Maar een correct afgestelde projector zuigt je wel dieper in de film.
Ik denk dat het grootste probleem is dat er een misvatting is over de frame by frame HDR oplossing.
Je moet je wel realiseren dat dit betekend dat de unit letterlijk PER frame kijkt naar de content en PER frame een beslissing maakt.
En laten we eerlijk zijn, het is simpelweg een kwestie van het dynamisch bereik aanpassen naar boven of naar beneden.
Dit zie je ook terug in de voorbeelden, of de schaduwen zijn te diep en je ziet wit detail, of de schaduwen zijn goed en je clipt wit.
That's life deal with it

Ik ben daarom een voorstander van scene by scene, het is misschien niet meteen de perfecte oplossing maar het continue pompen in een film word ik zelf echt gek van en het irriteert me mateloos. Dit is ook een van de dingen op de MadVr waar ik nog steeds mee zit, bij HDR zie je gewoon duidelijk pompen op bepaalde scenes, dit heb ik niet met scene to scene instellingen.
Verder zul je nu meer dan ooit tegen komen dat qua calibraties de methodes verschillen, er is namelijk geen enkele projector die ECHT HDR kan weergeven, sterker er zijn nog geen eens tvs op de markt die HDR volledig weer geven. Dus alles wat we als calibraties doen is een compromisse.
PERSOONLIJK besteedt ik bv minder aandacht aan de Gamma's, maar wel aan CMS, contrast optimalisatie en grayscaling.
De gamma veranderd toch nagenoeg continue met een iris of met digital enhancements, dus je kan er wel een gamma inblazen die tot 3 cijfers achter de komma goed meet, maar zodra je de eerste film opzet schiet hij toch alle kanten op. LET WEL ik zeg niet "besteedt geen aandacht aan de gamma", sterker die is zeer belangrijk, maar met moderne projectoren met irisen of welke vorm van auto aanpassingen dan ook ben je die "super nauwkeurige" gamma zo weer kwijt.
Dit is ook waarom er vaak aangepaste curves worden gebruikt, deze zijn afgesteld op een gemiddelde kijk ervaring, en passen dus ook beter bij het eind resultaat, waardoor de film ERVARING beter is dan met een gamma die op een TESTPATROON perfect meet.
Je hebt nog steeds mensen die puur calibreren op testpatronen, of autocal en geen rekening houden met de dynamische instellingen.
En die mensen hebben gelijk.
Je hebt ook nog steeds mensen die puur calibreren op testpatronen en bepaalde aanpassingen zelf aanpassen door veel materiaal te bekijken met extreme waardes en gemiddelde waardes, deze meten en bekijken en daarop een gamma aanpassing doen (die groep zit ik bij).
BEIDE groepen hebben gewoon gelijk trouwens.
En voor de KIJKER zal er amper verschil te zien zijn, tenzij je A-B-ed.