dat ligt aan iets anders.
Maar daar zal ik nu weer niet over uitwijden :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: papaleo on January 15, 2022, 12:39:13
Ik begreep ook dat wanneer je met een Epson projector bv de Bright Cinema gebruikt je meer licht uit zo'n unit haalt tov de JVC's.
Op de NZ zou je daar de koelere stand 7500 kelvin voor kunnen gebruiken en daar een kalibratie op uitvoert en bv de kleuren groen en blauw terug schroeft, bereik je daar het zelfde mee...

Op de demo bij Werner zag ik dat hij de NZ8 ook op 7500k had staan en daar ook de kalibratie op had uitgevoerd ik vroeg hem waarom deze niet op 6500k stond...hij vertelde mij dat hij dit had gedaan om het feit dat NZ8 met 6500k te warm was en dat 7500k beter was voor de uiteindelijke kalibratie.   ???
Dat klopt, dan hoef je minder te corrigeren om toch op de gewenste waarde te komen. Ook ongecalibreerd kijkt het fijner was ik al achter.

PascalP

Quote from: reza on January 15, 2022, 11:34:13
maar dat ik mijn pijlen ga richten op een Lumagen of weer een htpc met madVR, want daar zit gewoon de meeste winst..

Dat roep ik al jaren, mijn X5000 zal wel een keer geupgrade worden, maar als ik bijvoorbeeld al een X7900 had hangen was ik eerder voor een Lumagen gegaan dan voor een N-serie ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Als full HD genoeg is en je toch geen native 4k wilt kijken is dat prima.

vik

Een vergelijking 760es vs de NX9/NZ9 gaat in mijn optiek niet op, op geen enkel vlak dat is appels met peren vergelijken.

De NX/NZ9 heeft de lens als grote voordeel en ook de upscaling van 1080p materiaal is beter in het vergelijk met de N series eronder. Een mooi vergelijk zou zijn als je de nieuwe NZ9 1:1 zou vergelijken met de Sony VPL-VW 890ES.

Ik weet niet op welk stukje software je doelt maar Sony heeft tot op de dag van vandaag nog steeds zijn Reality Creation niet op orde en de allerbelangrijkste feature die Sony niet heeft is de dynamische tone mapping van HDR materiaal. De frame interpolatie bij de nieuwe NZ serie schijnt ook wat verbeterd te zijn en ik denk dat die gelijkwaardig is met de Motion flow van Sony. Of dit werkelijk zo is zal gaan blijken vanuit de gebruiks ervaringen. Ook even in je achter hoofd houden dat de JVC NZ serie de software nog wel zal verbeteren tzt en voor zover ik het begreep heef de nieuwe lijn wat meer processing power aan boord.

Things change als je het vergelijk gaat maken bij het gebruik van een externe processor zoals Lumagen of een Envy want dan is de projector slechts een host. Wellicht nog een tip voor jou aangezien je heel tevreden bent met je Sony.

Ik ben nog steeds een Sony liefhebber en heb zelf nog een hele fraaie te koop dus het is absoluut geen bashen van een merk. Ze hebben beiden aan unieke manier van kijken en beeldkwaliteit.

En je moet niet alles klakkeloos aan nemen wat er wordt geroepen op AVS (nog een tip) want daar wordt ook ontzettend veel onzin verkondigd. 

Quote from: Christoffeldg on January 15, 2022, 14:27:41
Ik merk hier wat een anti Sony sentiment?

In hun uiteindelijke rangschikking zit de Sony (zwakste model in de hele Sony range trouwens) zeker niet beneden en vernoemen ze het als het minimum voor echt kwalitatieve home cinema.

Daarnaast is er iemand op AVS die beide een VW760ES heeft en een NZ9 en ze zeker competitief vind met elkaar voor verschillende scenario's. Het grote voordeel voor de Sony blijft nog steeds de video processing.

High end Sony lasers zijn ginder trouwens ook minder populair doordat ze 10k duurder zijn als hier en daardoor in een totaal ander prijs segment zitten (zelfde range als de NZ9).

Niet zo zwart wit allemaal dus.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Quote from: vik on January 16, 2022, 11:05:42

......en ook de upscaling van 1080p materiaal is beter in het vergelijk met de N series eronder.
.

Ik kan dit 'deels bevestigen' ik heb dit kunstje op de NZ8 gezien en 1080p materiaal (lijkt?) ziet er in mijn optiek (fantastisch) hetzelfde uit vs mijn NX7 icm een Lumagen....
Mààr aléén met e-shiftX ingeschakeld!! Schakel je deze optie uit dan is de scaling in mijn ogen niet beter dan de N serie dit doet...dit is wat mij die demo-dag gelijk opviel. ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Christoffeldg

#1144
Vergelijking op AVS komt van MarkMon, die als moderator ginder toch al een eindje meegaat en al veel ervaring heeft. Hij heeft ze allebei lopen en wisselt regelmatig tussen de twee in een dual projector setup in zijn HT.

Hij zegt vrij duidelijk dat de NZ9 superieur is. Maar dat het gevoel van scherpte, zeker bij games door RC, bij de Sony gewoon veel beter is. Ik merk zelf wel dat mijn VW760ES scherper was in het weergeven van het quick brown fox patroon versus wat ik zie van de NZ7/8 op de fora. Die was bij de NZ9 wel scherper volgens MarkMon.

https://www.avsforum.com/threads/official-jvc-rs4100-nz9-jvc-rs3100-nz8-jvc-rs2100-nz7-owners-thread.3226551/post-61351160

Opmerking over gevoel van scherpte staat in een andere post die ik niet onmiddellijk kan terugvinden. Zoek ik later nog wel naar.

Je moet trouwens ook aangeven wat je bedoelt met RC niet op orde hebben. Want dat is toch wel de beste en meest gebruikte feature die ik ooit gehad heb op een projector. Zeker voor games.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

vik

Ik heb absoluut geen ervaring met projectoren en gaming behalve dat een snelle response noodzaak is. Persoonlijk zou ik als gamer nooit een projector kopen maar goed dat ben ik, dan koop ik gewoon een gaming monitor maar ik snap de kick van een groot formaat en JVC en Sony bieden die mogelijkheid.

Het punt is dat je met een Sony verplicht bent om de RC aan te hebben. Zet je deze feature uit dan heb je gelijk een on scherper beeld en dat is een "absolute no go" met een native 4K projector. Daarbij vertoont RC ook beeldfouten en dat is ook het geval bij de GTZ 380. Mijn collega heeft het Japanse team daar ook op gewezen want ik ben daar in het verleden bij geweest.

Ook Motion Flow is niet altijd een feest en net zoals elke manier van frame interpolatie heb je ook hier te maken met beeldfouten en dat is niet anders op de GTZ-380. Dat komt nu ook meer naar voren omdat de projectoren een pak meer licht opbrengst hebben en ook duidelijker te zien bij motion.   

Het kan best zijn dat RC voordelen heeft voor gaming en neem ik gelijk van je aan maar ik denk dat je in de praktijk film en gaming los van elkaar moet zien en ook de kwaliteits eisen zullen anders zijn en dan hebben we ook te maken met een voorkeur van de eindgebruiker.

Dat stukje QFB dat is ook al meerdere keren aangegeven dat test patronen niets zeggend zijn bij het gebruik van film. Bij elke projector gaat er wel iets mis bij het weer geven van test patronen dus focus daar niet te veel op geef ik mijn klanten altijd mee.  Als je iemand wil volgen op AVS dan heb je een uitstekend voorbeeld aan Kris Deering. Ik heb hem persoonlijk hoog zitten en bij zowat alles wat hij post daar kan ik mezelf uitstekend in vinden.

Quote from: Christoffeldg on January 16, 2022, 11:45:17
Vergelijking op AVS komt van MarkMon, die als moderator ginder toch al een eindje meegaat en al veel ervaring heeft. Hij heeft ze allebei lopen en wisselt regelmatig tussen de twee in een dual projector setup in zijn HT.

Hij zegt vrij duidelijk dat de NZ9 superieur is. Maar dat het gevoel van scherpte, zeker bij games door RC, bij de Sony gewoon veel beter is. Ik merk zelf wel dat mijn VW760ES scherper was in het weergeven van het quick brown fox patroon versus wat ik zie van de NZ7/8 op de fora. Die was bij de NZ9 wel scherper volgens MarkMon.

https://www.avsforum.com/threads/official-jvc-rs4100-nz9-jvc-rs3100-nz8-jvc-rs2100-nz7-owners-thread.3226551/post-61351160

Opmerking over gevoel van scherpte staat in een andere post die ik niet onmiddellijk kan terugvinden. Zoek ik later nog wel naar.

Je moet trouwens ook aangeven wat je bedoelt met RC niet op orde hebben. Want dat is toch wel de beste en meest gebruikte feature die ik ooit gehad heb op een projector. Zeker voor games.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Christoffeldg

#1146
Nee, nee, response rate is maar een deel van het verhaal. Voor gaming is vooral scherpte van belang. Het is ook enkel in gaming dat je effectief kan gebruik maken van een 8k resolutie, alsook 120hz in 4K. Ik denk dat als gaming voor jou niet van belang is die nieuwe LZ reeks ook minder interessant is als je de laser buiten beschouwing neemt.

Maar je hebt scherpte in meerdere dimensies. Scherpte als in "native" resolutie maar ook slimme upscaling. In die range heb je qua gaming zaken als grafische kaart gebaseerde upscalers zoals DLSS die redelijk wat geld kosten, daartegenover heb je reality creation die iets gelijkaardig doet die perfect kan samenwerken met DLSS ZONDER het toevoegen van bijkomende latency. Ik zie hier als concurrentie enkel darbee in de buurt van komen, maar die werkt enkel maar op Full HD.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met onscherper beeld bij het uitschakelen van RC. Dat klopt niet echt, Een Sony 4K geeft gewoon elke pixel 1:1 weer met de bron zelfs zonder RC, zolang een projector dat kan geeft hij gewoon 4K weer en is dat bij elke 4K projector gelijk. Dit is ook wat het QBF patroon voor bedoeld is om te testen. RC verscherpt de bron data zodat er meer detail te zien is die er oorspronkelijk niet was.

Bij upscaling ga je trouwens altijd wel foutjes hebben. Belangrijker is wat de kost van de upscaling is qua latency, en het resultaat. En die balans is heel sterk bij RC. Daar is imo geen concurrentie voor.

Gaming monitor is wel echt voor een totaal andere doelgroep. De persoon die in zijn eentje achter een bureau zit. Waarom praten we hier over projectors voor film als je evengoed een OLED LG kunt kopen met infinite contrast, veel hogere nits, etc? Lijkt me dezelfde vraag.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

buckler

Even op jullie discussie in te gaan mannen... er vallen mij een aantal dingetjes op na een uurtje of 50 te hebben gekeken op de NZ9

Het is echt een flinke stap vooruit tov de NX9 en de NX9 blaast de VW790 al weg dus dat is voor mij niet eens een discussie.
De scherpte is daarin tegen ook altijd wel iets wat mij in het verleden op is gevallen bij Sony dus ik kan me best voorstellen dat die een eind mee kan komen.
Het beeld van de NZ9 is voor mij ook echt 'anders' dan de NX, ik kan het niet echt verwoorden maar hoe gek dit ook ook mag klinken het lijkt wel of je meer ziet. Veel meer contrast , licht en diepte maar ook de 'scherpte' lijkt anders terwijl het wel exact dezelfde lens is.
Wat ik van Kris Deering begreep heeft de NZ9 een andere chip, deze zou een net zo scherp beeld neerzetten maar vrijwel zonder (zichtbaar) pixelgrid.
Misschien dat het daarom anders oogt? Geen idee. Ik heb soms het idee dat de NX9 scherper was maar dat het nu in het geheel net zo scherp is dat het maar zo 'oogt' met de NZ (brain fuck?). Best wennen maar het geheel is zeker beter (daardoor?).
De motion is absoluut verbeterd, ik heb zelfs al verschillende films in CMD 'high' gekeken en dat was tot nu toe not done, nu is het op het randje en schilt per film of het kan of niet. Je krijgt er dan een beetje 60hz gevoel van alla 'Gemini Man' van Will Smith.
Ik denk wel dat 'high' voor 90% van ons nog steeds iets te veel van het goede is overgens maar eerst was het simpelweg onmogelijk. Wie weet met latere firmware updates???
Upscaling/SDR doe ik dan met de Envy maar dat is ronduit belachelijk goed, zeker met de 8k X e-shift aan, daar zit heel weinig tot niks verschil in tov native 4k(met e-shift aan).

Maargoed lang verhaal kort, als je puur op 1 punt in het beeld focust kan ik de 'scherpte' discussie wel volgen hoor... maar zoals ik zei 'je moet het over het geheel zien' en dan verwacht ik dat het echt geen strijd is, totaal niet zelfs... niet lullig bedoelt en met alle respect maar het is gewoon een another level.
Al kan en heb ik Sony altijd wel kunnen bekoren.
Wat mij persoonlijk vroeger aan JVC stoorde was dat ik altijd ruis zag en dat zag ik bij Sony niet, de NX serie had dat ook nog een heel klein beetje (achtergrond) maar de NZ9 heeft dat dus totaal niet.
Daar lees je nergens was over maar viel mij gelijk op.
Echt een beest van een projector.

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Gaming heb ik totaal geen verstand van overgens dus daar kan ik niet iets zinnigs over zeggen...

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

riwi

Quote from: reza on January 15, 2022, 00:24:31
Een hele leuke review en zeer verassende ( of toch niet ) uitkomsten!
Hier komt ook heel erg naar voren hoe belangrijk goede tonemapping is!

https://youtu.be/W4FGTWMfyKc

De review / scores zijn gedaan door een aantal mensen zonder projector/kijk ervaring. Afgezien van de gast die het host, de gast die calibreerde en die MadVR gast. De meesten die scoorden waren gewoon geinteresseerden. Ik denk dat ze af gingen op welke is het helderste, waar is het diepste blacklevel en that's it. Maar zeker wel een leuke test. Ik denk dat het gebruik van MadVR ook de zaak wel wat vertroebelt. In de video hadden ze het over een MadVR laptop?? En in de geschreven review over een Envy.

Bij de beamerdagen van Grobi een aantal jaar geleden hadden ze een projector blind opgesteld en mocht je raden welke het was (prijsvraag). Dat was ook erg moeilijk en had ik faliekant fout toen :)  Ik denk dat ik er nu blind wel de LCD en DLP uit zou kunnen halen.